הגזירות שהטיל אתמול (ג') בית המשפט העליון של האיחוד האירופי על אפל וגוגל הן בשורה טובה לחרדים מן הכוח המוגזם שהצטבר בידי ענקיות הטכנולוגיה המובילות. כשמדובר היה רק ברווחים שהן עושות מתוכנות המייעלות תפוקה ומגאדג'טים מדליקים, אפשר היה עוד לעצום עין. אבל בעשורים האחרונים הן עוסקות כבר בסלע קיומנו: מהרשתות החברתיות המחוללות שמות במרקם החברתי, עד הבינה המלאכותית, שניצולה לרעה יכול לסכן ממש את החיים על פני כדור הארץ.
לכן, כשהאיחוד האירופי מסתמן כגוף המשמעותי ביותר המצליח לרסן אותן, להעמיד גבולות בסוגיות כמו הגנת מידע, פרטיות, הסתה, גזענות והגבלים עסקיים, ולהטיל ללא רחם קנסות עצומים על חצייתם – זו בשורה מצוינת. מצב שבו ענקיות ההייטק מרוסנות וזהירות, כשאימת הרגולטור והפסד ההכנסות מרחפים מעליהן, מבטיח לנו עולם טוב יותר.
2 צפייה בגלריה
מטה אפל
מטה אפל
מטה אפל בקליפורניה. מצב שבו ענקיות הטק מרוסנות הוא מצב מצוין
(צילום: shutterstock)
אתמול, אחרי מאבק משפטי בן 10 שנים, חייב בית המשפט העליון של האיחוד את אפל להעביר לאירלנד סכום עתק, כ-13 מיליארד יורו (14.4 מיליארד דולר) – סך הטבות המס שקיבלה מהמדינה במשך שני עשורים בניגוד לחוק ולכללי האיחוד. במקביל, אותו בית משפט אישר סופית גם קנס של כ-2.7 מיליארד דולר על גוגל המתחרה בשל מניפולציות שביצעה בתוצאות החיפוש שלה, כדי להקנות עדיפות לשירות הקניות שלה מול שירותים מתחרים.
מדובר בסכומים שלא ניתן להתעלם מהם, וגם אם כן – לא הכל נמדד במזומנים: שלושה חוקים רבי-משמעות התקבלו באחרונה במועצת האיחוד. הראשון הוא חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) אוסר על חברות לנצל לרעה את מעמדן המוביל בשוק, למשל – להכריח מפתחי אפליקציות להפיץ אותן אך ורק ב"אפסטור".
השני הוא חוק השירותים הדיגיטליים (DSA), המטיל אחריות על פלטפורמות וחברות שירותים דיגיטליים בהגנה על זכויות אזרחים. והשלישי הוא "חוק הבינה המלאכותית" - קבוצת כללים ראשונה מסוגה, המסדירה את כל הסוגיות הכרוכות בפיתוח, הנגשה ושימוש במוצרים ובשירותים מבוססי בינה מלאכותית.
2 צפייה בגלריה
מרגרט וסטגר
מרגרט וסטגר
מרגריטה וסטאגר, נציבת האיחוד האירופי לתחרות. הרגולציה באירופה מצליחה לשנות את האופן בו ענקיות הטק פועלות
(צילום: AP)
למי שמזלזל – האיחוד האירופי מאחד 27 מדינות, עם אוכלוסייה של יותר מ-448 מיליון תושבים. חוק השווקים הדיגיטליים כבר אילץ את אפל, אלפבית ומטא לשנות את שיטות השיווק שלהן באירופה, כאשר חוק ה-AI החדש מאלץ את אפל למכור, לפחות בינתיים, את מכשירי אייפון 16 החדשים באירופה ללא מערכת הבינה המלאכותית שאמורה להגיע איתם. מדובר בנזק עצום.
ובינתיים, כשאפל חוטפת באירופה, גוגל נערכת (שוב) למגננה בארה"ב. שבועות לאחר שהורשעה בפגיעה בתחרות בתחום החיפוש ולפני שבית המשפט מתכנס מחדש לדון בדרכים להענשתה – נפתח נגדה משפט פדרלי נוסף, הפעם מטעם משרד המשפטים וקואליציה של 17 מדינות, בטענה שהיא מהווה מונופול בלתי חוקי בשוק הפרסום ברשת. אם גוגל תפסיד גם בווירג'יניה, ולמה שלא תפסיד, זו תהיה מהלומה גם לזרם ההכנסות שלה: עסקי הפרסום בגוגל הם פרה חולבת, ומהווים יותר משלושה רבעים מחברת האם אלפבית. נחזיק אצבעות.