מכונת הרעל האנטי-ישראלית והאנטישמית שמכה בכל הכוח את הנרטיבים הישראליים עדיין לא נחשבת איום אסטרטגי על המדינה או היהודים בעולם. כך לפחות ניתן להתרשם לפי הפעילות הממשלתית בנושא זה כחודש ימים. מחקר של משרד התפוצות והמלחמה באנטישמיות שנערך על ידי חברת אדקיט מדגים עד כמה ההסברה הישראלית נכשלת בהתמודדות מול הנרטיב הפלסטיני ברשתות החברתיות. על פי הנתונים העיקריים שמוצגים במחקר, ההיקפים מבהילים. ב-X (טוויטר לשעבר), למשל, פוסטים המפיצים מידע שקרי זכו לכ-100 מיליון צפיות במצטבר ולמיליוני תגובות אוהדות. X אומנם נחשבת לפלטפורמה פופולרית, אך מספר המשתמשים בה קטן יחסית. בשילוב עם פלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, טלגרם ואפילו הרשת החברתית המקצועית לינקדאין, התפוצה של המסרים האלה חובקת עולם.
11 צפייה בגלריה
מכונת הרעל נגד ישראל
מכונת הרעל נגד ישראל
מכונת הרעל נגד ישראל
(צילום מסך: רשתות חברתיות)

עוד בנושא:

מדובר בבעיה קשה עבור ההסברה הישראלית בעולם. בעוד הנרטיב הפלסטיני והאנטי-ישראלי מתקבע לאיטו בדעת הקהל העולמית ומצייר את ישראל כמפלצת רוצחת ילדים, הנרטיב הישראלי נתפס כזעקת הקוזאק הנגזל מבחינות מסוימות. זאת ועוד, הטענות של חמאס או גורמים התומכים בצד הפלסטיני ממוסגרות בתקשורת המסורתית בחו"ל באופן שווה. כלומר, חמאס מוגדר כעוד צד בסכסוך, מקביל למדינת ישראל. התוצאה היא שהרבה מאוד מסרים שמיועדים למאבק תודעתי, ללוחמה פסיכולוגית ולרתימת דעת הקהל העולמית למאבק של הפלסטינים בישראל "הקולוניאליסטית והמרושעת" מהדהדים גם בקרב ציבורים שאינם מעורים בסכסוך הערבי-ישראלי ובהיסטוריה שלו.
הבעיה העיקרית היא שהמערכה הזו על דעת הקהל רחוקה מלהיות אוסף של פעילויות מנותקות של גורמים שונים הרואים בישראל את הצד הרע בסיפור. מדובר במכונת רעל, או יותר נכון במכונות רעל שפועלות באופן קבוע כבר יותר מעשור ומשפיעות באופן מעמיק על התודעה ועל דעת הקהל העולמית בשלל נושאים. הסכסוך הישראלי-פלסטיני פשוט מהווה מסגרת מצוינת וקלה להמחשה, לעיוות ולעיצוב על ידי שלל גורמים. כדי להמחיש עד כמה המסרים המופצים נגד ישראל אינם תוצאה של פעולות יחידות מצד גורמים מנותקים זה מזה, מספיק היה לצפות בנאום הראשון של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בשבוע הראשון של נובמבר 2023. בנאומו ציין נסראללה שחלק ניכר מהרוגי הטבח בפסטיבל נובה ב-7 באוקטובר, כמו גם ברחבי עוטף עזה, נורו למעשה על ידי כוחות צה''ל. זו טענה שהועלתה בערך שבוע לפני כן על ידי חשבונות המפיצים פרופגנדה פרו-פלסטינית ב-X, בערוצים שונים בטלגרם וכן ברשתות חברתיות נוספות.
11 צפייה בגלריה
מכונת הרעל נגד ישראל
מכונת הרעל נגד ישראל
הדהוד המסר שנרצחי פסטיבל נובה נקלעו לירי דו-צדדי בין מרצחי חמאס לכוחות הביטחון
(צילום מסך: רשתות חברתיות)
כיצד ייתכן שמנהיג חיזבאללה מעלה את אותן טענות בנאומו? האם יש קשר בין חיזבאללה לפעילי פרופגנדה אנטי-ישראלית ברשת? למרות בידודו היחסי מן העולם החיצוני בבונקר שלו, נסראללה הדהד מסר פרו-פלסטיני מובהק, שברשתות זכה גם לגיבוי ויזואלי על ידי שימוש בסרטון של דובר צה"ל שהציג מסוקי קרב של חיל האוויר יורים על מחבלי חמאס. הטענה הפלסטינית הייתה שהמחבלים האלה הם למעשה ישראלים שמטווחים על ידי המסוקים שלנו. אם לישראלים ברור שישנה כאן מניפולציה זולה בניסיון להמעיט מאחריות חמאס לטבח, עבור מי שאינו מעורה בפרטים מדובר בטענה שאפשר בהחלט להאמין לה, בייחוד כאשר תמונות הקרב לא מאפשרות להבין מי מחבל ומי לא. סרטון מצלמת הקסדה של הטייס מבוסס על מערכת ראיית לילה, שלא מאפשרת לראות יותר מדמויות ירקרקות רצות ומטווחות על ידי תותחי המסוק.
המדינות שמאחורי מכונת הרעל
מסר זה ומסרים נוספים מועלים באופן קבוע ברשתות החברתיות, ומועברים בראיונות לכלי תקשורת ובלוגים על ידי גורמים פרו-פלסטיניים. אבל הנחת העבודה כיום עבור רבים בתחום היא שמדובר במכונה מתואמת, כזו שמפעילה רשתות של בוטים ונאבקת לשימור צד אחד של הנרטיב תוך הגחכת הטיעונים הנגדיים. חמאס אמנם עושה שימוש באמצעים דיגיטליים להדהוד מסריו, אבל לפי כל הסימנים לא מדובר בארגון שמסוגל לרמה כזו של תחכום בהפצת פרופגנדה. את האשמים כנראה צריכים לחפש במקומות אחרים. משיחות שערכתי עם גורמים רבים בעולמות התוכן הדיגיטלי, הסייבר וההסברה, אפשר לומר ברמה גבוהה של ודאות שמה שאנחנו חווים הוא מתקפת תודעה משולבת של גורמים מדינתיים, אינטלקטואלים ואקדמאים שמאלנים קיצוניים, גורמי ימין קיצוני וניאו-נאצים, טרולים וציבור המאמינים המוסלמיים, שנוטה באופן טבעי לצדד בעמדות בני דתו.

אינתיפאדה דיגיטלית?

הדגמה לרשת כזו של מפיצי פרופגנדה אפשר למצוא בקלות. רשת המשפיענים האנטי-ישראלית, פרו-רוסית ואיראנית כוללת בין היתר את ג'קסון הינקל האמריקאי, מאראם סוסלי הסורית-אוסטרלית (Syrian Girl) וכן את מקס בלומנטל, קונספירטור אמריקאי ובעליו של אתר עיתונות קיצונית פרו-רוסית, סינית ואיראנית בשם Grayzone, הנשוי למשפיענית רשת נוספת בשם אניה פרמפיל. את הדברים שלהם מהדהד פעיל הרשת הבריטי אסה ווינסטנלי, ממובילי האתר הבריטי הפרו-פלסטיני Electronic Intifada. ישנה גם "הרופאה" (לא ברור אם היא בעלת רישיון לעיסוק ברפואה בגלל השתתפותה בהפצת פייק ניוז על חיסונים בתקופת הקורונה) הדנית ממוצא יווני אנסטסיה מריה לופיס, שמפרסמת באופן קבוע תוכן אנטישמי. לכל אחד מהגורמים האלה ישנם מאות אלפי עוקבים ובחלקם אפילו יותר ממיליון, כלומר כל פוסט שהם מעלים מגיע בקלות לתפוצה גדולה מאוד בתוך זמן קצר בכל הפלטפורמות המוכרות, אם כי הרוב מתחיל מציוצים ב-X.
11 צפייה בגלריה
מכונת הרעל נגד ישראל
מכונת הרעל נגד ישראל
מאראם סוסלי - הנערה הסורית
(צילום מסך: רשתות חברתיות)
בלומנטל נעקב על ידי כחצי מיליון משתמשים ב-X, לופיס על ידי כמעט 900 אלף, אבל את הכתר חייבים להעניק להינקל שאחריו עוקבים כ-1.5 מיליון משתמשים. לשם המחשה, מדובר במספר עוקבים גבוה מזה של נועה תשבי, ממובילות ההסברה הישראלית בארה"ב, שלה פחות מ-200 אלף עוקבים. לגל גדות, לשם השוואה, יש 3.7 מיליון עוקבים. זאת אומרת שהינקל - אנטישמי, פרו-רוסי, בעל דעות קיצוניות וחובב קונספירציות - מגיע לקהל עצום מבלי שכיכב באף סרט שובר קופות בהוליווד. הצייצן צוף בר אור עשה עליו תחקיר מעמיק שפורסם בפרופיל שלו ב-X, שבו הוא מתאר את הפיכתו של הינקל מצייצן שמאלני חובב קומוניזם לקונספירטור ימני קיצוני. מספיק לומר שהינקל, בן 24 בלבד, הספיק כבר להפיץ תיאוריות שלפיהן אסד לא טבח בבני עמו, ישראל תומכת באל-קאעידה ופוטין הוא הנשיא הפופולרי ביותר בתולדות רוסיה עם 83% תמיכה.
11 צפייה בגלריה
מכונת הרעל נגד ישראל
מכונת הרעל נגד ישראל
ג'קסון הינקל
(צילום מסך: רשתות חברתיות)
מדובר כמובן בטענות פשטניות שמהדהדות מסרים אנטי-מערביים. ואין זה מפתיע. הינקל למשל מהדהד מסרים המהללים מדינות כגון הונגריה, טורקיה, גאנה ואוגנדה על מאבקן בלהט''ב. מסריו נוטפים אג'נדות ימין קיצוני, הוא מפלרטט עם תנועת האינסלים והגבריות הרעילה, מציג אמונה מלאה בשלל תיאוריות קונספירציה מטורללות ובאופן כללי נראה שמדובר באדם שמאמין בכל מה שאדם סביר ולא פרנואיד ידחה על בסיס ניתוח לוגי של המציאות. ניכר שהוא עושה שימוש בפחדים של ציבור גדול ומנתב אותו לכיוונים שמתאימים לאג'נדה שלו. אותו קהל צמא להאמין שישראל היא מפלצת שמנסה להרוס את העם הפלסטיני המסכן.
הינקל ודומיו מאכילים אותם בטענות האלה. לאחר מכן אפשר למצוא אותם בתהלוכות מחאה ברחובות הערים הגדולות של אירופה, ארה"ב, אפריקה ואסיה, מעבים את ציבור התומכים בצד הפלסטיני. מובן שכל הצייצנים האלה מהדהדים זה את זה ומגבירים את התפוצה של כל אחת מטענותיהם. קבוצה נוספת שמהודהדת על ידי החבורה הזו היא Prop and co (propaganda and co), מוסלמים אמריקאים, פעילי BDS עם מסווה של אג'נדה פרוגרסיבית, העוסקים בהפקת סרטוני פייק ניוז בעלי חשיפה גבוהה ועם חיבור לרשתות תקשורת ערביות, והכול באנגלית אמריקאית שוטפת וקריצות תרבותיות שמיועדות לסטודנטים או להיפסטרים.
11 צפייה בגלריה
מכונת הרעל נגד ישראל
מכונת הרעל נגד ישראל
אינתיפאדה דיגיטלית ברשת
(צילום מסך: רשתות חברתיות)
אפיק נוסף שבאמצעותו מגדילים את התפוצה של הפרופגנדה האנטי-ישראלית הוא דרך בוטים. כמחצית מהפרופילים הפעילים ב-X בנושאים הקשורים למלחמה בין ישראל לחמאס הם בוטים. עוד כ-20% רק חשודים כבוטים או כחשבונות מזויפים, ורק כשליש הם פרופילים של אנשים אמיתיים - כך לפי נתוני המחקר של משרד התפוצות. בדוח של חברת Cyabra נמצא כי 21% מהפרופילים שהיו מעורבים בשיח ב-X סביב המעורבות של ארה"ב במלחמה נגד חמאס היו בוטים המקושרים לעיראק. הבוטים השתמשו בהאשטאג AmericasponsorsIsraelTerrorism# ופרסמו במקרים רבים ציטוטים ותמונות של מוקתדא א-סאדר, פוליטיקאי ומטיף שיעי-עיראקי, מה שמצביע על הקשר שלהם לעיראק. רוב המיליציות השיעיות העיראקיות נשלטות וממומנות ישירות על ידי איראן, כך שאין זה מפתיע שאותם בוטים פועלים גם בשירות האינטרסים של חמאס וחיזבאללה.
11 צפייה בגלריה
כך תוכלו להגדיל את הטראפיק של העמוד שלכם ברשתות החבתריות
כך תוכלו להגדיל את הטראפיק של העמוד שלכם ברשתות החבתריות
אתר רוסי לרכישת בוטים ב-X (טוויטר)
(צילום מסך: אתר רכישת בוטים)
רוסיה היא עוד ישות שמפעילה את רשת הדיסאינפורמציה שלה לטובת חמאס. "הרוסים מנסים להיות אימפריה, ופוטין רוצה להחזיר את המדינה לגדולתה מתקופת הצאר", מסביר בשיחה עם ynet ארקדי מיל-מן, חוקר בכיר וראש תוכנית רוסיה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) באוניברסית ת''א. מיל-מן, שכיהן כשגריר ישראל ברוסיה ובאזרבייג'אן, מוסיף כי האסטרטגיה הרוסית של שימוש בסוכני כאוס כדי לזרוע חוסר ודאות והפרדה בדעת הקהל היא למעשה שיטה ותיקה מאוד. לדבריו, "חמאס, איראן ותומכיהם משמשים כאידיוטים שימושיים עבור מערך הפרופגנדה הרוסי".
"היריב מזהה אקטיביסטים ישראלים מצליחים, ואז משקיע משאבים בלהשמיד אותם. בין אם לשלוח הודעות בשמם, לכתוב על כל פוסט של חברים שלהם, לפרסם את המספר שלהם באתרי פורנו, ואפילו להגיע אליהם הביתה כפי שהיה אצל שני פעילים ישראלים בארה"ב"
"טיפוח הקשר בין רוסיה לחמאס משקף את האסטרטגיה הרוסית לשמר קשרים טובים עם צדדים שונים הנתונים בקונפליקט. גם עבור חמאס יש חשיבות רבה בקשר עם רוסיה, המציב אותו כארגון שמתקבל בברכה באחת הבירות החשובות בעולם. עקרונית, מוסקבה דבקה בעמדה שלפיה חמאס – המוגדר כארגון טרור על ידי ארה"ב, בריטניה, גרמניה ומדינות נוספות החברות באיחוד האירופי - הוא ארגון פוליטי לגיטימי", כותב מיל-מן בנייר עמדה שפרסם בשיתוף עם בת חן דרויאן פלדמן, דוקטורנטית בבית הספר להיסטוריה באוניברסיטת ת''א. "האינטרס העיקרי כיום הוא להסיט את תשומת הלב של המערב, בהובלת ארה"ב, מאוקראינה. התגברות המעורבות האמריקאית במזרח התיכון משרתת מטרה זו. מנגד, רוסיה מאשימה את ארה"ב בהתפרצות העימות הנוכחי. שנית, רוסיה שואפת לשקם את מעמדה כשחקן בינלאומי משפיע ולכן מנסה לקדם הפסקת אש בעזה. בנוסף, מערכת היחסים של רוסיה עם איראן הפכה לברית אסטרטגית בעקבות המלחמה באוקראינה, ועל מנת לשמר אותה מקדמת מוסקבה מדיניות אוהדת גם כלפי בעלי בריתה של איראן לרבות חמאס – הגם שלמוסקבה נוח שארה"ב ממקדת תשומת לב במזרח התיכון".
11 צפייה בגלריה
מכונת הרעל נגד ישראל
מכונת הרעל נגד ישראל
הוגה הדעות החביב על פוטין, אלכסנדר דוגין, בשיחה עם קבוצת Propaganda and Co
(צילום מסך: רשתות חברתיות)
כוח מדינתי נוסף שפועל נגד ישראל הוא סין. רשמית בייג'ינג אולי אינה מפלה בין ישראל לחמאס, אבל אפשר למצוא רמזים עבים על חוסר שביעות רצונה מהצלחת השותפות הישראלית עם ארה"ב במחיקת שמה של ישראל ממפות באפליקציות סיניות, לא מעשה שאפשר לומר שנעשה באופן אקראי או עצמאי. בסין שום פעולה לא מתבצעת ללא שקומיסר פוליטי מיודע לגביה, בוודאי מחיקה של מדינה לגיטימית ממפות הנמצאות בשימוש על ידי סינים רבים ביומיום. לפני מספר ימים פרסם העיתון השמרני האמריקאי "וושינגטון אקזמינר" תחקיר שחשף קשרים לכאורה בין מרכז אקטיביזם סוציאליסטי בניו יורק שמארגן מחאות נגד ישראל, וביניהן שלל צעדות מחאה כמו זו שנערכה בניו יורק לפני מספר ימים, לבין מערכי מימון של המפלגה הקומוניסטית הסינית. על פי החזרי מס של המרכז הזה, נראה שהוא מקבל במקביל גם מימון מגורמים תומכי-חמאס. אותו מרכז גם מארגן אירועים שבהם מופצים באופן קבוע תכנים פרו-סיניים ואנטי-אמריקאיים. על פי מסקנת התחקיר של העיתון, מדובר בלא פחות מגוף פרופגנדה במימון סיני, שגם מהדהד טענות התומכות בחמאס ובפלסטינים.

"אנחנו מגיעים לקרב הזה לא מוכנים"

לא מדובר רק במדינות או בצייצנים במימון שירותי ביון או מערכי פרופגנדה. "מה שחשוב להבין זה שמדובר כאן במכונה משומנת. אלה מבצעי תקיפה תודעתיים, משולבים בסייבר ובעולם הפיזי", מסביר ל-ynet גדי עברון, ממקימי הארגון האזרחי לתיאום סייבר (ILC4) ומנכ״ל חברת הסייבר להגנה על AI, נוסטיק. לדברי עברון, הפעולות האלה גם מיועדות לפגוע ישירות במאמצי ההסברה הישראליים ברשת. "היריב מזהה אקטיביסטים ישראלים מצליחים, ואז משקיע משאבים בלהשמיד אותם. בין אם לשלוח הודעות בשמם, לכתוב על כל פוסט של חברים שלהם, לפרסם את המספר שלהם באתרי פורנו, ואפילו להגיע אליהם הביתה כפי שהיה אצל שני פעילים ישראלים בארה"ב. משמידים את שמם הטוב והיכולת של הפעילים לחיות, כמו גם מכוונים לפגוע בהם פסיכולוגית. אנחנו מגיעים לקרב הזה לא מוכנים, בעוד ארגוני האקטיביסטים כמו גם האיראנים פועלים ברמה מקצועית".
11 צפייה בגלריה
מכונת הרעל נגד ישראל
מכונת הרעל נגד ישראל
מכונת הרעל נגד ישראל
(צילום מסך: רשתות חברתיות)
עברון אינו היחיד שטוען שמדינת ישראל פשוט לא נמצאת שם, ולמעשה די זנחה את הזירה. גם עומרי רולס ממרכז המודיעין האזרחי, אחת ההתארגנויות הישראלית האזרחיות שהחלו לפעול לטובת ההסברה הישראלית ברשתות, אומר שהפעולות ההסברתיות הישראליות ברשתות החברתיות נובעות כמעט כולן מיוזמות פרטיות. מאז שמשרד ההסברה הלא מתפקד של ח''כ גלית דיסטל-אטבריאן פורק וחלק מסמכויותיו הועברו למשרד התפוצות, אי אפשר לומר שיש לישראל נוכחות ברשת העולמית. למעשה, ישנו גוף הסברה במשרד ראש הממשלה, שאינו מנסה ממש לפעול באופן רוחבי ולרכז את המאבק ההסברתי. בעוד היריבים של ישראל מקצים עשרות אם לא מאות מיליוני דולרים להפעלה של רשתות ההשפעה האלו, בישראל אין אפילו ארגון אחד שמרכז את הפעולות האלה, לא כל שכן גוף שיודע גם להגן פיזית על הפעילים הישראלים ותוצריהם.
"כשמחברים את הנקודות יחד קשה מאוד שלא לראות את ה'ממומן' מאחורי הקלעים", מסביר ליאב רפאל חן, מנכ"ל ומייסד Humanz, סטארט-אפ המתמחה בשיווק וניהול ברשתות החברתיות. "מנגד, משפיענים ישראלים פועלים על חשבונם ופרנסתם כדי לייצר את ההסברה הישראלית בעולם. למה החשבון של המשפיען שון קינג עם כמעט 5 מיליון עוקבים הקצה את כל-כולו לפעילות המייצרת נרטיב חיובי לטרור, ומלבינה את חמאס מאחורי הקלעים? והוא לא היחיד. הוא ורבים אחרים בעלי כמויות עוקבים עצומות מביעים עמדה ברורה כנגד ישראל, לא אומרים את המילה חמאס, ומיישרים קו למסרים דומים מאוד". המימון הזה עוד יותר ברור כשמתחילים לנתח את הפעולות האנטי-ישראליות ברשתות החברתיות. אם מחצית מהחשבונות האנטי-ישראליים מבוססים על בוטים, מדובר בכמות גדולה מאוד שמצריכה משאבים כספיים. כדי לגייס מאות בוטים לא צריך להוציא סכומים גדולים מאוד, מדובר במחירים שנעים בין כמה דולרים בודדים ועד מאות דולרים להיקפים גדולים מאוד של עשרות אלפי בוטים.
11 צפייה בגלריה
כך תוכלו להגדיל את הטראפיק של העמוד שלכם ברשתות החבתריות
כך תוכלו להגדיל את הטראפיק של העמוד שלכם ברשתות החבתריות
רוצים להיראות חזקים בפייסבוק עבור כמה רובלים?
(צילום מסך: אתר רכישת בוטים)
אבל ישנה גם איכות החשבונות שמפיצים את החומרים. חשבון מזויף שמאחוריו עומד מפעיל אנושי או שמתבסס על טקסטים ותמונות שנוצרו על ידי מערכות בינה מלאכותית למשל כבר עולה יותר כסף. מקורות המימון גם הם יצירתיים. אלה יכולים להיות גולשים מפקיסטן או בנגלדש שרוצים להביע סולידריות עם העם הפלסטיני ותורמים סכום קטן שבו נרכשים בוטים כאלה, כך מסבירים נוה בן דרור, רון אזוגי ורון שטורפר מחברת ספייקרז (Spikerz). לשניים האחרונים גם ניסיון בלוחמה פסיכולוגית ובמודיעין מהצבא, כך שהם מודעים לדרכים שבהן מבצעי השפעת תודעה עובדים. לפי נתוניהם (ספייקרז מתמחה בהגנה על חשבונות משתמשים ברשתות החברתיות), ישנה עלייה משמעותית בחסימת פרופילים והורדת תכנים פרו-ישראליים. "מכמות האירועים שהגיעו לידינו נראה שיש עלייה של למעלה מ-100% באירועים מהסוג הזה", הם אומרים.
11 צפייה בגלריה
כך תוכלו להגדיל את הטראפיק של העמוד שלכם ברשתות החבתריות
כך תוכלו להגדיל את הטראפיק של העמוד שלכם ברשתות החבתריות
יש גם לאינסטוש, בזיל הזול
(צילום מסך: אתר רכישת בוטים)
ומה עושים ברשתות החברתיות? ובכן, כאן הדברים לא ברורים כלל. טיקטוק הסינית עובדת קשה כדי להראות שהיא נלחמת בניסיונות פרופגנדה או השפעה על התודעה, עם הורדות בסיטונות של תכנים לא ראויים או הגבלה של זמינות עבור סרטונים בעלי תוכן בוטה. דווקא במטא, החברה שעמדה כבר במרכזן של שערוריות כגון קיימברידג' אנליטיקה, רצח העם במיאנמר או שידורי לייב של אירועי טרור, לא ממש רוצים לפעול לצד זה או אחר. אמנם בשלוחה הישראלית פועלים כמובן במרץ כדי לסייע לנפגעי אירועי הטרור, אבל החברה העולמית מסתפקת בניטרליות מרגיזה.
כך למשל, כששאלנו למה היא מאפשרת את הפעילות של propaganda and co באינסטגרם בעקבות סרטון פייק ניוז שנצפה כ-11 מיליון פעמים, נענינו: "אנחנו עובדים עם בודקי עובדות בלתי תלויים מצד שלישי כדי לטפל במידע מטעה בפלטפורמות שלנו. כשהם מדרגים תוכן כשקרי, אנו מצמצמים את ההפצה שלו בפיד, והמשמעות היא שהרבה פחות אנשים יראו אותו. בסופו של דבר, זה תלוי בארגונים הללו אילו תכנים הם בוחרים לסקור ולדרג". כלומר במילים אחרות, מטא מטילה את האחריות על ארגונים חיצוניים כלשהם שאחראים לניהול התכנים בפלטפורמה שלה. יש לציין שאחרי פנייתנו הסרטון הוסר, אך הפעילות של החשבון עדיין שם, ולא נראה שהוא הולך לשום מקום אם זה תלוי במטא.

פיקוח? הצחקתם את אילון

בטלגרם יש פיקוח מינימלי עד לא קיים על תכנים המתפרסמים בערוצי האפליקציה, ויש לציין שזו גם גאוותו הגדולה של המייסד פאבל דורוב. מאז השתלטות אילון מאסק על X, מנגנון הפיקוח העיקרי הוא Community Notes, כלומר דירוג קהילתי לאיכות התוכן. התכנים המסיתים מופצים שם בצורה ישירה וללא ניסיון אפילו להסתיר את מקורם. ברשתות חברתיות רוסיות כגון VK או סיניות כגון וויצ'אט אין בכלל על מה לדבר. כפי שראינו, השיח האנטי-ישראלי מגיע במקור מאותן מדינות או לפחות נתמך על ידיהן. נותרה רק יוטיוב, של גוגל, שגם דרכה מופצים תכנים בעייתים, אך יש לציין שהרבה פחות ביחס לרשתות האחרות. עם זאת, יש בשירות ערוצים של כל החשודים המיידיים שציינו בתחילת הכתבה, מהנערה הסורית, דרך ערוץ Electronic Intifada וכלה ב-Propaganda and Co. כששאלנו את יוטיוב על המדיניות שלה הוסבר לנו: "בעקבות התקפות הטרור של חמאס בישראל וההסלמה שמתחוללת כעת בישראל ובעזה, הסרנו עשרות אלפי סרטונים מזיקים וסגרנו מאות ערוצים. במקביל, המערכות שלנו ממשיכות לחבר אנשים לחדשות ומידע איכותי. הצוותים שלנו מנטרים תוכן מזיק מסביב לשעון ונוקטים פעולות מהירות במידת הצורך בנוגע לכל סוגי התוכן, כולל Shorts ושידורים חיים". עם זאת, נתנו לנו להבין שהחברה פועלת בעיקר נגד תכנים ספציפיים, כלומר יש לסמן סרטון מסוים כדי להביא לבדיקה שלו ולהסרתו, ושיוטיוב לא מסירה ערוצים שלמים. החברה כן דואגת להגביל תכנים בעייתיים לצפייה מגיל מסוים - הגבלה שכמובן ניתן לעקוף בקלות - ומתעדפת תוכן איכותי שמגיע ממקורות רשמיים או אמינים.
11 צפייה בגלריה
מכונת הרעל נגד ישראל
מכונת הרעל נגד ישראל
propaganda and co עושה תעמולה אנטי-מערבית בסגנון של תלמידי קולג' אמריקאים
(צילום מסך: רשתות חברתיות)
קשה לקבל את המסקנות המתבקשות מהתחקיר שביצענו. במדינה שבה יש כל כך הרבה משאבי דיגיטל חובקי עולם, למצוא את עצמנו בתחתית החבית מעלה תחושה קשה של חוסר אונים. אמנם היהודים הם רק 0.2% מאוכלוסיית העולם לעומת כ-1.8 מיליארד מוסלמים שהם כמעט רבע מהאוכלוסייה העולמית, אבל עדיין, הרשתות החברתיות מתעדפות פופוליזם וטרנדים על פני תכנים אמינים או בעלי ערך. לכן, אם לא יקום פה גוף שירכז וינהל את המלחמה התודעתית של ישראל מול חמאס או כל גורם טרור אחר במקצועיות, אנחנו נמשיך להפסיד את דעת הקהל העולמית - לפחות את זו של הצעירים שיהפכו בעוד כמה עשרות שנים למבוגרים שישלטו בעולם.
אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, הגיב לשאלת ynet על המצב הרעוע של ההסברה הישראלית ברשתות החברתיות: "משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות רואה בחומרה את זיהום הרשתות החברתיות באמצעות גורמים המקושרים לחמאס ומייצרים שיח אלים, שקרי, מזויף, מסית ונפשע כנגד יהודיים והחברה הישראלית. בימים אלו אנו פועלים להקמת פורום ממשלתי אשר יפעל בנושא ויגבש המלצות קונקרטיות לנושא הבוטים. במקביל, בכוונתנו לפנות לבכירים ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר), וזאת במטרה להדק את הפיקוח על התכנים ברשת זו, אשר מהווה כיום 'מגרש משחקים' לתומכי הטרור ולשיח אנטי-ישראלי, אנטי-ציוני ואנטישמי משמעותי".