בעידן של מכשירים חכמים, חיבור לאינטרנט בכל כיס, ואפשרות לשדר מיקום או להעביר וידאו לייב מכל מקום, כולנו מרגישים לפעמים תסכול כשאנחנו נתקלים בגופים שעדיין מעניקים שירות אנלוגי בלבד. אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל חברת הטכנולוגיה Carbyne, חווה תסכול כזה לפני כמה שנים, דווקא בסיטואציה שבה מענה חכם ומהיר עשוי להיות קריטי. "לפני מספר שנים עברתי ניסיון שוד בחוף הים בתל אביב. זו הייתה הפעם הראשונה בחיי שבה התקשרתי למשטרה, מה שהתגלה כחוויה נוראית", מספר אליחי בשיחה עם ynet. "הם לא ידעו איפה בדיוק אני נמצא, מי אני, מה קורה מסביבי. אנחנו במאה ה-21 ושירותי חירום עדיין מתנהלים ככה".

עוד בנושא:

התקשורת המסורבלת שבה נתקל הקשתה עליו להסביר את מיקומו המדויק או להעביר מידע מהשטח במהירות, מה שיצר עיכוב ופגע באפשרות לקבל סיוע. בעקבות אותו אירוע, החליט אליחי להקים את קרביין, שמפתחת כלים טכנולוגיים מבוססי ענן בתחום שירותי החירום וביטחון הציבור, מתוך מטרה לשפר את האופן בו אנשים מתקשרים עם גופי חירום ברחבי העולם. "אנחנו מפתחים טכנולוגיות שמאפשרות לשירותי החירום לקבל מידע עשיר מהאזרחים - כולל מיקום בזמן אמת, וידאו בזמן אמת, תמונות, אפשרות להתכתבות במקרים שלא ניתן לדבר בקול, כמו מקרי אלימות במשפחה".
2 צפייה בגלריה
נזקי הפגזה רוסית בחמוט מחוז דונייצק חבל דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
נזקי הפגזה רוסית בחמוט מחוז דונייצק חבל דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
הפגזות רוסיות באוקראינה
(צילום: AFP )
קרביין הוקמה ב-2015, ונכון להיום גייסה מעל מאה מיליון דולר, פועלת בשלושה משרדים בעולם שכוללים את המטה בניו יורק ומרכז פיתוח בישראל, ולמעל 400 מיליון אנשים ברחבי העולם יש גישה לשירותיה. בין היתר היא פועלת ב-21 מדינות בארה"ב, במקסיקו וגם מול גופים שונים בישראל.
עם פרוץ המלחמה באוקראינה, החברה החלה לפעול בה ברמה ארצית, מתוך מטרה לסייע לאזרחי המדינה המותקפים. "היינו בקשר עם המשטרה באוקראינה תקופה ארוכה, הרבה לפני שהמלחמה התחילה", מתאר אליחי את הרקע לשיתוף הפעולה שנרקם. "ניסינו להנגיש את המערכות שלנו במדינה ועשינו כמה פיילוטים. כשפרצה המלחמה, כתבתי לעוזרת של סגן ראש הממשלה מיכאילו פדורוב, שקרביין תשמח לעזור בזמן המלחמה ללא תשלום. הם נרתמו במהירות ושמחו מאוד", הוא אומר. "לאוקראינה יש בסיטואציה הזו כוחות ומשאבים מוגבלים. היא גם מדינה מאוד גדולה וקשה לגבש תמונת מצב בזמן אמת לפעמים, אז היכולת שאנחנו נותנים להם להבין לאן לשלוח כוחות ואיך לסייע לאזרחים היא קריטית".
הוא מתאר כי התקנת המערכות במדינה קרתה כבר שבוע אחרי שהמלחמה פרצה, ו"במשך שבוע נוסף עשינו הדרכות, בסיוע העובדים במרכז הפיתוח שלנו באוקראינה שהעבירו אותן מרחוק. כך ששבועיים מתחילת המלחמה הכל עבד במבצעיות מלאה. פרשנו את המערכות שלנו ב-22 מוקדים באוקראינה, והמידע מכל המחוזות על פגיעות טילים, בתים הרוסים ופצועים מגיע מהם, באמצעות דיווחי האזרחים, למרכז שליטה ובקרה מרכזי בקייב. כך ניתן לבנות תמונת מצב, וגם להעביר למחוזות דיווחים יומיים על נזקים, פצועים, האופן בו צריך לפזר את המשאבים וכו'. מיליוני שיחות עברו דרך המערכת הזו מתחילת המלחמה".
אליחי מוסיף ומסביר את המצב הקשה בשטח במדינה, וכיצד קרביין מסייעת בהתמודדות. "רוב האירועים שם אלה טילים שפוגעים בבניינים. היה אירוע שבו משפחה נכלאה בבניין כזה, היה צריך לחלץ אותם אבל היה קושי להבין איפה הם נמצאים. היכולת של אנשים שעמדו מחוץ לבניין לשדר וידאו למשטרה עזרה להבין באיזו קומה הם נמצאים, ולדעת לשלוח לשטח כבאים עם סולם מה שהביא לכך שחילצו אותם. במקרים שבהם הלכודים הם אלה שפונים למשטרה, יש למערכת יכולת לזהות את הגובה שלהם - כמה מטרים הם נמצאים מעל או מתחת לפני האדמה, דבר שגם מסייע באיתור וחילוץ. היה גם מקרה בו מפעל הופצץ והיה קושי לאתר את המבנה מאחר שהוא מחוץ לאיזורי מגורים, והטכנולוגיה שלנו עזרה בכך והצילה חיים".
אמיר אליחי, מנכ"ל ומייסד קרבייןאמיר אליחי, מנכ"ל ומייסד קרבייןצילום: מאט קאר
בנוסף להטמעה ולהדרכה הראשונית סביב הטכנולוגיה, בחברה ממשיכים לשמור על קשר שוטף עם הרשויות באוקראינה. "אנחנו עושים שיחות אחת לשבועיים, להבין מה עוד הם צריכים, ואנחנו חושבים שהמערכת תיתן הרבה ערך גם אחרי המלחמה", הוא אומר. "כשאנשים יחזרו לבתים ותתחיל להיות התאוששות, יהיו דיווחים על נזקים וצורך להבין לאן מקצים משאבים".

"העולם לא נהיה בטוח יותר"

בנוסף לפעילות באוקראינה, בחברה מספרים על סיפורי הצלחה נוספים שהתאפשרו בזכות היכולות שהמערכות החכמות של החברה מנגישות לאזרחים ולרשויות. בארה"ב שליחת המיקום בזמן אמת הביאה לאיתור והצלה של ילדה בת 13 שנחטפה והוכנסה לתא מטען, תוך כדי הנסיעה, ובהודו פרמדיקים העבירו הדרכת וידאו לגברים שנשותיהם ילדו בבית בעקבות מגורים מרוחקים מבית החולים, או חשש להגיע אליו בתקופת התפרצות הקורונה.
אבל איך בכלל השימוש בטכנולוגיה נראה בזמן אמת? "היום כשמחייגים למשטרה, בלי קרביין, אין להם מידע על מי שמתקשר, אז הם שואלים שאלות, למשל על מיקום ואופי האירוע, והאדם שמתקשר, אוספים את המידע בצורה כמעט ידנית, מבינים את התמונה ומתחילים לשלוח כוחות. לנו יש שיתופי פעולה עם גוגל וחברות אחרות, ולכן ברגע שמחייגים למוקדי החירום במדינות בהן אנחנו מותקנים, המיקום משותף אוטומטית דרך מערכת ההפעלה ברמת דיוק של שלושה מטרים, בלי צורך להוריד אפליקציה". בשלב הבא נשלח לטלפון של הפונה קישור שבאמצעותו מתבקש לאשר פונקציות כמו שיתוף וידאו לייב, התכתבות ועוד.
"המוקדן רואה הכל מולו וזה מאפשר הבנה ותגובה בזמן מאוד קצר", מסביר אליחי, "לפני מספר חודשים גם השקנו את היכולת לדחוף את כל המידע לשוטרים בשטח בזמן אמת. אני מאוד מחובר למה שקורה בישראל. באירועים כמו הפיגועים בתל אביב ובבאר שבע לפני מספר חודשים, אם כל אדם היה יכול להיות עין בזמן אמת באירוע, וכל הדיווחים שהיו מגיעים למוקד היו עוברים מיד גם לכוחות באזור, אין לי ספק שהאירועים היו מתנהלים בצורה מהירה ויעילה יותר".
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של פעולת "יוניברס", אחת המערכות של קרביין
אילוסטרציה של פעולת "יוניברס", אחת המערכות של קרביין
אילוסטרציה של פעולת "יוניברס", אחת המערכות של קרביין
(תמונה: קרביין)
בכמה אתם מקצרים את זמן התגובה היום? "במקסיקו אנחנו מקצרים את זמן התגובה ב-50% מהזמן, בארה"ב ב-10-20%. מדובר כאן על דקות קריטיות אז זה שיפור שמשמעותו יכולה להיות חיים ומוות. חלק נוסף של הסיוע נובע ממיפוי התמונה והפקת לקחים, למשל להעביר לשוטרים מידע ששנה שעברה באיזור מסוים של מנהטן היו הרבה אירועים ב-4 ליולי, אז השנה, כדאי מראש לפרוש שם כוחות".
מה קורה לדיווחים כשאין קישוריות אינטרנט טובה? "אחד הפטנטים שלנו בחברה נוגע למקרים כאלה. המערכת שלנו יודעת להתאים את עצמה ולספק את מקסימום המידע האפשרי בלי לפגוע באיכות השיחה. אם יש רוחב פס מקסימלי נשדר וידאו ב-HD, אם אין לפחות נעביר תמונות וכו'".
איך אתם מוודאים שלרשויות לא תמשיך להיות גישה לטלפון של מי שהתקשר אחרי שההתקשרות הסתיימה? "הקוד פשוט לא עובד בצורה הזו. ברגע שנגמר סשן, הלינק כבר לא זמין, ויש ניתוק מוחלט בין המכשיר, מערכת ההפעלה והמשטרה. עברנו מאות בדיקות בכל העולם, ואנחנו מגובים על ידי המחלקה להגנת המדינה של האמריקאים".

תרגום בזמן אמת

יכולת נוספת שהחברה מציעה בארה"ב מתבססת על NLP (עיבוד שפה טבעית - טכנולוגיית בינה מלאכותית הנוגעת להבנת שפה): "בעיריות כמו ניו יורק אנשים מתקשרים לדווח על מקרי חירום ב-180 שפות. לפני קרביין היו מצרפים לשיחה מתורגמן צד שלישי שיתרגם למוקדן. היום, הבן אדם יכול לדבר ספרדית, והמערכת שלנו מציגה למוקדן את הדברים כתובים באנגלית בזמן השיחה".
מלבד זאת, בחברה ממשיכים לפתח יכולות בינה מלאכותית נוספות. "בגלל שעובר אצלנו הרבה מאוד דאטה אנחנו יכולים להתחיל לבנות מודלים שמנתחים מה קורה באירוע ואיך להגיב, גם זה כדי לקצר זמן תגובה. בעצם מודל אוטומטי שידע להסיק ולהמליץ אילו כוחות צריך להקפיץ בהתאם לסוג ופרטי האירוע".
החברה לא עובדת רק מול משטרות אלא מול גופים מגוונים. בארץ למשל, הטכנולוגיה של קרביין משולבת בשירותים של חברות ביטוח, עיריות ועוד. "חברות ביטוח משתמשות בטכנולוגיה שלנו לדיווח על תביעות כמו תאונת דרכים קלה, הצפה בבית, אפשר מיד להראות להם את הנזק והם מעריכים אותו מהר יותר. עיריות תל-אביב וירושלים משתמשות בטכנולוגיה שלנו לדיווחי 106. אנחנו עובדים גם עם חברת שיתוף הקורקינטים החשמליים ווינד בארץ, ואם עושים תאונה אפשר להעביר דרך האפליקציה שלהם מידע לאיחוד הצלה. אחת מקופות החולים משתמשת בשירות שלנו כדי להגן על אחים ואחיות שמבצעים ביקורי בית, במקרה של חשיפה לאלימות. בהקשר הזה, יש לנו גם טכנולוגיה שנמצאת כרגע בשימוש במקסיקו, שמאפשרת להשתמש בלחצני מצוקה נסתרים כדי להזעיק במקביל שירותי חירום וגם שומרים של מוסדות או חברות".
יש סיכוי שנראה את המערכות שלכם במשטרת ישראל בקרוב? "אנחנו בשיחות, ועושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להביא את הטכנולוגיה גם לשם. באופן כללי, אנחנו שואפים להנגיש את השירות לכמה שיותר מדינות, כך שלמיליארד אנשים תהיה גישה אליו עד סוף 2024. העולם לא נהיה בטוח יותר, והשירות הזה פשוט מציל חיים ברמה יומית".