מגוון רחב של פרסומות הפונות אלינו בימים אלה ממסכי הטלוויזיה והמחשב מנסות לשכנע אותנו שקורונה זו לא סיבה לדכא את הדחפים הצרכניים שלנו. אם אתם כבר יושבים כל היום בבית, למה לא לשפץ אותו? לקנות מוצרים חדשים? ואמנם עבור רבים מאיתנו זו לא התקופה הכי טובה מבחינה כלכלית, כאן במדור אנחנו עדיין מקבלים לא מעט שאלות לגבי שדרוג מוצרי אלקטרוניקה ביתיים.

סקירת טלוויזיות ב-ynet:

4 צפייה בגלריה
גבר מתלבט ברכישת טלוויזיה
גבר מתלבט ברכישת טלוויזיה
רגע, מה זה 4K?
(צילום: shutterstock)
אחת המתקפות הפרסומיות הכבדות ביותר בתחום מגיעה, ככל הנראה, ממשווקים של מסכי טלוויזיה. בניגוד למוצרי חשמל למטבח, למשל, דגמי מסכים מתחדשים בקול תרועה רמה מדי שנה, ואחת הסיבות לכך היא ניסיון למנוע מצב שבו הצרכנים חושבים לאורך יותר מדי זמן שיש להם את המוצר הטוב ביותר בתחומו. כתוצאה, ליצרנים ומשווקים של טלוויזיות יש הרבה יותר מיתרים לפרוט עליהם - בעיקר כשאנשים מבלים יותר זמן מאי פעם מול המסך.
אם אתם מאלה שמתפתים היום לקנות מסך, יש לנו תשובות לכמה שאלות שאתם אולי שואלים את עצמכם. אם לא, יש במדריך הזה חלקים שיישארו רלוונטיים גם בעוד חצי שנה-שנה.
האם מדובר בזמן טוב לשדרג מסך? מבחינה כספית, בערך. יש דגמים שמחיריהם נמוכים כיום מאלה של מבצעי בלאק פריידיי בנובמבר במאות רבות של שקלים. כך, תוכלו למצוא מסך OLED של LG בגודל 55 אינץ' מסדרה B9 (סדרה בת שנה), שתומחר בבלאק פריידיי ב-5,990 שקלים, במחירים שנעים בין כ-5,100 לכ-5,400 שקלים. דגם RU8000 של סמסונג בגודל 55 אינץ', שעלה 3,490 שקלים בבלאק פריידיי, עולה כיום פחות מ-2,700 שקל. ירידות דומות, אם כי דרסטיות פחות, אפשר לראות גם במסכים הזולים-יותר של החברות האלה ושל רוב מתחריהן.
אבל הסיבה לכך אינה רק הקורונה, אלא גם חידושי הדגמים. סמסונג השיקה בשבועות האחרונים ברחבי העולם את הסדרה החדשה של מסכי הטלוויזיה שלה. LG, סוני ופנסוניק מתכוננות להשקת דגמים חדשים, ופיליפס השיקה את שלה בינואר. ואמנם כל שרשראות האספקה של אלקטרוניקה ביתית נמצאות כיום במצב בעייתי, אך ההשקות לא נדחו.
זה אומר, בין השאר, שגם אם תקנו את המסך הכי חדש היום, הוא לא יישאר כזה לאורך זמן. וברגע שהסדרות החדשות תיכנסנה, המחירים של אלה הנוכחיות צפויים לרדת, אם כי עדיין לא ברור אם מגפת הקורונה תשפיע על קצב ירידת המחירים.
מה המשמעות של K ב-4K ו-8K ולמה זה מעניין? מדובר בקיצור של Kilo (קילו) - 1,000. הקיצורים האלה מספרים לכם, בעצם, מכמה נקודות צבע נפרדות המסך שלכם מורכב. במסכי 4K, יש לאורך המסך 3,840 נקודות בכל שורה, ו-2,160 שורות. ככל שיש יותר נקודות, רמת הפירוט התיאורטית שאליה המסך מסוגל להגיע היא גבוהה יותר.
4 צפייה בגלריה
8K
8K
8K. אין ממש תכנים
(צילום: EPA)
למה תיאורטית? כי כדי להגיע לרמת הפירוט הזו, צריך שהתוכן שבו אתם צופים יכלול מידע עבור כל נקודה ונקודה. זה אומר שבמצב אידאלי, תצפו על מסך 4K רק בתכני 4K. אבל העולם אינו תוכנית כבקשתנו, ולא מעט מהתכנים שתציגו על המסך יהיו כנראה תכני HD. מה שיקרה אז זה אותו הדבר שקורה על מסכי 8K - המעבד של המסך ינסה לנחש איך ממלאים את הנקודות שעבורן אין לו מידע. בשנים האחרונות זה עובד לא רע, אם כי גם המעבדים הכי טובים מפשלים לפעמים, מה שגורם לאיבוד פרטים.
האם יש סיבה לקנות מסך 8K? עבור רובנו, לא. אין כמעט תכני 8K כיום ולא יהיה מגוון רחב מספיק כדי להצדיק את הרכישה בעתיד הנראה לעין. המסכים האלה אמנם יכולים לקחת תכנים עם רמת פירוט נמוכה יותר ולהשתמש במחשב כדי לנחש מה אמור להיות בנקודות עבורן אין מידע, אבל הסכומים שתתבקשו לשלם על המסכים האלה לא מצדיקים את החוויה.
יש סיבה לקנות מסך 4K? כן, בהחלט. קודם כל, כי רוב המסכים שיציעו לכם כיום - גם כאלה זולים יחסית - יהיו מסכי 4K. שנית, כי יש כבר לא מעט שירותים שמעבירים שידורים ב-4K, וקונסולות משחק שתומכות ב-4K.
האם יש ממשקי Smart TV טובים בימינו? אם יש לכם מסך בן 4-5 שנים, אתם כנראה לא מחבבים במיוחד את הממשק החכם שלו, בהיותו איטי ומסורבל. החדשות הטובות הן שבדגמים מהשנה-שנתיים האחרונות חל שיפור מהותי בממשקים האלה, הן מבחינת מהירות, חווית משתמש וכן בכל הקשור לתמיכה באפליקציות - כולל אלה המקומיות.
לי באופן אישי יש סלידה מהותית מהממשק של אנדרואיד TV, מערכת הפעלה של גוגל למסכי טלוויזיה שבה משתמשות חברות כמו סוני ופנסוניק, כמו גם ממירים חכמים דוגמת Mi Box של שיאומי. זה לא שהוא גרוע, כמו שהוא אנמי וכולל ממשק משתמש מסורבל להחריד.
איך בוחרים דגם מבין עשרות הדגמים שיש? אחד היתרונות הבודדים בכך שאי אפשר לקנות היום מסך טלוויזיה בחנות, הוא שאתם לא נתונים למניפולציות. האם המסך שתלוי על קיר בחנות ונראה הכי טוב הוא זה שאיכות התמונה בו הכי גבוהה? לאו דווקא, לפעמים הוא המסך שהחנות הכי מעוניינת למכור, ולכן בו היא מגבירה את הבהירות ואת חדות הצבעים. כמו כן, יש חנויות שבהן התאורה על קיר המסכים מיועדת למטב את התצוגה שלהם, ואינה דומה בשום דרך לתאורה שתהיה בבית.
4 צפייה בגלריה
מסך MicroLED חדש של סמסונג
מסך MicroLED חדש של סמסונג
טלוויזיה של סמסונג. אז מה ההבדל בין OLED ל-QLED?
(צילום: סמסונג)
בלי המניפולציות האלה, תצטרכו לסמוך על מפרט וביקורות. אנחנו ממליצים לקבוע תקציב, לראות אילו מסכים תואמים לתקציב הזה, לסנן רק את הדגמים שיצאו בשנה האחרונה, מקסימום בשנתיים האחרונות (כדי למקסם את זמן עדכוני התוכנה ולקבל את המעבדים העדכניים ביותר), ולקרוא קצת על הדגמים. האם שלט ה-Magic Remote של LG, שמאפשר לכם לשלוט בתפריטי המסך באמצעות הזזת השלט הוא משהו שאתם רוצים, או שאתם מעדיפים כפתורים רגילים? האם יש למסך תמיכה בשירותים שבהם אתם משתמשים? כמה חיבורי HDMI יש לו? האם הוא תומך במשקפי 3D? סתם, הוא לא תומך ב-3D. התלת-ממד הביתי מת.

וקצת על הטכנולוגיה

כשתתחילו לחפש מסך חדש, תגלו כמה מושגים שבאמצעותם ינסו לגרום לכם לרכוש אותו. בין הבולטים שבהם יהיו LED, NanoCell, QLED, OLED ו-ULED. בנוסף, תראו HDR לצד חלק מאלה.
אז ככה: LED, QLED ו-ULED, ו-NanoCell הם מושגים שיווקיים בעיקרם. LED הוא מושג גנרי שבו משתמשות רוב החברות כדי לתאר את שיטת התצוגה הנפוצה ביותר בעולם מסכי הטלוויזיה היום, ושאר המושגים מהסדרה הזו הם מימושים שונים שלה בידי מותגים שונים. ומהי השיטה? פאנל LCD (תצוגת גביש נוזלי) שמספק את הצבעים, ומאחוריו תאורה שמאפשרת לו להציג את הצבעים האלה.
הבעיה עם השיטה הזו היא שהתאורה שנמצאת מאחורי הפאנל לא רק מאפשרת את תצוגת הצבעים אלא גם מפריעה להם להיות מדוייקים. זו הסיבה לכך שכשפאנל LCD נדלק אתם יכולים לראות את זה היטב - חלק מהאור זולג.
במרוצת השנים עברו החברות ממנורות גדולות בצידי הפאנל לנורות LED קטנות, עם כיבוי והדלקה דינמיים ואזורי תאורה שונים. המטרה היא להשאיר את האזורים שבהם אין אור או יש אור חלש בלי זליגה של התאורה האחורית, ולאפשר הצגת צבעים טובה יותר. אל התאורה המדוייקת יותר התווספו פילטרים וטכנולוגיות שונות שמטרתן לשפר עוד יותר את תצוגת הצבעים.
4 צפייה בגלריה
מסכים של LG בתערוכת CES
מסכים של LG בתערוכת CES
מסכים של LG בתערוכת CES
(צילום: AFP)
OLED היא טכנולוגיה שונה מהותית, ועדיין יקרה הרבה יותר ממסכי LED למיניהם. חברת LG היא היחידה כיום שמייצרת פאנלים כאלה בגדלים לטלוויזיות, אותם היא מנצלת עבור מסכי היוקרה שלה ומוכרת לכמה ממתחרותיה (סוני, פיליפס, הייסנס, פנסוניק ועוד). היא לא צריכה תאורה אחורית, וכל נקודה בה יודעת להאיר את עצמה. כשאתם מדליקים מסך OLED, בטרם מופיעה עליו תמונה, אין דרך לדעת שהוא דולק. זו טכנולוגיה שתמצאו גם מחוץ לעולם הטלוויזיות, בחלק ניכר מהסמארטפונים למשל. מסכי AMOLED בטלפונים של סמסונג, בנויים בצורה דומה.
בתקופה הקורבה תתחילו לשמוע יותר ויותר על MicroLED, טכנולוגיה שאמורה להתחרות ב-OLED, אך עדיין נמצאת בשלבי מסחור - לא תוכלו למצוא כיום מסכי מיקרולד בחנויות. ומה זה HDR? מדובר ביכולת של המסך לעבד שכבת מידע שמגיעה עם חלק מהשידורים - בין אם מהממיר או מקונסולת משחק - ולהציג את התוצאות. המידע המדובר "מסביר" למסך איך להתאים את הקונטרסט והבהירות לסצינה המשודרת, ואילו המסך עצמו מביא עמו את היכולת להציג יותר צבעים. אם 4K זו טכנולוגיה שאליה אולי תשימו לב ואולי לא, HDR המיושם כהלכה עם תוכן תומך יביא עמו שיפור ויזואלי שקשה שלא להבחין בו.