אם בחודשים האחרונים אתם מרגישים שכל העולם מדבר על בינג (Bing), אתם ממש לא מדמיינים: 14 שנה אחרי שהושק, מנוע החיפוש הלא ממש מצליח של מיקרוסופט הפך לאחד השמות החמים בעולם הטכנולוגיה. מה גרם לתפנית המפתיעה הזאת, איך זה קשור ל-ChatGPT והאם גוגל צריכה לדאוג? שאלות ותשובות.
5 צפייה בגלריה
בינג
בינג
בינג. מנוע החיפוש שחזר מהמתים
(צילום: Primakov / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מה זה בינג? בינג הוא מנוע חיפוש שהושק על ידי חברת מיקרוסופט בשנת 2009, בניסיון להיאבק בהגמוניה של גוגל בתחום. הוא החליף את מנוע החיפוש הקודם של מיקרוסופט, שנקרא Live Search. בינג משמש גם כמנוע החיפוש של יאהו, תחת המיתוג שלה.
מעניין, איך זה שלא שמעתי עליו עד עכשיו? למרות שמדובר במנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם אחרי גוגל, בינג לא נחשב להצלחה גדולה. לפי אתר Statcounter, שמנטר את השימוש בכלים שונים ברשת, נתח השוק העולמי של בינג עמד בינואר 2023 על כ-3% בלבד, בזמן שגוגל אחזה בנתח שוק עצום של כמעט 93%.
אחרי בינג מדורגים מנועי החיפוש של יאהו, יאנדקס, באידו ו-Duckduckgo. בישראל, אגב, המצב של בינג אפילו גרוע יותר: לפי Statcounter, נתח השוק שלו עמד בינואר 2023 על כאחוז בלבד.
אז למה כולם מדברים על בינג בזמן האחרון? ב-7 בפברואר 2022 שמה מיקרוסופט קץ לשבועות ארוכים של שמועות והכריזה על גרסה חדשה של בינג שבה ישולב צ'אטבוט שמבוסס על מודל שפה מתקדם שפיתחה חברת OpenAI, מי שעומדת מאחורי הצ'אטבוט הפופולרי ChatGPT.
5 צפייה בגלריה
סאטיה נאדלה
סאטיה נאדלה
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה מציג את הגרסה החדשה של בינג
(צילום: AP)
בגרסה החדשה, משתמשי בינג יכולים להתכתב עם הצ'אטבוט ולקבל ממנו תשובות מפורטות וכמו-אנושיות בנושאים שונים, במקום לדלג בין הקישורים השונים בעמוד תוצאות החיפוש. בנוסף, ממש כמו עם ChatGPT, אפשר לבקש מהצ'אטבוט לכתוב עבורכם שירים, סיפורים, מכתבים, תסריטים וסוגים נוספים של טקסטים. מיקרוסופט אף שילבה בבינג את היכולות של מחולל התמונות DALL-E2 מבית OpenAI, וכעת ניתן לבקש מהצ'אטבוט ליצור עבורכם תמונה לפי תיאור שתקלידו. בשלושת החודשים הראשונים השימוש בבינג היה כרוך בהצטרפות לרשימת המתנה, אך החל מ-4 במאי כל מי שברשותם חשבון מיקרוסופט יכולים להצטרף לשירות. הסייג היחיד: גרסת הדסקטופ זמינה בדפדפן אדג' בלבד. במובייל ניתן להשתמש באפליקציית אנדרואיד או iOS. בינג הוטמע גם בסקייפ, מה שמאפשר לצרף אותו לקבוצות צ'אט כמשתתף נוסף ולשאול אותו שאלות. בעדכון לווינדוס 11 ששוחרר בסוף פברואר, הוסיפה מיקרוסופט אייקון של בינג לשדה החיפוש בסרגל הכלים של מערכת ההפעלה - שינוי שמאפשר למשתמשים לגשת אליו בקלות ובמהירות. ב-4 במאי הודיעה מיקרוסופט על עדכון נרחב לבינג, שבמסגרתו תאפשר למשתמשים לגשת לשיחות קודמות שניהלו עם הצ'אטבוט, לערוך חיפוש באמצעות תמונות וליצור תמונות משלהם באמצעות פרומפטים (פקודות טקסטואליות) ב-100 שפות שונות (כן, כולל עברית). החברה הודיעה גם כי בינג יציג תשובות באופן ויזואלי יותר, באמצעות סרטונים, תמונות, גרפים וטבלאות. חידוש משמעותי נוסף הוא פתיחה של בינג לתוספים שיאפשרו לו להתממשק עם יישומים חיצוניים. כך, למשל, יהיה ניתן להיעזר בשירות חיצוני כמו OpenTable על מנת לחפש מסעדה ולהזמין שולחן באמצעות בינג. מיקרוסופט הבטיחה לחשוף פרטים נוספים בנושא בכנס בילד (Build) שיתקיים בסוף מאי.
אז בינג ו-ChatGPT זה בעצם אותו דבר? לא בדיוק. אומנם בשני המקרים מדובר בצ'אטבוטים שמבוססים על מודלי שפה שפותחו על ידי חברת OpenAI, אבל בזמן ש-ChatGPT (או לפחות הגרסה החינמית שלו) מבוסס על מודל השפה GPT-3.5, הצ'אטבוט של בינג מבוסס על מודל יותר מתקדם שנקרא "פרומותיאוס" שמבוסס על GPT-4 החדש יותר. לדברי מיקרוסופט, "פרומותיאוס" הותאם באופן ספציפי לחיפוש והוא מהיר ומדויק יותר מ-ChatGPT.
5 צפייה בגלריה
בינג ו-ChatGPT
בינג ו-ChatGPT
בינג ו-ChatGPT. אחים, לא תאומים
(צילום: Koshiro K / Shutterstock.com)
הבדל מהותי נוסף הוא שהצ'אטבוט של בינג יכול לחפש ברשת ולהציג למשתמשים מידע עדכני עם קישורים למקורות שעליהם התבסס. ChatGPT, לעומת זאת, לא מסוגל לחפש ברשת והמידע שהוא מציג מעודכן לסוף 2021.
איך נראית חוויית השימוש בבינג החדש? בגרסה החדשה של בינג יש שני מצבים עיקריים - מצב חיפוש (Search) ומצב צ'אט (Chat). במצב חיפוש, חוויית השימוש אינה שונה מאוד מזו שאנחנו מכירים ממנועי חיפוש מהדור הקודם. ההבדל הוא שבחלק מהחיפושים, בצד הימני של עמוד התוצאות מופיע ריבוע עם תשובה שנכתבה על ידי צ'אטבוט.
5 צפייה בגלריה
בינג
בינג
עמוד הבית החדש של בינג
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
מצב צ'אט, לעומת זאת, הוא פיצ'ר יותר חדשני: כאן אפשר לנהל שיחה יותר ארוכה ומעמיקה עם הצ'אטבוט ולהטיל עליו משימות שונות שאינן קשורות בהכרח לחיפוש מידע ברשת (למשל, "כתוב שיר קצר על משחק הסופרבול"). מיקרוסופט מאפשר למשתמשים לבחור את הנימה שבה הם מעוניינים שהצ'אטבוט ישוחח איתם - מדויקת (תשובות קצרות שממוקדות בנושא החיפוש), יצירתית (תשובות ארוכות יותר) ומאוזנת (איפשהו באמצע).
נשמע מעניין. איך הולך להם עם זה בינתיים? ההתחלה לא הייתה מדהימה: בהדגמה שערכה מיקרוסופט לעיתונאים במטה שלה ברדמונד הופיעו טעויות עובדתיות בתשובות של הצ'אטבוט החדש - לא ממש סימן מעודד לגבי העתיד לבוא. בנוסף, משתמשים שקיבלו גישה לבינג החדש התלוננו כי הצ'אטבוט נזף בהם, התווכח איתם, אמר להם שהוא רוצה לצאת מהמחשב אל העולם האמיתי ואפילו טען שהוא אוהב אותם.
במיקרוסופט אמרו בתגובה כי שיחות ארוכות "מבלבלות" את הצ'אטבוט והגבילו את מספר השאלות שניתן לשאול אותו לחמש בכל שיחה ו-50 ביום. מאז הוגדלו המכסות האלה וכעת ניתן לשאול את בינג 20 שאלות בכל שיחה, ללא הגבלה יומית. מהבדיקות שלנו עולה כי השינויים שהטמיעה מיקרוסופט בצ'אטבוט היו בהחלט יעילים וכעת בינג הודף בהצלחה ניסיונות להעביר את השיחה לפסים אישיים או שנויים במחלוקת.
למרות הבעיות, נראה שהגרסה החדשה של בינג מצליחה לעורר עניין בקרב המשתמשים: ב-8 במרץ הודיעה מיקרוסופט כי מספר המשתמשים היומי בבינג חצה לראשונה את רף ה-100 מיליון. לפי נתונים של חברת המחקר Data.ai, בחודש פברואר זכתה אפליקציית בינג ל-3.2 מיליון הורדות ברחבי העולם, לעומת 410 אלף הורדות בלבד בינואר. בישראל, זכתה האפליקציה ל-9,400 הורדות בינואר-פברואר 2023, בהשוואה ל-1,200 הורדות ב-2022 כולה.
האם הצ'אטבוט של בינג יודע עברית? כן! מהבדיקות שלנו עולה שבינג שולט היטב בעברית ויכולות הניסוח שלו מרשימות למדי, אבל לפעמים הוא מתעקש להתכתב באנגלית בלבד. סביר להניח ש-OpenAI לא אימנה את המודל שלה באופן ספציפי על עברית, אבל בגלל שהוא הוזן בכמות עצומה של מידע מרחבי האינטרנט, הוא למד שפות נוספות חוץ מאנגלית.
איך גוגל הגיבה לאיום החדש מצדו של בינג? ב-6 בפברואר 2023, יום לפני ההכרזה של מיקרוסופט, הודיעה גוגל כי היא מתכוונת לשלב במנוע החיפוש שלה צ'אטבוט בשם Bard, שמבוסס על LaMDA, מודל שפה מתקדם שפותח על ידי החברה. ב-21 במרץ, כחודש וחצי לאחר ההכרזה, הודיעה גוגל כי משתמשים בארה"ב ובבריטניה יכולים להצטרף לרשימת המתנה על מנת לקבל גישה ל-Bard, ומאז הוא הגיע גם לישראל. גוגל נוקטת בשיטה יותר זהירה ממיקרוסופט, ובניגוד אליה היא מעדיפה כרגע להפריד בין מנוע החיפוש שלה לבין הצ'אטבוט שהשיקה.
5 צפייה בגלריה
Bard
Bard
Bard, הצ'אטבוט של גוגל
(צילום: Emre Akkoyun / Shutterstock.com)
אחת הסיבות לכך היא כנראה הטעות שהתגלתה בהדגמה הראשונה של Bard: הצ'אטבוט טען שטלסקופ החלל ג'יימס ווב צילם את התמונה הראשונה של כוכב מחוץ למערכת השמש, למרות שתמונה כזאת צולמה על ידי טלסקופ אחר כבר ב-2004. הטעות הזאת גרמה לצניחה של כ-8% בגובה המניה של גוגל ולמחיקת 100 מיליארד דולר משוויה. מעבר לכך, בגוגל חוששים שאם Bard יספק למשתמשים במנוע החיפוש תשובות מלאות לשאילתות שלהם, הם ילחצו פחות על מודעות, שמהוות את מקור ההכנסה העיקרי של החברה.
האם לבינג יש סיכוי לנצח את גוגל? התרחיש הזה לא נראה סביר כרגע וזאת כנראה גם לא המטרה של מיקרוסופט. ההכנסות הגלובליות מפרסום במנועי חיפוש מוערכות במאות מיליארדי דולרים בשנה, ובמיקרוסופט אומרים כי כל אחוז של נתח שוק שהחברה תצליח להשתלט עליו יביא איתו הכנסות שנתיות עצומות בגובה שני מיליארד דולר. בשבועות האחרונים החלה מיקרוסופט לשלב מודעות בתשובות של הצ'אטבוט, בניסיון להגדיל את ההכנסות ממנו.
איך כל השינויים האלה צפויים להשפיע על תחום החיפוש? אין ספק שההטמעה של צ'אטבוטים בבינג ובגוגל מבשרת על עידן חדש בתחום החיפוש אחרי יותר משני עשורים.
ההשפעה החיובית היא שמשתמשים ברחבי העולם יוכלו לחפש מידע באופן הרבה יותר פשוט, אינטואיטיבי ומהיר. מנגד, ישנו חשש משמעותי שהטעויות שהצ'אטבוטים האלה נוטים לעשות יפגעו בחוויה של המשתמשים ואף יעמידו אותם בסכנה.
לשינויים בתחום החיפוש עשויות להיות גם השלכות כלכליות דרמטיות: בשנת 2022 ההכנסות של גוגל מפרסום במנוע החיפוש עמדו על 162 מיליארד דולר. אם החברה תאבד נתח שוק לטובת מיקרוסופט, או אם התשובות המפורטות של הצ'אטבוט יגרמו לכך שהמשתמשים שלה ילחצו על פחות מודעות, היא עשויה לספוג ירידה משמעותית בהכנסות.
העובדה שלפחות חלק מהמשתמשים יקבלו תשובה מלאה מהצ'אטבוט ולא ילחצו על קישורים בעמוד תוצאות החיפוש עשויה לפגוע גם במוציאים לאור ובבעלי אתרים שמסתמכים על גוגל שתפנה אליה משתמשים, ולטלטל את כלכלת האינטרנט כולה.
פורסם לראשונה: 07:00, 27.02.23