הגן הנעול של אפל עומד למשפט: נציגי ענקית הטכנולוגיה יתייצבו היום (ב') מול נציגי מפתחת המשחק הפופולרי פורטנייט, חברת אפיק גיימס, בבית המשפט הפדרלי באוקלנד. השופטת המחוזית, איבון גונזלס-רוג'רס תשמע טיעונים במשך שלושת השבועות הקרובים, ותיאלץ להכריע האם חנות האפליקציות של אפל פועלת כמונופול דורסני באמצעות גביית עמלות גבוהות ממפתחים.
3 צפייה בגלריה
פורטנייט ואפל
פורטנייט ואפל
פורטנייט ואפל. קרב על העמלות
(צילום: רויטרס)
התביעה של אפיק גיימס נגד אפל היא תוצאה של מהלך פרובוקטיבי מחושב: אחרי שנים שבהן הביע תרעומת על שיטת הגבייה של אפל, טים סוויני, מנכ"ל ומייסד אפיק גיימס, החליט לנקוט צעדים משפטיים. באוגוסט האחרון ביצעה אפיק גיימס מעקף והחלה למכור מטבעות משחק מוזלים לשחקני פורטנייט מחוץ למערכת התשלומים של חנויות האפליקציות של אפל וגוגל.
עוד בנושא:
בתגובה להפרת תנאי השימוש בחנויות האפליקציות, המשחק נחסם וסולק מהאפסטור ומגוגל פליי באופן מיידי. תביעות משפטיות נגד ענקיות הטכנולוגיה שוגרו, לצד קמפיין ציבורי וסרטון פרסומת שהסביר: "אפיק גיימס יצאה נגד המונופול של אפל. בתגובה, אפל חסמה את פורטנייט במיליארד מכשירים. הצטרפו למאבק כדי ש-2020 לא תהפוך ל-1984. שחררו את פורטנייט".

מי נגד מי?

את ענקית הטכנולוגיה אפל אין צורך להציג. מדובר בתאגיד בשווי של יותר משני טריליון דולר, שחנות האפליקציות שלו מזינה יותר ממיליארד וחצי מכשירים. אפיק גיימס שווה כמעט 30 מיליארד דולר כשפורטנייט - משחק חינמי במהותו, הוא הלהיט הגדול ביותר שלה. אפיק גיימס היא גם מפתחת ה-Unreal Engine, מנוע תלת-ממד המשמש לפיתוח משחקים, וגם סדרות וסרטים. סביב ה-Unreal Engine יש אקוסיסטם של מפתחים, בדומה למה שקורה באפסטור.
מנכ"ל אפיק גיימס, טים סוויני, משמיע ביקורת נוקבת נגד העמלות הנהוגות כסטנדרט בתעשייה. אפסטור, גוגל פליי וסטים (חנות למשחקי PC) גובות עמלה של בין 15-30 אחוזים ממפתחים עבור הימצאות המוצרים שלהם בחנויות, וכן עבור כל רכישה שנעשית בתוך המשחק או האפליקציה, כולל דמי מנוי. לדבריו, עמלה בגובה 8 אחוזים בלבד מספיקה בהחלט לצורך כיסוי הוצאות תפעוליות שוטפות ויצירת רווח בלתי חזירי.
לפי ניתוח של עד מומחה מטעם התביעה, האפסטור של אפל מציג מרווח תפעולי של יותר מ-70 אחוזים בשנים 2018-2019. אפל לעומת זאת, טוענת כי אי אפשר למדוד מרווח תפעולי עבור האפסטור בלבד, שכן יש לראות את האקוסיסטם שלה כמכלול. לטענתה, היא תוכיח בבית המשפט כיצד המספרים הגבוהים האלה מתרסקים ברגע שלוקחים בחשבון את הנתונים כמכלול.
3 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
מנכ"ל אפל, טים קוק
(צילום: רויטרס)
באפיק גיימס טוענים עוד כי אפל לא מספקת שום שירות או מוצר בתמורה לעמלות הגבוהות שאותן היא דורשת - מלבד האפשרות להציג את המוצר בחנות. בשימוע מיוחד של הסנאט שנערך לפני כשבועיים, שעסק בהיעדר תחרות בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל, טענו נציגי ענקיות הטכנולוגיה כי העמלות נדרשות למען הגנה על משתמשים ואבטחה של החנויות.

ברקע: מציאות משתנה

בשנתיים האחרונות הפרקטיקות הנהוגות בידי ענקיות הטכנולוגיה זוכות לביקורת ציבורית ורגולטורית נוקבת. הקריאה לפרק את ענקיות הטכנולוגיה מכוחן הפכה בארה"ב מסיסמת בחירות למסמך המלצות רשמי; שימועים של הקונגרס והסנאט מזמנים עדויות של המנכ"לים בתדירות חסרת תקדים; וגם התעשייה כבר לא עומדת מנגד - עם תביעות ועדויות מטעם חברות כמו ספוטיפיי, מאצ' גרופ (טינדר) ואחרות, שטוענות כי הדומיננטיות של אפסטור וגוגל פליי מחסלת תחרות, מונעת חדשנות, מייקרת מחירים עבור משתמשי הקצה ומחייבת התערבות של חוק ההגבלים העסקיים.
בהמשך לתביעה של אפיק גיימס נגד אפל בארה"ב, הוגשו תביעות דומות בבריטניה, באוסטרליה וגם בנציבות האיחוד האירופי במהלך השנה החולפת. בתביעות אלה טוענת אפיק גיימס שוב כי "אפל עיצבה בקפדנות הגבלות אנטי-תחרותיות" ביצירת האקוסיסטם של אפסטור, וכי החברה "חיסלה לחלוטין את התחרות בהפצת אפליקציות ובתהליכי תשלום".
השופטת גונזלס-רוג'רס כבר טענה כי היא לא רואה באפיק גיימס "קורבן תמים", בעיקר הודות למהלך שביצעה באופן מכוון לקראת הגשת התביעה. באפיק גיימס טוענים כי ממילא החברה כבולה לחוזה בלתי חוקי, ולכן הפרת החוזה באמצעות מעקף התשלומים - מה שהוביל להסרת פורטנייט מחנות האפליקציות שלה, היא מהלך לגיטימי.

למה זה חשוב?

בסיכומו של דבר, המשפט הזה אינו עוסק בפעולות הספציפיות של אפיק גיימס, אלא בדומיננטיות של אפל ובהשפעה הישירה שלה על תעשייה שלמה. אסטרטגיית ה"גן הנעול" שבאה לידי ביטוי באפסטור עומדת כאן למשפט. אפיק גיימס תצטרך לבסס שתי טענות מרכזיות: הראשונה, שאפל היא מונופול. זה אולי נשמע מובן מאליו כשחושבים על טלפונים חכמים - ואכן, בארה"ב השוק נשלט על ידי הדואופול אפל-גוגל כמעט שווה בשווה.
3 צפייה בגלריה
טים סוויני במפגש עם מפתחים ישראלים
טים סוויני במפגש עם מפתחים ישראלים
טים סוויני במפגש עם מפתחים ישראלים
(צילום: אביתר כהן)
אלא שאפל לא מייצרת רק טלפונים, והאפסטור הוא לא חנות ייעודית לטלפונים. יש כאן אקוסיסטם שלם שצריך לקחת בחשבון כשמבררים את הסוגייה המונופוליסטית. אפל מנגד, צפויה להזכיר בבית המשפט כי פורטנייט של אפיק גיימס זמין עבור שוק הרבה יותר רחב - שכולל גם קונסולות משחק, מחשבים אישיים וכן מכשירי אנדרואיד. ההבדל המרכזי אם כך בין אפל לגוגל בהקשר הזה, הוא שגוגל מאפשרת (אך לא ממליצה על) התקנה של אפליקציות גם מחוץ לחנות הגוגל פליי, בעוד שבאפל זה בלתי אפשרי.
אם אפיק גיימס תצליח לבסס את הטיעון המונופוליסטי, היא תצטרך להוכיח שאפל מנצלת את כוחה לרעה ומפרה את החוק. היא עושה את זה כשמול עיניה האפסטור המחייב מפתחים ומשתמשים, וכן מערכת התשלומים של אפל. ענקית הטכנולוגיה רואה בשני הצדדים האלה כמכלול, כמוצר אחד, וזה מה שבכוונתה לטעון בבית המשפט.
אם אפל תפסיד במשפט הזה, היא עלולה להיות מחויבת לספק למשתמשים ולמפתחים אלטרנטיבות לאפסטור שלה. זה לא יעלה לה רק בשורת הרווח באופן משמעותי, אלא גם באחת מנקודות המכירה הבולטות שלה - ה"גן הסגור" של אפסטור משווק למשתמשים כהבטחה חותכת לפרטיות, להגנה מפני בעיות אבטחה והונאות בשימוש בשירותים דיגיטליים. אבל גם אם אפל תוכיח את הטיעונים שלה בבית המשפט ותזוכה מאשמה, רוחות של שינוי כבר נושבות חזק. סביר להניח שהמשפט הזה עוד יהדהד במקומות אחרים בעולם, ומול חברות אחרות שמבקשות לצאת נגד השליטה הבלתי מעורערת של אפל (ושל גוגל) בשוק.