הטכנולוגיה ה"סודית" שמסתתרת בטלפון שלכם: טכנולוגיית ה-eSIM קיימת בשוק לא מעט זמן, ועדיין, באופן די מוזר, אף אחד לא באמת משתמש בה כמו שצריך. הסיבות לכך רבות - החל מחוסר הידע של הצרכנים לעובדה שהטכנולוגיה בכלל קיימת ועד לספקיות התקשורת בישראל ובעולם שלא ממש ממהרות לספר לנו עליה. ועדיין, בשנים האחרונות המודעות ל-eSIM וליכולות שלו עולה. אז מתי נראה את ה-eSIM פורץ למיינסטרים? כיצד הטכנולוגיה הזאת בכלל עובדת? ואיך היא עשויה להשפיע על חוויית השימוש שלנו?
3 צפייה בגלריה
eSIM: מהפכת הסלולר הבאה?
eSIM: מהפכת הסלולר הבאה?
eSIM: מהפכת הסלולר הבאה?
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

ותיקה אך לא מוכרת

כאמור, eSIM (קיצור של Embedded Sim, סים מוטמע) היא לא טכנולוגיה חדשה במיוחד. למעשה היא קיימת כבר כעשור ורוב הסמארטפונים המודרניים תומכים בה. הרעיון שמאחוריה פשוט: להחליף את כרטיס הסים הפיזי שניתן למצוא היום בכל טלפון נייד (או בכל מכשיר אחר שתומך בסים) בכרטיס סים פנימי ומובנה שאינו ניתן להסרה הנשלט באמצעות תוכנה המובנית במערכת ההפעלה.
התפקוד של ה-eSIM זהה לחלוטין לזה של סים רגיל, וגם כאן הייעוד שלו הוא לספק לנו תקשורת סלולרית. יחד עם זאת, קיימים כמה הבדלים קטנים אך מאוד משמעותיים בין סים רגיל ל-eSIM, וחלקם אף עשויים לשנות לחלוטין את הדרך שבה אנחנו משתמשים בתקשורת סלולרית עם הטלפונים הניידים שלנו.
נתחיל מההבדל המעניין ביותר שיש ל-eSIM להציע וזו היכולת שלנו, הצרכנים, לנהל בקלות יתרה את כל הפעילות והתשלום שלנו בנושא תקשורת סלולרית בקלות ובאפס מאמץ. eSIM מאפשר לנו לטעון אליו פרופילים (שאותם אנחנו אמורים לקבל מספקית הסלולר שלנו), אך בניגוד לסים רגיל שבו אנחנו מוגבלים לתשתית תקשורת של ספק אחד בלבד, עם eSIM ניתן לטעון כמה פרופילים של כמה ספקיות תקשורת שונות במקביל. זה אומר שבעתיד, ייתכן שנוכל להחליף בין תשתיות הסלולר השונות בכל רגע נתון ואף לשלם עליהן רק בזמן השימוש שלהם בפועל - דבר שכמובן יהפוך את כל העסק להרבה יותר זול. ואם בכל זאת נרצה לגלוש רק עם ספקית אחת - נוכל לעבור בין חברות בקלות ובלחיצת כפתור במידת הצורך, כיוון שלא נהיה כפופים לשום רכיב פיזי שניתן לנו מטעמן.
eSIM יכול להקל מאוד גם על כל הקשור בטיפול בתקלות. קחו למשל את התרחיש המאוד מבאס שבו הסים שלכם הפסיק לעבוד. בשביל לטפל בתקלה כזו ככל הנראה תצטרכו להתקשר לספקית הסלולר שלכם, שתשלח אתכם לאחת מתחנות השירות שלה על מנת שיבדקו את הסים ויבינו אם אתם אכן צריכים להחליף אותו - תהליך שלרוב כולל עמידה בתור למשך לא מעט שעות. שם תקבלו סים חלופי ותכניסו אותו למכשיר שלכם, אך כמובן שלפני שהוא יחזור לעבוד תצטרכו להרים טלפון פעם נוספת לספקית שלכם, שתאקטב מרחוק את הסים החדש. מתיש? מאוד. מיותר ב-2022 ובכלל? בהחלט.
ה-eSIM כאמור הוא בעצם רכיב אלקטרוני המחובר באופן פנימי למכשיר שלכם, ועל כן הטיפול בו במקרה של תקלה לא מצריך החלפה או תיקון של רכיבים פיזיים. משהו פתאום לא מתחבר? התקשורת אבדה? פשוט עדכנו את פרופיל ה-eSIM שלכם או אפילו עברו לספקית אחרת בתוך כמה שניות, והנה חזרתם לגלוש בקלות ובמהירות.

איתכם גם בחו"ל

יתרון נוסף שיש ל-eSIM בהשוואה לסים רגיל הוא קלות השימוש בו בזמן שאנחנו שוהים בחו"ל. עד לפני כמה שנים, לפני נסיעה לחו"ל עמדו לרשותנו שתי אפשרויות - לקנות חבילת גלישה ייעודית ויקרה לטובת גלישה בחו"ל מטעם ספקית הסלולר שלנו, או לקנות ביעד שאליו אנחנו נוסעים סים מקומי ולחבר אותו לטלפון שלנו. הפתרון השני הוא אומנם יותר זול, אבל הוא דורש מאיתנו לכתת רגליים ביעד שאליו הגענו על מנת לאתר חנות שבה ניתן לקנות סים מקומי, לפתוח את מגירת הסים של המכשיר (לכו תמצאו עכשיו סיכה מתאימה) ולהסתכן באובדן של הסים המקורי שלנו במקרה ובטלפון שלכם אין מקום לאכלס את שני הסימים במקביל.
eSIM הופך את הכל להרבה יותר פשוט: שירותים כמו Airalo ו-knowroaming מאפשרים לרכוש חבילות גלישה למדינה שאליה אנחנו מתכננים לנסוע ולהתקין אותן באופן וירטואלי על המכשיר עוד לפני הטיסה. עם הירידה מהמטוס אתם כבר מחוברים לספקית מקומית (תהליך ההתקנה פשוט למדי, והוא מתבצע באמצעות סריקת קוד QR, אך הוא דורש היכרות בסיסית עם הגדרות הטלפון).

המחסום

עם כל כך הרבה יתרונות לטובתו של ה-eSIM, מעניין לראות שדווקא את הטכנולוגיה הזו אף אחד לא ממש ממהר ליישם, גם בארץ וגם ברוב מדינות העולם. אז בעצם מה, או יותר נכון מי, חוסם את האימוץ של ה-eSIM? קוראים להן חברות הסלולר, ובואו נגיד ש-eSIM נמצא ככל הנראה בתחתית רשימת המטלות שלהן - לפחות כרגע.
3 צפייה בגלריה
המחסום: ספקיות התקשורת
המחסום: ספקיות התקשורת
המחסום: ספקיות התקשורת
(צילום: עיבוד תמונה, shutterstock)
ראוי לציין שספקיות הסלולר בארץ כן מוכנות לספק לנו תמיכה ב-eSIM, פשוט לא לטלפונים הניידים שלנו. התמיכה היחידה ב-eSIM בישראל נכון להיום הינה לשעונים חכמים בעלי יכולת תקשורת סלולרית מובנית, שמתאפשרת כמובן באמצעות eSIM בלבד מכיוון שאין באמת מקום להכניס כרטיס סים פיזי במוצר כל כך קטן כמו שעון. אז מדוע אנחנו לא מקבלים תמיכה בטכנולוגיה הזו גם בטלפונים? יש לכך כמה סיבות: הסיבה העיקרית היא שתמיכה ב-eSIM תאפשר לצרכנים לנדוד בקלות בין ספקיות סלולר, ואפילו שזה אומר שבזכות eSIM הספקיות יוכלו לזכות במנויים חדשים בקלות, הן יוכלו בדיוק באותה הקלות גם לאבד אותם.
סיבה נוספת ולא פחות חשובה היא התחרות שכבר קיימת נכון להיום בשוק. שוק תקשורת הסלולר בישראל נחשב לאחד השווקים התחרותיים ביותר בתחום, עם מחירים יחסית נגישים ונוחים בהשוואה לשאר העולם (רק לשם ההשוואה אם חבילת גלישה חודשית בנפח 100 גיגה-בייט תעלה בישראל בערך 30 שקלים, בארצות הברית חבילת גלישה בנפח זהה תעלה קרוב ל-60 דולר), כך שספקיות הסלולר המקומיות לא באמת מאמינות שהן צריכות לקדם טכנולוגיה חדשה שתשנה לחלוטין את פני השוק ותוריד אפילו יותר את המחירים.
יחד עם זאת, בתקופה האחרונה אנחנו עדים לעלייה בהכרה ב-eSIM מצדן של ספקיות הסלולר ואפילו מצדן של יצרניות הסלולר עצמן, שמשווקות כבר לא מעט שנים סמארטפונים שמציעים תמיכה ב-eSIM.
3 צפייה בגלריה
קיצוצים בייצור
קיצוצים בייצור
אפל וסמסונג: כבר מציעות תמיכה ב-eSIM
(צילום: shutterstock)
אז מתי ספקיות הסלולר בישראל יתחילו לתמוך ב-eSIM לטלפונים ניידים? מרשת סלקום נמסר כי "חברת סלקום פועלת כל הזמן על מנת להעניק ללקוחותיה את חוויית המשתמש הטובה ביותר בשוק, בין היתר ביצירת תשתיות טכנולוגיות ושיווק המוצרים החדשניים והמתקדמים ביותר שקיימים בכל עת, בהתאם לצרכים ולביקושים המשתנים, בין אם מדובר ב-eSIM ובין אם מדובר בכל שירות אחר".
מרשת פלאפון טרם נמסרה תגובה. מרשת פרטנר לא נמסרה תגובה רשמית, אך גורמים המכירים את הנושא אמרו ל-ynet שהמודעות ל-eSIM בקרב רשת פרנטר קיימת, ושהיא נערכת בימים אלה להשקה בתחום.

העתיד

אז האם בעוד כמה שנים נוכל סוף כל סוף לראות תמיכה נוחה ויעילה ב-eSIM בטלפונים שלנו? יכול מאוד להיות, אך זה לאו דווקא יהיה השלב הראשון במהפכה.
"אפילו שאנחנו עדים לעלייה קטנה במודעות ל-eSIM, עדיין לא ברור מה יהיה העתיד וטיב השימוש בו בעולם", מסבירה רותם דולב, שותפה וראש סקטור הטכנולוגיה בפירמת הייעוץ הבינלאומית דלויט (Deloitte). "יחד עם זאת, אני מאמינה שהשינוי המשמעותי בתחום יגיע דווקא מהמגזר העסקי והארגוני, ופחות מהמגזר הצרכני".
רותם דולב, שותפה וראש סקטור הטכנולוגיה בדלויטרותם דולב, שותפה וראש סקטור הטכנולוגיה בדלויטצילום: יח"צ
מה זה בדיוק אומר? "זה אומר שאפילו שרוב השיח סביב eSIM מדבר בעיקר על המגזר הצרכני, בפועל נראה שבתחילת הדרך השימוש בטכנולוגיה הזו יהיה רלוונטי ומשמעותי בעיקר בקרב ארגונים גדולים, בעיקר בזכות יכולות הניהול וקלות התיקון ש-eSIM מביא לשולחן", מסבירה דולב. "ראוי כמובן לזכור את היתרונות וההשפעה הרבים שה-eSIM יביא גם למגזר הצרכני, בין אם מדובר בקלות הנדידה שתינתן ללקוחות או לעובדה שתמיכה ב-eSIM בלבד יכולה לאפשר לייצר מכשירים קטנים יותר ומכשירים שצורכים פחות סוללה".
"בעתיד הרחוק נוכל אפילו להגיע למצב שבו יצרניות הסלולר עצמן (סמסונג ואפל למשל) יהיו אלה שיקחו על עצמן להיות הגשר בינינו לבין התקשורת הסלולרית", מוסיפה דולב, "מה שיגרום לכך שבעתיד צרכן יוכל לקנות מכשיר מאחת היצרניות ולקבל גישה לתקשורת סלולרית במחיר קבוע ובאופן מיידי ברגע שהוא יוציא את המכשיר מהקופסה, כשאת כל הניהול ובחירת הספקיות תעשה היצרנית של המכשיר שנרכש מאחורי הקלעים - אבל כאמור מדובר בתרחיש שעשוי להתקיים רק בעוד די הרבה זמן".