יותר משהצליחה אפל לחדש בשבוע שעבר בדגמי אייפון 14, היא הצליחה להפתיע בהכרזה שלפיה כל המכשירים שתמכור בארה"ב לא יכללו יותר את מגירת כרטיסי ה-SIM. הם יפעלו עם טכנולוגיית eSim בלבד, שמתבססת על כרטיס זעיר המובנה במכשיר (eSIM - קיצור של Embedded SIM, "סים מוטמע" או "סים אלקטרוני").
3 צפייה בגלריה
אפל מציגה את המעבר ל-eSIM
אפל מציגה את המעבר ל-eSIM
אפל מציגה את המעבר ל-eSIM
(צילום: אפל)
מדובר בהכרזה בעלת השלכות טכניות וכלכליות גדולות, שתפסה מפעילות סלולר ברחבי העולם שאינן תומכות עדיין בטכנולוגיה, לא מוכנות. יש כאלה, אגב, גם בארה"ב, והן עלולות להפסיד מאות אלפי לקוחות. כולן, שהיו בטוחות כי אפל מתכננת את המהלך רק לאייפון הבא, הקדישו את השבוע האחרון ללמוד את הנושא מחדש.
אפל היא מומחית להפתעות כאלה. היא הייתה הראשונה להסיר ממכשיריה - תמיד בבת אחת - את כניסת האוזניות, את כונן הדיסקטים, את כונן ה-CD-ROM, את טכנולוגיית הפלאש ועוד ועוד. בכל המקרים בצדק, ובכולם המהלך זכה לחיקוי מהיר אצל כל המתחרים והכריח את השוק כולו לעבור לטכנולוגיה הבאה.
בינתיים מתאמצים דוברי אפל ומפעילות הסלולר בעולם להרגיע: לפחות בשנה הקרובה אפל עוד תייצר את דגמי אייפון 14 גם בגרסה עם ה-SIM הישן, ואלו יימכרו בשאר העולם, מחוץ לארה"ב. בישראל למשל. אפל אמנם הפתיעה את המפעילות, אבל היא מאפשרת להן "הארכת התארגנות" עד לשנה הבאה.
אכן, פורמלית - במכשירי אייפון 14 שיירכשו בארה"ב לא ניתן יהיה להשתמש במדינות שבהן אין תמיכה ב-eSIM. לעומת זאת, תושבי ארה"ב שייסעו למדינות אחרות עם אייפון ה-eSIM שלהם יוכלו להפעיל אותו שם כרגיל בעזרת הסכמי הנדידה בין המפעילות.
במקביל, ההנחה היא, כי בחנויות אפל בארה"ב יימכרו לבסוף בכל זאת גם אייפונים עם מגירת SIM; אפל יודעת שחלק ניכר מלקוחותיה שם הם תיירים מחו"ל. המשמעות הישירה עבור התיירים הישראלים פשוטה: עד שהטכנולוגיה תיתמך בארץ - אם אתם מתכוונים לייבא אחד מדגמי אייפון 14 מארה"ב, חשוב לבדוק לפני הרכישה שלא מדובר בגרסת eSIM. אגב, בלי קשר, תמיד מומלץ לוודא שמדובר בגרסה הנמכרת גם בישראל.

השבב מוטמע במכשיר

ה-SIM הוותיק הוא כרטיסון פלסטיק זעיר שמספקת מפעילת הסלולר למנוי שלה (הכרטיס עבר קיטון משמעותי עם השנים, מסתם SIM ל"מיקרו SIM" ועד ה"ננו־SIM" של היום). הכרטיס מוכנס ל"מגירה" נשלפת זעירה בסמארטפון, ומשמש כ"תעודת הזיהוי" הסלולרית של בעליו: מוטבעים בו הפרטים המאמתים את זהותו מול חברת הסלולר. כך, כשאנחנו מבצעים שיחת טלפון או גולשים באינטרנט, החברה יודעת לשייך את השיחות והגלישה למספר הטלפון. בלעדיו אין אפשרות לבצע שיחות או לגלוש ברשת הסלולרית. eSIM, לעומת זאת, הוא שבב SIM זעיר עוד יותר, המוטמע במכשיר הסלולרי כבר בזמן ייצורו ולא ניתן לשליפה ממנו.
(צפו באירוע ההכרזה של אפל)
היתרון ב-eSIM הוא ש"תעודת הזיהוי" שהוא כולל ניתנת לתיכנות בהגדרות ממשק המכשיר או בסריקת ברקוד, בלי שום צורך לשלוף אותו. אם רוצים להחליף ספקית סלולר, אין צורך יותר ללכת לחנות או לחכות לשליח שיביא את ה-SIM. אפשר אפילו לתכנת כמה פרופילי מנוי שונים לאותו eSIM ולעבור ביניהם בקלות, בלחיצת כפתור; כלומר להיות מנוי בכמה רשתות בו־זמנית עם אותו מכשיר. למשל, מנוי עבודה בסלקום ומנוי פרטי בפלאפון, או מנוי ב-T-Mobile בארה"ב לצד מנוי בפרטנר בישראל. אייפון 14 ואייפון 14 פלוס, לדוגמה, יכולים לאחסן עד שישה חשבונות eSIM, ושניים מהם יכולים להיות פעילים בו-זמנית. אייפון 14 פרו ואייפון 14 פרו מקס יכולים לאחסן אפילו שמונה חשבונות.
היתרונות רבים: ה"מגירה" הוותיקה וכרטיס הפלסטיק הנשלף הם היום פתח לצרות - את המגירה אפשר לפתוח מבחוץ רק באמצעות דקר קטן. בגלל דקיקותה היא נוטה להישבר ולהישחק, כמו גם כרטיס הפלסטיק עצמו. לפעמים קשה להכניס או להוציא את ה־sim מהמגירה והוא נתקע וגורם נזק. בעבר היה צריך אפילו לפרק את גב המכשיר ואת הסוללה כדי להחליף אותו. סלולרי בלי מגירה נשלפת הוא גם, מטבע הדברים, אטום יותר למים ולאבק.
את ה-SIM הנשלף גם אי אפשר לשלב במכשירים קטנים באמת, כמו שעונים חכמים. בעידן של גאדג'טים קטנים אפילו יותר - כמו חיישנים המקושרים לרשת הסלולרית ("האינטרנט של הדברים") הוא כבר ממש לא רלוונטי. יתרון נוסף ל-eSIM הוא בתחום האבטחה: המכשיר נגנב? הגנב לא יוכל לשלוף ממנו את הסים - וכך יהיה קל יותר לאתר את הסמארטפון או לחסום אותו מרחוק. אחמד ח'אטאק, מייסד ומנכ"ל US Mobile, מפעילת רשתות וירטואליות סלולריות בארה"ב, אף חזה בראיון למגזין CNET, כי המעבר לטכנולוגיית eSIM יוביל עם הזמן לכך שאנשים יקנו את חבילת הסלולר שלהם בחנויות האפליקציות. למה לא בעצם.
3 צפייה בגלריה
אייפון 14 פרו
אייפון 14 פרו
תבדקו טוב לפני שאתם קונים בארה"ב. אייפון 14 פרו
(צילום: AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אבל יש גם חסרונות: חלק מהספקיות בעולם שכבר תומכות ב-eSIM, גם בארה"ב, רואות בכך הזדמנות לגבות מהלקוחות תשלום נוסף. בנוסף, במקרה של תקלה או שבר בטלפון והעברתו לתיקון במעבדה, כבר לא ניתן פשוט לשלוף את ה-SIM ולהעבירו למכשיר חליפי. יש צורך בהגדרה חדשה מול ספקית הסלולר. אפל מספקת לבעיה פתרון חלקי באייפונים, החל ממערכת ההפעלה iOS 16 – ניתן להעביר בהם חשבון eSIM מאייפון לאייפון באמצעות קישוריות בלוטות'. אבל מה אם אתם מחליפים אייפון בגלקסי? ומה אם אתם חוזרים ממכשיר חדש למכשיר ישן שלא תומך ב-eSIM?
התמיכה ב-eSIM, אגב, יכולה להיכלל גם במכשיר עם SIM רגיל: כך, למשל, כל דגמי האייפון החל מאייפון XS ו-XR תומכים בטכנולוגיה, וכן דגמי אייפד פרו מ-2018. בין מכשירי סמסונג, תמיכת eSIM קיימת בדגמי גלקסי S20 ומעלה, נוט 20, ובדגמי הפליפ והפולד המתקפלים. גם חלק מהמותגים הסיניים הנמכרים בארץ תומכים בטכנולוגיה. זה חשוב, כי בעלי המכשירים הללו יכולים כבר היום למשל לרכוש חבילות מנוי מוזלות בחו"ל מספקיות התומכות ב-eSIM.

קלות הנטישה הבלתי נסבלת

לא מדובר בטכנולוגיה חדשה. ה-eSIM הוצג לראשונה כבר ב-2013 על ידי ארגון GSMA (שמייצג מאות מפעילי סלולר ברחבי העולם). המפעילות לא יודו בכך, אבל העובדה שהטכנולוגיה לא יושמה על ידי רובן מיד נובעת בעיקר מ"סיבות מסחריות", כלומר מתאוות בצע: הן דואגות מהקלות הבלתי נסבלת שמאפשר ה-eSIM למעבר בין חברות, ומהעובדה שהוא מצמצם את המפגש הפיזי שלהן עם הלקוחות: אם לא צריך כבר להגיע לנקודת מכירה, איך יציעו להם מבצעים ושדרוגים?
ומעל הכל - ה-eSIM מאיים גם על הרווחיות האדירה מחבילות החו"ל שהן מוכרות לנו ביוקר: מעטים יודעים, אבל הוא מאפשר כבר היום רכישה ומעבר מהיר ופשוט לשירות סלולרי מקומי בכל מדינה. בלי eSIM, מי שיוצא לחו"ל ומחליט לחסוך ולא לרכוש בארץ חבילת סלולר יקרה אצל הספקית שלו, נדרש לטרוח קצת: למצוא במדינת היעד חנות שבה ניתן לרכוש SIM מקומי, להחליף את ה-SIM הישראלי וגם למצוא לו מקום אחסון בטוח עד החזרה לארץ. הטרחה הזו עדיין מרתיעה רבים. עם ה-eSIM המעבר קל ופשוט: צריך רק לאתר עוד לפני הטיסה את החבילה המתאימה באינטרנט ולהוריד אותה ישר לטלפון. ירדתם מהמטוס? אתם מחוברים.
כל אלו הניעו את הספקיות עד כה "לדחות את הקץ" ככל האפשר, והן זוקפות לזכותן הצלחה בכך. אפל, כדרכה, מסמנת עכשיו את הקץ הזה בלי למצמץ. ההכרזה של אפל עוררה מבוכה גם אצל ספקיות הסלולר בארה"ב שתומכות ב-eSIM, כמו AT&T, ורייזון ו-T-Mobile. הן חוששות בעיקר משבוע ההשקה הראשון, ב-22 בספטמבר, אז ינסו במקביל מיליוני רוכשי האייפונים החדשים להחליף את חבילת ה-SIM הישנה שלהם בחבילת eSIM. מהלך כזה, המתבצע בעת ובעונה אחת, עלול להעמיס על הרשתות.
המפעילות הגדולות בישראל, סלקום, פרטנר, פלאפון והוט מובייל - שעומדות מאחורי רשתות הסלולר המקומיות - לא מציעות עדיין תמיכה ל-eSIM בסמארטפונים. לעומת זאת, כבר מ-2019 הן כן תומכות ב-eSIM בשעונים חכמים מתוצרת אפל וסמסונג, שפועלים עצמאית מול הרשת ולא נסמכים על קישור לסמארטפון בבלוטות'. מקורות בחברות טענו בפנינו השבוע, כי ההתאמה ל-eSIM שתידרש בסמארטפונים שונה ומורכבת יותר, אולם גורמים המצויים בתעשיית הסלולר מביעים ספק: לדבריהם, בכל ארבע החברות, עיקר עבודת ההתאמה והתמיכה הטכנית ב-eSIM בוצע כבר לפני שלוש שנים עבור השעונים. ההשלמות הנדרשות עכשיו (ושניתן היה לבצען מזמן) הן שוליות, ומתמקדות בעיקר ב"בילינג" - בתהליכי החיוב על השימוש והגבייה. "הם צריכים רק להרים את השאלטר", אמרו לנו.
3 צפייה בגלריה
סמארטפון עם eSIM
סמארטפון עם eSIM
סמארטפון עם eSIM. מעבר מהיר בין ספקיות
(צילום: shutterstock)
בינתיים - למרות ההבטחות המעורפלות שפיזרו השבוע המפעילות על ההיערכות שלהן לקראת הפעלת השירות השנה - נראה שאין להן אינטרס למהר לשום מקום. לפחות עד השנה הבאה, אז תפסיק כבר אפל - וככל הנראה גם סמסונג ואחרות בעקבותיה - לייצר ולשווק מכשירים עם SIM ישן. כיוון שכולן גם יבואניות רשמיות לסמארטפונים של אפל בישראל - הן דווקא חוגגות את העובדה שהישראלים יתקשו השנה לרכוש אייפונים חדשים וזולים בניו יורק; ה"גזירה" הזו משחקת לידיהן ולידי יבואניות גדולות כמו איידיגיטל וסי-דאטה, ותיאורטית תקל עליהן להעלות מחירים אם ירצו, אפילו באילת.
שלא במקרה, כולן נמנעו השבוע מתשובה ישירה לשאלה האם ומתי יתמכו בישראל בטכנולוגיית ה-eSIM בסמארטפונים. בפלאפון אומרים, כי החברה מודעת לביקוש ל-eSIM גם בסמאטרפונים ונערכת לכך; בסלקום ציינו כי "כרגע מגיעים לארץ מכשירים חדשים עם SIM כרגיל. אבל כמובן שאנחנו נהיה ערוכים לכל שינוי טכנולוגי שיהיה בהמשך, כפי שהיינו כל השנים". בפרטנר נמנעים מתגובה רשמית אך גורמים בחברה אומרים, שלא לציטוט, כי היא נערכת להשקה בחודשים הקרובים. מ-HOT מובייל נמסר כי החברה "תמשיך להוביל את מהפכת ה-eSIM בישראל".
ממשרד התקשורת נמסר אתמול: "יש כיום מכשירים שמאפשרים לצרכנים להשתמש בפתרונות eSIM גם בנדידה (כלומר בחו"ל - י.ו.), גם ללא תמיכה של החברות לשימוש בתוך הרשת שלהן. אנחנו מתכוונים לפעול כדי ליידע את ציבור הצרכנים באפשרויות העומדות בפניו כדי להפחית עלויות נדידה. משרד התקשורת ממשיך גם לעקוב אחר ההתפתחויות הטכנולוגיות, הכוללות בין היתר מכשירים ללא SIM פיזי שהושקו לאחרונה, ויבחן התערבות רגולטורית במידת הצורך".