יותר משבעה מכשירים חדשים, מעוצבים למשעי, עטורים בתכונות AI מגניבות כיאה לתקופה, הציגה סמסונג שלשום באולם "קרוסל" הענק הנושק למוזיאון הלובר בפריז; בהם שני סמארטפונים מתקפלים, שני שעונים, וגם שני זוגות אוזניות. אך את אפקט הוואו שחובבי הטכנולוגיה מצפים לו שנים רבות, אולי מאז השקת האייפון, הצליח ליצור רק אחד, בעצם אחת: טבעת חכמה. כן, כזו שנענדת על האצבע, ובאמצעות חיישנים זעירים "מרגלת" אחרי תהליכים פיזיים בגוף.
6 צפייה בגלריה
yk13997096
yk13997096
ה"גלקסי רינג" החדשה. 2.3־3 גרם (תלוי בגודל), 2.6 מ"מ עובי
(צילום: סמסונג)
הלוקיישן והעיתוי, פריז של ערב האולימפיאדה, מושלמים ומשרתים נהדר את הקישור האסוציאטיבי בין טכנולוגיה לספורט. לפי הערכות, סמסונג שילמה בין 600 ל-700 מיליון דולר לוועד האולימפי תמורת החסות שהיא נותנת למשחקים. היא תספק למארגנים ולספורטאים סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ניידים, מסכי LED ועוד. הטלפון המתקפל החדש "גלקסי Z פליפ 6", שהושק שלשום, אף זכה ל"מהדורה אולימפית", שתחולק לכל המתחרים במשחקים. בטקס הפתיחה הלא שגרתי של האולימפיאדה, שיתקיים הפעם גם על נהר הסיין, יותקנו יותר מ-200 סמארטפוני "גלקסי אולטרה" (שהושקו מוקדם יותר השנה) ב-85 הסירות שישיטו את הספורטאים, והשידורים מתוכן יועברו לצופים בבית דרך רשת דור 5 ייחודית שהקימה כאן ספקית הסלולר האירופית אורנג'. שם המשחק, תרתי משמע, הוא שיווק. וכסף גדול.

תשעה גודלי אצבע

אבל נחזור לעיקר – הטבעת. ה"גלקסי רינג", שמשקלה בין 2.3 ל-3 גרם בלבד (תלוי בגודל), עוביה 2.6 מ"מ ועיצובה מזכיר טבעת נישואין מסורתית, היא לא רק הישג טכנולוגי שומט לסת — היא מהלך אסטרטגי, נקודת ציון בהיסטוריה של המחשוב הלביש. אם תזכה להצלחה למרות מחירה הגבוה (400 יורו) – היא עשויה להיות "גורם משבש" לתעשייה כולה, שיפגע במיוחד בחברות המציעות מכשור מתקדם למדידות רפואיות בסיסיות. המגזין הטכנולוגי הנחשב "דה ורג'" טען אתמול, כי אם תוכיח רמת דיוק גבוהה, הטבעת של סמסונג יכולה להפוך שליטת התחום כולו, עם איום משמעותי מול אפל היריבה.
להבדיל מהשעון החכם, ה"רינג" לא יכולה לבצע שיחות, להציג התראות ולשדר מוזיקה לאוזניות; אבל היא כן יכולה למדוד אק"ג וחמצן בדם, טמפרטורה של העור ומהירות דופק (כולל התראות על חריגות); לעקוב אחר מצב השינה (כולל דופק וקצב הנשימה), כמו גם לחשב מחזורי וסת ותקופות פוריות. והיא גם מהווה פתרון מצוין למי שזקוקים לניטור רפואי קבוע אך לא אוהבים או לא יכולים להסתובב עם שעון חכם. הטבעת חסינת מים לגמרי, ולמרות שהסוללה הכלולה בה סופר-זעירה, היא תספק אורך חיים של 7 ימים בין טעינה לטעינה – יותר משעונים חכמים ורצועות כושר רבים, בעיקר כיוון שהיא לא נדרשת לתמוך בשום מסך. לפני השימוש יש לקשר אותה כמובן לסמארטפון בבלוטות', ובשלב הזה רק למכשירי אנדרואיד. חלק מהתכונות החדשות יעבדו רק עם מכשירי סמסונג.
הרעיון, מסביר סמנכ"ל הבריאות הדיגיטלית של סמסונג, ד"ר הון פאק, הוא להרחיב את מערכת החיישנים שהולכת וסובבת את כולנו בהדרגה. השעון, הטבעת, הסמארטפון, אולי גם המקרר – כולם ישתפו פעולה בשנים הקרובות כדי להזכיר לנו שמצבנו הבריאותי על הפנים. אילו רכיבים זעירים נדחסו לתוך ה"גלקסי רינג"? בינתיים – מד תאוצה, חיישן דופק אופטי וחיישן טמפרטורת העור. בבוא הזמן ייכנסו לפעולה תכונות מתקדמות עוד יותר, כמו ניטור לחץ דם (קיים כבר בשעונים), זיהוי דום נשימה בשינה, והתראה על קצב לב לא סדיר. אלה, שמשולבות כבר בשעונים החכמים של סמסונג, דורשות תהליך ארוך של אישורים במינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).
6 צפייה בגלריה
yk13995402
yk13995402
גלקסי ווטש אולטרה | צילום: סמסונג
כל המידע שייאסף על ידי הטבעת ישמש למעקב אחר הפעילות הגופנית היומיומית שלנו. הוא יעבור מיידית, בטכנולוגיית בלוטות', לאפליקציית מעקב הבריאות של סמסונג בסלולרי. פיצ'ר תוכנה חדש, "ציון החיוניות שלי", שפותח בשיתוף עם אוניברסיטת ג'ורג'יה, יספק ציון למצב הפיזי והמנטלי שלנו לפי שקלול של הנתונים.
יתרון בולט לטבעת על פני השעון החכם הוא במעקב השינה: אנשים רבים נמנעים מלענוד שעון בלילה, חכם ככל שיהיה. הטבעת, לעומת זאת, קטנה ולא מורגשת. ובכל מקרה, לפי ד"ר פאק, הצלבה של נתוני השעון ונתוני הטבעת בשינה תספק סטטיסטיקות מדויקות במיוחד. אם אתם משתמשים בשניהם — אפליקציית הבריאות של סמסונג תבחר מאיזה מהם למשוך נתונים: אם האות מהשעון שלכם איכותי יותר מהאות מהטבעת, הוא ילך עם הנתונים של השעון.
סמסונג לא מסתפקת בניטור הבריאות: כבר עכשיו בעלי הטבעת יוכלו, למשל, לצלם בעזרתה בסמארטפון בשלט רחוק, או למחוק מהסמארטפון התראות באמצעות מחוות באוויר בלבד. ויהיה גם מצב "אבידה", שיגרום לטבעת להבהב כדי להקל על מציאתה. בעתיד, בהינף אצבע — או בצירופי הקשות על הטבעת — אפשר יהיה גם לעבור בין רצועות מוזיקה בסמארטפון, לשנות את עוצמת הקול, ואפילו לקבל ולדחות שיחות. יותר מזה – בזכות הקישוריות האלחוטית שלה, הטבעת תוכל גם לכבות ולהדליק אורות, להפעיל מזגן ולהתחבר לטלוויזיה. בזכות התמיכה ב-NFC ובארנק של סמסונג אפשר יהיה גם לשלם בעזרתה בבתי עסק, כמו בסמארטפון.
6 צפייה בגלריה
yk13995401
yk13995401
המתקפל החדש. שיחה חיה בתרגום מיידי
כיוון שגודל הטבעת – בניגוד לכל מכשירי האלקטרוניקה המוכרים — תלוי בגודל האצבע האנושית, את רכישתה יקדים שלב הכרחי של מדידה, באמצעות ערכה מיוחדת שמספקת סמסונג: קופסה הכוללת תשע טבעות דמה ממוספרות מפלסטיק לצורך מדידה, כמספר הגדלים המוצעים. החברה ממליצה לענוד את טבעת הבדיקה למשך 24 שעות כדי למצוא את ההתאמה הטובה ביותר לאצבע, גם במהלך השינה.
ה"רינג" תגיע בשלושה צבעים לבחירה – שחור, כסף וזהב. בעלי אצבעות רחבות ייהנו יותר — טבעות גדולות יאפשרו יותר מקום לסוללה, שמיוצרת בשלושה הספקים שונים — 17, 18.5 ו-22 מיליאמפר-שעה. הטענת הטבעת תתבצע כמובן אלחוטית בלבד, באמצעות מארז מעוצב קטן שמזכיר קופסת תכשיטים ובמרכזו עיגול בולט שעליו מושחלת הטבעת. בחלקו האחורי הוא יתחבר לכבל טעינה מסוג C-USB. זה יהיה "בסיס האם" שבו המכשיר יאוחסן וגם ייטען.
הריגוש שמעורר האביזר הקטן מרתק: באירוע המקדים שערכה סמסונג לעיתונאים השבוע, השתרך תור ארוך לפני דוכן הטבעות. סוף-סוף חידוש.
6 צפייה בגלריה
|
|
הטבעת ועמדת הטעינה שלה. כמו קופסת תכשיט
(צילומים: ישראל וולמן)

בדרך לבית המשפט

בדיוק כשם שאפל לא המציאה את הממשק הגרפי, לא במחשב ולא בסלולרי, אבל ניכסה אותם אליה עם הזמן בזכות גאונות טכנולוגית ועוצמה שיווקית — גם סמסונג לא המציאה כאן את הגלגל, כלומר את הטבעת: הרעיון רחוק מלהיות מקורי, אבל עדיין מדובר בענקית טכנולוגיה בינלאומית ראשונה המאמצת אותו בגדול, ומהמרת עליו תוך שימוש בכל תותחיה.
שורה של חברות הוציאו לשוק בשנים האחרונות סוגים שונים של טבעות כאלה, ואין ספק שכניסתה של סמסונג עכשיו לתמונה תהווה מבחינתן מכה קשה. רשימה חלקית: Evie, Ultra Human, סירקיולר, רינגקום, שיאומי (עם טבעת Mijia), ועוד כמה יצרניות סיניות, שמציעות טבעות דיגיטליות אפילו בעלי-אקספרס או ב-eBay. חברה נוספת, McLear RingPay, מייצרת טבעת המשמשת בעיקר לצורך תשלומים בבתי עסק: הושט אצבע, קח קבלה ולך לשלום. גם החברה הישראלית Nava מייבאת לארץ טבעות חכמות לשימושים שונים.
אבל מי שמובילה את התחום, זו שרכשה בו הכי הרבה ניסיון וזו שצפויה כנראה להיפגע קשות מן המהלך של סמסונג, היא חברת Oura מפינלנד. Oura, שחולשת כיום על 53% מהשוק העולמי הקטן של הטבעות החכמות, השיקה את הטבעת הראשונה שלה בשנת 2016 ומאז הוציאה כבר כמה דורות, שהלכו והשתפרו עם הזמן – עם יכולות ניטור חמצן בדם, בדיקת חום גוף, מעקב דופק, מעקב שינה ותחזיות מחזור. היא גם אומצה בפומבי על ידי סלבריטאים כמו ג'ניפר אניסטון, הנסיך הארי וקים קרדשיאן. הטבעת שלה זולה מזו של סמסונג, אבל המודל העסקי שלה דורש תשלום דמי מנוי מעבר למחירה, בגובה של 6 דולר לחודש. לאיש אין ספק ש-Oura נערכה לקראת הטבעת שהושקה שלשום, ומבינה שהנוכחות המסיבית של סמסונג בשוק תכה בנתח השוק שצברה עד כה. בחודשים האחרונים היא הפכה לאגרסיבית יותר, ואפילו החלה למכור את טבעותיה דרך אמזון, מהלך תקדימי מבחינתה.
במקביל, Oura מתכוננת כמובן לקרב משפטי עקוב דולרים. זה לא יהיה הקרב הראשון שלה. לאורך שנות קיומה, החברה הפינית התמחתה בהגשת תביעות פטנטים מתוקשרות נגד חברות שהעזו לייצר טבעת חכמה כלשהי. בין הקורבנות – Ultra Human, סירקיולר ורינגקום. Oura טוענת בקביעות ובנחישות לבעלות על פטנטים מרכזיים בטבעת, כולל פטנט על עצם שילוב הסוללה בתוכה.
6 צפייה בגלריה
הטבעת החכמה של אורה הפינית
הטבעת החכמה של אורה הפינית
הטבעת החכמה של אורה הפינית
(צילום מסך: אתר אורה)
כאשר טבעת הגלקסי נחשפה לראשונה בינואר השנה, בתערוכת הסלולר בברצלונה, מנכ"ל Oura, טום הייל, הצהיר כי החברה תעקוב מקרוב אחר הפיתוח של סמסונג כדי לראות אם מתרחשות הפרות פטנט כלשהן. "ננקוט פעולה מתאימה", אמר. במקביל, באקט של בהלה ואולי של איום סמוי, החברה שלחה הודעה דחופה לאתרי טכנולוגיה, שבה הדגישה כי היא "מחזיקה ב-100 פטנטים מאושרים, 270 בקשות פטנט תלויות ועומדות, ו-130 סימנים מסחריים רשומים".
פרקליטי סמסונג, שעוקבים מקרוב כבר שנים אחרי הפרקטיקה הזו, לא נבהלו. להפך, הם החליטו להקדים רפואה למכה, וב-30 במאי הגישו לבית המשפט המחוזי בסן-פרנסיסקו "תביעת מנע" נגד Oura. הדרישה היא לפסק דין הצהרתי, שימנע מהחברה הפינית להגיש תביעה, ויקבע כי סמסונג אינה מפירה את הפטנטים שבהם היא מחזיקה. סמסונג טוענת כי לא מדובר בתכונות שהן ייחודיות לטבעות של Oura, והן משותפות כמעט לכל הטבעות החכמות בעולם. "דפוס ההאשמות הבלתי סלקטיבי של Oura על הפרת פטנטים נגד כל מתחרה בשוק הטבעות החכמות", היא טוענת בתביעה, "מהווה סיכון ממשי ומיידי לסמסונג".
עם או בלי קשר, ולמרות שלפי ההערכות שוק הטבעות החכמות יצמח ב-29% עד 2028 ל-1.1 מיליארד דולר, סמסונג מתייחסת לפרויקט החדש בזהירות, ולמרות התגובות הנלהבות השבוע היא מתכוונת להשיקו ברחבי העולם בהדרגה ובשלבים. על פי האתר הקוריאני The Elec, בעת ההשקה שלשום היו בידי החברה 400 אלף יחידות ייצור בלבד להפצה – מה שמצביע על אחת משלוש: חשש מ-Oura, מורכבות מיוחדת בייצור הרכיבים הזעירים למכשיר, או ספקות לגבי הדרך שבה תיקלט הטבעת בשוק. בכל מקרה, היא תופץ לראשונה בארה"ב, דרום-קוריאה ובמדינות ספורות באירופה. תאריך להפצה בישראל טרם נקבע, אבל ההערכות, והתקוות, מדברות על תחילת 2025.
מי שממתינה כדרכה על הגדר, על פי אתרי בלומברג ופורבס, ובוחנת מקרוב את ההתפתחויות, היא כמובן אפל, שעורכת כבר שנים, החל מ-2015, ניסויים חשאיים בטבעת חכמה משלה. כמו נמרה סבלנית, היא תתחבא בין השיחים בסבלנות, ערוכה ודרוכה, עד שתגיע ההזדמנות הנכונה לזנק על הטרף — ולזכות בכל הקופה.

ההימורים של סמסונג

מבחינת סמסונג, המהלך הנועז של השקת הטבעת מקביל למהלך נועז אחר שביצעה בשנת 2018, כשהציגה לעולם לראשונה סמארטפון מתקפל. בשני המקרים מדובר על פריצת דרך טכנולוגית בשוק שלא ברור כיצד יגיב להתפתחות החדשה. גם היום, חמש שנים אחרי שהשיקה את המתקפל הראשון "פולד", סמארטפונים מתקפלים (מכל החברות) מהווים רק 1.5% מהשוק, והתחזיות הכי אופטימיות מדברות על "קפיצה" ל-5% ב-2028. אבל סמסונג גאה מאוד במכשירים הללו, שמביאים לידי ביטוי את יכולותיה, גם אם הם מהווים רק אחוזים בודדים מהכנסותיה. מתוך המתקפלים בשוק — ביניהם מכשירים של מוטורולה, וואווי, אופו ועוד, שיצאו לדרך רק לאחר הזינוק הנחשוני שלה למים — היא מחזיקה כיום בנתח שוק של יותר מ-50%.
6 צפייה בגלריה
השקה גלקסי פולד פליפ סמסונג רינג יולי 2024
השקה גלקסי פולד פליפ סמסונג רינג יולי 2024
השקה גלקסי פולד פליפ סמסונג רינג יולי 2024
(קרדיט צילום: סמסונג ישראל וולמן)
המתקפלים הללו סבלו בתחילת דרכם ממחלות ילדות. הגרסאות החדשות שלהם, שהוצגו השבוע, מלמדות שסמסונג לא מרימה ידיים וחושבת קדימה: היא מצליחה כבר להשוות את תכונות הבסיס שלהם לאלה של מכשירי סדרת הדגל שלה S, ולנצל טוב יותר את תכונות הקיפול שלהם. כך, למשל, בפיצ'ר ה"מתורגמן" המדליק – שמציע תרגום מיידי של שיחה בין שני אנשים הדוברים שפות שונות – התרגום החי מופיע על המסך (המקופל) מול בן-השיח, תוך כדי שיחה פנים אל פנים.
ובכל זאת, עם כל הכבוד לחידושים בדגמי המתקפלים החדשים, החידוש השני בחשיבותו של סמסונג השבוע הוא דווקא "גלקסי ווטש אולטרה" – דגם מקצועי, מוקשח ועמיד במיוחד של שעון חכם, שאמור להתחרות ב"אפל ווטש אולטרה" המסיבי והפופולרי של אפל, וגם זול ממנו ב-150 דולר. והוא אכן מתכתב איתו: מארז ממתכת טיטניום הסופר-עמידה, עמידות בתנאי מזג אוויר קיצוניים, מסך עם בהירות מטורפת, ועמידות למים עד לעומק 100 מטר. לראשונה הוא יתריע גם על דום נשימה בשינה — תכונה מצילת חיים, שתהיה זמינה בארץ החל מתחילת 2025, לאחר השלמת תהליך האישורים מול משרד הבריאות. התראה על הפרעות קצב לב (IHRN) תתאפשר בישראל החל מ-21 באוגוסט.
פורסם לראשונה: 00:00, 12.07.24