ישיבת עבודה בזום, קניות באינטרנט, חיפוש דירה, עבודה או מתכון לארוחת שישי - רובנו מבלים שעות רבות ביממה אונליין, ומאז עידן הקורונה, עבור שימושים מגוונים מתמיד. לכן, קצת מוזר שלרוב לא נקדיש מחשבה רבה לכלי דרכו אנו עושים את כל אלה - הדפדפן. לאחרונה, גוגל הודיעה כי תדחה את ההשקה של ה"FLoC" - כלי שהיה אמור לחסום מעקב של חברות צד שלישי בגוגל כרום, ולהחליף אותו בניטור ובניית פרופילים על המשתמשים למטרות פרסום, על ידי גוגל עצמה. ענקית הטכנולוגיה נתקלה בביקורות רבות על התכנית הזו, שהעלתה שוב לשיח הציבורי את העובדה שפעולותינו הרבות ברשת נאספות ומנוטרות כל הזמן. אבל יש גם חברות שעושות את זה אחרת. הרשימה הבאה מציגה כמה דפדפנים שמתחייבים להגן על פרטיות המשתמשים אונליין, וגם שייכים לחברות שמספקות הזדמנות להתנסות באלטרנטיבה לשירותים המוכרים של ענקיות הטכנולוגיה. כל הדפדפנים ברשימה זמינים בגרסאות למחשב ולמובייל.
5 צפייה בגלריה
צעירה משתמשת במחשב
צעירה משתמשת במחשב
רובנו מבלים שעות רבות ביממה אונליין
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

האמיץ

דפדפן Brave מציע מספר יתרונות מרשימים - כמו טעינה מהירה של אתרים (פי כמה מהמתחרים המובילים, לפי הצהרת החברה), שהורגשה בהתנסות בו. ברייב גם מקל על משתמשים את המעבר אליו, בכך שהוא מאפשר לייבא מהדפדפן בו הם משתמשים הגדרות וסימניות. משתמשי iOS זוכים בפיצ'רים אקסלוסיביים בהם שירות VPN מובנה, והאפשרות ליצירת פלייליסטים של פודקאסטים, סרטונים מיוטיוב ועוד, שיהיו זמינים גם במצב אופליין.
5 צפייה בגלריה
דפדפן Brave
דפדפן Brave
מהירות הגלישה מצוינת, החיפוש פחות. Brave
(צילום: shutterstock)
בדפדפן חוסם פרסומות מובנה, פיצ'ר שאינו ייחודי בתחום הדפדפנים מכווני הפרטיות, אך ברייב מציעים גם אלטרנטיבה - מי שמעוניין, יוכל לצפות במודעות שלא מנטרות את המשתמש, ואף מציעות תגמול על הצפייה בהן באמצעות BAT, המטבע של ברייב.
ברייב מאפשר לבצע חיפוש משורת הכתובת. לאחרונה, החברה השיקה מנוע חיפוש משלה בגרסאת בטא, שניתן (אך לא חובה) להגדיר כמנוע חיפוש מובנה בדפדפן. מהתנסות בשימוש בו במושגים בעברית עלה כי לעתים הוא מציע תוצאות רלוונטיות, ולעתים מוזרות, כמו התוצאה העליונה לחיפוש המילה "שוקו" - מייסד קבוצה דתית ביפן בשם שוקו אשרה (Shoko Asahara). תוצאה פחות מתאימה למשתמש הישראלי הממוצע שחשק במשקה החלבי.

המאורגן

דפדפן Vivaldi שהשיק לאחרונה את גרסה 4.0 עשיר בפיצ'רים ושירותים מובנים. בין היתר הוא מציע פתקים, לוח שנה, תרגום דפי רשת, קורא חדשות (RSS) ומערכת התחברות למייל (Mail client) שאף מאפשרת חיבור למספר חשבונות מייל במקביל, וכל אלו מוטמעים בדפדפן. הוא אף מציע מגוון קיצורי מקלדת ומחוות עכבר, במטרה שמשתמשים יוכלו לבחור את הדרך המתאימה והנוחה ביותר עבורם להשתמש בו. המגוון הזה עשוי לבלבל, ובאתר החברה ניתן למצוא הסברים ומדריכים לאפשרויות והתכונות הרבות המוצעות.
5 צפייה בגלריה
ויואלדי
ויואלדי
מציע מגוון פיצ'רים והתאמות אישיות. ויואלדי
(יח"צ)
מבין כל אלו, אחד היתרונות המובהקים של ויואלדי הוא היכולת לשמור על סדר וארגון במהלך הגלישה, לטובת מולטי-טאסקינג. כך למשל, ניתן לקבץ מספר לשוניות פתוחות יחד, באמצעות לחיצה על אחת הלשוניות וגרירה שלה מעל לשונית אחרת. לקבוצת הלשוניות אפשר גם לתת שם, באמצעות לחיצה עליה עם הלחצן הימני, ובחירה ב-Rename Tab Stack. כך למשל, ניתן לחלק את הלשוניות הפתוחות לקבוצות בשמות "עבודה", "לימודים", "חופשה ביוון" וכו'. בשלב הבא, ניתן לבחור לצפות בכל הלשוניות שבערימה אחת במסך מפוצל, שוב על ידי לחיצה עליה עם המקש הימני ובחירה באפשרות Tile Tab Stack. באופן זה תוכלו למשל לפתוח פתק במקביל למאמר, ולהעתיק ממנו קטעי טקסט נבחרים, וכל זאת בזמן מעקב אחרי מבזקים או רשת חברתית, ללא צורך להחליף לשוניות או חלונות.

האידיאליסט

דפדפן Tor, שהשבוע הושקה גרסה 10.5 שלו, נחשב למאובטח במיוחד. בנוסף לכך שהוא חוסם מעקבים, החיבור שלו עובר דרך כמה שרתים גלובליים, כאשר בכל אחד מהם המידע של המשתמש מוצפן מחדש. בגלל שכבות ההגנה המרובות, בלוגו שלו מופיע בצל.
5 צפייה בגלריה
Tor
Tor
מאובטח במיוחד, אך עשוי להיות איטי. Tor
(מתוך אתר החברה)
את תור מפעיל ארגון ללא מטרות רווח, ודרך האתר הרשמי שמאפשר להוריד את הדפדפן, ניתן גם לתרום לארגון. בארגון מצהירים כי מטרתם לקדם זכויות אדם וחירויות, וכי הוא דוגל בלאפשר לאנשים גלישה אנונימית ובמלחמה בצנזורה ברשת. מסיבה זו, הוא מאפשר לפתוח אתרים שעשויים להיות חסומים במדינה של המשתמש. גם הדפדפן עצמו חסום במדינות מסוימות, אך באתר הרשמי יש הסבר למשתמשים באותן מדינות כיצד לעקוף את החסימה.
החסרון של תור הוא ששכבות ההגנה הרבות עשויות להביא לעתים לגלישה איטית יותר, ולכן הוא לא מומלץ עבור שימושים כמו צפיה בשירותי סטרימינג.

המוכר

גם דפדפן Firefox של חברת מוזילה, אופציה מוכרת יותר מהאחרות, מציע חוסם מעקבים כברירת מחדל. הוא אמנם פחות ממוקד בהגנה על פרטיות מהחברות הקטנות יותר, אך בהשוואה לשחקנים הגדולים בשוק הוא נחשב לכזה שמגן יותר על פרטיות המשתמשים. ניתן גם לשנות את הגדרת הפרטיות והאבטחה של הדפדפן מ-Standard ל-Strict, להגנה מוגברת. פיירפוקס מציע גם אופציה לשמירת סיסמאות, ובין הפיצ'רים הנוספים שלו ניתן למצוא אפשרויות שונות להתאמה אישית של הנראות שלו, ואפשרות צפיה בסרטונים בחלון קטנטן בזמן הגלישה, בדומה ליוטיוב.
5 צפייה בגלריה
מוזילה פיירפוקס
מוזילה פיירפוקס
מוזילה פיירפוקס. פרטיות מוגברת בנייד, על חשבון פיצ'רים
(צילום: shutterstock)
למשתמשי המובייל בלבד, החברה מציעה אופציה נוספת בשם "פיירפוקס פוקוס" - אפליקציה שמגבירה את ההגנה ממעקבים לעומת הגרסה הקלאסית. בכל פעם שתיגלשו ברשת דרך אפליקציית פיירפוקס פוקוס, היסטוריית הגלישה שלכם תימחק באופן אוטומטי בסיום הגלישה והיציאה מהאפליקציה. פיירפוקס פוקוס היא גרסה פשוטה בהרבה לעומת הדפדפן הקלאסי, שלא מציעה את כל האפשרויות אליהן משתמשיו רגילים.

תוספים לדפדפן

אפשרות נוספת לשמירה על הפרטיות בגלישה ברשת פרט להחלפת הדפדפן, היא להמשיך לגלוש בדפדפן אליו אתם רגילים, אך להתקין בו תוסף שיגן עליכם. שני תוספים לדוגמה הם DuckDuckGo - שם שמוכר בעיקר בזכות שירות החיפוש של החברה, שמציע אלטרנטיבה פרטית לעומת שירות החיפוש של גוגל, ו-Ghostery. גוסטרי אף מאפשר למשתמשים לבחון את כל חסימות המעקבים שהוא ביצע במהלך הגלישה. בגוסטרי מפתחים גם דפדפן שעומד בפני עצמו, וניתן להירשם דרך אתר החברה כדי להתנסות בגרסאת הבטא שלו. שתי החברות הללו מציעות גם אפליקציית דפדפן למובייל. בחודש מרץ השנה התגלה פגם אבטחה בתוסף של DuckDuckGo שהיה עשוי לאפשר לתוקפים לגשת למידע על אתרים שהמשתמשים בו ביקרו - אך החברה תיקנה את הפגם במהירות לאחר שהתגלה.