טועה מי שחושב שנגיף הקורונה ידלג על ענף ההיי-טק בזכות העבודה מהבית. גם אם הטכנולוגיה מאפשרת "על הנייר" גישה ישירה לכל מקום מכל מקום, מדובר בניסוי מרתק, שטרם עמד במבחן בהיקפים כאלה. ספק גדול אם ניתן לקיים באמת ב-2020 פעילות מלאה של חברה דינמית בשלט-רחוק - בלי מגע אנושי, בלי החלפת דעות בלתי אמצעית, בלי ראיונות עבודה פנים אל פנים, בלי סמול-טוק בקפיטריה החינמית.
בהלת הקורונה והמדפים הריקים
(צילום: נדב אבס, אלי סגל)

3 צפייה בגלריה
עובד במטה פייסבוק
עובד במטה פייסבוק
עובד במטה פייסבוק
(צילום: ישראל וולמן)
בינתיים, המטות הראשיים של ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב מתרוקנים: החברות ממריצות את עובדיהן לעבוד מהבית, בשלב זה עד סוף החודש. באזור סיאטל, מוקד ההתפרצות הנוכחית בארה"ב, נסגרו זמנית המטה העולמי של אמזון ומשרדי פייסבוק לאחר שהתגלו בהם מקרי קורונה. מיקרוסופט (שגם המטה הראשי שלה ממוקם בעיר), אפל, גוגל, סיילספורס, טוויטר ודרופבוקס קראו לעובדיהן ש"יש להם יכולת לעבוד מרחוק" - גם במרכזי הענק בעמק הסיליקון - להישאר בבית. סיסקו סגרה בניין משרדים בעמק בשל עובד חולה. אפילו נאס"א וחיל האוויר האמריקאי בודקים כבר היתכנות של שיגור העובדים הביתה, והרשימה מתארכת מדי דקה. גם בישראל החלו חברות הייטק-רבות ללכת בעקבות אינטל (13,700 עובדים בארץ) ומיקרוסופט, שהציעו לעובדים לעבוד בבית.
גם אם התפוקה בכל הענף תרד רק ב-10% - ההערכות מצביעות על הרבה למטה מזה – השאלה היא מה יקרה השנה למוצרים שמפיקות החברות הללו. משבר הקורונה צפוי לפגוע לא רק בצרכן הקטן, שעשוי לוותר השנה על רכישת הסמארטפון הכי יקר בשוק, אלא גם בלקוחות שהן חברות וארגונים גדולים, שצורכים בדרך-כלל את הפיתוחים ושירותי התוכנה המורכבים שמציע הענף. אלה ייפגעו קשות במשבר, וכשהפרוטה לא מצויה הנטייה היא להסתפק בקיים ולהימנע מרכישות חדשות.
3 צפייה בגלריה
אייפון 11
אייפון 11
אייפון 11. בניו יורק כבר יש מחסור
(צילום: AFP)
זאת ועוד. יצרניות הגאדג'טים המתוחכמים ומוצרי האלקטרוניקה - ממחשבים ומסכי טלוויזיה ועד מכסחות דשא חשמליות ולוחות בקרה - תלויות לא רק במהנדסים. מערכי הייצור המורכבים שלהן סופגים בימים אלה מהלומה אחר מהלומה, ולפי הערכות, המחסור בגאדג'טים מסויימים יורגש היטב כבר בקיץ הקרוב. בניו יורק, דווח השבוע, קשה כבר היום להשיג אייפון מהשנה האחרונה.

הבטחות שקשה לעמוד בהן

גם חברות שמרכיבות את המוצרים שלהן בארה"ב ובאירופה נזקקות לרכיבי משנה רבים המיוצרים בסין. אם עד לפני שבוע הן נערכו בדאגה לעיכובים של שבועות ספורים בהספקה בגלל "צוואר הבקבוק" שנוצר בסין - עכשיו, כשהקורונה הגיעה אליהן הביתה, הן כוססות ציפרניים בחרדה. קחו, למשל, את "אלקטרה מוצרי צריכה" הישראלית, שרק לפני שבוע וחצי הבטיחה שלא לעלות מחירים כיוון שהיא מייבאת מוצרים המורכבים באירופה הבטוחה ולא בסין; ספק אם תוכל עכשיו לעמוד בהבטחתה.
שלא לדבר על הענקיות מדרום קוריאה. סמסונג הודיעה על השהיית פעילות בחלק ממפעליה. חולה קורונה שהתגלה במפעל הסמארטפונים שלה בעיר גומי, שבו מיוצר המתקפל החדש גלקסי Z פליפ, הביא לסגירתו הזמנית. הוא נפתח – ונסגר מחדש בעקבות גילוי חולה נוסף. LG, הגדולה ביצרניות המסכים בעולם, עצרה את העבודה במפעל המסכים שלה באותה עיר. זהו המפעל שבו מיוצרים גם מסכי האייפון עבור אפל.
3 צפייה בגלריה
גלקסי S20 אולטרה
גלקסי S20 אולטרה
גלקסי S20 אולטרה. סמסונג השיקה רגע לפני ההתפרצות הגדולה
(צילום: shutterstock)
אפל כבר הודיעה רשמית, כי וירוס הקורונה יגרום לפגיעה משמעותית בהכנסותיה וביכולת האספקה של מכשיריה. אם בשבוע שעבר עוד ניסה המנכ"ל טים קוק לעודד את המשקיעים בידיעה שמפעלי הייצור בסין נפתחים מחדש, השבוע - כשהנגיף הגיע גם לסן פרנסיסקו - הוא כבר שלח את עובדיו לעבוד מהבית. לפי רוב הערכות, אפל תיאלץ לדחות משמעותית את השקת אייפון 9 המוזל, שתכננה לסוף חודש מרס, ואת השקת דגמי אייפון 12 המתוכננת לספטמבר.
לא שהיא תסבול מתחרות קשה: סמסונג היריבה אומנם הספיקה להשיק את סדרת הגלקסי S20 החדשה שלה שנייה לפני התפרצות באירופה ובארה"ב, אבל על-פי תמונת המצב כרגע, הקורונה לא רק מחוררת את כיסי הקונים, היא גם מוציאה להם את החשק ומבריחה אותם מהחנויות.