אם אתם מנויים לנטפליקס, כנראה שאתם כבר יודעים שענקית הסטרימינג החליטה להעלות את מחירי החבילות שלה בישראל ב-15% עד 17%. אם צרת רבים מנחמת אתכם, החברה העלתה במקביל גם את מחירי החבילות בצפון אמריקה, השוק הגדול ביותר שלה.
2 צפייה בגלריה
נטפליקס
נטפליקס
נטפליקס
(צילום: MCT)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

העיתוי של ההתייקרות הזאת מפתיע למדי: היא מגיעה בשיאן של "מלחמות הסטרימינג", כאשר השוק צפוף מתמיד והמלחמה על ליבם וכיסם של הצרכנים תופסת תאוצה. חשבתם שתחרות אמורה להוביל לירידת מחירים? מסתבר שלא תמיד.
עם 214 מיליון מנויים ברחבי העולם, נטפליקס היא עדיין השחקנית הדומיננטית בשוק הסטרימינג, אבל דיסני פלוס (118 מיליון מנויים) נושפת בעורפה ומאיימת על ההגמוניה שלה. מאחורי דיסני ניצבת שורה של שחקניות חדשות וישנות - HBO Max, אמזון פריים וידאו, פיקוק, הולו, אפל TV פלוס ועוד - שרוצות גם הן פיסה מהעוגה.
המלחמה על נתח השוק צפויה לגרום לענקיות הסטרימינג להוציא סכום חסר תקדים על תוכן ב-2022. לפי דיווח בפייננשל טיימס מהחודש שעבר מדובר ב-115 מיליארד דולר, ואילו בחברת המחקר Ampere נוקבים בסכום גבוה בהרבה - 220 מיליארד דולר.
נטפליקס עצמה צפויה להוציא השנה כ-17 מיליארד דולר על תוכן, עלייה של יותר מ-25% בהשוואה ל-2021 ויותר מ-57% בהשוואה ל-2020. זה קורה בזמן שהיא סובלת מהאטה משמעותית בצמיחה ומשיעור נטישה מעורר דאגה, בעיקר בצפון אמריקה. מכיוון שמספר המנויים שלה לא צפוי לעלות באופן דרמטי, היא צריכה למצוא דרך אחרת לממן את הסרטים וסדרות הטלוויזיה שלה - והפתרון הפשוט ביותר הוא העלאת מחירים.

המומנטום של נטפליקס

אורן רוזמןאורן רוזמןצילום: אלמוג סוגבקר
"לטעמי מדובר במהלך אמיץ ולא טריוויאלי", אומר אורן רוזמן, שותף בחטיבת הייעוץ הניהולי ומוביל סקטור תקשורת ומדיה בחברת הייעוץ דלויט. "גם אנליסטים בשוק חלוקים לגבי ההשפעה שלו על בסיס המנויים של נטפליקס. למה נטפליקס עושה זאת עכשיו? ראשית כי היא חייבת. נטפליקס בנויה על מודל עסקי בודד של דמי מנוי וזאת בניגוד לחברות מדיה אחרות שיש להן הכנסות ממספר מודלים עסקיים. בנוסף, בניגוד לחברות אחרות נטפליקס דבקה בהצהרות שלא תכניס פרסום לפלטפורמה. מנגד, התחרות מחייבת אותה להמשיך ולהשקיע בתוכן. מדובר בכ-17 מיליארד דולר בשנה ואני צופה שזה עוד יגדל".
רוזמן מוסיף כי "נטפליקס מתקשה לייצר תזרים חיובי חזק והיא חייבת לשפר את הרווחיות. הצמיחה במספר המנויים מגיעה בעיקר משווקים גלובליים עם דמי מנוי נמוכים יותר, ולכן צמיחה בהכנסות בארה"ב תגיע כרגע רק מהעלאת מחירים. משהו צריך להזין את התיאבון של הוצאות התוכן".
2 צפייה בגלריה
משחק הדיונון
משחק הדיונון
משחק הדיונון. נטפליקס מנצלת את הפופולריות של הלהיט הקוריאני
(YOUNGKYU PARK)
ויש עוד סיבה לכך שנטפליקס מעלה את המחירים דווקא עכשיו. "נראה שהתזמון יותר טוב ממה שעשוי להיות בעוד חצי שנה, ולכן היא מעדיפה לייצר את הזעזוע מול הלקוחות עכשיו", אומר רוזמן ומציין שהחברה עדיין נהנית מהמומנטום שיצרו כמה להיטים שהוציאה בחודשים האחרונים, ובראשם הסדרה "משחק הדיונון". בעוד כמה חודשים שוק הסטרימינג עשוי להיראות אחרת.
מה עשוי להשתנות? "המיזם המשותף של וורנר מדיה ודיסקברי יושלם עם הרוח הגבית של הנכסים של HBO", אומר רוזמן, "ויאקום-CBS תגייס מומנטום חזק יותר בשוק למוצר שלה, פרמונט פלוס; אמזון תבין איך היא משלבת בשירות שלה את אולפני MGM שרכשה בשנה שעברה; ואפל תפצח את הדרך להצמיח משמעותית את שירות הסטרימינג שלה. בקיצור - חייבים להעלות מחירים ועדיף עכשיו מאשר מאוחר יותר".
אגב, מי שמתכוונת להוציא השנה יותר כסף על תוכן מאשר נטפליקס היא דיסני פלוס. לפי ההערכות של מורגן סטנלי, החברה צפויה להוציא 23 מיליארד דולר על תוכן בשנה הקרובה, עלייה של 35-40% בהשוואה לשנה שעברה. אם סופרים גם זכויות על שידורי ספורט, הסכום מזנק ל-33 מיליארד דולר. השירות - שאמור להגיע השנה גם לישראל - כבר העלה מחירים בשנה שעברה, ולא מן הנמנע שצפויה עלייה נוספת בהמשך השנה.
ובזמן שנטפליקס מתייקר בישראל ובצפון אמריקה, יש מדינה שבה המשתמשים דווקא נהנים מהנחות. בחודש שעבר הורידה נטפליקס את מחירי החבילות בהודו בשיעור של עד 60%. מחיר החבילה היקרה ביותר, שעולה 20 דולר בארה"ב ו-70 שקלים בישראל, עומד כעת בהודו על 8.7 דולר בלבד. חבילת מובייל - שאינה זמינה בישראל - עולה שם 2.7 דולר בלבד. הסיבה למחירים הנמוכים: ענקית הסטרימינג משתרכת מאחורי דיסני ואמזון בהודו והיא משתוקקת להגדיל את נתח השוק שלה בתת-היבשת המתפתחת - המדינה השנייה הכי מאוכלסת בעולם - שעשויה להפוך למכרה זהב בשנים הקרובות.