בדצמבר 2016 הכריזה ענקית המסחר הדיגיטלי אמזון על חנות הנוחות הראשונה שלה ללא קופה, "אמזון גו", שפועלת בשיטת "קח ולך" וחוסכת ללקוחות את הצורך לעמוד בתור לקופה כאשר הם מבצעים רכישות. הזיהוי בכניסה לחנות הוא אוטומטי, ושילוב של מצלמות תקרה, חיישני מדף וטכניקות ראייה ממוחשבת מאפשר מעקב מדויק ואוטומטי אחר המוצרים שנאספו מהמדפים.

עוד בנושא:

ההבטחה הגדולה, שנראתה כמו הצצה לעתיד ענף המסחר, זכתה בהתחלה לתנופה גדולה: בתוך שבע שנים פתחה אמזון ברחבי ארה"ב 29 חנויות דומות ברשת "אמזון גו", שזכו לחיקויים רבים על ידי רשתות אחרות. אבל אז הגיעה הקורונה והמציאות הכלכלית הקשה שנוצרה חייבה אותה להדק חגורה. בחודש מארס השנה הודיעה החברה על סגירת שמונה מהסניפים, ובהם ארבעה בסן־פרנסיסקו, שניים בניו־יורק ואחד בסיאטל. במקביל סגרה עשרות מתוך 200 סניפי רשת המזון הטרי שלה, "אמזון פרש", בארה"ב ובבריטניה, ודחתה את פתיחתם של אחרים. אמזון, אגב, ממשיכה להפעיל עוד חנויות פיזיות, עם קופאים ועובדים בשר ודם, כמו רשת "הול פודס" (מזון) הגדולה ו"אמזון סטייל" (ביגוד). בכולן משולבות טכנולוגיות שונות להקלת חוויית הקנייה, כמו הזמנת פריטי לבוש ישירות לחדר המדידה, שכולל מסכי מגע.
2 צפייה בגלריה
חנויות אמזון
חנויות אמזון
חנות Just walk out של אמזון באצטדיון בסיאטל
(תמונה: יחס"צ אמזון)

עגלה וירטואלית

בשבוע שעבר הודיעה אמזון על גרסה חדשה לקונספט הקניות "קח ולך", שתיושם הפעם בחנויות הלבשה דווקא. זו מכונה Just Walk Out ("פשוט צא החוצה"), ובמקום חיישנים ומצלמות היא עושה שימוש בתגים הכוללים שבבי רדיו מסוג RFID. התגים, שהם זולים וקלים לשילוב בכל חומר, מוצמדים לבגדים, לנעליים, לכובעים ועוד. בעזרתם, הפריטים שבוחרים הלקוחות מזוהים מיידית על ידי המערכת, ועלותם יורדת מחשבונם ביציאה מהחנות, מבלי לעמוד בתור לצורך תשלום. מדובר בטכנולוגיה אלחוטית ותיקה, שמשולבת כיום כמעט בכל סמארטפון. בעולם הקמעונאי היא משמשת בחנויות וברשתות בעיקר למעקב אחר מלאי ולסיכול גניבות מחנויות.
ריפרש
סדרת מתח: מאחורי המאבק באתר "סדרות" / עם עו"ד עומר כרמל
38:41
המערכת החדשה מאפשרת לחנות Just Walk Out להתרחב מעבר למוצרים קשיחים כמו פריטי מזון ומשקאות המסודרים על מדפים או על שולחנות, ונלכדים בקלות בעדשות מצלמה או בחיישני הנפח: חוויית הקנייה בחנויות בגדים שונה לגמרי, וכוללת הורדה של פריטים מהמדפים, מדידה שלהם, והשארתם בחדר ההלבשה או על מדפים אקראיים.
בטכנולוגיה החדשה־ישנה שפיתחה אמזון עם חברת "אייברי דניסון", בכניסה לחנות מצמידים הלקוחות את כרטיס האשראי או את הסמארטפון לקורא כרטיסים, או לחלופין מעבירים את כף ידם מעל מכשיר תשלום קורא כף־יד (Amazon One). בתוך החנות, לכל פריט ביגוד שהם אוספים מוצמד שבב RFID ייחודי שמזהה אותו, ומנוטר על ידי קוראים קבועים הממוקמים באזורים שונים. כשלקוח מוריד פריט מהמדף הוא מתווסף ל"עגלה" הווירטואלית שלו; כאשר הוא מחזיר אותו למדף הפריט יוצא מה"עגלה". כשהוא מגיע לשער היציאה עם הפריטים שבחר הוא מחויב בתשלום אוטומטית, בלי לעצור בדרכו החוצה.
הטכנולוגיה החדשה נוסתה בשלב ראשון במשך שנתיים ב"ניסוי שקט" בחנויות הספורט של שני אצטדיונים בסיאטל, עיר הבית של החברה — "לומן פילד", מגרש הבית של קבוצת הפוטבול "סיאטל סיהוקס", ו"קליימט פלדג' ארנה" של קבוצת "סיאטל קראקן" מליגת ההוקי הלאומית. במהלך עונת 2022 נרשמה עלייה של 60% במכירות. השנה נרשמה כבר עלייה של 85%.

ניתוח נתוני המכירות

בלי קשר, "אייברי דניסון" הודיעה כי ניסתה את הטכנולוגיה בהצלחה גם בכמה עשרות חנויות נוחות וחנויות מזון טרי. יחד עם אמזון היא מנסה עכשיו לשווק אותה לרשתות נוספות ברחבי ארה"ב ואירופה, כשהיא מגובה על ידי מערכי האבטחה והתמיכה הטכנית של השותפה הגדולה. בין השאר היא מספקת תוכנה (Just Walk Out Analytics), שמאפשרת לבעלי החנויות לנתח את נתוני המכירות בסיוע התגים, לקבל בעזרתם תובנות חדשות על האופן שבו המוצרים נרכשים, ולשפר את היעילות והרווחיות.
2 צפייה בגלריה
אנדי ג'סי מנכ"ל אמזון אמאזון
אנדי ג'סי מנכ"ל אמזון אמאזון
"אנחנו מתנסים" אנדי ג'סי, מנכ"ל אמזון
(צילום: רויטרס)
באופן מפתיע, אגב, מכירות החנויות הפיזיות של אמזון צומחות בקצב גדול יותר מזה של מכירות האונליין — התחום שבזכותו עלתה לגדולה והפכה לאחת מענקיות הטכנולוגיה העולמיות — שצמחו השנה ב־3% פחות מבתקופה המקבילה אשתקד.
התפזרות מוגזמת? ניסוי וטעייה? לפי המנכ"ל אנדי ג'סי, אמזון לא חוששת לנסות: "כן", אמר באחרונה ל"פייננשל טיימס", "יש לנו היסטוריה של לעשות הרבה ניסויים ולעשות את זה מהר. אנחנו מתנסים במגוון מוצרים, שיטות תשלום וקופות. חלקם מבטיחים מאוד. ואז, כשאנחנו מוצאים משהו שאנחנו אוהבים, פשוט מכפילים אותו. זה מה שאנחנו מתכוונים לעשות".