"אין שום קשר בין טיקטוק לבין ממשלת סין. לממשלה הסינית אין דרך לגשת למידע של המשתמשים שלנו" - כך אומר אסף שגיא, מנכ"ל טיקטוק בישראל, בריאיון ל-ynet. שגיא מכחיש בתוקף את הטענות על צנזורה או ריגול של המשטר בבייג'ינג באמצעות הרשת החברתית ומספר כי הפעילות בישראל נמצאת במקום גבוה בסדר העדיפויות של הנהגת החברה.
4 צפייה בגלריה
אסף שגיא
אסף שגיא
אסף שגיא. המשרדים נותרו מיותמים
(צילום: מוטי קמחי)
בשנה האחרונה מגבירה טיקטוק את הנוכחות בישראל. בתחילת 2020 הוקמה לראשונה נציגות מקומית של החברה והיא מונה כבר כמה עשרות עובדים. "במרץ שכרנו משרדים בישראל, אבל אז גילינו שבגלל הקורונה אף אחד לא יכול לשבת בהם", מספר שגיא שעבד קודם לכן אצל המתחרה סנאפצ'ט, "העובדים שלנו לא זכו לשבת אפילו יום אחד יחד באווירת משרד ולעבוד בצוות".

הכתבות האחרונות על טיקטוק:

במסגרת הרחבת הפעילות, שכרה טיקטוק לאחרונה את שירותיו של משרד יחסי ציבור מקומי והיום היא קיימה מפגש רשמי ראשון עם נציגי התקשורת. למרות משבר הקורונה, מספר שגיא על צמיחה מרשימה ועל התעניינות רבה מצד המגזר העסקי בישראל: "יש לנו תוכניות מאוד משמעותיות לשנה הבאה".

800 מיליון משתמשים בעולם

לטיקטוק יש כבר 800 מיליון משתמשים ברחבי העולם ולדברי שגיא, "שיעור החדירה של האפליקציה בישראל מאוד גבוה. החברה ראתה את זה והבינה שהשוק מאוד מתקדם, שהמשתמשים פה הם 'מאמצים מוקדמים' (early adopters) ושהמגזר העסקי מאוד משמעותי. אנחנו לא יודעים אם בעתיד יהיה פה גם מרכז מחקר ופיתוח, אבל ישראל נמצאת בעדיפות עבור החברה".
על ההצלחה הגדולה של טיקטוק מעיבים בשנים האחרונות דיווחים חוזרים ונשנים על כך שהיא נוהגת לצנזר תכנים שעשויים להרגיז את המשטר הסיני, למשל סרטונים העוסקים במיעוט האויגורי, המהומות בהונג קונג, המחאה בכיכר טיאננמן ועוד. "אין צנזורה כזאת, חד וחלק", טוען שגיא, "טיקטוק היא אפליקציה בינלאומית. אנחנו פועלים במדינות רבות בעולם כולל בארה"ב ואנחנו כפופים לחוקים של המדינות האלה. אין שום קשר בין טיקטוק לבין מדינה כזו או אחרת שלכאורה נמתח קשר ביניהן".
4 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
טיקטוק. "אנחנו חברה שומרת חוק"
(אילוסטרציה: Shutterstock)
4 צפייה בגלריה
היוצרים הישראלים הכי פופולריים בטיקטוק
היוצרים הישראלים הכי פופולריים בטיקטוק
היוצרים הישראלים הכי פופולריים בטיקטוק
כמעט במקביל להקמה של נציגות טיקטוק בישראל, חלה החמרה ביחס של הממשל האמריקני לרשת החברתית שבבעלות בייטדאנס הסינית. הנשיא דונלד טראמפ טען כי הרשת החברתית מסכנת את הביטחון הלאומי של ארה"ב מפני שהיא עשויה לסייע למאמצי הריגול של בייג'ינג. שגיא, כמובן, מכחיש בתוקף את הטענות: "ממשלות וגופי אכיפת חוק מקומיים יכולים לפנות אלינו. אם נעשה פשע בסרטון, משטרת ישראל יכולה לפנות לטיקטוק והיא תסייע על פי חוק לממשלת ישראל. אבל אין לממשלות גישה למידע של משתמשי טיקטוק בצורה ישירה. אנחנו מקפידים מאוד על ביטחון ובטיחות מאגרי המידע שלנו. לרוב העובדים, כמוני, אין גישה ואין סיכוי להיות קרובים למידע הזה". את טראמפ ההסברים האלה לא שכנעו. בקיץ הוא חתם על צו נשיאותי שאילץ את בייטדאנס להסכים לעסקה שבמסגרתה תעביר את הפעילות בארה"ב ליישות חדשה בשם טיקטוק גלובל, עם וולמארט ואורקל האמריקניות כשותפות. העסקה, אגב, טרם הושלמה ורק בשבוע שעבר הוחלט בוושינגטון שהשיחות בין הצדדים יימשכו למרות שהדד-ליין למכירת החברה חלף ב-4 בדצמבר.
האם בחברה מעוניינים בהשלמת העסקה בארה"ב, או מקווים שממשל ביידן יהיה נוח יותר לעומת טראמפ?
"אנחנו חברה שומרת חוק וזה לא קשור לאדם כזה או אחר. המגעים האלה קיימים עם כל הממשלות בצורה רציפה ואני לא חושב שהולך להיות שינוי מהותי. טיקטוק עובדת עם ממשלת ארה"ב ועם המשרדים השונים כדי לוודא שאנחנו פועלים לפי ההנחיות שלהם".
4 צפייה בגלריה
טראמפ, ביידן וטיקטוק
טראמפ, ביידן וטיקטוק
"זה לא קשור לאדם כזה או אחר"
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock, AP, רויטרס)
הזכרת מוקדם יותר את הבטיחות של המשתמשים. בתחילת השנה חשפה חברת אבטחת המידע צ'ק פוינט חולשות אבטחה שאיפשרו להשתלט על חשבונות טיקטוק. החולשות תוקנו מאז, אבל הן מדאיגות
שגיא: "אנחנו קשובים מאוד מאוד לביקורת ולפידבק מהקהילה שלנו. אם חברה רצינית כמו צ'ק פוינט מעלה דבר כזה, כמובן שהדברים מטופלים ומתוקנים במקום. טיקטוק היא חברה ענקית עם צוותי מחקר ופיתוח מאוד גדולים ומשמעותיים, וכמובן שנושא ביטחון המידע הוא מאוד חשוב לנו כי הוא קשר לבטיחות של המשתמשים. אנחנו מיישמים את אמות המידה המחמירות ביותר ואנחנו מאמינים שאנחנו נוקטים את כל הצעדים כדי שזה לא יקרה שוב. האם הדברים האלה קורים? כן, הם קורים לכל החברות הגדולות אבל אנחנו ממזערים בכל דרך שיש לנו את הסיכוי שזה יקרה".