האפליקציה הפופולרית, שמשרתת מיליון וחצי ישראלים והפכה לנווט האולטימטיבי שלנו, לא מתמודדת טוב עם השינויים הדרמטיים בכבישי הארץ אחרי הקורונה. ואם חשבנו שמדובר בתופעה זמנית שתחלוף במהירות כנראה שהמציאות שונה ומדובר בבעיה קשה, שבחברה השייכת לגוגל עובדים ימים ולילות כדי לתקן, בינתיים בלי הצלחה. "יש לנו בעיה באלגוריתם. ככל שאנחנו משרתים יותר אנשים זה משפיע. הקורונה הכניסה אותנו למצב שאנחנו צריכים להמציא מחדש את האלגוריתם שלנו, כי כמות התנועה בכבישים בארץ עלתה בממוצע ב-24%", הודה מנכ"ל אפליקציית הניווט ווייז, גיא ברקוביץ', בראיון לרענן שקד ב-"7 ימים" רק לפני חודשיים. גם ברקוביץ' מבין שהאפליקציה חייבת ניעור ומהר כי הנהגים הולכים ומאבדים סבלנות.
עוד כתבות שיעניינו אתכם:
רמלה במקום תל אביב
שפי גולדפרב, 48, הוא נהג מונית מזה 25 שנים, אב לשבעה וסבא לשני נכדים: "מה שקורה לי עם הווייז בתקופה האחרונה פשוט הזוי. אני אמנם אני מכיר את כבישי הארץ, אבל כבר שנים שאני נוסע על אוטומט עם הווייז וממש הפכתי לתלותי במערכת. עכשיו אני מוצא את עצמי כל יום מאחר ליעד, כי הווייז פשוט השתגע! הוא בוחר מסלולים מוזרים, ואני יכול למצוא את עצמי פתאום בדרכים לא ראשיות, ברחובות ללא מוצא, וגם במעבר בכפרים ערביים. מרגיש לי שמשהו השתבש במוח של המערכת.
"מילא אני, שמכיר את הכבישים, אבל מה יעשו הילדים שלי, שהם כולם שבויים של הווייז? אין להם מושג איך נוהגים בלעדיו. אין יום שאני לא מקבל טלפונים מהם או מלקוחות, שאני אשמש להם תחליף לווייז, ואני מוצא את עצמי מנווט אותם בטלפון. לאן הגענו? גם נהגי אוטובוסים ומשאיות מתלוננים על התופעה, וזה לגמרי הפך לשיחת היום בין הנהגים המתוסכלים. אנחנו מאחרים לכל מקום, העיכובים מורידים את כמות הנסיעות וזה פוגע בפרנסה. אחרי שנת קורונה וסגרים ושמיים סגורים, כשסוף סוף אפשר לחזור לעבודה - הווייז תוקע אותנו".
יוסי משולם, 56, בעל שירות הסעות VIP ברכבי יוקרה, אב לשלושה וסבא לשלושה: "רק השבוע, קולגה שלי - גם הוא נהג מונית - הסיע לקוח לשדה התעופה מאזור כפר סבא. אני באותו זמן יצאתי מרעננה. אותו הווייז ניווט בדרך המלך, דרך כביש 4, אותי הוא הוריד לכביש 6 דרך כפר ערבי ודרכים צדדיות שבעצמי לא הכרתי, ואני נהג ותיק על הכביש. הלקוח של החבר הגיע בזמן לנתב"ג, והלקוח שלי איחר ב-25 דקות בגלל כל הסיבובים.
"חשבתי באמת, שהווייז מושפע מן הפקקים שהפכו לבלתי נסבלים, אבל הבנתי מנהגי המוניות שהתופעה לא קשורה לפקקים. את אשתי הווייז לקח לפני שבוע לעבודה באזור השרון מדרך צדדית סמוך לקו הירוק. התלוננו בפני ווייז. לא ברור לי למה לא פתרו עדיין את הבעיה".
אלדד ניצן הוא יו"ר תאגידי כוח אדם זר בענף הבנייה בלשכת המסחר: "התפקיד שלי מחייב אותי להסתובב כל הזמן בכבישים, באתרים בכל הארץ מהדרום עד צפון. ווייז שירתה אותי עד כה מצוין: אפליקציה נהדרת, שמספקת גם מסלול מוכר ומהיר, וגם עמידה בזמנים. אבל מאז הקורונה הכל השתנה. לאחרונה הייתי באירוע בים המלח, ובדרך חזרה הווייז לקח אותי לכיוון רמלה במקום לכיוון תל אביב. זה מפחיד לגמרי".
"התנועה גדלה ב–30%"
לדברי מנכ"ל וייז, "ההיסטוריה של הכביש – שהיא חלק מהאלגוריתם שלנו – כבר לא משקפת את המציאות. תחשוב על כביש שההיסטוריה שלו מראה שאין בו פקקים, והיום יש בו מלא. אז הקורונה הרגה לנו את ההיסטוריה והאלגוריתמים צריכים להשתנות ולתת הרבה יותר משקל למה שקורה בזמן אמיתי – וגם זה לא תמיד נכון, כי הדרך שבה אנחנו מסיעים אותך היא לא בהכרח הדרך הקצרה או המהירה, אלא הדרך הווייזית".
ברקוביץ' הבטיח אז, כי בחברה, שנמכרה לגוגל תמורת מיליארד דולר ב-2013, עובדים על עדכון האלגוריתמים שלה ועל התאמתם למצב הכבישים הנוכחי אבל חודשיים אחר כך, המצב בכבישי ישראל הולך ומחריף, והאפליקציה, שהפכה לחביבת הישראלים ועוד כמאה מדינות בעולם, הולכת ומאבדת את אמינותה, מתקשה לחזות כבעבר זמני הגעה, ומציעה לנהגים האומללים מסלולי קיצור מופרכים. יש גם רבים שלא יודעים לסמן את האופציה המונעת ניווט דרך אזורים מסוכנים.
"כל יום זה ניסוי וטעייה: אני מכניסה לווייז את הכתובת ומתפללת שאקבל מסלול מוכר ושאגיע בזמן ליעד. אבל תמיד אני מאחרת לכל מקום"
האם אפליקציית הניווט היא הבעיה, או שהיא רק השליח? כל מי שנוסע בכבישי ישראל, גם בימי חול וגם באמצע השבוע, מרגיש את העלייה בכמות התנועה. פקקי הבוקר מתחילים מוקדם יותר ומסתיימים מאוחר יותר. יש הקלה קצרה באמצע היום לפני שמתחילים פקקי אחר הצהריים, שגם הם מסתיימים מאוחר מבעבר. גם בימי שישי נתקלים בחודשים האחרונים בפקקים באיילון, וגם בשבתות בערב, ובכביש 6 כבר משעות אחר הצהריים. לפי נתוני חברת נתיבי איילון, אפילו בימי חגי תשרי האחרונים עלה נפח התנועה בכביש העמוס בארץ על כ-80% מאשר יום רגיל, והיו גם ימים שהגיעו לשיעור של 86%.
לפי ניתוח נתוני התנועה שמבצעת ווייז, כמות התנועה בארץ גדולה כעת ב-30% מזו שהייתה ממש לפני פרוץ הקורונה, בתחילת 2020. הגידול לא שווה בכל הערים, כשבתל אביב מדובר בעלייה של כ-20%, בחיפה של כ-25% ובבאר שבע כ-40%.
למה זה קורה? למרות חידוש הטיסות בנתב"ג, יש יותר ישראלים בארץ כרגע מאשר בתקופה שקדמה לקורונה, ופחות בחו"ל. רבים חוששים עדיין לנסוע בתחבורה הציבורית ומשתמשים יותר ברכב פרטי. יש יותר רכבים מסחריים על הכבישים, שמביאים לנו יותר משלוחים הביתה, מאוכל ועד האביזרים האחרונים שהזמנו בעלי אקספרס, ובאזור המרכז מתקיימות כל הזמן עבודות תשתית נרחבות, שחוסמות לעיתים נתיבים או מעלימות את השוליים בכביש, מה שמחזיר אליו רכבים דו-גלגליים, שרכבו עליהם עד כה.
"איבדתי אמון בווייז"
יעל מאזור השרון, אם לחמישה, מוכנה להבין את בעיית הפקקים, אבל לא את המעקפים שמציע לה ווייז: "מצאתי את עצמי חוצה את טירה, וזה ממש לא בא לי טוב. למען האמת, כל יום זה ניסוי וטעייה: אני מכניסה לווייז את הכתובת ומתפללת שאקבל מסלול מוכר ושאגיע בזמן ליעד. אבל תמיד אני מאחרת לכל מקום. כשנסענו לטיול בצפון לקחנו אתנו מפה. לא רצינו שהווייז יכניס אותנו לכפרים ערביים בשעת ערב מאוחרת. זה קרה לשכנה שלי, שבלילה לא זיהתה היכן היא נמצאת, עצרה בצד רועדת מפחד, הזעיקה את בעלה ונסעה אחריו כל הדרך הביתה. היא איבדה לגמרי את הביטחון והאמון בווייז".
שמוליק שם טוב, 56, נהג בחברה פרטית: "הפכתי למאחר כרוני ללא עוול בכפי. אני דווקא עובד לפי הנחיות האפליקציה, אבל מוצא את עצמי בכבישים צדדיים, שלא מוכרים לי ומאריכים את הדרך. הגעתי למצב שאני מפעיל את האפליקציה, רואה את המסלול שהיא מציעה, ומאלתר בלית ברירה מסלולי חלופי בראש. ככה אני, אבל מי שלא מספיק מכיר את הכבישים מסתבך. מילא אני אבל לא הייתי רוצה שזה יקרה לילדים או לאשתי. הבת שלי נסעה לטבריה, ובחזרה הווייז הוליך אותה דרך הבקעה, דרך צומת תפוח, דרך כפרים ערביים. היא הייתה לבד ברכב והחזיקה אותי על הקו כל הנסיעה. אני הייתי הווייז שלה, גם כדי להרגיע אותה וגם כדי לחלץ אותה על פי הידע שלי לכבישים ראשיים שהיא מכירה. עד שהעליתי אותה לכביש 6 היא רעדה מפחד כל הנסיעה".
ההמלצה שלנו (ושל ווייז)
בווייז מבטיחים כי העבודה על העדכונים באלגוריתם של האפליקציה לקראת סיום, אבל המשתמשים יחושו בהבדלים רק במהלך השבועות הקרובים, כשבכל פעם יעודכנו חלק מהשיפורים. לא יהיה עדכון אחד דרמטי. בחברה מנסים לשפר את ההתבססות על נתוני זמן אמת, על לימוד ההעדפות האישיות של כל נהג, ועל עדכון בקצב מהיר יותר של נתיב הנסיעה בהתאם להתפתחויות בכבישים לאורך המסלול המתוכנן באותה שעה.
בינתיים, אגב, הנה ההמלצה שלנו, שזכתה גם לאישור ווייז: כאשר אתם מתקרבים לנקודת החלטה במסלול, האם לרדת במחלף מסוים או להמשיך עוד קצת בכביש הקיים, בקשו מהנוסע שלידכם לגעת במסך ולשלוח את ווייז "לחשב מסלול מחדש" ולהציג לכם שוב, נכון לרגע זה, איזה מהמסלולים האפשריים באמת קצר יותר. ואז קבלו אתם החלטה על בסיס הנתונים העדכניים. לאחר השינויים שמבטיחים בחברה, כאמור, האפליקציה תעשה זאת בעצמה בתדירות גבוהה יותר.
מווייז נמסר בתגובה רשמית כי "התנועה בישראל חזרה ועברה את הרמות שלפני מגפת הקורונה. חישובי זמני ההגעה (ETA) שלנו בישראל נשארו מדויקים, כמעט ללא שינוי מאז 2019. אנחנו ממשיכים לשפר את חוויית השימוש של המשתמשים כל הזמן, ובוחנים דרכים לשפר זיהוי של הצטברות עומסי תנועה, חיזוי מסלולים מדויקים יותר ושיפור זמן ההגעה, הן באמצעות למידת מכונה והן בשילוב של מידע שנאסף בזמן אמת, עם סטטיסטיקות היסטוריות של המסלול. בשבועות הקרובים המשתמשים בישראל יוכלו לראות עיצוב חדש של מסך טרום הנסיעה, כך שניתן יהיה לראות מסלולים חלופיים, תנאי תנועה ומחירי אגרה עוד לפני תחילת הנסיעה".