מטא פרסמה הערב (ד') את דוח האיומים הרבעוני שלה ובו היא מפרטת פעולות שנקטה כדי להגן על המשתמשים שלה מפני הונאות, פייק ניוז ושלל מרעין בישין ששורצים בין עמודי הפייסבוק והאינסטגרם. החברה התגאתה בהסרה של מספר לא קטן של קמפייני השפעה - כאשר שניים מהם לפחות היו ממקור רוסי והדהדו מסרים אנטי-אוקראיניים, אחד מבנגלדש, אחד מקרואטיה, אחד סיני שכוון ככל הנראה נגד הודו ושניים מאזורינו, אחד מישראל ששימש להפצת מסרים נגד איראן וחמאס ואחד מאיראן ששימש להפצת תעמולה אנטי-ישראלית בעברית.
1 צפייה בגלריה
מטא
מטא
מטא מהלכת בין הטיפות
(צילום: רויטרס)
בחברה לא ממש פירטו את אופי הפרסומים או עד כמה הם הצליחו לעקוף את מנגנוני האבטחה האוטומטיים שמטא השיקה בחודשים האחרונים. עם זאת כן צוין בדוח שהחשבונות החלו להשתמש בתמונות פרופיל, ובכלל במדיה שנוצרה על ידי רשתות בינה מלאכותית (GAN). כלומר המפעילים כבר לא צריכים ל"גנוב" מדיה או תמונות פרופיל של אנשים אמיתיים אלא פשוט לייצר אותן באופן סיטונאי. הרשת הישראלית אפילו השתמשה ב-AI כדי לייצר תגובות כתובות בדפי חדשות וארגונים. לדברי מחברי הדוח, רוב התגובות האלה זוהו על ידי משתמשים כלא אמיתיות וכונו "פרופגנדה". מה שמעיד על אוריינות דיגיטלית מפותחת בקרב המשתמשים.
הקמפיין הישראלי עשה שימוש בהרבה מאוד דפים וחשבונות כדי להפיץ את מסריו, 510 חשבונות פייסבוק, 11 דפים, קבוצה אחת ו-32 חשבונות באינסטגרם פעלו בשמו. עוד הוסבר ש"מקורה של רשת זו בישראל. היא פנתה בעיקר לקהלים בארצות הברית ובקנדה". היו לה כ-500 חשבונות שעקבו אחרי אחד או יותר מהדפים הללו, פחות מ-100 חשבונות הצטרפו לקבוצה זו, וכ-2,000 חשבונות עקבו אחר אחד או יותר מחשבונות האינסטגרם. במטא מצאו שהרשת גם הפיצה את מסריה ב-X וביוטיוב והפעילה "אתרים ממותגים שהתמקדו במלחמת ישראל-חמאס ובפוליטיקה של המזרח התיכון".
במטא אומרים שהחשבונות שמעורבים ברשת התחזו לחשבונות מקומיים במדינות שאליהן כיוונו, כולל כסטודנטים יהודים, אפרו-אמריקאים וכ"אזרחים מודאגים". הם פרסמו בעיקר באנגלית על מלחמת ישראל-חמאס, כולל קריאות לשחרור חטופים; שבחים לפעולות הצבאיות של ישראל; ביקורת על אנטישמיות בקמפוסים ועל אונר"א, ומוסלמים הטוענים שהאיסלאם הרדיקלי מהווה איום על ערכים ליברליים בקנדה.
במטא האשימו את החברה הישראלית STOIC כזו שעומדת מאחורי הקמפיין הזה. "חברת שיווק פוליטי ובינה עסקית שבסיסה בתל אביב, ישראל. חברת STOIC כעת מושעית מהפלטפורמות של מטא", כך לפי הדוח.
במקביל דאגו במטא להסיר קמפיין איראני שעל פניו מציג מספרים הרבה יותר צנועים מאשר הקמפיין הישראלי. החברה הסירה 22 חשבונות פייסבוק, שמונה דפים, שמונה קבוצות ו-23 חשבונות באינסטגרם. מקורה של הרשת באיראן, והיא טירגטה את ישראל. היו לה כ-900 חשבונות שעקבו אחר אחד או יותר מהדפים. כ-1,400 חשבונות הצטרפו לאחת או יותר מהקבוצות, וכ-3,200 חשבונות עקבו אחר אחד או יותר מחשבונות האינסטגרם. כלומר על פניו הרשת האיראנית הצליחה לייצר יותר השפעה מזו הישראלית עם תשתית קטנה בהרבה.
האיראנים או שלוחיהם שעמדו מאחורי הפעילות פרסמו בעיקר בעברית, בנושאי חדשות ואירועי אקטואליה בארץ, כולל ביקורת על חמאס ותמיכה בישראל. מקבץ חשבונות אחד התחזה לאנשים בעלי נטייה ימנית, שפרסמו תוכן שתמך בראש הממשלה בנימין נתניהו לפני מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. זמן קצר לאחר מכן, הם החלו לפרסם הודעות תמיכה במדיניות ימנית יותר ובאיתמר בן-גביר, תוך ביקורת על התנהלותו של נתניהו בתגובת ישראל למתקפה. אשכולות נוספים כללו גופי חדשות פיקטיביים שפרסמו על החברה החרדית והפגנות חרדים. "תת-מקבץ נפרד של חשבונות התחזו לנשים ישראליות ליברליות צעירות ופרסמו על הפגנות נגד הממשלה. ראינו מקרים שבהם אנשים טענו שמדובר בפרופילים פיקטיביים. מקבץ נוסף התחזה כישראלים ליברליים המפרסמים פוסטים לתמיכה בקהילת הלהט"ב", כך לפי מטא.
חשוב לציין שהדוח של מטא נשאר מאוד ענייני ולא נכנס לענייני מי צודק או לא. ניכר שבחברה ששים מאוד להרשים את הרגולטורים - בעיקר אלה האירופים - ולהמחיש להם שהיא פועלת במרץ כנגד השפעות זדוניות וניסיונות הטייה פוליטית. פייסבוק ספגה לא מעט ביקורת בגלל התנהלותה בעבר שסייעה לקמפיינים כאלה מתוך ניסיון לא להתערב בפעולות המשתמשים. פרשת קיימברידג' אנליטיקה, רצח העם הרוהינגי במיאנמר או הטבח במסגד בניו זילנד כולם התחוללו תחת אחריותה של פייסבוק. נראה גם שמטא מנסה לשמור על חזות שיוויונית ולא לוקחת צד בין ישראל, חמאס ואיראן בניסיון להלך בין הטיפות.
פנינו לחברת STOIC בבקשה לתגובה וזו תפורסם כשתתקבל.