שנה חלפה מאז שפייסבוק שינתה את שמה למטא בניסיון למתג את עצמה מחדש בתור חברת מטאברס. המהלך הזה היה אמור לסייע לחברה לפתוח דף חדש אחרי שורה של שערוריות שהסתבכה בהן בשנים האחרונות, אבל ממרחק של שנה אפשר לומר שלא רק שהמיתוג-מחדש לא הוכיח את עצמו, אלא שחזון המטאברס של מארק צוקרברג מעמיד את החברה שהקים לפני 18 שנה בסכנה.
3 צפייה בגלריה
האווטאר של מארק צוקרברג
האווטאר של מארק צוקרברג
מארק צוקרברג. שולט ברוב זכויות ההצבעה במטא
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock, מטא)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

המניה של מטא צנחה בכ-70% בשנה האחרונה - לא בדיוק הבעת אמון בחברה או בעומד בראשה - אבל הקש ששבר את גב המשקיעים הגיע בדמות הדוחות הרבעוניים שפרסמה החברה בשבוע שעבר. אם לא די בכך שמדובר ברבעון השני ברציפות שבו ההכנסות של החברה נמצאות בירידה, מטא הבהירה כי היא מתכוונת להגדיל משמעותית את ההשקעות בתחום המטאברס, שברבעון האחרון עמדו על לא פחות מ-3.67 מיליארד דולר. הבעיה: התמורה להשקעה הזאת תגיע, אולי, בעוד שנים.
התגובה של המשקיעים לדוחות הייתה כואבת: המניה של מטא צנחה בכ-25% ושווי השוק שלה ירד ל-266 מיליארד דולר בלבד, אחרי שב-2021 כבר חצתה את רף טריליון הדולר. החברה הודחה מרשימת 20 החברות עם שווי השוק הגבוה בעולם, כשלפניה ניצבות חברות טכנולוגיה כמו טסלה, אנבידיה, TSMC, סמסונג וטנסנט. ספק אם אפשר להמשיך להגדיר אותה כאחת מ"ענקיות הטכנולוגיה", אותו מועדון מצומצם שכלל עד היום אותה וארבע חברות נוספות - אפל, גוגל, מיקרוסופט ואמזון.
"מתסכל אותנו מאוד לראות את ההוצאות מתנפחות תוך כדי התעלמות כמעט מוחלטת מהציפיות של המשקיעים", אמר לוול סטריט ג'ורנל האנליסט מארק שמוליק מבית ההשקעות ברנשטיין ותהה אם "ישנם איזונים ובלמים" בחברה. שמוליק נגע בנקודה רגישה: צוקרברג דאג לבסס את אחיזתו בחברה באמצעות שליטה בזכויות ההצבעה, כך שחברי הדירקטוריון לא יכולים לפטר אותו - גם אם הם בטוחים שהוא מוביל את החברה אל פי תהום.
בשיחת משקיעים שהתקיימה אחרי פרסום הדוחות בשבוע שעבר, הטיח בצוקרבג ובסגניו האנליסט ברנט ת'יל מבנק ההשקעות ג'פריס כי החברה לוקחת יותר מדי "הימורים ניסיוניים". צוקרברג התגונן: "אני מבין את זה שהרבה אנשים לא מסכימים עם ההשקעה הזאת, אבל ממה שאני יכול להגיד, אני חושב שזה הולך להיות משהו חשוב מאוד, ואני חושב שזאת תהיה טעות מצדנו לא להתמקד בתחומים האלה, שאני חושב שיהיו חשובים מאוד עבור העתיד. אז אנחנו הולכים לנסות לעשות את זה בדרך שהיא אחראית ושתואמת לדרך שבה שאר העסקים שלנו צומחים לאורך הזמן".
ההשקעה המאסיבית במטאברס אולי הייתה מחליקה למשקיעים יותר בקלות בגרון אם ההכנסות של החברה היו ממשיכות לצמוח כמו בעבר. אבל זה לא המצב: ברבעון האחרון נרשמה ירידה של 4% בהכנסות. בין הסיבות: כלי הפרטיות של אפל App Tracking Transparency, שמאפשר למשתמשי אייפון למנוע ממטא לעקוב אחרי הפעילות שלהם באפליקציות אחרות, פוגע בהכנסות שלה מפרסום; הרשת החברתית טיקטוק ממשיכה לצמוח על חשבונה; התנאים המאקרו-כלכליים הובילו לירידה בביקוש מצד המפרסמים; ולצד כל אלה מטא נפגעה גם משינויים בשוק המט"ח.

מרשת חברתית לחברת מטאברס

שינוי השם של פייסבוק למטא לפני שנה שיקף את ההחלטה שלה להסיט את כובד משקלה מעולם הרשתות החברתיות אל המטאברס, הגלגול העתידי והתיאורטי של האינטרנט שבו המשתמשים אמורים לעבוד, לבלות ולטייל בעולמות וירטואליים בתלת-ממד. השינוי הזה נובע בין היתר מהעובדה שהקהל הצעיר מאבד עניין ברשתות החברתיות של החברה, פייסבוק ואינסטגרם, ומעדיף לבלות בטיקטוק ששמה דגש על סרטונים קצרים ומבדרים שנבחרו לצפייה עבור המשתמשים על ידי אלגוריתם.
מטא משקיעה הון עתק, כ-10 מיליארד דולר בשנה, בבניית חומרה ותוכנה עבור המטאברס. בחודש שעבר היא חשפה את קסדת המציאות המדומה (VR) החדשה שלה, מטא קווסט פרו, שמיועדת לשימוש ארגוני ומחירה עומד על 1,500 דולר. צוקרברג הודה כי החברה אינה מרוויחה כסף ממכירת הקסדות, וכי היא מפתחת אותן על מנת לבנות אקוסיסטם ובהמשך להרוויח כסף מתוכנות ושירותים באמצעות פלטפורמות המציאות המדומה שהיא מפתחת.
3 צפייה בגלריה
עתיד המטאברס? Horizon Worlds
עתיד המטאברס? Horizon Worlds
Horizon Worlds. אפילו המפתחים של מטא לא התאהבו בה
(צילום: shutterstock)
הבעיה היא שנכון לעכשיו, הפלטפורמות האלה לא עומדות בציפיות. לפי הוול סטריט ג'ורנל, היעד של מטא היה להגיע עד סוף 2022 ל-500 אלף משתמשים בפלטפורמת המטאברס המרכזית שלה, הורייזן וורלדס (Horizon Worlds), שמאפשרת למשתמשים לבלות במרחבים וירטואליים המכונים "עולמות" ואף לבנות אותם בעצמם. לאחרונה היא שינתה את היעד ל-280 אלף משתמשים, ונכון לעכשיו הוא עומד על פחות מ-200 אלף.
עוד עולה מהדיווח, שמבוסס על מסמכים פנימיים של החברה, כי רוב המשתמשים לא חוזרים לפלטפורמה אחרי החודש הראשון וכי מספר המשתמשים נמצא בירידה מאז האביב. פחות מ-1% מהמשתמשים בונים עולמות משלהם בתוך הפלטפורמה. רק 9% מהעולמות זוכים לביקורים של יותר מ-50 משתמשים וברובם אין מבקרים בכלל. המשתמשים גם מאוכזבים מהרמה של הגרפיקה בפלטפורמה ומכך שלאווטארים אין רגליים (סוגייה שמטא הבטיחה לפתור בקרוב).
3 צפייה בגלריה
קווסט פרו
קווסט פרו
בכלל לא אמורה להיות רווחית. קווסט פרו
(צילום: מטא)
מסתבר שאפילו המפתחים של מטא לא מתלהבים מהמוצר שעליו הם עובדים ואינם מרבים להשתמש בו. במסמך שנחשף לאחרונה על ידי אתר הטכנולוגיה The Verge, כתב וישאל שאה, סגן הנשיא למטאברס בחברה, כי "האמת הפשוטה היא שאם אנחנו לא אוהבים את זה, איך אנחנו יכולים לצפות מהמשתמשים שלנו לאהוב את זה?". הוא דרש מעובדיו להשתמש בפלטפורמה לפחות פעם בשבוע על מנת "להתאהב" בה. המצב העגום גרם למטא להשעות את העבודה על פיצ'רים חדשים בפלטפורמה, על מנת להתמקד בשיפור חוויית השימוש הנוכחית.

לרכוש את הדרך לצמרת

בזמן שהתוכנה של מטא לא עומדת בציפיות, בתחום החומרה היא נהנית לכאורה מעליונות: קסדת המציאות המדומה קווסט 2 שהשיקה החברה בסוף שנת 2020 הפכה לקסדה הפופולרית מסוגה בעולם - לפי ההערכות מטא מכרה יותר מ-17 מיליון יחידות ונתח השוק שלה עומד על כ-90%. אלא שלפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, מחצית מהקסדות אינן נמצאות בשימוש כחצי שנה לאחר הרכישה. הנתון הזה אמור להדאיג את מטא לאור העובדה שבחודשים הקרובים צפויות הן סוני והן אפל להשיק קסדות מתחרות ולקרוא תיגר על ההגמוניה שלה.
לא רק אפל וסוני מאיימות על המשך הצמיחה של מטא בתחום המטאברס: בקיץ האחרון תבעה נציבות הסחר הפדרלית (FTC) בארה"ב את מטא בניסיון למנוע ממנה להשלים את רכישת Within Unlimited, חברת VR שעומדת מאחורי משחק הכושר המצליח Supernatural. ב-FTC טוענים כי במקום להתחרות, "מטא מנסה לרכוש את דרכה לפסגה". במשך שנים, זה בדיוק מה שמטא עשתה - במידה רבה, היא הפכה לענקית שהיא היום בזכות רכישה של חברות קטנות יותר כמו אינסטגרם, וואטסאפ, אוקולוס ואחרות. התביעה של ה-FTC אומנם טרם נידונה בבית המשפט, אך היא מצביעה על האפשרות שמטא לא תוכל להשתמש באותה אסטרטגיה על מנת להפוך לחברת המטאברס המובילה בעולם.