אולי התקופה הזו, שגורמת לנו להישאר בבית הרבה יותר, היא הזדמנות טובה להדק את היחסים עם חיית המחמד שלנו. ומה מחמם לב יותר מלהעניק לכלב או לחתול גאדג'ט אלקטרוני חדשני? כן, זה הטרנד החם של עולם חיות המחמד: האינטרנט של הדברים (IoT), טכנולוגיה לבישה, אפילו בינה מלאכותית. יש שעונים חכמים, לבוש חכם, עוקבי GPS, ניהול כושר גופני, מצלמות נישאות, ציוד רפואי, אפילו תקשורת סלולרית עם הכלב או החתול. וחוץ מזה יש המון משחקים אלקטרוניים שנועדו סתם לעשות להם כיף.
כדור Foodie Orb. לכלבים גיקים בלבד

לצורך הכתבה הזו קיבלנו לבדיקה שלושה גאדג'טים לבעלי חיים מתוצרת PetGeek, שמייבאת חברת ביופט. לא מדובר כאן בבינה מלאכותית, לא בבינה משום סוג. אבל חיות המחמד, ובעיקר הבעלים שלהן, עשויים לצאת מגדרם מרוב התלהבות.
7 צפייה בגלריה
גאדג'טים לחיות מחמד
גאדג'טים לחיות מחמד
Foodie Orb. להכניס את הכלב כושר
(צילום: יח"צ)
Foodie Orb הוא כדור פלסטיק, שמסתובב באופן אקראי בחדר ומפזר פיסות מזון כלבים לכל עבר. הצעצוע מבוסס על מנגנון חשמלי פשוט למדי ויש בו שני פתחים שלתוכם מכניסים את מזון הכלב. לאחר מכן הוא עוזר להכניס את הכלב לכושר, כשזה מדלג בעקבות הכדור, אוסף את המזון המתפזר וגם משחק עם הכדור ומנסה לחלץ ממנו עוד קצת אוכל. לא ברור כמה זמן הוא ימשיך לגלות עניין בכדור, אבל אין ספק שצריך לכלול את האוכל המתפזר בדיאטה היומית שלו.
7 צפייה בגלריה
גאדג'טים לבעלי חיים
גאדג'טים לבעלי חיים
טרומן לומד את הטכנולוגיה
(צילום: ynet)
Playbone הוא צעצוע קצת היסטרי. הוא מעוצב בצורת עצם גדולה עם שני כדורים רכים בשני הקצוות. הוא מכיל סוללה פנימית שנטענת באמצעות כבל USB ומבחינה זו הוא ממש כמו הגאדג'טים האחרים שבמגירה שלכם. מרגע שמפעילים אותו הוא מתחיל להתרוצץ בחדר במהירות רבה, נעצר, מסתובב סביב עצמו, משנה כיוון ושוב מתחיל להתרוצץ בתזזית. יכול להיות שהכלב טרומן כבר קצת מבוגר בשביל הבלי העולם הדיגיטלי, אבל הוא השקיף בפיהוק על העצם המתרוצצת. נראה שכלב קצת יותר אנרגטי היה יכול לבלות שעה מרגשת של זינוקים ונגיסות מקצה החדר לקצהו.
7 צפייה בגלריה
גאדג'טים לחיות מחמד
גאדג'טים לחיות מחמד
Playbone. מתרוצץ בתזזית בבית
(צילום: יח"צ)
Wonder Pod לא יעניין כלבים, אבל בשביל חתולים הוא עשוי להיות הבילוי המושלם. כי מה חתולים אוהבים יותר מדגים ונוצות? אז יש כאן צרור נוצות וצעצוע דמוי דג, שנעים מצד לצד במהירות רבה תוך השמעת קולות ציוץ שאמורים להזכיר עכברים, בתוספת מעטה בד מרשרש. אפשר להעמיד את הצעצוע במקום אחד או לגלגל אותו על צידו, ואז החתול רודף אחריו ומנסה ללכוד את הדג והנוצות. למקרה שזה יצליח לו, המארז כולל עוד צרור נוצות להחלפה.
7 צפייה בגלריה
גאדג'טים לחיות מחמד
גאדג'טים לחיות מחמד
Wonfer Pod. כי מה חתולים אוהבים יותר מדגים ונוצות?
(צילום: יח"צ)
חברת PetGeek לוקחת את הטכנולוגיה לבעלי חיים להרבה תחומים נוספים. בין השאר היא פיתחה מספר סוגים של קערות אוכל לבעלי חיים, למשל קערה שמאפשרת מעקב אחר משקל המזון שהכלב צורך, קערה שנפתחת רק כשהחתול מתקרב אליה וקערה שמפתחת את ה-IQ של הכלב כשהיא דורשת ממנו ללחוץ על כפתור כדי שמכסה של הקערה יפתח.
הגאדג'טים לבעלי חיים תפסו את מקומם בעולם הטכנולוגיה באופן רשמי כשחברות שמפתחות טכנולוגיה כזו לקחו חלק בתערוכת CES 2020 בינואר השנה. חברת Sure Petcare הבריטית היתה אחת המעניינות. החברה הציגה למשל את Flap, דלת מתוחכמת לחתול, שמותקנת בתחתית דלת הכניסה לבית או אפילו בקיר הבית, והיא נפתחת רק בפני החתול בן המשפחה באמצעות מעין "זיהוי פנים", שמבוסס על השבב שמושתל בחתול, והיא לא תאפשר כניסה לבעלי חיים זרים.
7 צפייה בגלריה
גאדג'טים לחיות מחמד
גאדג'טים לחיות מחמד
Flap. זיהוי פנים לחתולים
(צילום: יח"צ)
טכנולוגיה לבישה היא אחד התחומים החמים של עולם הגאדג'טים לבעלי חיים, וברוח זו מוצר מעניין נוסף של Sure הוא תג Animo, מכשיר קטן שנישא על הכלב או החתול ומתפקד כמו "פיטביט" לבעלי חיים: הוא מתעד את שעות הערות והשינה של הכלב, את צריכת הקלוריות שלו והפעילות הגופנית וגם התנהגויות חריגות כמו יבבות, שריטות ונביחות. כל הביג דאטה הזה מרוכז ומוצג באפליקציה של המערכת, ומאפשר לבעלים לאתר בעיות ולהוביל לשיפור הרגלים. ואם אחרי זה הנתונים גם מגיעים גם לגוגל, אל תתפלאו על מטח הפרסומות למוצרי כלבים שאתם תקבלו.
עוד בתחום הטכנולוגיה הלבישה לבעלי חיים אפשר למנות את הקולרים חכמים. כזה הוא למשל קולר Link שמכיל בתוכו רכיבי GPS וסלולר עם כרטיס SIM והוא מאפשר לעקוב אחר מיקומו של הכלב וגם מנהל רישום של מצב בריאותו וקצב פעילותו. באפליקציה ניתן להגדיר אזורי פעילות בטוחים שאם הכלב יוצא מהם הוא מקבל גירויים שליליים שמחזירים אותו למקום, ובאותו זמן גם מתקבלת התרעה בטלפון שלכם.
7 צפייה בגלריה
גאדג'טים לחיות מחמד
גאדג'טים לחיות מחמד
Animo. איסוף ביג דאטה על הכלב שלך
(צילום: יח"צ)
חברת שעוני הכושר גרמין פיתחה את Delta Smart, קולר שמשמש גם הוא למעקב אחר הכלב וגם מכתיב תוכנית אימונים וכושר עבורו. באמצעות צלילים שרק כלב שומע הקולר יכול להגביל את הנביחות שלו, ובאמצעות תגים אלקטרוניים אותם מציבים במקומות המיועדים, אפשר לקבוע איזורים שהכלב לא יוכל להיכנס אליהם.
ואם כבר טכנולוגיה לבישה, אי אפשר שלא להזכיר את ערכת Fetch של חברת מצלמות האקסטרים גו פרו, שמאפשרת להתקין מצלמה זעירה על גבו, ראשו או ביטנו של הכלב וכך להנציח את החיים היפים מזווית הראייה שלו: ברחוב, בפארק, או על שפת הים. הערכה מכילה מספר נקודות חיבור למצלמות גופרו, כדי להתאים את הצילום לפעילות המתוכננת.
7 צפייה בגלריה
גאדג'טים לחיות מחמד
גאדג'טים לחיות מחמד
Felik. בינה מלאכותית משחקת עם החתול שלך
(צילום: יח"צ)
ועדיין לא מיצינו את כל הפוטנציאל שיש בטכנולוגיה עבור בעלי חיים. למשל מכשיר פליק (Felik), שמוצע בימים אלה באתר אינדיגוגו, הוא דוגמה לשילוב יכולות טכנולוגיות מתקדמות במשחקים לכלבים ולחתולים: המכשיר מונח על רהיט או מותקן על הקיר ומשם הוא מקרין קרן לייזר על הרצפה. הכתם שנוצר מתרוצץ בחדר וגורם לבעל החיים לנסות ולצוד אותו. הטכנולוגיה של פליק כוללת מצלמה ולפי החברה גם בינה מלאכותית, שמסוגלת לעקוב אחר מיקומו של הכלב או החתול בחדר ולהגיב לתנועותיו. ניתן לתכנת את המכשיר כך שיתחיל לפעול באופן עצמאי בזמנים שהבעלים לא נמצאים בבית, כדי לספק תעסוקה לבעל החיים. המכשיר מחובר כמובן לאינטרנט וניתן להפעיל אותו באמצעות אפליקציה וגם לעקוב אחר מעשיו של בעל החיים מרחוק. בתכנון, אגב, הוספת קישור לאלכסה וגוגל נסט, כך שאפשר יהיה לומר למשל: "אלכסה, שחקי עם החתול".
התחזיות לתחום הטכנולוגיה לבעלי חיים צופות צמיחה משמעותית וכניסה לתחומים חדשים. כך למשל טכנולוגיה למעקב אחר בריאות הכלב או החתול עומדות להפוך לנפוצות, ממש כמו שעוני מעקב רפואיים אצל בני אדם. ארגון APOP שנאבק בתופעת השמנת היתר בקרב חיות מחמד מדווח על עליה מדאיגה בהשמנת יתר בקרב כלבים וחתולים בארה"ב והפיתרון הנראה לעין הוא כנראה טכנולוגי.
כשחושבים על זה, לא צריכים להיות מופתעים. כל טכנולוגיה שנמצאת בשימוש אצל בני אדם תגיע בסופו של דבר גם לשימוש בקרב בעלי חיים. כי למי אנחנו בסך הכל דואגים בחיים? למשפחה, לילדים, ולכלב - או החתול - המשפחתי.