טירוף ה-NFT השתלט בחודשים האחרונים על הרשת, והביא לשיח הציבורי דרך חדשה של מסחר. ה-NFT הוא אחד היישומים של טכנולוגיית הבלוקצ'יין - אסימון ייחודי באמצעותו ניתן להוכיח בעלות על נכסים דיגיטליים. רק בשבוע האחרון קוד המקור של הרשת נמכר תמורת כמעט 5.5 מיליון דולר כ-NFT. בחודשים האחרונים נמכרו נכסים דיגיטליים נוספים בסכומי עתק כ-NFT: יצירה דיגיטלית של האומן BEEPLE נמכרה ב-69 מיליון דולר, הציוץ הראשון של מייסד טוויטר נמכר גם הוא במיליונים, וכן נמכרו ממים וגיפים בסכומים גבוהים - למרות שאלה עדיין זמינים ברשת לצפיה והפצה של כל דורש. כדי לעשות סדר בטכנולוגיה המסקרנת ולחשוף לציבור יישומים מגוונים בהם ניתן לעשות בה שימוש, ייערך מחר לראשונה כנס NFT ISRAEL בשיתוף המרכז לחדשנות של מכללת שנקר ACT Shenkar ומרכז מצוינות הבלוקצ'יין של עמותת הלשכה לטכנולוגיות מידע בישראל.

עוד בנושא NFT:

4 צפייה בגלריה
NFT
NFT
NFT. אסימון ייחודי
(צילום: shutterstock)
"רשת הבלוקצ'יין נחשבת לאינטרנט הבא", אומרת ד"ר מילי פרי, יו"ר מרכז המצוינות בבלוקצ'יין. "עד עכשיו העברנו מידע באינטרנט. הבלוקצ'יין מוסיף שכבה של העברת ערך מסוגים שונים - כסף כמו הביטקוין, זכויות יוצרים, בעלות על נכסים וחפצים". פרי מדגישה שבעוד שבכלכלה המסורתית יש צורך במתווכים בין שני הצדדים של עסקאות שונות - כמו בנקים או עורכי דין, "הבלוקצ'יין מייצר תשתית עם מערכת אמון להתנהלות ישירה עם עמיתים, ומייתר את המתווכים. הצפי הוא שכמו שהאינטרנט נוגע בכל תחום ועשה שינוי עצום בעולם - הבלוקצ'יין ישנה גם את הטכנולוגיה וגם את צורת החשיבה". היא מסבירה כי ה-NFT, בניגוד לביטקוין, הוא פרוטוקול שמאפשר לייצר מטבע ייחודי עם סוג של טביעת אצבע.
לפי נתוני חברת DappRadar שעוקבת אחרי שוק ה-NFT ופורסמו היום ברויטרס, במחצית הראשונה של 2021 שוק ה-NFT הגיע למכירות של 2.5 מיליארד דולר בהשוואה ל-13.7 מיליון דולר בלבד במחצית הראשונה של 2020. לפני נתוני חברה נוספת, NonFungible.com, הנתון למכירות המחצית הראשונה של השנה הנוכחית עומד על 1.3 מיליארד דולר. בנוסף, מאז חודש מרץ, כמות הקונים בשוק ה-NFT עמדה על בין עשרת אלפים לעשרים אלף איש בכל חודש. פרי אומרת כי כמה מהזירות של הפעילות היום הן אומנות, פריטי אספנות, משחקי מחשב ונדל"ן וירטואלי, "והשימושים מגיעים גם לתחומים כמו רישום פטנטים, אדריכלות, VR ומוזיקה".
ד"ר ורד פנואלי, ראש התואר השני לעיצוב ופיתוח משחקים דיגיטליים בשנקר מחזקת את דבריה של פרי - "NFT זה נכס ייחודי שמאוד אכפת לנו ממנו". היא מסבירה איך הטכנולוגיה החדשה יכולה להתרחב בעולם הגיימינג, וגם את האתגר בו תיתקל - "עולם המשחקים מתאים כמו כפפה לתהליכים שמתבססים סביב כלכלה של בלוקצ'יין ובמיוחד NFT. כל מי שסחר פעם בקלפים של פוקימון למשל יכול להבין את זה - הם מתאפיינים בכך שהם ייחודיים, וזו כלכלה שמתבססת על אמון ומסחר בלי חוזים מלמעלה. מנגד, ההתפתחות בתחום יוצרת פחד אצל מפתחי משחקים, כי הכלכלה היא מבוזרת, אין שליטה, וחברות רוצות לשלוט באסימון שלהן. המתח הזה יקבע אם התעשיה תוכל לצמוח".
אבל מה גרם לצמיחה בטכנולוגיה דווקא עכשיו? פרי מצביעה על מספר גורמים, בהם העברת הון לדורות צעירים יותר, שלדבריה חיים גם בעולם הדיגיטלי, ולכן מעוניינים בנכסים דיגיטליים "כמו נעליים להלבשת אווטאר וירטואלי". ומהצד השני, מתעשרים בעולם הקריפטו, שלא יכולים לקנות באמצעות הביטקוין נכסים בעולם הפיזי, מגיעים אל הטכנולוגיה.
פנואלי מוסיפה כי "הדור הצעיר גדל בעולם דיגיטלי, עם תחושה שאין בעלות על כלום כי את הכל אפשר להעתיק ולשכפל, ונוצרה כמיהה להיות בעלים של משהו אמיתי, שמושכת ל-NFT. זה גם מבטא ידע שאין לדור הבוגר, ומאפשר לפעול בכלכלה מבוזרת, שמאוד מתבססת על כישורים ומעמד חברתיים, ועל קבלת ערך עצמי מהקהילה".
כשקונים סרטון כ-NFT, אבל כולם עדיין יכולים להפיץ אותו - מה המשמעות של להיות "הבעלים האמיתי"? "נכון שמדובר בבעלות על אסימון, שמאחוריו יש עבודה שאפילו לא מוטמעת בבלוקצ'יין, ומה שמחבר אותה לאסימון זה URL שמחר יכול להיעלם. אבל הביזור הזה והדמוקרטיזציה של הנכס הוא למעשה ערך. בעבר כשאספן קנה יצירת אומנות, הוא העביר אותה למחסנים שלו ומנע מהציבור להיחשף אליה. NFT מאפשר מצד אחד להתרברב שמשהו שלך ומצד שני להשאיר אותו ברשות הציבור", אומרת פרי.
מאחר שהבעלות היא לא מוחלטת, ניתן להסתכל על רכישת NFT כהשקעה - נכס שנקנה במטרה למכור ברווח כשערכו יעלה. על כך אומרת פרי, שחקרה את עולם האומנות, כי "הרבה פעמים מסתכלים על אומנות כהשקעה אבל לרוב זה לא בא רק כמכשיר פיננסי, אלא גם מתוך חיבור ליצירה". פנואלי לעומתה מסכימה עם הקביעה הזו ואומרת כי "בעולם המשחקים לחלוטין יש מסחר ורצון להרוויח. גם הקורונה הביאה לצמיחה של תעשיית המשחקים, וגם משחקים מבוססי בלוקצ'יין. הרבה אנשים פנו אליהם והתחילו להרוויח שם כסף".
4 צפייה בגלריה
ד"ר מילי פרי
ד"ר מילי פרי
ד"ר מילי פרי
(גיל ארצי)
פרי רואה ב-NFT כלי שיוכל לשנות לחלוטין את עולם האומנות, בו יש לדבריה פערים עצומים נכון להיום - אחוז קטן מאוד מהאומנים בעולם נהנה מנתח עצום מהכנסות השוק. "אומנים דיגיטליים חיים מהיד לפה כי חוץ מעבודה מוזמנת כל היצירתיות שלהם חופשית ברשת. ה-NFT נותן להם כלי פיננסי לקבלת תגמול על התרומה לקהילה". בנוסף, היא מסבירה כי יש בטכנולוגיה העברה מובנית של תשלום לאומן גם מהמכירה השנייה, כלומר מהפעם הבאה שבה הנכס מחליף ידיים, שלעתים קורית כשהאומן מפורסם יותר וערך היצירות שלו עלה. "זה משנה לחלוטין את המודל הכלכלי של עולם האומנות, ויכול לשנות את הצורך של האומנים במלגות ציבוריות".
פרי מציינת תחומים נוספים שהכלי הפיננסי החדש עשוי לשנות לחלוטין - "בנדל"ן הבלוקצ'יין מאפשר נזילות. אפשר להנפיק דירה למעין מניות, לאסימונים, ולמכור אותם כך שמי שלא יכול להרשות לעצמו לקנות דירה, יקנה רק חדר או מטר רבוע מתוכה. כשערך הדירה עולה, גם המניה עולה. זה פותח את השוק להרבה יותר אנשים". פנואלי מוסיפה כי יש גם משחקים מבוססי בלוקצ'יין בהם סוחרים בנדל"ן וירטואלי - "במשחק Upland קונים מבנים שמתבססים על כתובות אמיתיות עם אסימונים, וב-Evolution Land הרעיון הוא יבשות שבונים יחד. וזו מעין קהילה וירטואלית אלטרנטיבית עם אסימונים שאפשר להמיר בכסף".
4 צפייה בגלריה
ד"ר ורד פנואלי
ד"ר ורד פנואלי
ד"ר ורד פנואלי
(מיכל כספי שפירא)
פרט לנדל"ן, פרי צופה כי בעתיד NFT ישמש גם לאימות זהות דיגיטלית, בזכות הייחודיות שלו, שדומה למסמך מזהה. "זה יכול להיות ייצוג של המיפוי הגנטי, שחברות רפואיות ירצו להשתמש בו למחקר, ונוכל לאשר להשתמש בו בלי פרטים אישיים. הם ישלמו על השימוש, וה-NFT פותח אזור מסחר חדש. אולי גם רשתות חברתיות ישלמו לנו תשלום מינורי על תכנים או לייקים, בניגוד להיום". פנואלי אומרת כי "פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר שגשגו בזכות אנשים שתרמו את חלקם. הגיע הזמן לתגמל אותם. NFT יעזור לנו גם להתמודד עם פייק ניוז", ופרי אומרת כי "שמעתי על פרויקט בו אישים פוליטיים מדביקים NFT להודעות שיוצאות מהדוברויות שלהם".
למרות התחזיות האופטימיות - הרבה נכסים דיגיטליים נמכרים היום כ-NFT בסכומים מופרכים. זה לא סממן של טרנד, בועה שהולכת להתפוצץ? "היא כבר התפוצצה. המחירים התחילו לרדת. בכל טכנולוגיה כמעט יש בהתחלה הייפ ואז זה יורד ומתייצב. הירידה מנפה את האנשים שבאו 'לעשות מכה', ומשאירה את מי שבאמת מתעניין בטכנולוגיה או באומנות", אומרת פרי. לדברי פנואלי, "בתחום המשחקים עוד לא הגענו לשיא של ההייפ. אנחנו רק בהתחלה של התנועה".
נכון להיום, פרי אומרת שהתחום עדיין לא מאוד מפותח בישראל, "אנחנו רואים ממש התחלות. יש חברות שעוסקות בזה בנדל"ן, אופנה ומוזיקה". אך לדבריהן, יש לו הרבה פוטנציאל התפתחות בארץ.
4 צפייה בגלריה
קוד המקור של הרשת
קוד המקור של הרשת
קוד המקור של הרשת. נמכר ב-5.4 מיליון דולר
(צילום: AFP)
"אני מאמינה שזה יהיה כלי מצוין למוזיאונים ואספנים, שיעזור להזרים כסף חדש לתחום, להביא קהלים חדשים, ולייצר מעורבות", אומרת פרי. "בעזרת פרוטוקולים חדשים שנקראים 'Fractional Ownership' אפשר לקחת יצירה, להנפיק אותה ולהחליט, למשל, שמוכרים 49% מהמניות שלה. המוזיאון יכול להציע זכויות כמו שעות ביקור מיוחדות לבעלים של ה-NFT, ואנשים ירגישו שהם תורמים לאומנות הישראלית. היו אספנים פרטיים שהנפיקו את האוסף שלהם והביאו כסף חדש כדי לטייב אותו, להציג אותו, לכתוב קטלוגים וכדומה. בעולם האומנות כל הזמן מתלוננים שרק אנשי עסקים משקיעים באומנות. זו הזדמנות מדהימה להביא את אנשי ההייטק והצעירים לתחום".
פנואלי מסבירה כי בתחום הגיימינג בארץ "יש כמה חברות מאוד מצליחות, עם כלכלה מהודקת, וידע איך להרוויח את המיטב משחקנים, ברמה בין הגבוהות בעולם לדעתי. אין להם כרגע צורך לשנות שום דבר. אבל אני חושבת שתחום ה-NFT יכול יותר להתפתח בקהילת האינדי, גם בקרב המפתחים וגם בקהילות שחקנים. הפריחה יכולה להיות בעיקר במשחקי E-Sport, שמבוססים על מצוינות ועל צפייה בשחקנים מצליחים - יש שם מקום להשקיע בשחקנים וגם ברגעים מאוד טובים מהמשחק".
אתגר נוסף הוא המחיר הסביבתי - טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאוד מזהמת. "הבלוקצ'יין עדיין נחשבת טכנולוגיה מפציעה, והיא כל הזמן בתנועה. אני מאמינה שהדברים האלה ייפתרו", אומרת פרי. "הרבה מהעבודה בבלוקצ'יין נעשית על אנרגיות חלופיות כמו מים, רוח ושמש. הרבה כורים עוברים למקומות קרים כדי שלא יצטרכו להשקיע חשמל בקירור המחשבים שלהם. ורוב הפעילות דווקא בעולם ה-NFT נעשית על גבי האתריום, פרוטוקול שצורך פחות חשמל".