דליפה של כ-2,500 מסמכים פנימיים שנוגעים לפעולת מנוע החיפוש של גוגל שקיומם נחשף בתחילת השבוע שעבר, עוסקים באותות שגוגל אוספת ומנתחת לטובת קביעת דירוג אתרים במנוע החיפוש שלה. החברה אישרה לאתר The Verge בסוף השבוע האחרון כי אלה אכן המסמכים שלה. המידע שהם מכילים אינו מתייחס לאלגוריתם החיפוש עצמו - זה עודנו אחד מהסודות השמורים ביותר של החברה, בין השאר כדי למנוע מניפולציה שלו - אלא למידע בו האלגוריתם הזה עשוי להשתמש כדי לייצר את דירוג התוצאות.
1 צפייה בגלריה
מנוע החיפוש של גוגל בטלפון של סמסונג
מנוע החיפוש של גוגל בטלפון של סמסונג
מנוע החיפוש של גוגל בטלפון של סמסונג
(צילום: AM NIKOM / Shutterstock.com)
לטענת המומחים שעברו על המסמכים, ובראשם רנד פישקין ומייק קינג שקיבלו גישה מלאה להדלפה, אלה סותרים הצהרות פומביות רבות של גוגל לאורך השנים. בחברה כנראה הבינו את גודל הפדיחה והזהירו ״לא להסיק מסקנות לא מדויקות על מנוע החיפוש בהתבסס על מידע חלקי, מיושן, או נטול קונטקסט״.
כך, למשל, גוגל הכחישה לאורך השנים שמספר הלחיצות על תוצאה ספציפית מתוצאות החיפוש משפיעה על הדירוג של התוצאה הזו. לטענתה, גם אם הרבה אנשים (או בוטים) ילחצו על תוצאה מספר 5 היא לא תעלה בדירוג בזכות זה. המסמכים מבהירים שגוגל אכן אוספת מידע על לחיצות, בין אם בתוך מנוע החיפוש או מחוצה לו, באמצעות דפדפן הכרום.
טענה נוספת של גוגל לאורך השנים הייתה שאתרים לא מופלים לרעה כשהם חדשים. בניתוח של מייק קינג הוא מצא עדויות לקיומו של ״ארגז חול״ (סביבה נפרדת לתוכה ניתן להעביר מידע ללא חשש לעירוב עם מידע אחר, ה"ע) אליו מגיעים אתרים חדשים או כאלה שלגוגל אין אותות איכותיים לגביהם. התוצאה היא שזה מקשה למצוא אותם בחיפושים. בנוסף, יש עדויות לכך שגוגל משתמשת במידע מדפדפן ה-Chrome שלה כדי לעזור בדירוג אתרים - עוד' משהו שהוכחש בעבר על ידי ענקית האינטרנט.
ההדלפות האלה עלולות להיראות כמו משהו שאמור לעניין רק מומחים - ואכן קיימת בעולם תעשיה מפותחת של מומחי אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) - אבל הן גם מבהירות עד כמה אחד מאתרי המפתח של האינטרנט המודרני הוא קופסה שחורה. מאות מיליוני אנשים מדי יום מחפשים בגוגל ועוברים מממשק החיפוש לאתרים שמנוע החיפוש מציג, בלי לחשוב למה תוצאה כלשהי נמצאת במקום הראשון והאם זה באמת האתר הטוב ביותר. הם עושים את זה כי הם סומכים על גוגל, שמיצבה את עצמה לאורך עשרות שנים כמי שנותנת תוצאות חיפוש טובות ואובייקטיביות יותר מהמתחרים.
מנגד, ההדלפות גם מג‏יעות בנקודת מפנה אפשרית עבור גוגל, זאת בזכות הניסיון שלה לשלב סיכומים מבוססי AI בעמודי החיפוש שלה. ממנוע חיפוש, גוגל מנסה להפוך למנוע תשובות על גבם של מקורות התוכן עבורם היה עד כה צינור חמצן. בעולם בו גוגל רוצה שתסתפקו בתשובות ה-AI שלה, הצגת תוצאות חיפוש איכותיות אינה בהכרח תורמת למדדי ההצלחה של המוצר. למזלנו בינתיים פלטפורמת ה-AI שלה עשתה לה רק בושות וכבר היום (ב') התברר שהיא מסירה את התשובות AI בשביל לעבוד על הקונספט הזה עוד קצת.