אינטל חשפה הלילה (ג') את דור המעבדים החדש שלה המכונה Lunar Lake ושרובו פותח בישראל על ידי הצוותים המקומיים של החברה. מדובר בדור חדש של מעבדים המיועדים להתחרות בשוק המחשבים האישיים החדשים עם יכולות AI. מדובר בהכרזה מעניינת שמהווה בעיקר תשובה לאירועי השבועות האחרונים. כך למשל מיקרוסופט הציגה בשבוע שעבר את קו מחשבי הקופיילוט+ שלה - מחשבים אישיים מבוססים על מעבדים מתוצרת קוואלקום - המיועדים להכות את אפל שמשתמשת במעבדים מבוססי ARM במחשביה מזה מספר שנים.
2 צפייה בגלריה
אינטל חושפת מעבד חדש בשם Lunar Lake
אינטל חושפת מעבד חדש בשם Lunar Lake
אינטל חושפת מעבד חדש בשם Lunar Lake
(צילום: אינטל)
המעבדים החדשים של אינטל מיועדים לקו מחשבים מאוד מסוים - פרימיום ביזנס - כלומר מחשבי מנהלים דקיקים שעלותם גבוהה יחסית. באינטל הסבלירו לנו שהמעבדים החדשים לא יגיעו למחשבי גיימינג או שולחניים. הם גם כנראה לא ישמשו במחשבים ניידים זולים או שמיועדים לשוק הביניים. למרות החשיפה הנוכחית, המעבדים לא יושקו רשמית עד ספטמבר הקרוב ולמעשה לא תראו מחשבים מצוידים בהם לפני דצמבר הבא. כלומר מדובר בינתיים בהכרזה ללא גיבוי של מוצר זמין למכירה.
המחירים של המעבדים לא ידועים בינתיים אך כפי הנראה שהם לא יהיו זולים במיוחד כמה מאות דולרים ליחידה לפחות. שוק מחשבי הפרימיום ביזנס אינו עצום. נמכרים כמאה מיליון מחשבים כאלה בשנה בכל העולם. בהנחה שהמעבד יורכב ברוב המחשבים שיימכרו מדובר בהכנסה של כמיליארד דולר לשנה עבור אינטל. לא משהו שיכול להציל אותה. וזאת כמובן בלי לקחת בחשבון את העובדה שמחשבי הקופיילוט פלוס עם מעבדי קוואלקום כבר זמינים לרכישה בחודש הקרוב מתוצרת כל היצרניות.
כלומר מדובר במהלך שלא בטוח שיציל את אינטל מאובדן שליטה על שוק המעבדים למחשבים אישיים. היתרון של אינטל כרגע נמצא בעיקר במחשבים שולחניים ומחשבי הגיימינג שבהם צריכת החשמל אינה שיקול עיקרי אלא בעיקר עוצמת החישוב ויכולת להפעיל טכנולוגיות תצוגה מתקדמות ומציאות וירטואלית. לא מן הנמנע שקוואלקום תנסה את מזלה גם שם. אבל בשלב הנוכחי אינטל (ו-AMD שגם היא הציגה את הדור הבא של מעבדי המחשבים שלה) עדיין מחזיקה ביתרון העוצמה.
אריק גיחון, הארכיטקט הראשי של מעבדי הלונאר לייק עימו שוחחנו אתמול הסביר לנו שהמעבד החדש מיועד להציע הרבה מאוד עוצמה בצריכת חשמל נמוכה מאוד. "הוא מיועד לפעול עם צריכת חשמל ממוצעת של בין 15 ל-28 וואט". כלומר היעד כאן הוא חיסכון. עבור מי שמכיר את הקטגוריות של אינטל - זה מעבד שימוקם בסדרה U - כלומר מעבדים המיועדים למחשבים דקיקים שבחלקם אפילו אין מערכת אוורור. גיחון גם הסביר לנו שהישג הגדול הוא הכפלת העוצמה עם צריכת חשמל מקבילה לדור הקודם.
מדובר בהישג מאוד מרשים, צריכת חשמל גבוהה הייתה תמיד עקב אכילס של מעבדי אינטל לעומת מעבדים מבוססי ARM כמו אלה של קוואלקום ואפל. היכן שמקבוק פרו מסוגל לעבוד 12 שעות ויותר מחשב מבוסס אינטל בעוצמה מקבילה יכל להניב 8 עד 9 שעות עבודה בלבד. כעת גם המעבדים של אינטל יכולים לתת פייט בגזרה הזו מבלי להתפשר על ביצועים. כל זה התבצע על ידי עיצוב של מעבד נוירוני חדש לחישובי בינה מלאכותית.
2 צפייה בגלריה
אינטל חושפת מעבד חדש בשם Lunar Lake
אינטל חושפת מעבד חדש בשם Lunar Lake
כך נראה המעבד החדש של אינטל
(צילום: אינטל)
נקודה חשובה היא התרומה של צוותי הפיתוח הישראליים של אינטל להישגי השבב החדש. זוהר צבע, סגן נשיא בחטיבת המחשוב ומנהל הפרויקט הדגיש: "צוותי הפיתוח שלנו בישראל מילאו תפקיד מרכזי ומכריע בהבאת Lunar Lake מהחזון למציאות. הם היו מעורבים בכל שלב בדרך - החל מהגדרת החזון והארכיטקטורה של המוצר, דרך פיתוח ליבת המעבד הראשית שמהווה את הלב הפועם של Lunar Lake, ועד לשילוב כל הרכיבים הרבים לכדי מערכת אחת מתואמת ומשולבת היטב."
כאמור החשיפה של המעבד החדש נראית כעת בעיקר כסוג של ניסיון לא להישאר מאחור בתחרות החדשה על יכולות ה-AI. בחברה נחושים שלא לשחזר את הפספוס הענק של שוק מעבדי המובייל שהפך את קוואלקום לשליטה הבלתי מעורערת של התחום על חשבונה של אינטל. ואולם לא ברור אם הלונאר לייק, מתקדם ומרשים טכנית ככל שיהיה יספיק כדי להכות במתחרות. AI אינו כלי שרובנו עושים בו שימוש יומיומי, התמקדות ביכולות האלה היא כיום בעיקר ריצוי השוק והמשקיעים. אינטל צריכה לקוות שעד שמחשבי לונאר לייק יגיעו לשוק קוואלקום לא תציג בעוד כמה חודשים מעבדים אחרים שיתקפו את אינטל מכיוון אחר.