אילון מאסק לא נח לרגע. המיליארדר-היזם הטכנולוגי התזזיתי בעולם, ידידו הטוב של דונלד טראמפ, עומד מצד אחד מאחורי מיזמים פורצי דרך על גבול המדע הבדיוני, ומצד שני מאציל על מיזמי התוכן המשפיעים שלו, כמו הרשת החברתית X (טוויטר לשעבר), מאישיותו הכאוטית.
5 צפייה בגלריה
yk14041810
yk14041810
גייטס מסניף
(צילום מסך: רשת X)
בשבוע שעבר עורר מאסק שוב סערה לאחר שהציג את הגרסה החדשה למנוע הבינה המלאכותית מבית xAI, החברה שהקים לפני שנה כדי ליצור אלטרנטיבה למודלי "הבינה המלאכותית היוצרת" של חברות כמו OpenAI, מיקרוסופט, גוגל ואנת'רופיק.

בלגן מכוון

המנוע, "גרוק 2" (Grok 2), שמגיב להנחיות טקסט כמו ChatGPT ומתחריו, וכולל גם מחולל תמונות, מתייחד לעומתם בכך שהוא כמעט חסר גבולות. בעוד יוצריהם קיבלו על עצמם מגבלות רבות ומתאמצים לחסום שימושים זדוניים — מחולל התמונות של "גרוק 2" מאפשר ליצור בעזרתו כמעט כל תמונה העולה על הדעת. וזה כולל תמונות המפרות זכויות יוצרים, שעושות שימוש בתמונות של ידוענים ופוליטיקאים, שמשלבות מסרים גזעניים ועוד. "תוכנת ה-AI הכי כיפית בעולם", כינה אותה מאסק.
5 צפייה בגלריה
yk14041811
yk14041811
דונלד טראמפ עם קמלה האריס ההריונית
(צילום מסך: רשת X)
"גרוק 2" ו"גרוק 2 מיני", שתי הגרסאות החדשות, פתוחות כרגע רק למשתמשים משלמים ב-X ויהיו זמינות למפתחים מאוחר יותר החודש. מיד עם הופעתן הוצפה הרשת במאות תמונות גרפיות מרהיבות שנוצרו בעזרתן, הכוללות אלימות בוטה והפרת זכויות חופשית. בין הלהיטים שזכו לכיסוי עולמי: ביל גייטס מסניף קוקאין, דונלד טראמפ מלטף את בטנה ההרה של קמלה האריס, טיילור סוויפט בחצי עירום ופצצה המחריבה את הטאג' מאהל. משתמשים דיווחו ברשת X, שגם אם "גרוק 2" מסרב לייצר משהו, קל מאוד למצוא הנחיות עקיפות ולהביא אותו לכך: הוא אמנם לא יסכים לספק לכם הנחיות להכנת קראק וליצור תמונת עירום, אבל יאפשר להציג פוליטיקאים שאתם מתעבים במדים נאציים, או את מיקי מאוס טובח בילדים.
נכון, גם במחוללי התמונות המתחרים ב"גרוק 2" נתגלו פרצות פה ושם בשנה האחרונה, שאפשרו ניצול זדוני, אבל כולם מיהרו לסגור אותן מיד כשנתגלו; גוגל אפילו הקפיאה את אופציית יצירת התמונות של ג'מיני לאחר שהתגלה כי הגזימה בתיקון הטיות גזעיות ומגדריות. רובם המוחלט של מחוללי התמונות כיום יסרב לבקשות להציג אנשים אמיתיים, סטריאוטיפים פוגעניים, פורנו, או נושאים השנויים במחלוקת. רובם גם מוסיפים כבר "סימן מים" מזהה לתמונות שהם מייצרים.
5 צפייה בגלריה
yk14042835
yk14042835
פוטין עם הנביא מוחמד
(צילום מסך: רשת X)
מאסק, מתברר, מפעיל ב-xAI אותה מדיניות כפולה — או פשוט בלגן מכוון — שהוא מפעיל כיום ב-X, שם פיזר את הקבוצה שעסקה בסינון ובהגבלת תכנים מסוכנים ובלתי-חוקיים. X הפכה מאז לבמה נוחה גם למסרים אנטישמיים. כשהמדיניות הזו הבריחה מפרסמים, שלא מעוניינים שמותגיהם יופיעו לצד דברי הסתה — מאסק החליט לתבוע אותם.
5 צפייה בגלריה
yk14042860
yk14042860
אילון מאסק | צילום: אבי אוחיון, לע"מ
xAI, אגב, עדיין מפגרת במוצריה המסחריים אחרי מתחרותיה בתחום. טכנולוגיית מחולל התמונות המדוברת נוצרה בכלל על ידי סטרטאפ אחר בשם Black Forest. אבל בחברה טוענים, כי בתחומים מסוימים ביצועי "גרוק 2" עוברים כמה מאלה של המתחרות, וכי המנוע נהנה ממאגר המידע שנצבר לאורך השנים ב-X ומתעדכן בקביעות (ככל הנראה, גם בתוכן הרעיל, בדיסאינפורמציה ובבוטים שמופיעים בה).

הפוך על הפוך

הסיכונים הכרוכים בבינה מלאכותית גנרטיבית הם נושא המעסיק כיום גופי רגולציה רבים במערב ואפילו בסין. לפני כשנה וחצי הזהירו מפניה יותר מ-1,120 מדענים וחוקרים בכירים לצד מנהלים בולטים בתעשיית הטכנולוגיה — בהם אילון מאסק בכבודו ובעצמו. "היא מהווה סיכון לחברה ולאנושות", קבעו, ודרשו להקפיא את פיתוחן של מערכות המתבססות עליה עד שיפותחו ויעוצבו פרוטוקולים מוסכמים, שיבטיחו שהן "בטוחות, מובנות, שקופות ואמינות". "עלינו לשאול את עצמנו", הוסיפו אז מאסק וחבריו לכתיבה, "האם עלינו לתת למכונות להציף את ערוצי המידע שלנו בתעמולה ובדיסאינפורמציה".
5 צפייה בגלריה
yk14041812
yk14041812
מיקי וגופי בחגיגת ירי
(צילום מסך: רשת X)
בכלל, מאסק גם הביע בעבר חשש שה-AI תוביל לחיסול האנושות ואף הביע תמיכה בהחלת רגולציה על התחום. יותר משנה חלפה, וכעת — כשהבחירות בארה"ב מתקרבות ואחרי שרשת X שלו כבר עלתה על הכוונת של הרגולטורים הקשוחים באיחוד האירופי — "גרוק 2", בהפוך על הפוך, מפנה מחדש את תשומת הלב לסיכוני הבינה המלאכותית הגנרטיבית. בארה"ב, למרות הזעם על תופעות ה"דיפ-פייק", יש הגנות חופש דיבור נרחבות ומאסק נהנה בה גם מקשרים פוליטיים; אבל בריטניה, למשל, מתכוונת להתחיל לאכוף בימים אלה את חוק הבטיחות המקוונת שהועבר בה אשתקד ויחייב חברות לסנן בעצמן תכנים בפלטפורמות שלהן, לאמת גיל ולהפחית חשיפה לדברי שטנה ולתכנים בעלי אופי פוגעני. ולפי החוק הזה, לידיעת מאסק, מנהלי חברות שלא ישתפו פעולה מסתכנים בקנסות ובתיקים פליליים.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.08.24