כנס המפתחים של גוגל שנערך אמש (יום ד'), היה ארוך ועמוס בהכרזות יחסית לכנסים בשנים קודמות. החברה חשפה בערך כל מה ְשהייתה יכולה מהפרויקטים, השירותים והמוצרים שעליהם היא עובדת. למעשה, אם הייתה יכולה, כנראה שמנכ''ל החברה סונדר פיצ'אי היה מכריז גם על קונסולת גיימינג ומיקרוגל מבוססים AI. זה לא ממש מפתיע. החברה שידרה מסר תת-הכרתי שאומר כך: "אנחנו נורא מצטערים שפספסנו את הרכבת, אבל היי תראו! כלבים חמודים! סמארטפון מתקפל! יוניקורן!"
2 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי בכנס גוגל I/O
סונדר פיצ'אי בכנס גוגל I/O
סונדר פיצ'אי בכנס גוגל I/O
(צילום: Josh Edelson / AFP)

עוד בנושא:

המסר הזה, ששידר את המצוקה שכנראה הייתה מנת חלקה של כל הנהלת גוגל בעקבות הירידות שספגה מניית החברה, כנראה יתדלק הרבה מאוד פרשנים ואנליסטים. גוגל נמצאת עכשיו במקום שבו היא לא הייתה שנים רבות. היא האנדרדוג שמטפס לכיוון הפסגה. למזלה, המתחרה העיקרית שלה במרוץ, מיקרוסופט, לא ממש שמה את כל הביצים שלה בסל אחד. את ה-AI שלה היא רכשה מחברת צד-שלישי, OpenAI. לא שזה מפתיע מישהו, הרבה ממוצרי הליבה שלה בעבר היו תוצאה של רכישות ולא פיתוחים עצמיים. כך היה עם ווינדוס NT, כמו גם עם MS-DOS והאנטי-וירוס שלה דיפנדר.
גוגל, מנגד, תמיד ניסתה לעשות הכל אין-האוס. היא אמנם רכשה סטארטאפים כמו כולם, אבל גם הקימה אותם בעצמה בתוך המסגרת שלה. היוצאים מן הכלל הם מוצרי מובייל כמו אנדרואיד, וויז, או יוטיוב וחטיבת הפיקסל שנרכשו. אבל בכל מה שקשור לחיפוש, שירותים מקוונים או למוצרי ענן, הרוב מגיע מהמפתחים שלה. כך גם ה-AI. גוגל השקיעה בבינה מלאכותית הרבה מאוד כסף וזמן כנראה שבמצטבר הרבה יותר מכל מתחרותיה. היא רכשה את DeepMind הבריטית בחצי מיליארד דולר ב-2014, ושילבה אותה לפני כמה שבועות בתוך חטיבת ה-AI שלה. בכנס הענן שלה, שבו ביקרתי לפני חמש שנים, כבר אז התגאתה בכל מיני פתרונות בינה מלאכותית שמפעילים שלל שירותים, החל מגוגל פוטוס וכלה בשירותים מקוונים. אבל הציבור הרחב לא ממש הכיר זאת, כי לרוב היה מדובר בשירותים שפועלים מאחורי הקלעים ולא בצ'אטבוט שגם השכן ממול יכול להשתמש בו.
2 צפייה בגלריה
כלי חיפוש מבוסס AI
כלי חיפוש מבוסס AI
תראו! כלבים חמודים!
(צילום: גוגל)
וזו בעצם ההצלחה הגדולה של מיקרוסופט. היא קבעה עובדה בשטח. היא הצליחה להצטייר בעין הציבורית כמובילת התחום בשעה שרוב מוצריה לא ממש עשו בו שימוש לפני שחשפה את CoPilot או את Bing AI. גם כעת, לא ברור עד כמה המוצרים שלה ייהנו מההטמעה של היכולות של GPT-4. מדובר במודל שפה מצוין ומתקדם - אבל בניגוד למודלים של גוגל שהמתקדם שבהם נחשף בכנס - הוא לא מתעדכן בזמן אמת באמצעות חיבור רשת למשל. הוא גם סובל מ"הזיות", עובדות שהוא ממציא כדי למלא את המשימה שהוטלה עליו. כלומר, לא מדובר בכלי שאפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות. בגוגל מעדיפים להמתין ובינתיים אומרים לציבור: "שימו לב, מדובר בניסוי כלי, אנחנו לא ממליצים לכם להסתמך עליו לשימושים רציניים בינתיים".
זה בעצם לב ההבדל בין הגישה של גוגל לזו של מיקרוסופט. בינה מלאכותית אינה טכנולוגיה שניתן כיום להסתמך עליה בשוטף. גוגל מודעת לכך היטב. היא בחרה בדרך הארוכה והסיזיפית. למשל, רוב החידושים שחשפה למעשה עדיין לא זמינים לציבור הרחב ולא ברור מתי נוכל לעשות בהם שימוש. זאת בניגוד למיקרוסופט שרצה אצה להראות לעולם ולמשקיעים איך היא חדשנית ומתקדמת - משהו שעד היום היה קשה מאוד לומר על מוצרים אחרים שלה.
בסופו של דבר לגוגל יש אורך נשימה. למרות האיום על עסקי הליבה שלה, כמו מנוע החיפוש, היא עדיין שולטת בדף הבית של האינטרנט. בינתיים, אם יש איומים עליה, הם מגיעים מחברות אחרות. פייסבוק גם היא עובדת כבר הרבה זמן על פרויקטים של בינה מלאכותית והיא אף צפויה לחשוף חידושים נוספים בימים אלה. אמזון הודיעה לפני כמה ימים שהיא מפתחת מודל שפה חדש שישמש את אלקסה הסייעת הקולית שלה וגם IBM מזכירה שהיא היתה כאן בתחום לפני כולם עם הצלחות מוכחות כמו ווטסון והניצחונות שלה מול אלוף העולם בשחמט גארי קספרוב. חוץ ממיקרוסופט, כולן לוקחות את הזמן ולא ממהרות להבטיח דברים שיהיה קשה להן לספק בהמשך.
הדבר הטוב היחיד שמיקרוסופט הצליחה לעשות זה לאתגר את המתחרות להתחיל להזיז את עצמן. אבל יכול מאוד להיות שלמרות שהיא הצליחה לתפוס את קדמת הבמה, גוגל ושאר החברות יחזרו לסיבוב שני. לא ידוע מה יש למיקרוסופט להציע בתחום בהמשך, אבל די ברור מה גוגל יכולה להציע - היא חשפה את זה בפרטי פרטים באירוע הפתיחה של הכנס. הטכנולוגיות והפרויקטים שנחשפו עוררו את הקהל בצורה שנדיר לראות בכנסים שלה, וזו כנראה ההוכחה הכי טובה לכך שאולי גוגל לא מחזיקה את הבכורה התקשורתית, אבל היא כן יודעת לספק למשתמשים את השירותים שהם צריכים. ובסופו של דבר מה שחשוב לנו אלה טכנולוגיות שיודעות לסייע לנו להתנהל.