המשפיענים הווירטואליים, שנוצרו באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ובינה מלאכותית, פועלים בסושיאל מדיה כאילו היו אנשים אמיתיים ומצליחים לצבור קהלים עצומים ולהשפיע על דעת הקהל.
6 צפייה בגלריה
קנזה ליילי
קנזה ליילי
קנזה ליילי מלכת היופי הראשונה שנוצרה כולה על ידי AI
(צילום: אינסטגרם)
לפי דו”ח של Grand View Research, שווי השוק העולמי של משפיענים וירטואליים הוערך בכ-3.6 מיליארד דולר בשנת 2022 וצפוי לגדול בשיעור צמיחה שנתי ממוצע של 38.9% מ-2023 ועד 2030, ולהגיע ל-45.82 מיליארד דולר בשנת 2030. אז מי הם אותם משפיענים וירטואלים שנוצרו ופועלים דרך AI, בחלקם
נטלי זהר משפיענים בינה מלאכותית
(צילום: נטלי זהר, תמונה נעה תשבי - מקור Noa Tishby Photo / Mandel JCC)

מלכת היופי מבוססת AI הראשונה נבחרה: מהפכה או גימיק?

לפני כמה ימים נערכה תחרות מיס AI הראשונה בעולם. הזוכה היא קנזה ליילי ממרוקו. ליילי, לובשת חיג'אב ומקדמת ערכים של מעמד האישה, זכתה בפרס של 20 אלף דולר. הקטגוריות בתחרות כללו את היכולות הטכנולוגיות, המראה והפעילות שלה בסושיאל מדיה.
6 צפייה בגלריה
קנזה ליילי
קנזה ליילי
קנזה ליילי
(צילום: אינסטגרם)
ליילי צברה מעל 200 אלף עוקבים באינסטגרם והעמוד שלה מוקדש לנשים ממרוקו. היוצרת שלה, מריאם באסה מקזבלנקה, השתמשה בטכנולוגיית AI מתקדמת ליצירת הדמות. "ה-AI הוא לא רק כלי, אלא כוח טרנספורמטיבי שיכול לערער תעשיות ונורמות וליצור הזדמנויות שלא היו קיימות קודם לכן", אמרה ליילי בנאום הזכייה.
התחרות ממחישה את היכולת של משפיענים דיגיטליים לשנות סטנדרטים חברתיים ותרבותיים. העולם הווירטואלי הפך זה מכבר לשיח חברתי ותרבותי והוא התקדם הרבה מעבר לחלוקת לייקים לדמות דיגיטלית.

המהפכה החדשה

תופעת המשפיענים הווירטואליים אינה חדשה. הדמות ליל מיקלה, שנוצרה ב-2016, נחשבת לאחת המשפיעניות המובילות ביותר כיום. היא צברה מיליוני עוקבים באינסטגרם, היא משווקת מותגים יוקרתיים והיא נבחרה לאחת מהאנשים המשפיעים ביותר באינטרנט על פי מגזין טיים. מיקלה לא משמשת רק ככלי שיווקי עוצמתי, אלא גם כדמות עם אג'נדה חברתית חזקה. היא פועלת למען הסביבה ויש לה פעילות רשתית חזקה בתחום.
מי שיצר את הדמות ומנהל אותה הוא סטארט אפ מלוס אנג'לס שהוערך ברווח נקי של 10 מיליון דולר ב-2023. כיום, מיקלה גובה יותר מ-10,000 דולר עבור סטורי ממותג. מיקלה עשתה פריצת דרך אדירה בעולם המשפיענים, שכן עם השנים היא מתפתחת, הסיפור שלה הולך ונהיה אנושי ואותנטי והעוקבים מאמינים לה ומעריצים אותה.
מאז יצירתה של מיקלה, נוצרו יותר מ-100 משפיענים וירטואליים משמעותיים בעולם, לכל אחד מהם אלפי עוקבים ולחלקם אפילו מיליונים. הכוח שלהם, בעיקר בקרב הדור הצעיר, הוא אדיר ולא תמיד משמש לטובת ישראל. לדוגמה, מקללה גייסה תרומות לעזה לפני כמה חודשים בעמוד האינסטגרם שלה, הכולל יותר מ-2.5 מיליון עוקבים.
6 צפייה בגלריה
Noonoouri משפעינית רשת וירטואלית
Noonoouri משפעינית רשת וירטואלית
Noonoouri משפעינית רשת וירטואלית והיוצר שלה
(צילום מסך: אינסטגרם )
תחום המוזיקה בעולם המשפיענים הווירטואליים גם מרתק במיוחד. נונורי (Noonoouri), דמות דיגיטלית שנוצרה על ידי המעצב הגרמני יורג זובר, חתמה על הסכם הקלטות עם וורנר מיוזיק. יש לה יותר מ-400 אלף עוקבים באינסטגרם וערוץ בספוטיפיי שהמעריצים להקשיב לה. היא המשפיענית הווירטואלית הראשונה שהפכה לכוכבת פופ. היא נראית מצוירת לחלוטין ולא מנסה להיראות אנושית, אך היא עדיין מסתובבת עם אומנים כמו אד שירן, דואה ליפה וקארדי בי.

כשהדמויות מקבלות חיים עצמאיים

הדמויות הווירטואליות שהכרנו עד היום הופעלו על ידי אנשים אמיתיים, אך מה קורה כשהן מתחילות לקבל חיים עצמאיים? דוגמה בולטת היא שושי, הסבתא הדיגיטלית מאינסטגרם. היא בת 75 ובביו שלה כתוב "75 בבינה מלאכותית שזה ממש ילדה". אם תנסו לכתוב לשושי היא תענה לכם בסגנון החביב שלה.
6 צפייה בגלריה
שושי AI הסבתא הדיגיטלית
שושי AI הסבתא הדיגיטלית
שושי AI הסבתא הדיגיטלית
(צילום: אינסטגרם)
מי שיצרה והנפישה את הדמות בעזרת ChatGPT היא דנה ישראלי. היא הגדירה את הכללים שלפיהם שושי עונה, כולל טון הדיבור ודוגמאות לתשובות. מומחה האוטומציה מקס גומברג יצר את החיבור לדמות של שושי, שמאפשר לה לקרוא ולכתוב תגובות עצמאיות באינסטגרם.
צרכנים אוהבים אינטראקציה עם סלבריטאים וירטואליים. לפי המחקרים, הם מקבלים פי שלושה יותר מעורבות מאשר משפיענים אחרים. ככל שהמשפיענים הדיגיטליים מוטמעים יותר ביום יום שלנו ונהיים אנושיים יותר, הגבול בין הווירטואלי למוחשי מיטשטש. יש היום קריאות לרגולציה בגלל חששות אתיים - שמא נאבד שליטה על הדמויות ולא נדע מי אמיתי ומי לא.

משפיענים בחסות המדינה

המשפיענים הווירטואליים יוצאים גם מחוץ לרשת והופכים לדמויות שיכולות לסייע בהנגשת מסרים מדינתיים. דוגמה לכך היא ויקטוריה שי, דוברת הבינה המלאכותית הראשונה של משרד החוץ האוקראיני. ויקטוריה מדווחת בזמן אמת על המלחמה עם רוסיה בכל שפה, תוך שמירה על רצף קבוע של התקשרות עם הקהל והעיתונאים.
6 צפייה בגלריה
ויקטוריה שי, הדוברת הווירטואלית של משרד החוץ האוקראיני
ויקטוריה שי, הדוברת הווירטואלית של משרד החוץ האוקראיני
ויקטוריה שי, הדוברת הווירטואלית של משרד החוץ האוקראיני
(צילום מסך: אינסטגרם )
לטענת משרד החוץ האוקראיני, הנוכחות שלה מאפשרת להם לחסוך זמן ומשאבים ולתת לה לעמוד מול התקשורת בכל שפה ובכל זמן. כרגע יש בקרה על התכנים שלה ובן אדם אמיתי מנהל אותם. בעתיד, כמו במקרה של שושי, ייתכן שויקטוריה תהפוך לדמות אוטונומית לחלוטין.
המהפכה של משפיענים וירטואליים הגיעה גם לישראל. דני, המשפיענית הדיגיטלית הראשונה בארץ, הגיעה מניו יורק. היא בת 26 ומסתובבת עם הברנז’ה המקומית, מככבת בקמפיינים של אדידס לצד מפורסמים ומנהלת עמוד לייפסטייל באינסטגרם, שבו היא משתפת חוויות מהחופשות שלה, את האוכל שהיא מזמינה במסעדות ואת הפגישות עם החברים הפיזיים שלה.
6 צפייה בגלריה
דני הלו משפעינית רשת וירטואלית
דני הלו משפעינית רשת וירטואלית
דני הלו משפעינית רשת וירטואלית ישראלית
(צילום מסך: אינסטגרם )
חברת דאדא מדיה פיתחה את דני באמצעות טכנולוגיה שיצרה דמות AI המאפשרת לה לנהל חיים וירטואליים המשתלבים בעולם הפיזי. לדברי המנכ"ל איתי משה "דני היא משפיענית לכל דבר ועניין. היא מקיימת אורח חיים מלא, מפרסמת תכנים יום יומיים והעולם שלה כל כך מטושטש שלפעמים היא מקבלת הצעות לדייטים מאנשים שחושבים שהיא אמיתית".

ליהנות מכל העולמות

מה שהתחיל כסקרנות רגעית הפך לתופעה עולמית המשנה את פני התקשורת והשיווק. הדמויות האלו מפתחות תכונות כמעט אנושיות, מסקרנות ואפילו אותנטיות. האם משפיענים אמיתיים צריכים להתחיל לחשוש? לא בהכרח, אבל אולי זה הזמן לייצר דמות דיגיטלית משלהם ולהרוויח משני העולמות. מה עם דמויות פיזיות? האם הן גם יוצרות דמויות וירטואליות משל עצמן?
אנו מתחילים לראות ניצנים של משפיענים שיוצרים לעצמם אווטארים דיגיטליים באמצעות כלים מתקדמים. אחת הדוגמאות המעניינות ביותר לאחרונה היא הזמרת FKA Twigs, שיצרה אווטאר דיגיטלי הנקרא AI Twigs כדי לנהל את הקשרים עם המעריצים שלה באינסטגרם. האווטאר שלה לא רק מדבר כמה שפות אלא גם משמר את האישיות והקול הייחודי שלה, מה שמאפשר לה להתמקד במוזיקה וביצירה שלה מבלי לוותר על הקשר עם המעריצים.
שחקנים, דוגמנים ומשפיענים נוספים עשויים להתחיל ליצור דמויות וירטואליות שנראות ונשמעות כמוהם. הן יוכלו להשתתף בקמפיינים, בסרטונים ובפעילות ברשתות. חלקם אפילו לוקחים סוכנים לדמות הווירטואלית שלהם, בנוסף לדמות הפיזית שלהם. זה פותח דלת לעולם חדש של אפשרויות, שבו הגבול בין האמיתי לדיגיטלי מיטשטש עוד יותר והכול אפשרי.
גם הגברים נכנסים לתמונה
העולם הווירטואלי אינו נחלתן הבלעדית של המשפיעניות בלבד. כיום, גם גברים נכנסים לעולם המשפיענים הווירטואליים ומביאים עמם סגנון והשפעה ייחודיים. פול סונגס, מוזיקאי וירטואלי, משתמש במוזיקה כדי להתחבר לעוקביו וליצור תוכן מרתק. הוא משלב הופעות וירטואליות עם אינטראקציות מקוונות ומראה כיצד דמות דיגיטלית יכולה ליצור קשר אמיתי ואותנטי עם קהל אנושי.
גם FN מיקה, ראפר וירטואלי, משלב טכנולוגיה ומוזיקה ליצירת אסתטיקה עתידנית. הוא הפך לתופעה ויראלית עם מיליוני עוקבים ברשתות, ואף חתם על חוזה עם חברת תקליטים גדולה. עם זאת, הפרויקט שלו עורר גם ביקורת בשל שימוש בסטריאוטיפים גזעניים, מה שהוביל לסיום מוקדם של החוזה. מתברר כי לא ניתן לשלוט לגמרי בדמויות האלו.
ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, אנו צפויים לראות עוד ועוד משפיענים וירטואליים גבריים, ובעיקר את המותגים משתפים איתם פעולה כדי לפנות לקהל היעד הצעיר ובפרט לנשים צעירות שעוקבות אחריהם.
הכותבת הינה חוקרת מגמות ועולמות וירטואליים ומרצה באוניברסיטת רייכמן