בישראל ניכרת עלייה מתונה בהשקעות בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית (Gen AI), אך היא נמוכה משמעותית ביחס לזינוק בעולם בתחום. כ-50% מההשקעות וסבבי הגיוס ב-2023 היו בתחומים אלה. במקביל, צפוי מחסור בארץ בחוקרים ובמפתחים.
1 צפייה בגלריה
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
(אילוסטרציה: Shutterstock)
כך עולה ממחקר מקיף על מעמדה של ישראל במרוץ הבינה המלאכותית, שנערך על ידי מכון המחקר RISE Israel וחברת גוגל. המחקר הוא חלק מפרויקט "AI Forward" לקידום והטמעת מדיניות AI לטובת החברה והכלכלה בארץ. בין השאר מתברר, כי בישראל פועלות כ-2,300 חברות בתחום ה-AI, המהוות כ-25% מכלל ההייטק המקומי, כשלמעלה מ-60% מתוכן חברות תוכנה. כמחצית מהסטארטאפים שהוקמו ב-2023 מדווחים כי הם עושים שימוש בטכנולוגיית AI.
מתוך החברות שנוסדו בחמש השנים האחרונות - יותר משליש עוסקות בתחום. בנוסף, כ-50% מסך ההשקעות ומספר סבבי הגיוס בהייטק הישראלי ב-2023 היו בחברות בינה מלאכותית. למרות שמדובר בעלייה מתונה – מדובר בעלייה בהשקעות נמוכה משמעותית ביחס לעולם: גידול של 85% בין השנים 2023-2020 לעומת זינוק של 900% בארה"ב ו-300% באירופה.
מחברי הדוח גם מצביעים בדאגה על המחסור בהון האנושי בתחום ה-AI בישראל: תפקידי בינה מלאכותית נשענים בדרך כלל על בעלי תארים מתקדמים (מעל 60%), אך בארץ מצטרפים לשוק העבודה בכל שנה פחות מ-700 בוגרי תואר שני במדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה, ומספר בוגרי הדוקטורט עומד על 100 בלבד. כ-15% מבעלי התואר השני ו-21% מבעלי הדוקטורט במדעי המחשב בוחרים לעזוב את ישראל.