נתחיל, ברשותכם, בהימור - הילדים שלכם, אתם או לפחות אדם אחד בסביבתכם כבר מכור לאפליקציית הלהיט טיקטוק. הרשת החברתית שהצליחה כל כך עד שהיא מאיימת על אימפריית הסושיאל של מארק צוקרברג, הפכה למוצר שלא ניתן להתעלם ממנו, שקובע מגמות בתחום המוזיקה, סוחף את בני הנוער באתגרים שונים ומשונים (ולעתים מסוכנים), וכבר הגיעה למיליארד משתמשים. אבל מאחורי טיקטוק ניצבת חברת בייטדאנס הסינית, שעדיין פחות מוכרת בהרבה. הנה כמה דברים שלא ידעתם על חברת הענק.

עוד בנושא:

העוצמה של בייטדאנס

בייטדאנס היא חברה פרטית, ולכן אינה מחויבת לפרסם לציבור נתונים פיננסיים כמו הכנסותיה, אך מדיווחים שונים ידוע כי היא אחת מחברות הטכנולוגיה הפרטיות הגדולות בסין, ובעולם בכלל. לפי דיווחים שוויה מוערך נכון להיום בסכום העתק של 300 מיליארד דולר.
3 צפייה בגלריה
בייטדאנס
בייטדאנס
שוויה של בייטדאנס מוערך ב-300 מיליארד דולר
(תמונה: שאטרסטוק)
לאחרונה פורסם ברויטרס כי הכנסותיה של בייטדאנס צמחו ב-2021 ב-70% ל-58 מיליארד דולר. אפילו צמיחה מטאורית כזו מהווה האטה בצמיחה לעומת השנה שלפני כן, במהלכה הכנסותיה צמחו במעל 100% ל-34 מיליארד דולר.
בייטדנאס היא החברה השנייה בגודלה בשוק הפרסום אונליין בסין, עם נתח שוק של 21%, לפי דו"ח שפרסמה לאחרונה חברת המחקר Interactive Marketing Lab Zhongguancun, והיא ממוקמת בין שתי ענקיות סיניות - אחרי חברת האי-קומרס עליבאבא ולפני חברת הגיימינג טנסנט, שמפעילה את אפליקציית הצ'אט והתשלומים וויצ'אט.

לא רק טיקטוק

לבייטדאנס יש כאמור שורה של מוצרים פרט לטיקטוק, והיא מנצלת את אותם משאבים שברשותה - בתחומי ההנדסה, השיווק ועוד, כדי להפעיל רבים מהם. אלו כמה מהפרויקטים הבולטים שלה.
בייטדאנס מפעילה בסין את "Douyin" - אפליקציה מקבילה לטיקטוק, שלא פועלת במדינה. מלבד זאת, היא מפעילה בסין פלטפורמת הזרמת וידאו בשם Xigua, שמוקדשת לתכנים ארוכים יותר, ואגרגטור חדשות בשם Toutiao, שמשתמש באלגוריתם המלצות כדי להציג למשתמשים פיד חדשות מותאם אישית.
3 צפייה בגלריה
בייטדאנס
בייטדאנס
בארה"ב חוששים מההשפעה הסינית באמצעות טיקטוק
(תמונה: שאטרסטוק)
גם בשוק הבינלאומי, נראה שהחברה ממשיכה לייצר עוד להיטים. לפי דו"ח של חברת המחקר אפטופיה, שדירג את האפליקציות הפופולריות בעולם לשנת 2021, אפליקציית "CapCut" של בייטדאנס דורגה במקום התשיעי (טיקטוק הייתה במקום הראשון). מדובר באפליקציה שמאפשרת עריכת וידאו בחינם במובייל ללא צורך בידע טכני.
אפליקציה נוספת מבית בייטדאנס שכיכבה בשנה האחרונה לפי נתוני אפטופיה היא אפליקציית הזרמת המוזיקה "Resso", שמציעה למשתמשים גם פיצ'רים חברתיים. האפליקציה הגיעה למקום השני, אחרי ספוטיפיי, בדירוג האפליקציות שזכו למספר ההורדות הגבוה ביותר בקטגוריית המוזיקה והאודיו. האפליקציה הושקה ב-2019 ופועלת בברזיל, אינדונזיה והודו.
מלבד אלה, לבייטדאנס גם יוזמות בתחום העסקים. בין היתר היא מציעה את פלטפורמת BytePlus שמנגישה לעסקים כלים טכנולוגיים כמו מנוע המלצות מבוסס בינה מלאכותית - מנוע ההמלצות של טיקטוק הוא אחת הסיבות לפופולריות העצומה שלה. הפלטפורמה מציעה לעסקים גם כלי אנליטיקה, ראיית מכונה, תרגום בינה מלאכותית, הפיכת טקסט לקול ולהפך, ואפילו שירות בשם Music Lab שמציע מוזיקה שנוצרה על-ידי בינה מלאכותית ולכן משוחררת מזכויות יוצרים לפרויקטים שונים.
מוצר נוסף שהחברה מציעה לעסקים הוא "Lark", כלי לקולבורציה שהתחיל ככלי ניהול פנימי בחברה. הוא מציע פיצ'רים כמו צ'ט ושיחות וידאו, לצד תרגום מבוסס בינה מלאכותית, אחסון קבצים ועוד.

שינויים בהנהלה ובמבנה

לאחרונה, ז'נג יימינג בן ה-38, מייסד החברה ואחד האנשים העשירים בסין, פרש מתפקידיו כמנכ"ל ויו"ר בייטדאנס. הוא סיפר במכתב לעובדים כי לפני שהקים את החברה ב-2012 צפה כי למידת מכונה תשנה את הדרך בה אנשים מוצאים מידע, ולכן יצר את האלגוריתמים המפורסמים של החברה. הוא הסביר כי כמנכ"ל חלק גדול מדי מהזמן שלו הוקדש לאישורי החלטות, הקשבה למצגות והתנהלות ריאקטיבית. יימינג מצטרף לטרנד המנכ"לים המייסדים הפורשים של חברות הטכנולוגיה, כמו ג'ף בזוס מאמזון וג'ק דורסי מטוויטר.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל בייטדאנס
מנכ"ל בייטדאנס
מנכ"ל בייטדאנס היוצא, ז'נג יימינג
(תמונה: AP)
מי שמחליף אותו הוא ליאנג רובו, גם הוא ממייסדי החברה, ואף היה שותפו למעונות באוניברסיטה של ז'נג. פרט להחלפת המנכ"ל, בנובמבר החברה עברה גם תהליך רה-ארגון לשש יחידות עסקיות שונות. ביניהן גם יחידה בשם "דאלי", העוסקת בתחום החינוך אונליין. תחום החינוך בבייטדאנס נוסד ב-2020, וכולל יוזמות שונות, בהן גם בתחום החומרה, כמו מנורה חכמה שנושאת גם היא את השם "דאלי", ומנטרת ילדים בזמן הכנת שיעורי הבית. יחידה אחרת בשם "Nuverse" עוסקת בפיתוח ופרסום משחקים.

החשש במערב מהשפעה סינית

בשנה שעברה ממשלת סין לקחה נתח מניות של 1% ומושב בדירקטוריון של חברת הבת של בייטדאנס, "Beijing ByteDance Technology". החברה מחזיקה ברשיונות מסוימים ל-Douyin ואגרגטור החדשות Toutiao. אותו צעד גרם לסנאטור האמריקאי מרקו רוביו לבקש מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לחסום את טיקטוק בארה"ב, מתוך חשש לשליטה של המשטר בסין באפליקציה הפופולרית בארה"ב. אותן חששות מפני השפעה סינית בטיקטוק ניכרו גם במהלך שימוע בקונגרס שנערך לאחרונה, בו השתתף נציג בכיר של טיקטוק, וכמובן היו נוכחים מאוד במהלך כהונת טראמפ שראה בחברה איום על הביטחון הלאומי.
בבייטדאנס טוענים כי לחברת הבת אין קשר לטיקטוק, והיא נוגעת רק לחלק מהפלטפורמות הסיניות של החברה, ומחזיקה ברשיונות הנדרשים עבורן כדי לפעול בשוק המקומי. כמו כן בחברה מתחייבים כי המידע על משתמשי טיקטוק מאוחסן בארה"ב עם שרתי גיבוי בסינגפור.
אבל דיווח שפורסם לאחרונה ב-CNBC גרס כי בייטדאנס מעורבת מאוד במה שקורה בטיקטוק. לאורך השנים התפרסמו גם דיווחים על צנזורה של פרסומים שאינם מחמיאים למשטר הסיני בטיקטוק וגם באפליקציית החדשות האינדונזית "BaBe" שבייטדאנס רכשה ב-2018, ומשתמשת בבינה מלאכותית כדי לאסוף תכנים חדשותיים ממאות גופי תקשורת.
כדי לטשטש את הקשר הסיני, עסקים גלובליים של בייטדאנס, כמו טיקטוק, אף נרשמו תחת שם של חברת אחזקות באיי קיימן.

המשמעות העסקית של הרגולציה הסינית

סין מהדקת לאחרונה את הרגולציה שלה סביב ענקיות הטכנולוגיה המקומיות, בין היתר בפיקוח מוגבר על הנפקות בבורסות זרות, שעשויות להידרש לבדיקות אבטחה מחשש להשפעה או ניצול לרעה של נתוני המשתמשים; חוקים הנוגעים לטכנולוגיות של אלגוריתמי המלצות, שיאפשרו למשתמשים שיבחרו בכך לכבות את השירות; פעולות בתחום ההגבלים העסקיים ועוד.
בייטדאנס הרגישה את נחת זרועו של המשטר הסיני כבר ב-2018, כשאפליקציית הבדיחות שלה Neihan Duanzi נסגרה בעקבות טענה של הרשויות לתכנים וולגרים ולא הולמים, ולפי דיווחים, רק בשנה שעברה הממשלה הסינית חסמה אפשרות של מנויים חדשים להירשם ל-Toutiao.
אך לאחרונה נראה כי החברה החילה כמה שינויים נוספים כדי להתמודד עם הסביבה העסקית המשתנה. דווח כי בייטדאנס תכווץ את זרוע ההשקעות שלה, ותפרק את צוות ההשקעות האסטרטגיות שפעל כחלק ממנה. כמה מההשקעות האחרונות הגדולות שלה כללו את הרכישה ב-4 מיליארד דולר של סטודיו הגיימינג Moonton, ואת יצרנית קסדות המציאות המדומה Pico ב-787 מיליון דולר. ב-2017, בייטדאנס רכשה את מיוזיק.לי ב-800 מיליון דולר ומיזגה אותה ואת טיקטוק. החברה אף השקיעה ברשת בתי הקפה הסינית Manner.
שינוי נוסף נוגע לביזור העסק הגלובלי שלה, במסגרתו מנכ"ל החברה ובכירים נוספים פועלים ממשרדים בסינגפור וארה"ב. אך ייתכן שהמשמעותי מכולם נוגע לתוכניות שהיו לה, לפי דיווחים, לצאת להנפקה. לא ברור אלו מיחידות החברה יונפקו, באיזו בורסה, או אם בכלל התוכניות יתבטלו לחלוטין, אם הלקח נלמד מהתנכלות המשטר לענקית שיתוף הנסיעות "דידי" לאחר הנפקתה בארה"ב.