זה מתחיל, בדרך כלל, בשעות הערב המוקדמות. צייצנים ישראלים מתקבצים להם יחד אל עיגולים סגלגלים שמאותתים פומבית באפליקציית טוויטר על קיומה של שיחה קולית קבוצתית. בהתחלה זה קצת רועש מדי, מדברים אחד על השנייה, ולא תמיד אפשר לשייך את הקול לצייצן הרלוונטי - החיווי פשוט לא תמיד עובד כראוי. הנושאים מגוונים למדי, ובדרך כלל לא לגמרי קשורים לכותרת השיחה, והאירועים האלה יכולים להימשך שעות ארוכות.
4 צפייה בגלריה
האזנה לפודקאסט
האזנה לפודקאסט
החוויה הדיגיטלית עוברת לאוזניים
(צילום: Shutterstock)
טוויטר כמובן לא לבד: היא מצטרפת למגמה הולכת ומתרחבת של תוכן קולי בקלאבהאוס, דיסקורד, טלגרם וגם בפייסבוק, שהודיעה בשבוע שעבר על שורת מוצרים חדשים שנועדו לתת דחיפה רצינית אל עבר האודיו. ברשתות החברתיות, בשירותי הסטרימינג ובאפליקציות המסרים - האודיו הוא המלך החדש וכולם רוצים לקפוץ על הרכבת.
עוד בנושא:
יש שרואים במגמה החדשה שלב אבולוציוני מפתיע, שמדגיש הפעם דווקא את הקול על פני גלגולים קודמים בתצורת טקסטים, תמונות, סרטוני וידאו ארוכים ואז קצרצרים במיוחד וערוכים לעילא. מימד חדש-ישן של צריכת תוכן ושיתוף ברשת, שעושה כבוד לתכונה הנשכחת של טכנולוגיות תקשורת - שיחה קולית. למרבה הפלא - זה אפילו עובד.

אפל נגד ספוטיפיי

את הבום הקולי החדש אפשר לקשר במידה רבה להעדפות התוכן המשתנות בשנתיים האחרונות, ובתקופת הקורונה ביתר-שאת: פודקאסטים הפכו למנוע תוכן רציני, במידה רבה בדחיפה של שירות הסטרימינג הפופולרי ספוטיפיי, שנקט צעדים אסטרטגיים משמעותיים ושפך הרבה מאוד כסף על פודקאסטים בשנתיים האחרונות. בשוליים התפתחו מודלים חדשים של מונטיזציה של פודקאסטים, חברות שעסוקות בשתילת פרסומות חכמות, מודלים מבוססי ספונסרים וטכנולוגיות חדשות למיקוד ופילוח של קהלי המאזינים.
4 צפייה בגלריה
ברק אובמה וברוס ספרינגסטין
ברק אובמה וברוס ספרינגסטין
הפודקאסט של ברק אובמה וברוס ספרינגסטין בספוטיפיי
(צילום: ספוטיפיי)
אל הזירה הזאת הצטרפה בשבוע שעבר באופן רשמי גם ענקית הטכנולוגיה אפל, כשהכריזה באיחור ניכר על השקת שירות פודקאסטים בתשלום ועל עיצוב מחודש של אפליקציית הפודקאסטים הדי מיושנת שלה. שירות המנויים החדש יאפשר למשתמשים גישה מוקדמת לפרקים, אפשרות לתמיכה ביוצרים וכמובן - האזנה ללא פרסומות. המהלך של אפל קשור במידה רבה למלחמת הסטרימינג שלה מול ספוטיפיי המתחרה, ולהערכות בתעשייה שלפיהן עד סוף השנה הנוכחית ספוטיפיי תעקוף את אפל בצריכת פודקאסטים.
בתגובה ספוטיפיי הודיעה רק אתמול על השקת שירות מנויים ייחודי שיאפשר לפודקאסטרים לדרוש תשלום מהמאזינים שלהם, בשלב זה בארה"ב בלבד ועבור שותפי תוכן ספציפיים. ברקע, ספוטיפיי מנהלת מול אפל מלחמת חורמה של ממש, בטענה כי ענקית הטכנולוגיה משתמשת באפסטור כמנוף לניגוח מתחרות, מערימה מכשולים וגובה עמלות שמגולגלות אל המשתמשים עצמם. הקרב על הפודקאסטים הוא רק עוד חוליה בשרשרת, אבל הוא גם התשתית שעליה מתבססת המגמה החדשה של צ'אטים קוליים.

טוויטר נגד קלאבהאוס

בתוך שנה הצליחה קלאבהאוס לקחת רעיון לא מאוד ברור - של רשת חברתית מבוססת אודיו, ולהפוך אותו לזהב, תרתי משמע. עם יותר מ-10 מיליון משתמשים והערכת שווי של 4 מיליארד דולר, וגם עם הרבה שמות גדולים שכבר קפצו לשוחח בה, כולל אילון מאסק ומארק צוקרברג - מדובר בתופעה של ממש. בחודשים האחרונים השיקה טוויטר את ספייסס שלה, זירה שעושה פחות או יותר בדיוק את אותו הדבר, ומבוססת על חדרי שיחה קולית חיים, שאליהם אפשר להצטרף כמאזינים או כמשוחחים.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
(צילום: Shutterstock)
לטוויטר יש יתרון מובהק בהקשר הזה - המשתמשים כבר שם. היא לא צריכה לבנות את עצמה מאפס, אלא מתבססת על הפלטפורמה הקיימת שלה עצמה. קלאבהאוס לעומתה, מוגדרת על בסיס הפיצ'ר הקולי וצריכה לעבוד קשה כדי להביא את ההמונים ולשכנע שאודיו זה הדבר הבא, ושהוא יכול להתקיים באופן עצמאי, גם בלי רשימות חברים, שיתופי תמונות וצ'אטים טקסטואליים - מאבני היסוד של הרשתות החברתיות.

לעומת זאת, לשתי הפלטפורמות יש אתגר דומה: לפצח את שורת הרווח ואת המודל העסקי. פרסום דיגיטלי מסורתי מקדש את הטקסטים ברמה הנמוכה, ורווחי הרבה יותר כשמדובר בתכני וידאו. עכשיו השאלה היא איך משתלבים תכנים מבוססי אודיו אל תוך המארג הזה ועד כמה הם יכולים להיות אפקטיביים עבור מפרסמים וכתוצאה מכך גם רווחיים עבור הפלטפורמות עצמן. בהקשר של פודקאסטים, כאמור, כבר יש תעשייה רחבה שעסוקה בדיוק בהיבטים האלה, אבל חדרי שיחה קוליים הם טריטוריה חדשה לגמרי.

פייסבוק נגד כולם

הבשורה האחרונה של פייסבוק בדבר פיתוח מוצרים מבוססי אודיו לא הפתיעה אף אחד. פייסבוק ידועה בעיקר בזכות היכולת שלה להעתיק תכונות חדשות ולהתלבש על מגמות חמות, כאלה שמתרחשות בשוליים של התעשייה, ולהביא אותן קדימה בכל הכוח למיליארדי המשתמשים שלה בפייסבוק, באינסטגרם, במסנג'ר ובוואטסאפ. צוקרברג עצמו התארח בקלאבהאוס בחודשים האחרונים, והוא גם מוצא בספוטיפיי בת-ברית חשובה במאבק המתוקשר של פייסבוק מול אפל.
4 צפייה בגלריה
כלי האודיו החדשים של פייסבוק
כלי האודיו החדשים של פייסבוק
כלי האודיו החדשים של פייסבוק
(צילום: פייסבוק)
את חדרי השיחה הקוליים אנחנו נראה ממש בקרוב בקבוצות פייסבוק, בשיחות קבוצתיות במסנג'ר, ואולי בהמשך גם באינסטגרם, לצד השקעה מאסיבית של פייסבוק גם בתחום של הפודקאסטים, באופן שיאפשר למשתמשים שלה לצרוך את התכנים האלה ישירות מתוך האפליקציה וגם לתגמל יוצרים. ממש כמו שעשתה עם הסטורי (של סנאפצ'ט) ועם רילז (של טיקטוק) - סביר להניח שצ'אט קולי יהפוך בעתיד הלא רחוק לפיצ'ר מובן מאליו, לעוד אבן דרך של החוויה החברתית ברשת.