הישראלי הממוצע השאיר את פרטיו האישיים בלא פחות מכ-300 אתרי אינטרנט של חברות ושירותים מקוונים, 20% יותר מהממוצע העולמי, כאשר ב-85% מהאתרים הוא מבקר פעם אחת בלבד - כך עולה מנתוני הסטארט-אפ הישראלי מיין (Mine), המפתח פתרונות בתחום, לרגל יום הגנת הפרטיות הבינלאומי החל היום.
1 צפייה בגלריה
כפתור delete
כפתור delete
כפתור delete
(צילום: shutterstock)
יום הגנת הפרטיות מצוין מדי שנה ביותר מ-50 מדינות, ומטרתו להעלות מודעות לזכות המשתמשים להגנה על המידע האישי שלהם במרחב הדיגיטלי. בישראל נידון בימים אלה בכנסת תיקון לחוק הגנת הפרטיות המיושן מ-1981, שעבר עדכון משמעותי בפעם האחרונה ב-1996.
לפי עו"ד ד"ר דן חי, מומחה לדיני פרטיות, סייבר והייטק, "אין כל התייחסות בחוק לגבי כל מה שקשור למהפכה הדיגיטלית".
ריפרש
בין הטיות להזיות: הצד האפל של הבינה המלאכותית / עם רוית דותן
52:28
על פי מיין, בשנה האחרונה ניכרת עלייה משמעותית במודעות של הציבור לנושא, ויותר משתמשים מגלים את חשיבות השימוש ב"זכות להישכח", כלומר למחוק או לדרוש מחיקה של פרטיהם בשירותים השונים. מהמערכת למחיקת הנתונים שפיתחה החברה עולה, כי בהשוואה לשנה החולפת, ניכרת כבר ירידה של 30% בכמות "העקבות הדיגיטליים" שהישראלי משאיר אחריו ברשת. עם זאת, מדובר בכמות שהיא עדיין גבוהה ב-20% מהממוצע בעולם.
הגולש הישראלי גם מודע יותר לתוכן שהוא משתף ולמידע שהוא חולק. בשנת 2023 התקבלו דרך "מיין" יותר מ-50 אלף בקשות מחיקה לכ-19 אלף שירותים מקוונים ואתרים.
גל רינגל, מנכ"ל Mineגל רינגל, מנכ"ל Mineצילום: יח"צ
לפי החברה, בראש רשימת האתרים שמהם ביקשו הכי הרבה ישראלים למחוק מידע אישי שלהם, עומד icount העוסק בהנהלת חשבונות, ואחריו האתרים Wish ו-Ezcount. Cardcom solutions במקום הרביעי וסנפצ'אט בחמישי. בעולם, לעומת זאת, בעשירייה הראשונה של הרשימה נכללים בין השאר אתרי החברות פינטרסט, טוויטר, Wish, change ואדובי, וגם סנפצ'אט, ספוטיפיי, eBay ואינסטגרם.
מנכ"ל ומייסד מיין, גל רינגל, הסביר כי הבעיה העיקרית היא שחברות הפועלות בישראל אינן מחויבות עדיין לרגולציות כלשהן, ולכן גם אינן חייבות למחוק מידע אישי של צרכנים. למרות זאת, לדבריו, יש לא מעט חברות ישראליות שמכבדות את נושא הפרטיות ואת "הזכות להישכח", וקיבלו על עצמן לפעול בהתאם לרגולציות הבינלאומיות.