בכניסה לכל מעבדה שעוסקת בטכנולוגיית מציאות מורחבת (XR) יש איזה רגע של תדהמה. במבט ראשון קשה לפספס את הפער בין מה שאנחנו רגילים לחשוב עליו כ"מעבדה", לבין הריק היחסי של החלל. הסיבה ברורה: כשהכל מדומה באמצעים דיגיטליים - לא צריך כמעט כלום חוץ מארבע קירות ומרחב תנועה. כזו היא גם מעבדת ה-XR של התעשייה האווירית שהחלה לפעול בחודשים האחרונים, ובה נעזרים בטכנולוגיה מתקדמת לצורך תכנון ופיתוח של מוצרים הנדסיים.
מעבדת ה-XR של התעשייה האווירית

"המעבדה שלנו משמשת כמקום מפגש למהנדסים שמגיעים לכאן עם התכן ההנדסי שלהם ויכולים להסתובב ולראות אותו בקנה המידה הנכון - ממש כאילו והיה אבטיפוס אמיתי", מסביר רון בובליצקי, מוביל טכנולוגי ומנהל המעבדה. "היתרון הנוסף הוא ביכולת שלנו לבחון את הפלטפורמה מנקודת המבט של משתמש הקצה, טכנאים יכולים לבדוק גישתיות, האם התכן ההנדסי נוח לשימוש, ולשנות אותו בהתאם".
תן דוגמה קונקרטית. "עשינו בדיקה על תכנון של איזה מצבר. המהנדסים אמרו שהכל נבדק כמו שצריך, אבל אמרנו בכל זאת שנעשה בדיקה על תהליך ההחלפה של המצבר. השתמשנו בטראקרים שנותנים תחושה של משקל וראינו שהתכנון לא נוח במציאות, והמהנדסים חזרו לעשות תכן חדש".
3 צפייה בגלריה
מעבדת XR של התעשייה האווירית
מעבדת XR של התעשייה האווירית
יש אפילו הולולנס 2
(צילום: IAI)
גם האתגר הגדול של הקורונה - עבודה ושיתוף פעולה מרחוק - מקבל כאן פרשנות מעניינת. "אנחנו יכולים להפגיש בסביבה וירטואלית קבוצות של מהנדסים שלנו, אבל גם להיפגש עם מהנדסים מחו"ל ועם לקוחות מרוחקים. בדרך הזו אפשר לבנות תכן ולייצר עבודה כאילו הם היו ממש פיזית לידינו".
לטענת בובליצקי, היכולת להפגיש בין מהנדסים לבין טכנאים במעבדה מבלי לחכות לבניית אבטיפוס מייצרת תוצאות טובות. "המעבדה משמשת מעין פלטפורמה, שפה משותפת בין מהנדסים לטכנאים. אנחנו יכולים לאמן ולהדגים פה תהליכים של פירוק והרכבה, כך שכשהטכנאי מגיע לפלטפורמה האמיתית הוא כבר מגיע עם ניסיון. אנחנו גם עוסקים פה בבנייה של סביבה וירטואלית שמיועדת להדרכה, כך שלא צריך לכתת רגליים למקומות שונים כדי להתנסות בפלטפורמות אמיתיות. בנוסף, היכולת לזהות בעיות בתכנון בשלב מוקדם כל כך חוסכת המון כסף ומשאבים".
3 צפייה בגלריה
מעבדת XR של התעשייה האווירית
מעבדת XR של התעשייה האווירית
מסתכלים פנימה
(צילום: IAI)

איזה צעצועים יש במעבדה? "המעבדה עצמה תוכננה בסביבה וירטואלית. יש לנו פה משקפיים של HTC Vive Pro, יש לנו אוקולוס קווסט, יש אפילו הולולנס 2. יש לנו גם כפפות חישה, המהנדסים זזים בחלל בצורה חופשית כי יש לנו גם מתאמים אלחוטיים. הם יכולים להתכופף ולשכב, יש להם ניידות מלאה. המעבדה קיימת רק כמה חודשים, אבל אנחנו עובדים עם הטכנולוגיה הזו כבר יותר מחמש שנים. התחלנו עם הדוולופר קיט של אוקולוס ריפט. השתמשנו במנוע אנריל כדי לבנות סביבה וירטואלית שהראינו ללקוחות בפרויקט אזרחי, ואיפשרנו להם לטייל מסביב לפלטפורמה ממש כאילו והכלי עומד מולם. העלויות היו מזעריות לעומת בנייה של מוקאפ חלקי".
3 צפייה בגלריה
מעבדת XR של התעשייה האווירית
מעבדת XR של התעשייה האווירית
חופשיים לזוז. בתוך המעבדה
(צילום: IAI)
קל לגייס את המהנדסים והטכנאים לסיפור הזה? "לאט לאט חלחלה ההבנה שיש לכלי הזה יכולות הנדסיות. התפיסה היא שמציאות מדומה זה משהו שהוא יותר של גיימרים, אבל המון חברות ראו את היתרונות של הטכנולוגיה, וגם אנחנו הבנו שמדובר פה בכלי מאוד חזק שיכול לעזור לנו בשלבים של התכן והתוצאה. היום יש היענות ויש שיתוף פעולה".
גם העבודה על המטוס של ראש הממשלה נעשתה פה? "אנחנו יכולים לדבר על מל"טים באופן כללי ועל פרויקטים אזרחיים", הוא צוחק. "מגיעים לפה בעיקר פרויקטים בשלב התכנון, וכל מה שאת יכולה להעלות על דעתך שכדאי ונכון לעשות פה".
ומה עם סימולטורים? "מתקן הסימולטורים שלנו גם כולל שימוש נרחב בטכנולוגיה הזו, כמובן. המעבדה היא חלק נפרד ממנו והיא משמשת בעיקר בשלבי תכנון ופיתוח, הדגמות ואימוני פירוק והרכבה".