אירועי 7 באוקטובר חשפו לא מעט מחדלים בהגנה על יישובי הארץ. הימים הראשונים של המלחמה חשפו כמה מועיל ומשמעותי יכול להיות מידע מדויק ומפורט לגבי שכונות ומבנים לשם הגנה על יישובים. "אפשר לקחת לצערנו את האירוע בתחנת המשטרה בשדרות למשל", מסביר אבי אפללו, שותף מייסד ומנכ"ל Simplex 3D. "הכוחות המיוחדים שהגיעו לטפל בתחנה המשטרה של שדרות לא הכירו את הבניין, לא ידעו את הגובה שלו, לא ידעו היכן פתחי החלונות או הכניסות ומאילו כבישים אפשר להיכנס. מודל תלת-ממדי שהיו מסתכלים עליו בחמ"ל לפני כן היה נותן את כל התשובות האלו".
צפו בכתבה המלאה

עוד בנושא:

אפללו וחברת Simplex 3D מאפשרים מתחילת המלחמה שימוש חופשי בפלטפורמת המודלים התלת-ממדיים שפיתחו, שמשמשת עשרות רשויות מקומיות, ובשבועות האחרונים הצטרפו אליה לא פחות מ-60 כיתות כוננות חדשות שהוקמו ביישובים שונים. בעזרת המערכת ניתן לצפות בסביבה בתלת-ממד "בדיוק כמו במציאות", לדברי אפללו, לדווח על אירועים בזמן אמת מהשטח ביותר ממאה ערים ויישובים בארץ באמצעות שימוש בטלפון הנייד ולעקוב אחרי כלי רכב באמצעות GPS.
Simplex 3D הוקמה לפני עשור על ידי זיו שרגאי ושחר ברנע, בעלי דוקטורט בגיאו-אינפורמציה מהטכניון, שחברו ליזם אבי אפללו. מאז הם מפתחים ומשפרים את הטכנולוגיה, שמאפשרת צפייה ועבודה ברזולוציה חסרת תקדים של 3 ס"מ וביצוע מידול מדויק ואיכותי בזמן קצר במיוחד.
ריפרש
עלילות מאסק וסטארלינק: בדרך למאדים עוצרים בעזה / עם ד"ר אביב אופיר
20:27
המודלים התלת-ממדיים נבנים על גבי טכנולוגיית צילומי אוויר ואלגוריתמים מתקדמים, שמייצרים את הסביבה הגיאומטרית התלת-ממדית של העיר ומדביקים עליה את התמונות כך שהנראות תהיה ריאליסטית לחלוטין, "בדיוק כמו כשאתה מסתובב בחוץ בשטח", מסביר אפללו וממשיך: "הפלטפורמה והמודלים התלת-ממדיים שבתוכה מסייעים לכוחות ההצלה וכיתות הכוננות בתכנון ובשליטה של אירועי חירום".
מה בעצם ניתן לראות או להסיק במודל תלת-ממד שלא רואים במפה רגילה? אפללו: "הדברים שבעצם מודל תלת-ממדי מאפשר ומפה דו-ממדית לא מאפשרת, קודם כל, זה אלמנט הגובה. במפה דו-ממדית לא ניתן לראות את אלמנט הגובה, הכול מפה שטוחה. אבל העולם סביבנו הוא תלת-ממדי, אינטראקטיבי ומלא בפרטים. הרזולוציה שלנו מאפשרת קודם כל לראות כמות פרטים מאוד מאוד גבוהה, ואפשר להפוך אותו בקלות למצב תלת-ממדי מלא, שבו אני באמת יכול לראות את כל החלונות, את כל הכניסות, את כל המקומות מסביב לבניין, וזה מידע שלא קיים במפות רגילות".
5 צפייה בגלריה
מודל תלת-ממד של משטרת שדרות
מודל תלת-ממד של משטרת שדרות
מודל תלת-ממד של משטרת שדרות
(מודל: Simplex 3D)
5 צפייה בגלריה
מודל תלת-ממד של משטרת שדרות
מודל תלת-ממד של משטרת שדרות
משטרת שדרות מזווית נוספת
(מודל: Simplex 3D)
במקור, חברת Simplex 3D ייצרה את אותם המודלים למטרת תכנון וניהול עירוני בתלת-ממד, גם עבור לקוחות מהשוק הפרטי וגם עבור רשויות מקומיות וגופי ביטחון, תוך רתימת הטכנולוגיה שלה עבור כל הרשויות והיישובים בישראל המעוניינים בכך, כדי לסייע לצוותי ביטחון ולכיתות הכוננות להתכונן לאירועים ביטחוניים בשגרה ובחירום. כך נוצר המצב שבזמן המלחמה, אותה מערכת מתקדמת משמשת בעיקר להגנה על יישובים בישראל. אפללו מסביר שאחד הקשיים הגדולים של כיתות הכוננות, מועצות מקומיות ורשויות צמודות גדר הוא בכל נושא תפיסת ההגנה - למרבית כיתות הכוננות אין אמצעי עזר ומפות עדכניות של המבנים והיישובים, והמצב הזה עלול להקשות עליהן להיערך כראוי בפעולות הגנה וחילוץ ולעלות בזמן יקר שיכול להציל חיים.

שימושי גם בנפילת טילים

אפללו מסביר שמודל תלת-ממדי שמחובר לנתוני GPS של הכוחות בשטח ושאר כוחות הביטחון יכול לשפר את ההתמודדות עם האירוע. אגב, גם במקרה של נפילת טילים המערכת מסייעת בתיאום התגובה המהירה הראשונה. המערכת מסוגלת להתחבר למערכות פיקוד העורף ולנקודות שבהן נפל טיל, וכך ניתן לדווח בזמן אמת ולהכווין כוחות ביטחון וסיוע בצורה מדויקת לאן להגיע וכיצד להתמודד עם הזירה. עוד פיצ'ר שניתן לעשות בו שימוש במערכת הוא כפתור מצוקה, שיכול לאפשר לתושבים לעדכן במערכת על אירוע בזמן אמת ולהתריע לכיתת הכוננות כשמתרחש אירוע לא שגרתי.
5 צפייה בגלריה
אבי אפללו
אבי אפללו
מנכ"ל Simplex 3D, אבי אפללו. "היינו שמחים שכולם ישתמשו בכלי הזה"
(צילום: טל שחר)
בעקבות המצב הביטחוני, החברה מאפשרת גישה חופשית לאותם יישובים שסרוקים במערכת, אך לא כולם מודלו בתלת-ממד. גם בקרב אלה שכן מודלו, במקרים רבים המודל לא מדויק או מעודכן במערכת, בעיקר בגלל בעיות תקציביות של היישוב. לכן יש לא מעט יישובים שאינם יכולים לעשות שימוש ראוי בטכנולוגיה הזאת. בעקבות המצב החברה החליטה להרחיב את הפרויקט, והיא מנגישה אותו גם ליישובים שטרם מודלו באמצעות שני פתרונות אפשריים: הראשון מספק מערכת עם מפה מבוססת אורתופוטו ברזולוציה גבוהה במיוחד מצילומים של 10-5 ס"מ שכבר קיימים במערכת עבור הרוב המכריע של היישובים בישראל. אפשרות נוספת ומתקדמת יותר שהחברה מציעה כפתרון מהיר למידול היא באמצעות מפעילי הרחפנים ברחבי הארץ, שהתגייסו למשימה.
5 צפייה בגלריה
יצירת מודל תלת-ממד עם רחפן
יצירת מודל תלת-ממד עם רחפן
יצירת מודל תלת-ממד באמצעות רחפן
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
מודל תלת-ממד של חברת Simplex 3D
מודל תלת-ממד של חברת Simplex 3D
אשקלון. מודל תלת-ממד של חברת Simplex 3D
(צילום: Simplex 3D)
בדרך כלל, על מנת להשיג מודל תלת-ממדי ברמה גבוהה בעת שגרה, משתמשים במטוסים קלים שסורקים את הערים בצורה יעילה יותר, אבל מפרוץ המלחמה חל איסור על הטסת מטוסים מסוג זה. מטיסי הרחפנים "התגייסו" להמשיך לסרוק ולעדכן את המודלים התלת-ממדיים. הרחפן סורק את האזור בצורה מעגלית בגובה של 70 מטר, ובצורה זו מייצר בזריזות מודל תלת-ממד של היישוב. לדברי שחר סירי, אחד ממפעילי הרחפנים שעובדים עם החברה, לוקח בערך יום לבצע סריקה ומידול של יישוב קטן ממוצע. כך מקווה החברה להמשיך לעזור לכמה שיותר יישובים וכיתות כוננות להיערך ולהתנהל במקרים של אירועים ביטחוניים חריגים.
כמה כבר פנו אליכם כדי שתסייעו להם במודלים תלת-ממדיים? אפללו: "מאז תחילת המלחמה קיבלנו מעל מאה פניות לפתיחת מערכות חדשות לכיתות כוננות, מעל 60 כבר סיפקנו, יש בקשות חדשות מדי יום ואנחנו רוצים לספק לכולם. יש 350 כיתות כוננות חדשות שנפתחו בארץ, והיינו שמחים שכולם ישתמשו בכלי הזה".
יישובים המעוניינים במידול תלת-ממדי באמצעות רחפנים מוזמנים לפנות לחברה במייל.