החיבור בין מוזיקה לטכנולוגיה קיים כבר שנים. אמנים רבים כבר השתמשו בבינה מלאכותית כדי לייצר להיטים גדולים ומוכרים כמו פול מקרטני שהשלים שיר שהיה במגירה 50 שנה עם קולו של ג׳ון לנון, ביורק, גרייס, לואיס קפלדי ועוד. היום, עם כניסת הבינה המלאכותית הגנרטיבית, מדובר במהפכה בממדים הרבה יותר גדולים, הכלים של הבינה המלאכותית היוצרת מאפשרים לכל אחד ליצור שיר - מתהליך הכתיבה ועד בחירת אפקטים מוזיקליים מיוחדים - ולהפיק בכמה דקות עבודה יצירה מוזיקלית מושקעת.
3 צפייה בגלריה
פרננדו גריבאי
פרננדו גריבאי
פרננדו גריבאי
(קרדיט צילום: ערן לם)
באמצעות ממשק פשוט ניתן להזין טקסט ולקבל שיר מוגמר, ולעיתים קשה להבחין מה נעשה בידי מכונה ומה נעשה בידי אדם. איך זה עובד? בעזרת פרומפטינג (שורת הנחיה) ניתן לכתוב בכמה דקות שיר שמשלב טקסט, סגנון מוזיקלי מסוים ואפילו את סוג כלי הנגינה. מטא למשל הציגה צ'אטבוט כזה לפני לא הרבה זמן. מה שהיה לוקח בעבר חודשים ודורש תקציבים גדולים, הפך היום לנגיש לכל אחד מהספה בבית.

מלחמת הטיטאנים: תעשיית המוזיקה נגד הבינה המלאכותית

זה היה רק עניין של זמן עד שחברות כמו Suno ו-Udio שמציעות כלי בינה מלאכותית ליצירת מוזיקה איכותית באמצעות טקסט בלבד, יקבלו כתבי תביעה על סכומי עתק. חברות המוזיקה הענקיות, כמו סוני מיוזיק, וורנר מיוזיק גרופ ויוניברסל מיוזיק, התאגדו לאחרונה נגד “האויב” המשותף. בראש התביעה עומד איגוד תעשיית ההקלטות של אמריקה (RIAA) והטענה המרכזית שלו היא ששתי הפלטפורמות השתמשו במוזיקה מוגנת בזכויות יוצרים כדי לאמן את מודלי הבינה המלאכותית שלהן.
מוזיקה ב-AI
(נטלי זהר, קרדיט תמונות: סטוקפוטג׳ של אנבטו, ויקיפדיה)
מערכות הבינה המלאכותית לומדות למעשה כיצד להפיק מוזיקה מכל היצירות המוזיקליות הקיימות. תהליך הלמידה שלהן מייצר מוזיקה "מקורית" חדשה עבור המשתמשים. הטענה של האיגוד היא שגם אם מדובר רק ב"אימון" ולא בגניבה, מדובר בהפרה מוחלטת של זכויות יוצרים. אבל הסיפור הוא הרבה יותר גדול מוויכוח על זכויות יוצרים. כשאמן עובד על הפקה מוזיקלית הוא כותב טקסטים המבוססים על חייו האישיים ועל החוויות והרגשות שלו. הוא יכול לשאוב השראה מהילדות שלו או ממערכות היחסים בחייו. לפתע מגיעות טכנולוגיות שמנפצות את כל תהליך היצירה. מה זה אומר על כותבים, מפיקים ונגנים, שלא לדבר על האומנים עצמם?
עולם המוזיקה, לטוב ולרע, הופך להיות זמין לכולם. היצירתיות משנה את פניה ומאפשרת לאנשים שיודעים לעשות חיבורים מעניינים או להתנסח בצורה יצירתית להפיק מוזיקה לא פחות טובה מאנשים שלמדו מוזיקה במשך שנים ארוכות, כאלו שמוזיקה היא כל חייהם, וגם הפרנסה שלהם.

אם לא תוכל לנצח אותם – הצטרף אליהם

לאחרונה התארח בארץ מפיק העל פרננדו גריביי שהוזמן לכנס מיוחד שיזמה מחלקת ה-AI של משרד ש. הורוביץ ושות’ בשיתוף AI Week TLV - במהלך שבוע הסייבר וה-AI באוניברסיטת תל אביב. פרננדו, שהפיק את האלבומים של ליידי גאגא, ועבד גם עם סיה, בריטני ספירס ועוד כוכבים גדולים, נכנס בשנים האחרונות לעולם היצירה בעזרת כלי הבינה המלאכותית, והיום הוא עוזר לאמנים ולאנשים בכלל להיכנס לעולם היצירה והמוזיקה באמצעות הכלים החדשים.
3 צפייה בגלריה
AI ומוזיקה
AI ומוזיקה
מימין: ד"ר אייל ברוק, פרנסואה פאשה, פרופ' שלומית יניסקי-רביד, עברי לידר, יזהר אשדות, פרננדו גריבאי
(קרדיט צילום: ערן לם)
במהלך הכנס הדגים גריביי בשידור חי איך אפשר לתשאל אנשים על ההעדפות והרגשות שלהם, להכניס את התשובות למחולל טקסט (כמו ChatGPT) ולהפוך אותם לשיר של ממש. הוא ביקש מאנשים רנדומליים מהקהל לענות על שאלות אישיות כמו "מהו השיר האהוב עליך?" ו"מה הרגשת כששמעת אותו לראשונה?” הוא ביקש מכלי הבינה המלאכותית להפיק סגנונות מוזיקליים לפי בקשת הקהל והציג שיר בלייב שהושמע על הבמה.
הקהל התלהב כל כך, עד שהיו כאלו שאפילו בכו כשהם ראו איך הטקסטים האישיים שלהם הפכו לשיר מרגש ועוצמתי. התוצאה הייתה שיר שנוצר בכמה דקות, מכאן רק אפשר לדמיין לאן זה יכול להגיע אם עושים את זה בצורה מקצועית ומושקעת יותר.

של מי היצירה הזו?

ד”ר אייל ברוק, שותף וראש תחום בינה מלאכותית במשרד עורכי הדין ש. הורוביץ ושות’, שיזם והוביל את הכנס, מתאר את המהפכה בבינה המלאכותית כמערערת את אבני היסוד של דיני זכויות היוצרים שמבוססים על יצירה אנושית בלבד. אחת השאלות המרכזיות המעסיקות היום את עולם המשפט היא למי שייכות זכויות היוצרים של יצירות שנעשו בעזרת בינה מלאכותית? למתכנת? לאדם? למכונה? בעלות משותפת של האדם והמכונה?
3 צפייה בגלריה
AI ומוזיקה
AI ומוזיקה
מוזיקה ספונטנית עם בינה מלאכותית
(קרדיט צילום: ערן לם)
יש אמנים שאוסרים לחלוטין להשתמש באמנות שלהם, ויש כאלו שנכנסים לזה בכל הכוח. הזמרת גריימס (אשתו לשעבר של אילון מאסק) לדוגמה החליטה לחלוק חצי מהרווחים על שירים של בינה מלאכותית שישתמשו בקול שלה, וכך ליהנות ממקור הכנסה נוסף במקום לתבוע.
הדיון המשפטי סביב עולם המוזיקה נוגע גם לתעשיות אחרות. כיצד הבינה המלאכותית תשנה את האופן שבו נראה סרטים, נקרא ספרות ונצרוך אופנה? הטכנולוגיות החדשות מתקדמות ומתפתחות במהירות והן מאפשרות לכל אחד ליצור בצורה איכותית. בסוף הכנס, גריביי ציין שאם נמשיך ליצור באותה צורה, בלי להשתמש בטכנולוגיות המתקדמות, התוצאה תמיד תהיה גנרית, אך אם נדע לדבר אל המכונה בצורה נכונה ולהביע את הרגשות, הזיכרונות והמחשבות הכי עמוקים שלנו - נוכל להגיע לשיא היצירתיות ולהשאיר חותם שלא היה אפשרי בעבר.
השילוב של בינה מלאכותית בעולמות המוזיקה והיצירה פותח דלתות חדשות ומרתקות ליצירה, להפקה ולהפצה של מוזיקה, בין אם מדובר במוזיקאים שמשתמשים בכלים מבוססי בינה מלאכותית להשראה וליצירה, או בקהל הרחב שיכול ליצור בעולם תוכן חדש שמעולם לא היה נגיש עבורו. אין ספק כי הבינה המלאכותית משנה את חוקי המשחק שהיו נהוגים עד כה. עם זאת, התוצאה עדיין תלויה בנו - האנשים.
הכותבת הינה חוקרת מגמות ועולמות וירטואליים ומרצה באוניברסיטת רייכמן