ספקיות אינטרנט, אנא מכן, הפסיקו להבטיח לנו דברים שאתן לא יכולות לקיים. נכון, כבר שנה שאנחנו נמצאים בתקופה חסרת תקדים שבה אנו צריכים אתכן יותר מאי פעם, אבל זו לא סיבה לחצות את הגבול. וזה הרי מה שאתן עושות בימינו, חוצות לא פעם את הגבול שבין השיווקי למופרך כדי להסביר לנו למה האינטרנט בבית לא עובד טוב. באופן מאוד לא מפתיע, ההסברים שלכן איכשהו תואמים לרוב לטכנולוגיה שמבדלת אתכם מהשחקנים האחרים בשוק.
5 צפייה בגלריה
ראוטר
ראוטר
אוף, שוב פעם האינטרנט לא זז
(צילום: shutterstock)

HOT: די כבר עם "חוק החמש"

"עכשיו יותר מתמיד חשוב לזכור את חוק החמש", כתוב באתר השיווקי של הוט, "5 מכשירים מחוברים לאינטרנט? אתם חייבים עד 500 מגה". קודם כל, יפה לראות ש-HOT קיבלה השראה מבזק והתחילה להגדיר את החבילות שלה ככאלה שמספקות "עד" מהירות מסוימת. למה להתחייב כשאפשר לא? אבל שנית, מה הקשר בין מספר המכשירים בבית לבין מהירות ההורדה?
התשובה היא שהקשר הוא מקרי בהחלט. 500 מגהביט לשניה זה עשרים זרמי וידאו 4K בו זמנית, יותר ממאה משחקי רשת במקביל ואינספור שיחות זום. מאידך, גם מחשב אחד שמחובר לרשת ומוריד תוכן משרת מהיר מספיק יכול לנצל את כל רוחב הפס.
צוואר הבקבוק האמיתי בתשתית של הוט הוא לא מהירות ההורדה, אלא מהירות ההעלאה שעומדת לכל היותר על 10 מגהביט לשנייה. בשיחת זום קבוצתית, אם אתם שולחים וידאו ב-HD אתם מנצלים 3 מגהביט. יש לכם שלושה ילדים בשיחות זום באיכות גבוהה? אין סיכוי שתוכלו להעלות קבצים לעבודה במהירות נורמלית, כמה שלא תנסו.
5 צפייה בגלריה
הוט
הוט
הוט
(צילום מסך)
צוואר בקבוק שני הוא בנתב הביתי. יש אינספור נתבים לא מאוד טובים בשוק כיום, שאינם מסוגלים להתמודד עם ריבוי מכשירים או עם מהירויות גבוהות. חבילת האינטרנט הכי מהירה של הוט לא תהיה שווה הרבה אם הנתב שלכם לא מתקשר כמו שצריך עם המכשירים בבית.
דף הנחיתה שהוט בנתה לחוק החמש הוא בין המכעיסים ביותר שראיתי. גולת הכותרת שלו זה שאלון "בדקו איזה חבילת אינטרנט מתאימה לכם". כל מה שאתם צריכים זה לבחור כמה אנשים גרים בבית, בכמה מכשירים אתם גולשים ואיזה תוכן אתם צורכים, ותקבלו אחת משלוש תשובות אפשריות. שתיים מהן תהיינה שאין לכם אלא להתקדם ל-500 מגה, בין השאר באמצעות תיאורים ציוריים כמו "מה אתם חושבים, שאיכות צפייה 4K או משחקים מרובי משתתפים זה בא ברגל?". האפשרות השלישית תכיר בכך שאולי מספיק לכם רק 200 מגה, אבל אתם ממש כבר על הגבול ואם תרצו עוד מכשיר בבית אולי כבר עדיף לשדרג ל-500.
מבין שני סוגי התשתית שזמינים למרבית הישראלים (כבלים ותשתית נחושת של בזק), הוט מספקת את המהירות הגבוהה-יותר, אין ספק, אבל זו באמת לא סיבה טובה מספיק להטעות את הצרכנים.

סלקום ופרטנר: בשביל גיימינג וסטרימינג ב-4K לא חייבים אתכם

אין ספק שתשתית הסיבים היא המתקדמת ביותר שזמינה לצרכנים הישראלים (כפוף לאזורי פריסה). השיפור המהותי ביותר הוא לא במהירות ההורדה, אבל, אלא במהירות ההעלאה. הן סלקום והן פרטנר מציעות חבילות עם מהירות העלאה 100 מגהביט. בהינתן נתב טוב, המהירות הזו פותרת רבות מהבעיות בהן צרכנים ישראלים נתקלים בימינו - החל מתקלות בשיחות וידאו ועד לגלישה סטנדרטית מהרבה מכשירים במקביל.
5 צפייה בגלריה
פרטנר
פרטנר
פרטנר
(צילום מסך)
אבל זה לא מספיק כדי למכור שירות, ושתי החברות משווקות את החבילות שלהן עם כל מיני הבטחות מוזרות. בסלקום מדברים על "אינטרנט במהירות המאפשרת צפיה בתוכן באיכות 4K". תיאורטית זה נכון, כי בשביל תוכן 4K צריך הרבה, הרבה פחות רוחב פס ממה שסלקום מספקת. ההבטחה ל"גלישה במהירות גבוהה ממספר מכשירים במקביל" חסרת משמעות.
הן סלקום והן פרטנר מדברות על חוויית גיימינג טובה יותר. סלקום מסבירה ש"עולם הגיימינג הולך ומתפתח וצורך יותר ויותר רוחב פס", פרטנר אומרת ש"נמאס לכם להפסיד בגלל פינגים? כשיש לכם Private Fiber הפינג שלכם נמוך ויציב". שתי ההצהרות האלה לא מדויקות עד כדי מטעות. גיימינג לרוב לא צריך רוחב פס גבוה במיוחד (פורטנייט צריך בערך 3 מגהביט הורדה ו-1 מגהביט העלאה), ומה שחשוב לא פחות זה הניתוב - הדרך מהמחשב שלכם לשרתי המשחק.
5 צפייה בגלריה
סלקום
סלקום
סלקום
(צילום מסך)
פרטנר, יש לומר, היא אחת הספקיות שמוכרות חבילת גיימרים שמטרתה לתעדף תקשורת אל שרתי משחק, אבל השירות הזה אינו מוגבל לתשתית הסיבים שלה.

בזק: לא, זה לא רק הנתב

הדגש השיווקי של בזק בכל הקשור לאיכות חיבור האינטרנט בשנים האחרונות הוא על פתרונות WiFi שלה, ובראשם הנתב Be. בזק צודקת בכך שהרשת הביתית היא צוואר בקבוק מהותי, והפתרון שיש לה לא רע, בייחוד עם מגדילי טווח שהיא מציעה בעצמה. כל זה גם מתחבר לאסטרטגיה ארוכת-השנים של החברה להציע ציוד במודל שירות.
מה שבזק לא אומרת זה שמבחינת התשתית יש לה בעיה. אין לה חבילות עם מהירות העלאה הגבוהה יותר מ-5 מגהביט בלבד, ובמהירות ההורדה יש תלות למרחק מהמרכזיה. חבילת "top 100", למשל, מציעה לכם מהירות של 40-100 מגה. בחבילת 200 מגה, המצב טוב יותר, ובזק מתחייבת ל-150, אבל מהירות ההעלאה עדיין בעייתית מאוד, במיוחד בתקופה בה לרבים מאיתנו יש יותר צורך מאי פעם בתשתית העלאה טובה.
5 צפייה בגלריה
בזק
בזק
בזק
(צילום מסך)
בהינתן תשתית רעועה, אפילו הנתב הטוב בעולם לא יוכל להגיע לביצועים טובים. תפקידו, בסופו של יום, הוא להפיץ את החיבור למכשירים בבית בלי לפגוע בו. וכשהחיבור הוא מלכתחילה איטי, הנתב לא ישפר את המצב.