לפני שלוש שנים אדם נוימן היה על גג העולם: הוא עמד בראש WeWork, אחד הסטארטאפים בעלי השווי הגבוה בעולם, שבשיאו הוערך בכ-47 מיליארד דולר; לרשותו עמד מטוס פרטי שיכול לקחת אותו לכל מקום שירצה בעולם; והוא היה רגע לפני הנפקה שהייתה אמורה להפוך אותו לאיש עשיר הרבה יותר.
3 צפייה בגלריה
אדם נוימן נואם
אדם נוימן נואם
אדם נוימן. רוצה לעשות מהפכה בתחום הנדל"ן למגורים
(צילום: רויטרס)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אבל אז הכל התפוצץ. אם צפיתם בסדרה WeCrashed, שעלתה באפל TV פלוס מוקדם יותר השנה ומגוללת את סיפורה של WeWork, אתם כבר מכירים את הסיפור: WeWork בהנהגתו של נוימן פעלה ללא מודל עסקי בר קיימא ושרפה מזומנים בקצב מהיר בשביל להמשיך לצמוח, השקיעה ביוזמות משונות כמו בית ספר יסודי פרטי בראשותה של אשתו רבקה נוימן וסיימה את 2018 עם הפסדים בגובה 1.6 מיליארד דולר. ועוד לא אמרנו מילה על המוטו התמוה של החברה - "לרומם את המודעות של העולם".
המייסד והמנכ"ל נוימן, שנולד בישראל ב-1979, קנה לעצמו שם של יזם אקסצנטרי עם חיבה יתרה למסיבות, אלכוהול וחומרים אחרים. באחת הסצנות הזכורות מהסדרה (שמבוססת על אירוע אמיתי), רגע אחרי שהודיע על פיטורים בחברה, הפגין נוימן מופת של חוסר רגישות כאשר חילק טקילה לעובדים והעלה לבמה את הראפר Run-DMC. במקרה אחר, לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, הוא וחבריו החביאו מריחואנה בתוך קופסה של דגני בוקר במטוס הפרטי שהטיס אותם לישראל, מה שגרם לבעלים של המטוס להחזיר אותו בדחיפות לארה"ב מחשש שהרשויות בישראל יתפסו את הסם.
3 צפייה בגלריה
מתוך WeCrashed
מתוך WeCrashed
ג'ארד לטו ואן האת'וויי בתפקיד אדם ורבקה נוימן בסדרה WeCrashed
(צילום: + AppleTV)
החגיגות האלה הגיעו לקיצן בספטמבר 2019, כאשר נוימן נאלץ להתפטר מתפקידו ולוותר על השליטה בחברה שהקים לאחר שההנפקה נדחתה והמשקיעים איבדו בו אמון. הוא עזב עם חבילת פיצויים נאה בשווי מאות מיליוני דולרים מחברת סופטבנק היפנית שהשתלטה על WeWork, ומאז שמר על פרופיל נמוך יחסית. עד השנה, זאת אומרת.

4,000 רמזים לקאמבק

הסימן הראשון לקאמבק של נוימן הגיע בינואר, כאשר דווח כי היזם רכש את השליטה בכ-4,000 דירות ברחבי ארה"ב תמורת כמיליארד דולר. למקורביו הוא אמר אז כי הוא מתכוון להקים חברה שתטלטל את שוק השכירות. ארבעה חודשים לאחר מכן הודיעה חברה חדשה שהקים, FlowCarbon, על גיוס של 70 מיליון דולר. המטרה: להקים פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין למסחר בהיתרים לפליטות פחמן דו-חמצני. אחת המשקיעות הבולטות בחברה, שרשמה צ'ק על סך 32 מיליון דולר, הייתה אנדריסן הורוביץ, מקרנות ההון סיכון המצליחות בארה"ב ושחקנית משמעותית בתחום הקריפטו.
ההערכה שנוימן מפלס את דרכו בחזרה למרכז הבמה הפכה השבוע לעובדה מוצקה, כאשר התברר שאנדריסן הורוביץ השקיעה לא פחות מ-350 מיליון דולר בסטארט-אפ החדש שלו, Flow, לפי שווי מוערך של מיליארד דולר. מדובר בצ'ק הגדול ביותר שהחברה רשמה אי פעם ובאחת ההשקעות הגדולות בהיסטוריה בסטארט-אפ שנמצא בשלבים התחלתיים. אנדריסן הורוביץ השקיעה בעבר בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, פינטרסט, רובלוקס ועוד חברות רבות.
עדיין לא ברור מה בדיוק תציע Flow ללקוחות הפוטנציאליים כאשר תשיק את שירותיה ב-2023 ומהו בדיוק המודל העסקי שלה. מארק אנדריסן, מייסד משותף של קרן ההון סיכון שיהיה חבר דירקטוריון ב-Flow, הסביר כי הסטארט-אפ רוצה לטפל בבעיות הקיימות היום בשוק השכירות, בהן העובדה שהשוכרים לא יכולים להחזיק בבעלות על הבתים שלהם והיעדר חיבור חברתי בין שכנים.
לפי הניו יורק טיימס, Flow תפעל בבתים שבבעלותו של נוימן ותציע את שירותיה לבעלי דירות אחרים שיוכלו לחבור אליה כדי שתנהל את הנכסים שלהם, בדומה למלון שחובר לרשת גדולה יותר על מנת שתנהל עבורו את המקום. כמו במיזמים הקודמים של נוימן, גם כאן צפויים להיות מאפיינים קהילתיים , וייתכן ש-Flow תציע גם שירותים בתחום הקריפטו. נוימן כבר ניסה בעבר לפעול בתחום הנדל"ן למגורים עם יוזמת WeLive של WeWork, שבמסגרתה הקים מתחמים משותפים למגורים. היוזמה נסגרה לאחר שנוימן עזב את WeWork.
אנדריסן קישר בין Flow לבין ההשפעות של מגפת הקורונה שאיפשרה לאנשים להתגורר הרחק ממרכזי הערים וממקומות העבודה שלהם, גרמה לירידה באינטראקציה בין בני אדם והובילה לשינויים בסדר העדיפויות של העובדים. "עולם הנדל"ן למגורים צריך להתייחס לדינמיקה המשתנה, ועדיין אף אספקט בשוק הנדל"ן המודרני אינו מוכן לשינויים האלה. אנחנו מתרגשים לחבור לאדם נוימן ולקולגות שלו ב-Flow, שרוצים לטפל בדיוק בבעיה הזאת".

"כמו מכה בבטן"

אבל לא כולם מרוצים מהקאמבק של נוימן. מבחינתם של אנשים רבים בעולם ההייטק ובקהילה העסקית מדובר בפרסונה נון גרטה, אישיות לא רצויה שגרמה להתרסקות של WeWork משווי של 47 מיליארד דולר לכמה מיליארדים בודדים ומסמלת סגנון ניהול בלתי אחראי שאין לו מקום בעולם. אנשים לומדים מטעויות, מודים חלקם, אבל צ'ק חסר תקדים על סך 350 מיליון דולר הוא כמו לערוך מסיבת ענק לרגל שובו של איש שצריך להוכיח שהוא בכלל ראוי לעבור שוב את מפתן הדלת.
3 צפייה בגלריה
מארק אנדריסן
מארק אנדריסן
"מתרגשים לחבור לאדם נוימן". מארק אנדריסן
(צילום: AP)
"הגודל של הצ'ק והמימון חסר התקדים למישהו שידוע כאיש עסקים לא מוסרי גורמים לתגובה רגשית", הסבירה ל-BBC אליסון באיירס, מייסדת ומנכ"לית חברת סקרוביוס, שמסייעת לסטארטאפים בהובלת אנשים מקבוצות בתת-ייצוג. "כל אדם אחר צריך לעמוד בסטנדרטים בלתי אפשריים. מכאן נובע הזעם".
לזלי פיינזייג, מייסדת ומנהלת קרן ההון סיכון גרהאם ו-ווקר שמשקיעה בסטארטאפים בהובלה נשית, אמרה כי השקעת הענק בסטארט-אפ החדש של נוימן הרגישה עבורה כמו מכה בבטן. "הלוואי שנשים היו מקבלות את אותה הזדמנות להיכשל בצורה כל כך מפוארת כמו אדם נוימן", אמרה.
אחד הציוצים הבולטים בנושא בטוויטר השווה בין נוימן לבין אליזבת הולמס, המייסדת של חברת תראנוס שהורשעה בהונאת משקיעים ועשויה לרצות עונש מאסר של עד 20 שנה. הולמס, נכתב בציוץ, הפסידה מיליארד דולר מכספי המשקיעים בזמן שנוימן הפסיד 11 מיליארד דולר. ראוי לציין שבניגוד להולמס, נוימן מעולם לא הואשם בהונאת משקיעים.
ג'ון דרצ'מן, מייסד שותף של חברת הנדל"ן ווטרפורד, אמר כי "אדם הוא בבירור איש מכירות מדהים והוא יודע ליצור נרטיב וחזון. הוא הצליח מאוד בגיוס הרבה כסף עבור WeWork". ולמרות זאת, לדבריו, בעולם הנדל"ן תוהים: "האם מדובר ב-WeWork פרק ב'? רק הזמן יגיד".
המעורבות של נוימן, אגב, היא לא הסיבה היחידה לכך שאנדריסן סופג ביקורת על סכום העתק שהחליט להשקיע ב-Flow. מעיני העיתונות בארה"ב לא חמקה העובדה שעל אף ההצהרה שלו על כך שאחת הבעיות החמורות בשוק הנדל"ן בארה"ב היא המחסור בדירות למגורים, הוא ואשתו חתמו לאחרונה על התנגדות לפרויקט להקמת בתים משותפים בעיירה שבה הם מתגוררים בקליפורניה.