אם הקירות של משכן הכנסת היו יכולים לדבר, ניתן היה למלא ספרים על גבי ספרים של סיפורים ועלילות על אודות ההיסטוריה והפוליטיקה של מדינת ישראל. הקירות אמנם שותקים, אבל במסגרת הסיורים הווירטואליים שעורכים במשכן בשבוע שבו הכנסת מציינת יום הולדת (התאריך הרשמי הוא ט"ו בשבט), תוכלו לצאת למסע מרתק, לשמוע חלק מהסיפורים ולחזות במראות.
4 צפייה בגלריה
הכנסת
הכנסת
הצצה למקומות שאי אפשר לראות בסיורים רגילים. משכן הכנסת
(צילום: shutterstock)
המיזם הושק בעזרת צוות מרכז המבקרים של הכנסת שבחודשי הקורונה האחרונים פיתח מערך מגוון של סיורים מרחוק, שמחליפים את הביקורים במשכן. כל סיור מלווה על ידי מדריך, והוא כולל הצגת סרטונים חידות וקטעי 360 מעלות המותאמים לסיורים השונים. כל סיור על פי קהל היעד שלו: מתלמידי בתי ספר יסודיים, תיכוניים, משפחות ותלמידי חינוך מיוחד. כפי שמסר לנו מנכ"ל המשכן סמי בקלש: "אנחנו אמנם מקווים לחזור לימים שנוכל לשוב ולארח סיורים פיזיים, אולם הסיורים הווירטואליים מאפשרים הצצה נדירה למקומות מיוחדים במשכן שאותם אי־אפשר היה לראות גם בסיורים הרגילים".
הסיורים מתקיימים בזמן אמת ודורשים הרשמה מראש. המדריכים ילוו אתכם, גם אם אתם נמצאים בבידוד או בסגר, וייקחו אתכם אל המסדרונות ואל נבכי המשכן תוך מעבר בטרקלין שאגאל, באולם המליאה, בחדרי ועדות הכנסת ובמקומות אחרים שאי אפשר היה להגיע אליהם במסגרת הסיורים הרגילים שנערכו בעבר. במסגרת זו גם תשמעו סיפורים מעניינים על תולדות הכנסת, בליווי קטעי ארכיון מצולמים ושימוש בטכנולוגיית תלת ממד.
אז איזה סיור אתם בוחרים?

"הכנסת - נעים להכיר"

סיור וירטואלי לקהל הרחב לשם היכרות עם הכנסת ועם תפקידיה; הרשות המחוקקת - אחת משלוש רשויות השלטון, מבנה משכן הכנסת, עבודת חברי הכנסת ויצירות אמנות בולטות במשכן.
4 צפייה בגלריה
מנחם בגין ואנואר סאדאת לוחצים ידיים בכנסת
מנחם בגין ואנואר סאדאת לוחצים ידיים בכנסת
מנחם בגין ואנואר סאדאת לוחצים ידיים בכנסת
(צילום: gettyimages)
במסגרת הסיור הזה תוכל לשמוע את הסיפור על אחד הביקורים ההיסטוריים החשובים ביותר שידע המשכן - ביקורו של נשיא מצרים אנואר סאדאת. ב-20 בנובמבר 1977 הגיע סאדאת לירושלים ונאם בכנסת, מי שהיה עד אותו רגע אחד האויבים המרים של ישראל. ביקור זה זכור עד היום כביקור היסטורי מיוחד במינו אשר נצרב בהיסטוריה של המזרח התיכון, מסע נועז ופורץ דרך של מנהיג מדינה ערבית שכנה, הפונה מעל דוכן הנואמים במליאת הכנסת לאזרחי ישראל, בקריאת להפסקת 30 שנות איבה בין המדינות. סאדאת התקבל בישראל בהתלהבות עצומה מתוך אמונה שלמה שישראל מתחילה בתהליך חשוב שיוביל לשלום בין כלל העמים באזור. שנתיים לאחר ביקורו ההיסטורי, בשנת 1979, נחתם הסכם השלום בין ישראל למצרים.

"המשימה: הכנסת"

הסיור מיועד לתלמידי בתי ספר יסודיים. במסגרתו הם ייחשפו להיכרות עם הכנסת ועם תפקידי חברי הכנסת באמצעות "חדר בריחה" מקוון ובו מגוון משימות וחידות.

"רבותיי, ההיסטוריה חוזרת"

סיור מקוון בדגש על סיפורים היסטוריים על אודות האבות המייסדים שעיצבו את פני הכנסת; אישים, ביקורים מיוחדים של אח"מים מהארץ ומחו"ל, פרשות ואירועים שהשפיעו על החברה הישראלית, על הפוליטיקה המקומית ועל המדינה. לדוגמה, תוכלו לערוך כאן ביקור וירטואלי בחדר במשכן שבו התקבלה ב־5 ביוני 1967, בראשות לוי אשכול, אחת ההחלטות הדרמטיות בתולדות המדינה - ההחלטה הגורלית שהביאה לשחרור העיר העתיקה של ירושלים.
4 צפייה בגלריה
לוי אשכול
לוי אשכול
לוי אשכול
(צילום: דוד אלדן, לע"מ)
רק עובדה אחת נשכחה במרוצת השנים - היכן בדיוק התכנסה הממשלה כשקיבלה את ההחלטה הגורלית? חדר איחוד ירושלים התגלה באקראי לאחר שאחרון משתתפי הישיבה, יחיאל קדישאי, שהיה לימים עוזרו של ראש הממשלה מנחם בגין, חשף במקרה בראיון לתקשורת את העובדה כי ההחלטה לשחרר את ירושלים התקבלה על ידי הממשלה בבניין הכנסת.

"מחוברים לכנסת"

סיור המיועד לתלמידי תיכון, שיוכלו לשמוע במסגרתו על תפקידי הכנסת תוך העמקה בסוגי הדילמות שעימן מתמודדים חברי הכנסת במסגרת תפקידם. בסיור נעשה שימוש במגוון מתודות הדרכה, ובכלל זה סקרים וכן חלוקה לחדרים ומשימות.
4 צפייה בגלריה
הכנסת
הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: shutterstock)

"מילים מן הדוכן"

סיור השם דגש על עניינים הקשורים בשפה העברית - כאן תוכלו לשמוע כיצד נולדו מילים עבריות מרכזיות בתחום עבודת הכנסת, תכירו את העברית הנשמעת בדיוני המליאה ותיחשפו למונחים פרלמנטריים עבריים חדשים וישנים.

סיור המותאם לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים

סיור מקוון חווייתי, עשיר במשחקים והפעלות המותאמים לקהל היעד המיוחד הזה. הסיור מתמקד בהיכרות עם משכן הכנסת ועם עבודת חברי הכנסת. את הסיור הזה מובילות מורות לחינוך מיוחד.
הרשמה לפעילויות השונות באמצעות הדוא"ל: tours@knesset.gov.il