עד לפני כשבוע היה נדמה ש-Truth Social, הרשת החברתית שהקים דונלד טראמפ בקול תרועה, נמצאת בדרך הבטוחה לבית קברות דיגיטלי. גוגל סירבה להוסיף את הרשת החברתית לחנות האפליקציות שלה, הצמיחה במספר המשתמשים נבלמה, המיזוג עם חברת האם הבורסאית שלה, Digital World, המשיך להתמהמה והרשות האמריקאית לניירות ערך (SEC) פתחה בחקירה נגדה בגין שחיתות. ואולי הגרוע מכל מבחינת טראמפ - מתברר שמי שהוביל לפתיחת החקירה הוא לא אחר מאשר סגן נשיא בחברת המדיה שלו ואחד ממייסדיה.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ו-Truth Social
דונלד טראמפ ו-Truth Social
מלחמה בכמה חזיתות. דונלד טראמפ ו-Truth Social
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אלא שאצל טראמפ, כמו בהזמנה מעלי אקספרס, אי אפשר באמת לדעת איך זה ייגמר. בזמן ששורות אלה נכתבות, נדמה שהבעיות האלה נפתרות להן אחת-אחת באורח פלא. הנה למשל בסוגיית גוגל - אחרי שכבר אבדה כמעט כל תקווה מבחינת אנשיו של טראמפ, ענקית הטכנולוגיה אישרה לבסוף את הפצת האפליקציה של Truth Social בחנות האפליקציות שלה. קדמו לכך חודשים ארוכים של משא ומתן בין שתי החברות, כשגוגל טענה שהרשת החברתית היא קרקע פורייה להפצת דברי שטנה ואלימות ללא ניטור. טראמפ ואנשיו התחייבו לאכוף את מדיניות התוכן מחדש וכך נפתחה בפניהם חנות האפליקציות הגדולה בעולם השולטת כיום בלמעלה מ-70% מהשוק. עוד מוקדם מדי לאמוד את השינוי הזה במספר הורדות, אבל מה שבטוח הוא שתחזיות הצמיחה אופטימיות מתמיד ומניית חברת האם, Digital World, זינקה בהתאם.
גם סוגיית המיזוג, מסתמן, נמצאת בדרך לפתרון: בעלי המניות בחברת האם הסכימו להיפגש בתחילת דצמבר כדי לאשר את העסקה. זה לא היה מובן מאליו מבחינת טראמפ אחרי שחלק מהמשקיעים נבהלו מהחקירות שמתנהלות נגדו ונגד החברה ומשכו כמעט 139 מיליון דולרים מתוך מיליארד הדולרים שהתחייבו לשים על השולחן. הם המשיכו לדחות את מועד המיזוג שוב ושוב מחשש שהחברה של טראמפ "לעולם לא תייצר הכנסות״ ושהעסק כנראה ייכשל. טראמפ מצידו כבר רמז שאם המיזוג לא יאושר בדצמבר הוא ימשיך לממן מכיסו את Truth Social.

רכילות ממגדל טראמפ

כל זה עדיין לא פותר את הבעיה העיקרית של Truth Social: הרשת אומנם מתגאה ב-2.8 מיליון משתמשים פעילים בחודש במכשירי אייפון, אך מדובר בטיפה בים ביחס למתחרות שהיא מתיימרת לנצח, ובראשן טוויטר עם יותר מ-230 מיליון משתמשים יומיים. Truth רחוקה מאוד מלהשיג את המטרות שלשמן הוקמה: היא לא מצליחה להרוויח כסף או להשפיע על הפוליטיקה במדינה.
3 צפייה בגלריה
Truth Social
Truth Social
Truth Social. רק 2.8 מיליון משתמשים פעילים בחודש
(צילום: AFP)
אותו סגן הנשיא של חברת המדיה של טראמפ - וויל ווילקרסון - שהגיש לרשות האמריקאית תלונה על כך שהחברה ניסתה לגייס כסף תוך שימוש ב"מצגי שווא במרמה והפרה של חוקי ניירות הערך הפדרליים”, כמובן פוטר מיד אחרי פרסום הדברים. אבל מעבר להצצה הצהובה שהוא סיפק לנו אל הנעשה בנבכי מגדל טראמפ - למשל, למדנו שטראמפ לחץ על אחד הבכירים בקבוצה להעביר את מניותיו לאשתו מלניה - התלונה של ווילקרסון חשפה שמאחורי כל התמרונים הפיננסיים עומד, כמה לא מפתיע, ניסיון כנה להרוויח כסף.

הון-שלטון

אפשר לעטוף את הרשת החברתית בלא מעט אידיאולוגיה חתרנית נגד התקשורת הליברלית וסתימת הפיות של ענקיות הטכנולוגיה, אבל קשה להתעלם מהעובדה שטראמפ יודע כיצד להרוויח כסף מקהל בוחריו. אחת המנטרות הקבועות שנהג ונוהג לשנן לאורך הקריירה הפוליטית שלו, היא כמה ממון נאלץ להקריב תוך כדי ההתמודדות לנשיאות והכהונה בבית הלבן. הוא העריך שהפסיד בין 2 ל-5 מיליארד דולר. הטענות האלה רחוקות מהמציאות, ולראיה ההפסדים הרבים שצבר טרום כניסתו לזירה הפוליטית, כפי שנחשף בדו״חות המס שלו. מרבית הכנסותיו בשנים שלפני הבית הלבן הגיעו מזכיינות ומהופעות בטלוויזיה - כסף קטן בהרבה מהמיליארדים שהוא התרברב לגביהם.
הוא גם מעולם לא הסתיר את זה שמבחינתו כניסה לבית הלבן משמעותה זריקת בוסטר לעסקיו. כבר בשנת 2000 חזה בריאיון למגזין Fortune שהוא ירוץ בעתיד לנשיאות. "ייתכן מאוד שאהיה המועמד הראשון שגם רץ לנשיאות וגם הצליח להרוויח מזה כסף", אמר אז. כנשיא, על פי דיווחים, הביע טראמפ לא פעם תסכול מכך שאינו יכול להרוויח כסף מתומכיו בגלל חוקי גיוס הכספים לקמפיין בבחירות האמריקאיות.
Truth Social
לכן אין זה מפתיע שהפעילות הענפה שלו לאחר הנשיאות - מלבד החזקת קופסאות מלאות בסודות ממשלתיים בנבכי מאר-א-לאגו - הייתה קידום עסקה אחת שנחתמה בחופזה ונועדה להיות מכניסה במיוחד. טראמפ הבין שחוסר האמון העמוק של מיליוני תומכיו בממסד השמרני שבו הוא נלחם בעצמו משתווה רק לסלידה שלהם מהתקשורת הדמוקרטית-ליברלית, ולכן התוכנית הייתה פשוטה: בוא נספק "בית" עבור קהל הגולשים העזוב הזה, ונרוויח גם מהשכירות.
התוכנית הייתה להקים קונגלומרט מולטימדיה אדיר שהמרכז שלו יהיה רשת חברתית תואמת טוויטר, להלן Truth Social, שממנה יסתעפו גופי מדיה שונים כולל חטיבת בידור, ערוצי טלוויזיה ורשת חדשות. היישות הזאת הואשמה בהונאה פחות או יותר רגע אחרי הקמתה והיא נמצאת תחת חקירות רבות מסיבות שונות - החל מהשימוש בשם Truth Social כסימן מסחרי ועד לחובות של יותר מ-1.6 מיליון דולר לספקית שרת האחסון שלה ברשת.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. עשוי להחזיר את טראמפ לטוויטר
(עיבוד תמונה. צילום: AP, shutterstock)
אבל הבעיה הגדולה של טראמפ היא שהוא איחר למסיבה. הפינה הקטנה במעמקי האינטרנט הייתה צפופה עוד הרבה לפני שמישהו במגדל טראמפ רקם את Truth Social על מפית קוקטייל טראמפטיני. אין הבדל משמעותי בינה לבין כל שאר הרשתות החברתיות שפונות לקהל יעד שמרני. נקודת המשיכה היחידה שלה היא הבעלים. אמריקאי שחושב שטוויטר מוטה כנגד שמרנים יכול לבחור כיום מבין עשרות פלטפורמות מדיה אלטרנטיביות - פרלר, גטר, ראמבל, גאב ועוד ועוד. כשקהל היעד הוא בעיקר ימנים קיצוניים קונספירטיביים שלא רוצים או לא יכולים להשתמש בטוויטר - קשה להרים מזה עסק. וכשהקהל היעד הזה מתפצל בין כמה וכמה פלטפורמות שונות, פוטנציאל הרווח יורד באופן משמעותי. ואם כבר מדברים על טוויטר, עוד צל שמעיב על Truth Social הוא המשא ומתן המחודש בין אילון מאסק לבין הרשת החברתית על רכישתה (אחרי שהאיש העשיר בעולם הסכים לרכוש אותה תמורת 44 מיליארד דולר, התחרט וחזר בו). מאסק הבטיח בעבר לצמצם את ניטור התוכן בטוויטר ולהפוך אותה ל"זירה של חופש ביטוי" ואמר כי יבטל את השעייתו של טראמפ שסולק מהפלטפורמה בעקבות המהומות בגבעת הקפיטול. טראמפ אומנם הצהיר שאין בכוונתו לחזור לפלטפורמה שהשעתה אותו, אבל בכלל לא בטוח שהוא יצליח לעמוד בפיתוי לחזור ל-88 מיליון עוקביו. מהלך כזה עשוי לסייע לנשיא לשעבר במאמציו לשוב לבית הלבן בבחירות 2024, אך מצד שני ישמוט את השטיח מתחת לרגליה של Truth Social שנועדה להיות האלטרנטיבה לטוויטר.

רשת בלי אויבים

כך או כך, לרוב השמרנים בארה"ב עדיין יש תמריץ חזק להישאר בטוויטר. רשת הציוצים אמנם קטנה יחסית בהשוואה לרשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק, אבל היא דומיננטית יותר מהן בכל הנוגע לשיח הפוליטי. שמרן שאין לו עניין להפיץ דברי שטנה או שקרים בוטים במיוחד לגבי בחירות 2020, או לפחות לא מוכן לעשות זאת בדרכים מתוחכמות, כנראה ישאר בטוויטר. זאת הבעיה העיקרית שמגלים השמרנים עם חלופות-הטוויטר למיניהן: מתברר שעולם בלי סימני הווי הכחולים וה"ליברלים" נותר למעשה די מונוטוני. נכון שאי אפשר לשחזר היום את ימי התפארת של ציוצי טראמפ שיצרו סביבם מציאות. העידן הזה הסתיים. אבל בוודאי שלא ניתן להחיות אותו בפלטפורמה שבה אין זכר לאויביו וכל כך קל לנטוש אותה בלחיצת כפתור לטובת מקום פומבי יותר. Truth Social אמורה לשמש מקלט לשמרנים שלא מצאו בית במרחבים "ליברליים" כמו טוויטר ואינסטגרם, אבל האמת שיש להם כבר בית בכל מקום - לא רק במדיה חברתית אלא גם במוסדות כמו פוקס ניוז. הנחת היסוד הבעייתית של טראמפ היא שקהל היעד שלו לא באמת צריך או רוצה מקום בטוח לשחק בו יחד. אבל האנשים האלה מחפשים זירת קרב, לא הפרדת כוחות. טראמפ אולי ניצח במערכה הנוכחית, אבל המלחמה הזאת אבודה מראש.