עם גל הקורונה המתעצם שתוקף את מדינות העולם, עצם ההחלטה לקיים את המשחקים האולימפיים בטוקיו, גם אם ללא קהל, הוא עניין משמח. עם שיעורי חיסון נמוכים מאוד ותמותה של עשרות אלפים, לא פלא שרבים מהיפנים העדיפו שעשרות אלפי האורחים מחו"ל יישארו בארצותיהם. אבל הלחץ הכלכלי לקיים את האולימפיאדה הכריע בסופו של דבר, והרבה ספורטאים נשמו לרווחה.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

לא רק הספורטאים. הרבה חדשנות טכנולוגית הוכנה לקראת האולימפיאדה, והדחייה שלה בשנה אכזבה רבים. דחייה נוספת היתה עלולה להיות עניין יקר מדי. זכויות השידור של האולימפיאדה שוות הרבה כסף. כך למשל, חברת NBC Universal שילמה לוועד האולימפי על זכויות השידור בארה"ב לעשר השנים הקרובות 7.75 מיליארד דולר. ביחד עם זכויות השידור עם כל שאר המדינות, מדובר בסכום אדיר, שהיה מתפוגג ונעלם אם האולימפיאדה היתה מתבטלת.
(טכנולוגיית 3D Athlete Tracking של אינטל)
אז המשחקים ייפתחו בעוד שבוע, ב-23 ביולי, תחת מגבלות חמורות. היפנים מאפשרים רק לכ-15 אלף ספורטאים להגיע לאולימפיאדה ובנוסף להם למספר מוגבל של צוותים ספורטיביים, צוותים טכניים וצוותי תקשורת. הספורטאים מוגבלים במספר הימים שהם יכולים לשהות ביפן: מועד ההגעה הוא לכל היותר חמישה ימים לפני התחרות שלהם, ויום לאחר שהם מסיימים הם מתבקשים לעזוב. אחדים מהם, שמתחרים באתרים מרוחקים מטוקיו, לא יגיעו בכלל לכפר האולימפי. החוויה האולימפית של טוקיו 2021 תהיה שונה ללא ספק.
החוויה הטכנולוגית, לעומת זה, תהיה מרתקת. את עיקר העניין מרכזת טכנולוגיית השידור, שבאופן מסורתי מתקדמת בדור עם כל אולימפיאדה. במשחקים האולימפיים 2021 מדובר בשידור המשחקים באיכות 8K על ידי חברת NTT DoCoMo, וזו הוכחת יכולת פורצת דרך, למרות שרק מעטים מבין הצופים ביפן מחזיקים בטלוויזיות שמסוגלות להציג באיכות 8K. במערך השידור הזה משתלבת גם חברת LiveU הישראלית, שהטכנולוגיה שלה תשמש את NTT להעברת שידורי חי של וידאו על גבי תשתית התקשורת מהדור החמישי (5G).
4 צפייה בגלריה
אינטל טוקיו 2021
אינטל טוקיו 2021
עידו קדים במרכז הבקרה של שידורי טוקיו 2021. "כמו קרביים של האנטרפרייז"
(צילום: אינטל)
חברת NBC Universal תעביר לארה"ב את המשחקים באיכות 4K (או UHD) עם שיפור HDR וצליל Dolby ATMOS היקפי איכותי, שאמור להעביר לצופים את התחושה של להיות באצטדיון מהבית. כל הדברים האלה קורים לראשונה בתחום שידורי הספורט. מדובר בהיקף שידורים גדול במיוחד: 9,500 שעות שידור לאורך 17 ימי התחרויות, 56 ערוצי שידור במקביל, 339 אירועי ספורט ב-50 מקצועות שונים. 8,000 אנשי צוותים טכניים וצוותי שידור יהיו אחראים להפעלת המערך הענק הזה.
השידורים ייעזרו בטכנולוגיות רבות נוספות, כמו למשל הזרמת מדיה דרך שרתי ענן של חברת עליבאבא, יצירת אינספור תכנים למדיה החברתית (multi-platform) במקביל לשידור הטלוויזיוני, ושימוש בכמויות גדולות של מידע סטטיסטי מעובד ומנותח שיוצג לצופים על המסך. אנחנו נוכל לחוות צילום מרובה מצלמות וזוויות, צילומים פנורמיים וצילומים ב-360 מעלות בתחרויות מסוימות, גרפיקה בתלת-ממד, מידע ביומטרי בתחרויות החץ וקשת, צילום בשליטה מרחוק של כמה מהאירועים ומסיבות העיתונאים.
4 צפייה בגלריה
אינטל טוקיו 2021
אינטל טוקיו 2021
צופים בתחרויות השחייה עם משקפי מציאות רבודה
(צילום: אינטל)
חברת אינטל, מנותנות החסות למשחקים האולימפיים, תשלב שתי טכנולוגיות מעניינות באולימפיאדה. אחת מהן, טכנולוגיית True View, פותחה במקור על ידי חברת ריפליי הישראלית, והיא מאפשרת לצפות באירוע מכל זווית מבוקשת בזמן אמת. טכנולוגיה אחרת - 3D Athlete Tracking - תשמש למעקב אחר ביצועי אצנים. הטכנולוגיה פותחה לצורך מעקב אימונים של האתלטים, אבל בשידורים מהאולימפיאדה היא תאפשר לראשונה להציג מידע על מהירות הריצה בכל שנייה ותוך כדי המרוץ.
מי שאחראי על המערך הטכני הגדול של אינטל באולימפיאדה הוא ישראלי, עידו קדים, שבתפקידו הוא ממונה על יישום טכנולוגיות אינטל באירועים של הוועד האולימפי. בשיחה מטוקיו הוא מספר שההכנות בעיצומן, גם אם החוויה האולימפית קצת חסרה: "המתקנים שביקרתי בהם עד כה נפלאים. הבריכה האולימפית מדהימה, ממש מקדש שחייה. התחושה שם היתה כמו במכונית חדשה שעדיין לא ספגה שריטה ראשונה. רק להסיר ניילונים אחרונים ולדרך. מרכז השידור הבינלאומי הוא בסדר גודל ומורכבות שקשה לתאר, כמו קרביים של האנטרפרייז ממסע בין כוכבים. מדובר בשטח של למעלה מארבעה מגרשי כדורגל דחוסים בטכנולוגיה".
ועם זה, החוויה האולימפית פחות מלהיבה. הספורטאים יהיו מבודדים בסוג של קפסולה אולימפית, עם מאות חדרי בידוד שהוכנו לחולים ולמי שנחשפו להם ועם בדיקות קורונה יומיומיות. הספורטאים והצוותים הטכניים מורשים לנוע בין האתרים רק בהסעות מאורגנות. "אפשרות התנועה שלי מוגבלת", מספר קדים, "המעבר ממקום למקום נעשה רק בכלי רכב מאושרים וניתן להגיע רק לאתרים אולימפיים. ברחובות אפשר לראות הרבה שלטים שקשורים לאולימפיאדה אבל רוב הספורטאים יגיעו לכאן רק חמישה ימים לפני טקס הפתיחה".
קדים מספר שאינטל גם משתתפת בשורה של פרויקטים טכנולוגיים שמבוססים על תשתית התקשורת המהירה מהדור החמישי (5G). "ביחד עם NTT DOCOMO אנחנו מציגים את הערך שיש ב-5G כדי להביא את החוויה בצורה נרחבת", הוא אומר, "כך אפשר להביא את האירועים לאנשים שלא נמצאים באירוע מאוד מהר וממש להכניס אנשים לתוך האירוע". אחד השימושים ב-5G יהיה שידור תחרויות השיט מעומק הים אל מסכי ענק על החוף. בבריכת השחייה הצופים יוכלו לצפות במקצים באמצעות משקפי מציאות רבודה ולראות שכבות של מידע סטטיסטי צף מול עיניהם.
4 צפייה בגלריה
אינטל טוקיו 2021
אינטל טוקיו 2021
תחרות השיט תשודר ב-5G למסכי ענק מול החוף
(צילום: אינטל)

הרובוט והמטוש

היפנים אוהבים טכנולוגיה ותכננו חגיגה של חדשנות ורובוטיקה. אילוצי הקורונה הביאו טכנולוגיות נוספות, פחות מלבבות. כך למשל כל המשתתפים באולימפיאדה יתבקשו להשתמש באפליקציות מעקב מפגשים ודיווח על מצב הבריאות. מי שיסתכל סביב יוכל לזהות מצלמות וידאו בכל פינה, כשחברת פנסוניק אחראית למעקב אחר העוברים והשבים, כולל זיהוי פנים וזיהוי מפגשים. ברקע פועל מחשב העל Fugaku של חברת פוג'יטסו, החזק ביותר בעולם, שישמש לניתוח כמויות הנתונים האדירות על תנועות הספורטאים והצוותים ולהצגת תובנות למניעת הדבקה.
היפנים גם גייסו רובוטים מיוחדים, שאומנו לבצע בדיקות קורונה. מדובר בזרועות רובוטיות של חברת קוואסקי, שממש יתחבו את המטושים לתוך הנחיריים. הרובוטים יוצבו באצטדיונים ובמגרשים, וכל אחד מהם יוכל ליטול יותר מ-2,000 דגימות ביממה כשהתשובה מתקבלת בתוך פחות משעה וחצי. והיתרון הגדול: פחות צוות רפואי שנאלץ להיחשף לאלפי מבקרים ממדינות רבות בעולם.
4 צפייה בגלריה
הרובוטים של טויוטה לטוקיו 2020
הרובוטים של טויוטה לטוקיו 2020
נבחרת הרובוטים של טויוטה
(צילום: טויוטה)
אבל אלה לא יהיו הרובוטים היחידים באולימפיאדה. חברת טויוטה מתכוונת להפוך את אולימפיאדת טוקיו לזירת חדשנות בתחום. זה מתחיל עם הקמעות של האולימפיאדה, צמד הרובוטים החמודים מיראיטווה וסומטי, שיקבלו את האורחים ויצטלמו איתם כשהם מופעלים מרחוק.
חוץ מהם טויוטה תציג שבעה דגמי רובוטים נוספים, במטרה להמחיש את השימושיות שלהם כבר כיום. כך, למשל, רובוט T-HR3 הוא רובוט הומנואיד בגודל אדם, שנשלט על ידי מפעיל מרוחק ומחקה את תנועות גופו של המפעיל. רובוט T-TR1 הוא רובוט שירות, שעיקר גופו הוא מסך תקשורת, והוא יאפשר לאנשים מכל העולם לנהל שיחות עם הספורטאים. רובוט DSR הוא רובוט משלוחים, שיוביל מזון ומשקאות לצופים באיזור המיועד לבעלי מוגבלויות. רובוטי FSR ישמשו במגרשי הספורט ממש, לאיסוף אוטומטי של כידונים וכדורי ברזל.
אז הקורונה אולי שיבשה את התוכניות להרבה צופים שתכננו להגיע למגרשים, אבל הטכנולוגיה המתקדמת היא נחמה מסויימת, כשבזכותה אפשר יהיה לחוות את המשחקים האולימפיים בצורה שלא הכרנו עד כה.