ישראל ממוקמת במקום השני בעולם בהשקעות בתחום החלבון האלטרנטיבי בפעם השנייה ברציפות - כך עולה מהדוח השנתי של GFI ישראל, ארגון ללא מטרות רווח שמקדם את תחום החלבון האלטרנטיבי. לפי הדוח, ההשקעות בחברות הישראליות בתחום חצו את רף המיליארד דולר בשנתיים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
הסטייק המתורבת של אלף פארמס
הסטייק המתורבת של אלף פארמס
סטייק מתורבת של חברת אלף פארמס הישראלית
(צילום: אלף פארמס)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

תחום החלבון האלטרנטיבי כולל בתוכו חברות שמפתחות מוצרי בשר, עוף, מאכלי ים וחלב שאינם מן החי באמצעות גידול תאים במעבדה (תרבות), פרמנטציה (התססה) או על בסיס חלבון מהצומח. בשנת 2022 הושקעו 454 מיליון דולר בחברות ישראליות בתחום - 15% מההשקעות העולמיות. התעשייה הישראלית הייתה שנייה רק לזו האמריקאית, שגייסה 1.246 מיליארד דולר.
בזמן שההייטק הישראלי ספג ירידה של 42% בהשקעות בשנת 2022, תחום החלבון האלטרנטיבי נפגע פחות וראה ירידה של 18% בלבד. לשם השוואה, ההשקעות בתחום הסייבר ירדו ב-54% וההשקעות בתחום הפינטק צנחו ב-66%.
עוד עולה מהדוח כי המשבר הכלכלי לא הצליח לעצור את החדשנות בתחום: 12 סטארטאפים הוקמו או נכנסו לראשונה לתחום החלבון האלטרנטיבי בשנת 2022. השקעות ה-Seed (השקעות בסטארטאפים בתחילת דרכם) צמחו ב-130% וההשקעות בסבבי A (סבב ההשקעות הגדול הראשון) צמחו ב-185%. בין החברות החדשות שהוקמו אשתקד: חברת Plurinuva, שיתוף פעולה של פלוריסטם ותנובה שמטרתו לפתח מוצרי בשר מתורבת, וחברת מרמייד שמפתחת מאכלי ים מתורבתים.
ב-GFI Israel מסכמים גם שנה מוצלחת שבה שבע חברות ישראליות השיקו מוצרים חדשים: פיתוחים של Remilk, More Foods, Meet.The End ו-CHKP הגיעו לראשונה למדפים (לאו דווקא בישראל), והחברות NextFerm, Egg Zero ו-Redefine Meat הרחיבו את הפורטפוליו שלהן עם מוצרים חדשים. במקביל, סופרמיט (SuperMeat), שמפתחת בשר מתורבת, ו-RilBite, שמפתחת תחליף בשר מהצומח, חתמו על הסכמים לשיווק מוצריהם עם רשתות מרכולים באירופה.
שנת 2022 הסתיימה עם בשורות מעודדות בתחום הפוד-טק: ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, העניק לחברת Upside Foods אישור ראשון מסוגו המעיד על כך שהמוצרים שלה בטוחים למאכל. ב-GFI ישראל קוראים לרגולטורים בישראל ללכת בעקבות ה-FDA ולאשר מכירה של מוצרי בשר וחלב מתורבתים, על מנת שהתעשייה המקומית לא תאבד את העמדה המובילה בתחום.
"ישראל ממשיכה לבסס את ההובלה העולמית בחדשנות בתחומי הפודטק והחלבון האלטרנטיבי", אמר אביב אורן, סמנכ"ל פיתוח עסקי וחדשנות ב-GFI ישראל. "תמונת המצב היא שמספר הסטארטאפים בתחום בעלייה מתמדת, אך בעקבות ההאטה בשווקי העולם, גיוסי הון לשלב הצמיחה הפכו למאתגרים יותר. למרות זאת, התחום נפגע משמעותית פחות ביחס לסקטורים האחרים בהייטק עקב הגדלת ההשקעות של גופים מוסדיים, ממשלות ובנקים עולמיים בטכנולוגיות מזון ואקלים. אנחנו גם עדים להקמת מכוני מחקר לחלבונים חדשים על ידי הטכניון והאוניברסיטה העברית, מה שצפוי להצמיח עוד חדשנות ועוד חברות סטארטאפ".