גולת הכותרת של לייטריקס בתקופה הזו היא כנראה אפליקציית ביטליפ (Beatleap) החדשה. יכול להיות שהיא תעשה מהפכה בעולם עריכת הווידיאו: בוחרים כמה סרטוני וידאו שצילמנו, מוזיקה שתשמש כפס קול, כמה לחיצות שמוסיפות מגע אישי לעריכה וזהו: האפליקציה מייצרת סרטון שנראה כמו מיליון דולר. אם מדברים על דולרים, ההכנסות הצפויות לחברה מביטליפ ומשאר האפליקציות החדשות הן בהחלט בסכומים של שישה אפסים. עבור חברת החד-קרן, ששוויה מעל למיליארד דולר, זה צעד גדול בדרך למיליארד השני.
רגע לפני ההשקה עלינו לירושלים כדי להכיר את האנשים שמאחורי ביטליפ. רצינו לנסות ולהבין את מגע הקסם: איך מפתחים אפליקציה לאייפון ולאנדרואיד, שמאות אלפי אנשים יורידו וגם ישלמו תמורת השימוש בה. פגשנו שמונה אנשים צעירים בשנות העשרים לחייהם, כל אחד מהם מקצוען ומקצוענית בתחומם, שעובדים ביחד על רעיון פורץ דרך. הם גם אוהבים את העבודה שלהם, גם חברים טובים מחוץ לשעות העבודה, והם מדברים על המוצר שלהם בעיניים בורקות.
השיחה קלחה עד שהגענו לשאלה, שכנראה מסקרנת כל אחד לנוכח ההצלחה הפנומנלית של החברה: האם החבר'ה הצעירים האלה הם כבר מיליונרים. בנקודה הזו מצאנו את עצמנו מופתעים מול התנגדות דוברי החברה, שכנראה ממש לא אהבו את השאלה. אז הנה כתבה מאוד מפרגנת, שמשאירה את כולנו עם שאלה ללא מענה: האם הייטקיסטים בחברה מאוד מצליחה הופכים למיליונרים. אם תשאלו אותנו, לא צריך להתבייש בזה גם אם התשובה חיובית.
היו צעקות בחדר
הכל התחיל ברעיון שצץ במוחו של שראל דואניס, לפתח כלי לעריכה אוטומטית חכמה של סרטוני וידאו. "כמו כל רעיון טוב, זה קרה במקלחת", הוא מספר, "חשבתי שזה יכול להיות מעניין לקחת מוזיקה ולהשתמש בה להשפעות ויזואליות". הרעיון הזה ליווה את דואניס מהמקלחת אל הפסקות הקפה, אותן הוא ניצל לניסיונות לבדוק אם זה יכול לעבוד: "בלייטריקס אם אתה רוצה לשכנע אנשים, אתה צריך להראות את זה עובד ולקבל 'וואו'. החברה מקדמת יצירתיות כי המוצרים שלה נועדו לאנשים יצירתיים. אז יצרתי אב טיפוס ראשוני, הראיתי לחברים והם התלהבו. המשכתי לשחק עם זה ואז הגיע המנכ"ל, זאב פרבמן, התרשם ואמר שאפשר לקחת את זה קדימה".
כך הפך דואניס למנהל המחקר של פיתוח האפליקציה, האיש שאחראי לאיתור ומימוש הטכנולוגיות החדשניות שמוטמעות בה. "אנחנו מביאים יכולות של עריכה 'על הביט', לפי המוזיקה. לעורך מקצועי זה לוקח הרבה זמן לערוך ככה, ופה זה קורה אוטומטית בלחיצת כפתור. ללייטריקס יש גם אפליקציה בשם וידאו-ליפ, מוצר מאוד מצליח שפונה לאנשים עם ניסיון בעריכה. אנחנו רוצים עכשיו לפנות לאנשים שאין להם".
באיזו נקודה הרגשת שיש לכם את זה? שהרעיון שלך הצליח?
"זה קרה בשלבים, בכל שלב היה 'וואו', כשפרצנו עוד גבול. כשהדבר עובד ונראה טוב זה הפיל אותנו מהכיסאות, היו צעקות בחדר..."
היו גם נקודות שפל? ששאלת את עצמך בשביל מה היית צריך את זה?
"זה גם קרה הרבה, בטח. יש המון ימים, שאתה מסיים את היום ומרגיש שכל מה שעשית לא הצליח, שטחנת את כל היום והדברים יוצאים רע. כשהקאט מפספס בשנייה זה כואב לך, אתה מרגיש שזה קרוב אבל עדיין לא. אבל כשזה מצליח, למשל כשיש בשיר מעברונים - פה פה פה – והאפליקציה עושה שלושה קאטים... זה מעיף אותך! זה נותן לך צמרמורת כי זה בדיוק יושב נכון".
אלון יער הוא מנהל המוצר, מי שאחראי שהפרויקט יתקדם עד השלמתו לפי תוכנית העבודה ולוחות הזמנים. הוא זה שמניע את כולם, מתלהב כשמצליחים, מעודד כשלא. לפי איך שחברי הצוות שלו מדברים עליו, הוא כנראה מצליח במשימה הזו. מנהל המוצר הוא זה שצריך להוביל את ההחלטות כבדות המשקל, למשל האם ביטליפ תהיה אפליקציה עמוסת אפשרויות עריכה מתקדמות או אפליקציה שתעשה את הכל אוטומטית: "מה שבחרנו זה להנגיש את עולם הווידאו למשתמש שאין לו את היכולות הטכנולוגיות. הוא יבחר איך הוא רוצה שהסרטון יראה ואנחנו נעשה בשבילו את העבודה. מכאן, כל החלטה היא ממש כבדת משקל: האם תכונה שאתה רוצה להכניס מקלה או מסבכת, מתאימה לקהל היעד או לא. בכל הדברים שאנחנו עושים, זו מעכשיו המטרה".
תאיר ורנר משמשת כאחראית מחקר המשתמשים של המוצר. עם רקע בלימודי קוגניציה יש לה את הכישורים להבין מה רוצה המשתמש ומה ילהיב אותו. בחדר שלה מפוזרים פתקים צבעוניים, עליהם היא רושמת דברים שאמרו לה אנשים בראיונות שנמשכו שעה ויותר: "חקרנו במה הם משתמשים, ואיך, חילקנו את התובנות לקטגוריות. הרבה מאוד מזה קיבל ביטוי באפליקציה, ויש עוד המון שהולך להיכנס. המחקר הזה הוא בעצם מה שמוביל את ההתקדמות".
אחד הדברים החשובים שעלו מהמחקר, שמשתמשים צעירים מייצרים סרטונים כבילוי, בסגנון סרטוני טיקטוק, אבל יש הרבה משתמשים אחרים שרוצים לערוך סרטונים עם תוכן ומשמעות ולשמור אותם לאורך זמן. "זה משפיע על המוצר, כי בסרטון כזה הוויזואליה שונה, יש בהם רגש והם גם ארוכים יותר. אז מצאנו דרך לאזן בין שני הדברים ולגשת גם לקהל הזה וגם לזה", היא אומרת.
ליאור סאסי היא מעצבת ה-UX/UI של הפרוייקט, או במילים של בני אדם רגילים: אחראית לעיצוב המוצר, לחוויית המשמש. "אפליקציה לעריכת וידאו מבוססת על אלגוריתם וקוד שנותן כלים למשתמש", היא מסבירה, "אני אמורה לתקשר את האלגוריתם למשתמש, לספק לו את הממשק ואת הכלים שבהם הוא משתמש. יש לו כפתורים - קראנו להם טפטפים בגלל ה-tap - וזה החלק המשחקי והכייפי של האפליקציה. בגלל שהאלגוריתם פה הרבה יותר מורכב מבדרך כלל, חוויית המשתמש הייתה מאתגרת, שונה ומעניינת".
איזו תכונה שפיתחת היא הכי מגניבה בעיניך?
"הכלי העיקרי והחוזק העיקרי של האפליקציה, שקראנו לו playground, מגרש המשחקים. פה נמצאים הטפטפים, והמשתמש יכול להדליק ולכבות אותם ולשחק איתם. יש בזה משהו מאוד מספק בעיני, זה ששום דבר לא סופי. אנחנו חיים בתקופה שאנחנו לא רוצים לקבל החלטות ומפחדים מדברים סופיים, ופה יש משהו שנותן לחזור אחורה. הסרטון הוא כמו קובץ פתוח תמידי, שאפשר לחזור אליו ולשנות אותו והוא מרגיש נורא בטוח".
ענבל הוניגמן היא אחת ממפתחות הקוד של המוצר. כשחושבים על "הייטק" חושבים בדרך כלל על תוכניתנים מפתחי קוד, שיושבים שעות על גבי שעות מול מסך המחשב וכותבים שורות קוד ארוכות ומשמימות. "אנחנו באמת כותבים שורות קוד, אבל בסוף אנחנו אלה שמוציאים לפועל את כל התכונות וכל היכולות של האפליקציה", היא אומרת, "אנחנו אחראים לתחום מאוד רחב של יכולות, ממה שהמשתמש רואה ועד ללוגיקה מאחור, שאחראית שהכל יקרה נכון ובזמן".
הדברים שהיא עובדת עליהם מאוד מלהיבים אותה: אפקטים ויזואליים כמו זום, שפע של ביטים צבעוניים, הרצה לאחור. בין צילום למשנהו היא מספיקה לדבר עם החבר'ה על גרפים תואמים, ספין שמשמש לסמפלס, קומפוננטה שעושה רברס של סגמנטים. אבל מי שאינו תוכניתן לא צריך להיבהל: "קונספטואלית זה מאוד מגניב וקל להסביר לאנשים מה האפליקציה עושה והם נגנבים מרמת הפשטות לעומת המורכבות שמאחורי זה. בכמה לחיצות כפתור אתה יכול להגיע לתוצר מאוד מקצועי שרק עורכי וידאו מאוד מנוסים יכולים לעשות".
שמחים ומעושרים
לייטריקס הוקמה בשנת 2013 על ידי זאב פרבמן, עמית גולדשטיין, ירון אינגר, ניר פוכטר ואיתי צידון. החברה מפתחת טכנולוגיות ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית ומיישמת אותן באפליקציות עיבוד תמונה מצליחות וזוכות פרסים, בעיקר בעולמות האייפון. Factune הוותיקה מאפשרת לייצר אפקטים דמויי פוטושופ בקלות, Pixaloop עושה עיבודים אומנותיים והנפשה לתמונות, Boosted מאפשרת לחברות לייצר תוכן שיווקי בקלות. ויש עוד הרבה.
בניגוד למרבית הסטארט-אפים, החברה הייתה רווחית מתחילת הדרך בזכות מודל ההכנסות, שמבוסס על גביית תשלום תמורת השימוש באפליקציה. מה שלא מנע ממנה לגייס לאורך הדרך 205 מיליון דולר. הגיוס האחרון נעשה לפי שווי של מיליארד דולר, וזה כידוע הכתיר את החברה כ"חד קרן", אחת ממתי מעט בישראל.
הכנסות החברה ב-2019 מוערכות ב-150 מיליון דולר ואפשר להניח ש-2020 תהיה מוצלחת אפילו יותר. היקף ההכנסות הגדול מאפשר לחברה לנתב חלק מההון המגויס לידיהם של המייסדים ועובדי החברה. מתוך 135 מיליון דולר שגויסו ב-2019, 55 מיליון שימשו לרכישת מניות ואופציות מידי העובדים. בסבב הגיוס של 2018 הגיעו 45 מיליון דולר לידי העובדים. אם מישהו מחפש הייטקיסטים מעושרים, לייטריקס היא כנראה מקום טוב למצוא אותם. לא שיש משהו רע בזה.
מה היא לייטריקס בשבילך?
ענבל הוניגמן: "קודם כל זה מקום עם כמה מהחברים הכי טובים שלי. ויש פה דואליות יפה בין אנשי מקצוע בכל רמ"ח אבריהם, מאוד מבריקים עם המון שנים של ניסיון אבל גם מוכנים לעזור ונעים לעבוד איתם".
תאיר ורנר: "זו משפחה, זו חברה מגניבה שהיא באמת שונה מחברות הייטק אחרות, יש כאן אווירה קיבוצית ומגובשת וגם מוציאים מוצרים שאחר כך ממש רואים אצל המשתמשים. יש כאן גם חיי חברה, זה לא רק לבוא למשרד ולהמשיך את החיים לאחר מכן".
ליאור סאסי: "לייטריקס היא מקום מדהים. יש בחברה 400 עובדים אבל בפגישות הבוקר, כשמדברים על משהו שהצליח, אנשים מריעים, כמו בסטארט-אפ של שבעה אנשים. ההשקה המוקדמת של ביטליפ הייתה ב-12 בלילה, ושעתיים ישבנו וכולם מתרגשים בטרוף וצועקים ושרים".
איזו תדמית יש ללייטריקס לדעתך?
אלון יער: "לא מספיק מכירים אותה בישראל, כמו שהיו צריכים להכיר אותה. אין שום סיבה שלא יבינו, שלייטריקס היא אחת ממספר חברות מאוד מצומצם בישראל עם התואר של חד-קרן. ללייטריקס מגיע להיות יותר במודעות בחברה הישראלית. אנחנו פורצי דרך וחוד החנית בתחום ה-B2C (פיתוח מוצרים לציבור הרחב)".
אז איך זה לעבוד בחד קרן?
"חד קרן זה אחלה תואר והייתה מסיבה גדולה והרבה התרגשות כשזה קרה, אבל ביום-יום זה לא פוגש אותנו יותר מדי. החיים אותם חיים, הפינוקים הם כמו שהיו לפני, הכל ממשיך כרגיל".
ביטליפ תביא את החברה לשווי של המיליארד השני?
"אין ספק שלמוצר הזה יש פוטנציאל להביא את החברה ליעדים שאנחנו רוצים לכבוש. יחד עם כל המוצרים החדשים בחברה, אני צופה גדולות ללייטריקס בתקופה הקרובה".
אתם כבר מיליונרים?
"למרות כל התארים וההצלחות, אני אותו אלון של לפני החד-קרן, ההתנהלות אותה התנהלות, הכל כרגיל. החיים היו זוהרים לפני, והם זוהרים אחרי באותה מידה".