הסטודנטיות שמעודדות נערות ללמוד במגמת מחשבים
סטודנטיות המקבלות מלגה חברתית מלמדות במסגרת תוכנית QueenB נערות בכיתה ח' תכנות ובניית אפליקציות. "המטרה העיקרית היא לנטרל אצל הנערות את הרתיעה מטכנולוגיה ולחשוף אותן לעולם הרחב של מדעי המחשב", אמרו יוזמות הפרויקט
המתכנתות של היום מכשירות את דור ההמשך: סטודנטיות למדעי המחשב באוניברסיטה העברית יזמו תוכנית חדשה, QueenB, לעידוד נערות בכיתה ח' לבחור ללמוד במגמת מחשבים. התוכנית שהחלה השנה בירושלים, מספרות הסטודנטיות, זוכה לתגובות נלהבות ומרגשות. "כשתלמידה אומרת שגרמנו לה להיות אמיצה יותר, אנחנו יודעות שאנחנו עושות משהו נכון", הן מספרות.
ייצוגן של הנשים במקצועות התכנות עדיין מועט ביחס לגברים. דו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסם לאחרונה הצביע על הפרשים משמעותיים בשכר הממוצע בין נשים וגברים. הסטודנטיות שיזמו את הפרויקט אומרות כי ניתן להניח שחלק מהפער נובע ממחסור של נשים במשרות טכנולוגיות. "ההבדל העצום במספרים בין גברים לנשים חורה לנו, במיוחד כשאנחנו יודעות כמה תעשיית ההיי-טק מתגמלת, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת אתגר והתפתחות אישית", אומרות נטע מוזס ויסמין דנסקי, מקימות התוכנית.
כדי לנסות לשנות את המצב החליטו דנסקי ומוזס להקים את התוכנית QueenB. במסגרת התוכנית, סטודנטיות המקבלות מלגה חברתית מלמדות נערות בכיתה ח' תכנות ובניית אפליקציות. התוכנית פונה לטפל בסוגיות שמקורן בהבניות חברתיות ולדעת צוות התוכנית מונעות מנערות ללמוד מקצועות אלו. "אני מכירה חברות מבריקות, שמגיל צעיר ויתרו על מקצועות כמו פיזיקה ותכנות כי 'הן לא מסוגלות'. אחת מהן היא כבר ד"ר לכימיה ועדיין חושבת שלא הייתה מצליחה בתכנות", מספרת ענבל, אחת מחברות הצוות.
על התוכנית הן אומרות "רצינו לתת לנערות את החופש לבחור לעסוק במה שמתאים להן. המטרה העיקרית היא לנטרל אצלן את הרתיעה מטכנולוגיה ולחשוף אותן לעולם הרחב של מדעי המחשב. לתת להן את ההבנה שעם הכלי הזה הן יכולות לעשות הרבה דברים מגניבים שרלוונטיים למגוון עצום של תחומים".
דנסקי הינה סטודנטית למתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית בירושלים ומוזס סטודנטית למדעי המחשב וידאו, בתוכנית המשולבת של האוניברסיטה העברית ובצלאל. לקראת השנה השלישית של לימודיהן, בגישושים אחר עבודה ראשונה בתחום, הן נדהמו לראות את הייצוג הנמוך של נשים בתעשיית ההייטק והחליטו לעשות מעשה. אליהן הצטרפו חברות מהחוג למדעי המחשב ומבצלאל ויחד הן מרכיבות את "צוות QueenB" שאחראי לתפעול השוטף של התוכנית.
התוכנית מתקיימת לכל אורך השנה האקדמית וכוללת תכני מגדר, שיעורי תכנות ויזמות. בסוף השנה, כל חניכה יוצרת פרויקט - אתר, משחק או אפליקציה. כל התכנים מועברים על-ידי סטודנטיות עם רקע בתכנות, המלוות את החניכות באופן צמוד גם בשלב הפרויקט. "אנחנו רואות חשיבות עליונה בקשר האישי שייווצר בין המדריכות בתוכנית לבין החניכות, מבחינתנו זה לב הפרויקט - הצגת נשים כמודל לחיקוי והעצמה הדדית".
מדוע דווקא כיתות ח'? "זהו שלב שבו הבנות, ככל הנראה, עדיין לא מגובשות על המגמה שבה הן יבחרו בתיכון, אך בכיתה ט' כבר מתחילים לדבר על זה בבתי הספר. רצינו לחשוף אותן לאפשרות של מדעי המחשב לפני שהן תצטרכנה להתמודד עם בליל המידע בנוגע למגמות", אומרות דנסקי ומוזס "בנוסף, בגיל הזה כבר אפשר לדבר איתן על הבניות חברתיות ולקיים דיון מעמיק".
בתחילת דצמבר החל החלק הארי של התוכנית - לימודי תכנות. "השיעורים ברמה גבוהה, המקבילה לקורס תכנות ראשון באוניברסיטה, והם מועברים בצורה מונגשת שתתאים לכל נערה. בכל שיעור החניכות מייצרות משחק באמצעות הכלים החדשים שרכשו השבוע". בתום לימודי התכנות יחל שלב היזמות, שעיקרו פיתוח הפרויקט האישי. במהלך השנה, הנערות צפויות לקבל הרבה מעבר לתכני הלימוד ה"מסורתיים" - הרצאות יזמות, סיורים בחברות הייטק (בראשן גוגל), סדנאות, תחרויות האקתון ועוד. "אנחנו מאמינות שחניכות שייקחו חלק בפרויקט ייהנו מחוויה ייחודית, יפיקו כלים משמעותיים לכל תחום בו ירצו לעסוק בעתיד ובעיקר יקבלו את התחושה שהן יכולות - שהיא המפתח להצלחה".
הפרויקט נתמך על-ידי PICO, הרל"י, Mobileye, אגודת הסטודנטים וארגון מחשבה טובה. רוצים לתמוך בפרויקט? ניתן לפנות לצוות ב- queenb.program@gmail.com