מטא, חברת האם של פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם, הכריזה היום (ג') על השקת חשבונות מיוחדים עם הגדרות פרטיות מוגברות עבור משתמשי אינסטגרם בגילי העשרה. מהלך זה מגיע בניסיון להגביל את חשיפתם של בני נוער לתוכן מזיק בפלטפורמות של החברה, זאת על רקע לחץ רגולטורי גובר עליה.
3 צפייה בגלריה
אינסטגרם
אינסטגרם
אינסטגרם. מעכשיו - ילדים יהיו בפיקוח
(צילום: shutterstock)
על פי ההודעה, החברה תעביר באופן אוטומטי את כל החשבונות שיזוהו כחשבונות נוער להגדרות החדשות, ואלו יוגדרו כברירת מחדל. משתמשים בחשבונות אלה יוכלו לקבל הודעות ותיוגים רק מחשבונות שהם עוקבים אחריהם או שכבר מחוברים אליהם. במקביל, הגדרות התוכן הרגיש יכוונו לרמה הגבוהה ביותר (ללא חשיפה לתוכן רגיש ובעייתי).
בנוסף, משתמשים מתחת לגיל 16 יוכלו לשנות את הגדרות ברירת המחדל רק באישור הורה, וההורים עצמם יקבלו מערכת הגדרות שתאפשר להם לפקח על התקשורת של ילדיהם ולהגביל את השימוש שלהם באפליקציה. מטא הודיעה כי תעביר את המשתמשים הרלוונטיים לחשבונות נוער תוך 60 יום בארה"ב, בריטניה, קנדה ואוסטרליה, ובאיחוד האירופי מאוחר יותר השנה. בשאר העולם, ילדים יתחילו לקבל חשבונות נוער החל מחודש ינואר הקרוב.
3 צפייה בגלריה
תמונה של אדם מוסרי
תמונה של אדם מוסרי
אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם. החברה נאלצה להתכופף ללחץ הרגולטורי עליה
(צילום: רויטרס)

מאות תביעות נגד הפלטפורמות החברתיות

מחקרים רבים קישרו בין השימוש ברשתות חברתיות לרמות גבוהות של דיכאון, חרדה ולקויות למידה, במיוחד בקרב משתמשים צעירים. נזכיר כי הפלטפורמות המובילות, בהן פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק, מאפשרות למשתמשים מגיל 13 ומעלה להירשם אליהן.
בהקשר זה, מטא, טיקטוק ויוטיוב עומדות בימים אלו בפני מאות תביעות שהוגשו בנוגע לאופי הממכר של הרשתות החברתיות. בשנה שעברה, 33 מדינות בארה"ב תבעו את מטא על הטעיית הציבור בנוגע לסכנות הטמונות בפלטפורמות שלה.
3 צפייה בגלריה
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
ילד עם סמארטפון. מחקרים רבים כבר הוכיחו את הקשר בין חשיפה לרשתות חברתיות ודיכאון מוגבר אצל ילדים ומתבגרים
(אילוסטרציה: Shutterstock)
בחודש יולי האחרון, הסנאט האמריקאי קידם שתי הצעות חוק לבטיחות מקוונת - "חוק הבטיחות המקוונת של ילדים" ו"חוק הגנת הפרטיות של ילדים ובני נוער", אשר יאלצו חברות מדיה חברתית לקחת אחריות על האופן שבו הפלטפורמות שלהן משפיעות על ילדים ובני נוער.
המהלך של מטא מגיע שלוש שנים לאחר שהחברה נטשה את פיתוח גרסת הנוער של אינסטגרם, לאחר שמחוקקים וקבוצות אזרחיות דרשו מהחברה לזנוח את הרעיון בשל חששות כבדים בנוגע לבטיחות של ילדים וצעירים בפלטפורמה.