גם מבקריה המושבעים של אפל הודו בשבוע שעבר, לאחר כנס המפתחים השנתי שלה WWDC24, כי בתחום אחד באמת שאין לה מתחרה: היכולת הגאונית להנגיש טכנולוגיה מורכבת לאנשים רגילים. כל ענקיות הטכנולוגיה המתחרות הקדימו אותה באימוץ ה-AI — אבל מכולן, רק אפל יודעת להמחיש באמת איך הבינה המלאכותית (AI, בגרסת אפל — אפל אינטליג'נס) תשפר מעתה את חיינו.
2 צפייה בגלריה
yk13965894
yk13965894
החידושים של אפל: קצרי, סכמי, צייר
(צילום: אפל)
הביטוי הבולט ביותר לשימוש ב-AI יהיה בסייעת הדיגיטלית הוותיקה סירי (Siri), שזוכה בבת אחת לחיים חדשים: ניתן לדבר איתה בשפה טבעית יותר, במשפטים מורכבים, ואפילו לתקן דברים שנאמרו ("סליחה, התכוונתי ל..."); לשלוף תמונה ספציפית ("מיכל בגן שעשועים עם שמלה צהובה"); לבצע פעולות על בסיס פקודות מרומזות ("איך אני יכול להזמין תור לרופא השיניים"); לסמוך על היכרותה אתכם ("הוסיפי את הכתובת באנשי הקשר שלי"), ועוד.
סירי, כידוע, אינה היחידה. גוגל מחליפה את גוגל אסיסטנט בג'מיני אסיסטנט - עוזרת קולית חדשה לגמרי, המבוססת על מודל ה-AI החדש שלה. זו לא רק מסוגלת לנהל שיחה שוטפת עם מגוון רחב של אינטונציות בקול, להבין הקשרים ולהגיב במהירות: היא תוכל לענות על שאלות מורכבות, לזהות אובייקטים דרך מצלמת המכשיר ולרכוש אותם עבורכם על המקום, ועוד. אמזון, מצידה, עובדת על גרסה חדשה ומשופרת לאלכסה, העוזרת הקולית שלה. גם היא אמורה לנהל שיחה אנושית, להבין הקשרים, ולמלא בקשות מורכבות ("כבי את הטלוויזיה, הפעילי את מצלמות האבטחה והתקשרי לאשתי").
וכמובן, המצטרפת החדשה לחוג הסילון של חברות הטכנולוגיה, OpenAI, הציגה לא מכבר עוזרת אישית, המבוססת על מודל GPT-4o החדש שלה. גם זו יודעת לנהל שיחה, לזהות הבעות פנים ורגש בדיבור, לתרגם סימולטנית, והכל בדיבור שמביע רגשות ונשמע טבעי לגמרי.

כוחות-על חדשים

העוזרות הקוליות מלוות אותנו יותר מעשור, ועדיין השימוש בהן היום לא חורג בהרבה מהפעלת שעון מעורר בבוקר או טיימר לעוגה שבתנור. הן שומעות אותנו בקושי, מבינות עוד פחות (במיוחד אם אנחנו דוברי עברית), והיכולת שלהן לעזור באמת שולית.
2 צפייה בגלריה
הבינה המלאכותית מגיעה לאייפון, למק ולאייפד
הבינה המלאכותית מגיעה לאייפון, למק ולאייפד
הבינה המלאכותית מגיעה לאייפון, למק ולאייפד
(צילום: אפל)
הבינה המלאכותית אמורה להחזיר את כולן לקדמת הבמה, לספק להן מה שאפל מכנה "כוחות-על חדשים לגמרי": הן מקבלות בעזרתה יכולת לנהל שיחה אמיתית — להבדיל מהוראות מדויקות כיום, שרחוקות משפה יומיומית — ובעיקר להבין הקשרים. סירי, למשל, תלמד ותכיר היטב את כל המידע האישי שצבר המשתמש בסמארטפון או בטאבלט שלו — מיילים, לינקים, מסמכים — ותוכל להשתמש בו לביצוע פעולות. למשל, קניתם כרטיסי קולנוע? סירי תאתר את הברקודים בין מאות הקבצים השמורים אצלכם; נוסעים לאסוף את הבת מנתב"ג? שאלו את סירי מתי היא נוחתת, ואחר כך כמה זמן ייקח לכם להגיע. היא כבר תדע על איזו נחיתה אתם מדברים על סמך הגישה החופשית שלה למיילים, להודעות ולקבצים שלכם. לפי קרייג פדריגי, סגן נשיא בכיר להנדסת תוכנה באפל, "הכלים הקיימים יודעים מעט מאוד על המשתמש ומה שהוא צריך. אנחנו רוצים בינה מלאכותית שמבינה אותך, שנותנת לך יכולות שמסייעות ורלוונטיות עבורך".
ה-AI מאפשרת, למעשה, לסייעות החדשות להגיב בדרך המבוססת על מה שלמדו בעבר, ולא רק בעזרת מאגר ידע ספציפי. מה שיהפוך אותן להרבה יותר שימושיות — אבל גם הרבה יותר מסוכנות. מעבר לסתם פטפוטים עם צ'אט בוט בדפדפן, הן יכולות לבצע מהלכים של ממש בעולם האמיתי: להזמין שולחן במסעדה, לשלוח הודעות מייל, או לשלוט במזגן. אלה המקומות האחרונים שבהם תרצו להיתקל ב"הזיות" מהסוג שהצ'אטים מבוססי הבינה המלאכותית משופעים בהן.

על אחריותכם

זו בדיוק הסיבה, שאת ההכרזות החדשות בכל החברות צריך לקחת בעירבון מוגבל. עם כל הלחץ התחרותי — גוגל, אמזון ובמיוחד אפל, לא יכולות להרשות לעצמן למהר. סירי החדשה, שהוכרזה בשבוע שעבר, תושק רק בסתיו, במערכות ההפעלה החדשות לאייפון, לאייפד ולמק. היא לא נתמכת בינתיים ברמקולים החכמים של אפל, באפל-TV או בשעון. אפל נמנעה אפילו מלהתייחס לתוכנה החדשה כ"בינה מלאכותית" לאורך כל נאומו של המנכ"ל טים קוק בכנס המפתחים, מדובר באפל אינטליג'נס, הדגישה, להבדיל מסתם "AI" של המתחרות, שמזכיר לכם בטח מידע שגוי או הזוי או שמסכן את פרטיותכם. אצלה, כרגיל, זה יהיה אחרת. כך היא גם חומקת מאחריות: סירי המחודשת תתאמץ לסייע לכם בעזרת מאגרי היידע הפנימיים במכשיר שלכם, אבל בשאלות קשות יותר היא תפנה בענן — רק אחרי אישורכם כמובן — ל-ChatGPT. התוצאות על אחריותכם.
ההנחה בתעשייה היא, שעם כל היומרות — הביצועים הראשונים של הסייעות האישיות החדשות יהיו במרחב ה"בית החכם", שהוא מוגדר, תחום ונשלט יותר. אבל גם אם ניאלץ להסתפק במרחב הזה לטווח ארוך, ולהנות "רק" מעוזרת שמבינה אותנו כשאנחנו מדברים בהיסוס ומנהלת היטב את שגרת הבית ואת סדר יומנו — עדיין מדובר בזינוק משמעותי.
פורסם לראשונה: 00:00, 18.06.24