ברוכים הבאים לזירת הגלדיאטורים של 2024 – הבינה המלאכותית. השבוע הסוער האחרון בזירה הזו מוכיח שעוד לא ראינו כלום. המרוץ יהיה כנראה מהפכני ומלהיב, אבל גם תחרותי ויצרי ומרושע יותר מן הצפוי. וכמובן, גם עתיר מיליארדים. רוב השחקנים בזירה – גוגל, מיקרוסופט, OpenAI, מטא, אמזון ועוד – נלחמים על ליבם של אותם משתמשים.
7 צפייה בגלריה
סונדאר פיצ'אי מנכ''ל גוגל ואלפבית ועידת המפתחים של גוגל 2024
סונדאר פיצ'אי מנכ''ל גוגל ואלפבית ועידת המפתחים של גוגל 2024
סונדאר פיצ'אי מנכ''ל גוגל ואלפבית ועידת המפתחים של גוגל 2024
(צילום: ישראל וולמן)
ביום שני השבוע — יום אחד בלבד לפני ועידת המפתחים השנתית של גוגל, "גוגל I/O" — הכריזה חברת OpenAI, זו שהביאה לעולם את ChatGPT ופרצה בכך סכר שהוליד את שיטפון ה-AI, על מודל בינה מלאכותית משודרג בשם GPT-4o, ובעיקר על עוזרת קולית חדשה, מבוססת AI. הסייעת החדשה יכולה לתקשר כמו בן-אנוש ולנהל שיחה קולית שוטפת דרך הסמארטפון, בדיוק כמו בסרטו העתידני של ספייק ג'ונז "היא" ("Her"), המציג רומן בין גבר לסייעת וירטואלית. ובאמת, לאחר האירוע פרסם מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, ברשת X מילה אחת בלבד: "היא".

7 צפייה בגלריה
|
|
צילום: JOSH EDELSON/AFP
ההכרזה הזו, בעיתוי הזה, נועדה בעיקר לחבל ולהוציא קצת רוח ממפרשי ועידת המפתחים של גוגל שנפתחה למחרת. ב-OpenAI ידעו שגוגל תכריז שם על הוצאתה לגמלאות של הסייעת הדיגיטלית הוותיקה שלה, גוגל אסיסטנט, לטובת סייעת חדשה המבוססת על מודל הבינה המלאכותית "ג'מיני 1.5 פרו" המשודרג שהשיקה. מה שמעניין לא פחות: בשבועות האחרונים צצו ברשת יותר ויותר דיווחים על כך ש-OpenAI גם "גונבת" עובדים מגוגל כדי לפתח מנוע חיפוש חדש, ולהיכנס ראש בראש במוצר הדגל של גוגל, ה-מוצר שלה.
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, שהוא גם מנכ"ל החברה-האם אלפאבית, לא ממש התרגש מהמהלך. שלשום, באירוע עיתונאים מצומצם במטה החברה, הוא בחר להיות המבוגר האחראי: "יום אחרי או יום לפני, זה לא משנה. טוב לראות גם חברות אחרות שעושות חדשנות. זה דוחף את כולנו להשתפר ואני חושב שזה טוב לעולם. בשבילי זה היה שבוע נהדר להיות חלק מעולם הטכנולוגיה", אמר והפגין נונשלנטיות עקבית. גם בעבר אמר: "לא היינו החברה הראשונה שעשתה חיפושים, לא היינו החברה הראשונה שעשתה מיילים, ולא היינו החברה הראשונה שבנתה דפדפן. ובכל זאת אנחנו מובילים בכולם".
7 צפייה בגלריה
yk13924422
yk13924422
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי | צילום: אי-פי, Jeff Chiu

קרב הסייעות

באירוע הפתיחה של "גוגל I/O", באמפיתאטרון הענק "שורליין", הסמוך למטה החדש והמרהיב של גוגל במאונטיין-ויו שבעמק הסיליקון, פיצ'אי ובכיריו ירו חידושי AI בצרורות. סייעת ה-AI החדשה הייתה החידוש המרכזי: היא לא רק מסוגלת לנהל (בינתיים באנגלית) שיחה שוטפת, טבעית לגמרי, עם מגוון רחב של אינטונציות בקול, להבין הקשרים ולהגיב במהירות. היא תוכל גם לענות על שאלות מורכבות שהן הרבה מעבר לפקודה "היי גוגל, הדליקי את המזגן".
הסייעת – חלק ממה שהחברה מכנה "פרויקט אסטרה" – תוכל למשל לעבור איתכם על הוראות של מתכון תוך כדי הבישול ולהציע שיפורים על המקום, או לזהות אובייקטים על מסך הסמארטפון ולרכוש אותם עבורכם מיד, ועוד. היא תפעל בשלב ראשון בסמארטפונים של סדרת "פיקסל 9" של גוגל, שצפויים להופיע בהמשך השנה. בשלבים הבאים היא אמורה להשתלב בכל מערך המוצרים המבוססים על אנדרואיד – גם, למשל, באוזניות ובשעון החכם.
השאלה המתבקשת, כמובן, היא האם הסייעת האישית המפורסמת יותר, "סירי" של אפל, עומדת להישאר מאחור בעידן הבינה המלאכותית החדש – מחיר כבד שתשלם אפל על האיחור בכניסה שלה לתחום. ובכן, נראה שלא: אפל אכן מאחרת, אבל יש לה פתרון זמני – היא קרובה לסגור עסקה עם OpenAI, שתאפשר לאפל שימוש במודל ה-AI של OpenAI במערכת ההפעלה הבאה של האייפון, iOS 18.
7 צפייה בגלריה
yk13924436
yk13924436
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה | צילום: רויטרס, Chalinee Thirasupa
פחות מחודש נותר לאפל לאירוע השנתי שלה, WWDC 2024, ביוני, והלחץ במטה בקופרטינו, מרחק 20 דקות נסיעה ממטה גוגל, עצום: למעריצים המושבעים נגמרה הסבלנות, והם מצפים ממנה ל-AI עכשיו. ויפה שעה אחת קודם.
הסיפור מסתבך עוד יותר כשמגיעים למיקרוסופט. ענקית התוכנה מסיאטל היא לכל הדעות המתחרה הישירה של גוגל. חלק מחידושי ה-AI שהציגה גוגל השבוע מוטבעים כבר היטב בחבילות התוכנה המשרדיות ובענן שלה. העניין הוא שמודל ה"קו-פיילוט" (CoPilot) של מיקרוסופט מבוסס גם הוא על המודלים של OpenAI. יותר מזה, מיקרוסופט גם השקיעה יותר מ-10 מיליארד דולר ב-OpenAI – שעכשיו תקדם גם את אפל היריבה. קשה לחשוד בתמימות במנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, הכוכב העולה של עמק הסיליקון: לפי הפירסומים האחרונים, החברה כבר מגבשת מזמן מודל AI עצמאי משלה, ואפילו הפקידה עליו את הרכש החדש שלה, מוסטפה סולימן, טאלנט AI מפורסם, לשעבר מבכירי תחום ה-AI בגוגל.
ועוד לא דיברנו על האיום הגדול שמציבה על כולם חברת אנת'רופיק, סטארט-אפ שהוקם על-ידי יוצאי OpenAI ומנפיק מודלי שפה גדולים, שגורפים שבחים בתעשייה. את אנת'רופיק אימצה ענקית אחרת, אמזון.
7 צפייה בגלריה
yk13924450
yk13924450
סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI | צילום: רויטרס, Denis Balibouse

מודל AI חדש ועוצמתי

"גוגל I/O", שמתקיים זו השנה ה-16, הוא האירוע השנתי המרכזי של גוגל שבו היא משתפת את העולם בחידושיה לשנה הקרובה ומעבר לה. פה נחשפו לראשונה לאורך השנים דפדפן הכרום, מערכת ההפעלה לסמארטפון אנדרואיד, סמארטפון הפיקסל, השעון החכם פיקסל ווטש, הסייעת הדיגיטלית גוגל אסיסטנט ועוד ועוד. מדובר בהפנינג עצום לאלפי מפתחים, שגודשים מדשאות ענק, נהנים מאוכל ומשקאות חופשי, ונחשפים להישגי חבריהם לעבודה באווירה לא פורמלית, בביתנים ובמצגות מושקעים. יש כמה השערות למקור השם המוזר, אבל ההסבר הנכון, לפי גוגל הרשמית, מתייחס ל-googol, המספר שנתן לחברה את שמה — הספרה אחת ואחריה 100 אפסים: "פשוט לקחנו את הראשון ואת האפס, והעפנו את כל האפסים האחרים".
מעל לכל החידושים שהציגה השנה גוגל, מרחפת גרסה חדשה ועוצמתית במיוחד שפיתחה למודל הבינה המלאכותית שלה, "ג'מיני 1.5 פרו". הוא כולל שיפורים דרמטיים, שיכולים כבר לספק לנו מושג ראשוני על עולם חדש של שימושים המצפה לנו. חלקו נשמע כמו פנטזיה עתידנית וכולל "הבנה" וניתוח טובים יותר של טקסטים, תמונות, אודיו ווידיאו. לצ'אט המבוסס עליו תוכלו להעלות, למשל, קובץ של 1,500 עמודי ספר, קובץ המכיל שעה תמימה של צילומי וידאו, או קובץ עם 30,000 שורות קוד, לשאול לגביהם שאלות ספציפיות מאוד, ולקבל תוך שניות תשובות מפורטות.
7 צפייה בגלריה
yk13924445
yk13924445
(מנכ"ל אפל, טים קוק | צילום: אי-אף-פי, BAY ISMOYO)
מעתה, לדוגמה, תוכלו לצלם תרשים של בעיה מתמטית ולקבל הוראות מפורטות לפתרונה — כן, כולל בשיעורי הבית של הילדים – או לצלם וידאו שמתאר תקלה במכונה כלשהי, ולקבל הסבר מפורט לתיקון. באפליקציית "תמונות", למשל, אפשר יהיה לשאול שאלה כמו "מה מספר לוחית הרישוי שלי" — ולקבל מיד תשובה וצילום של הלוחית מתמונה שנמצאת אי שם במאגר שלכם, או לבקש לצפות בהתקדמות שיעורי השחייה של הילדה: ג'מיני תלקט מתוך המאגר המבולגן שלכם רצף של תמונות שצילמתם שמציג את ההתקדמות.
המהלך הגדול הזה הוא קיומי עבור אלפאבית-גוגל. חברת הביג-טק המובילה בעולם – עם שווי שוק של יותר משני טריליון דולר, הכנסות שנתיות של יותר מ-300 מיליארד דולר, והשפעה עצומה על התרבות העולמית בכלל – לא תשכח את 30 בנובמבר 2022, היום שבו נתפסה עם המכנסיים למטה, כש-Open AI הכריזה על ה-ChatGPT, צ'אט הבינה המלאכותית הגנרטיבית שהדהים את העולם. גוגל, שהייתה בכלל חלוצה בתחום הבינה המלאכותית והשקיעה בו אנרגיה וכספים לאורך שנים ארוכות, פשוט לא הייתה ערוכה לרעידת האדמה הזו. מצב החירום שהוכרז בה מיידית ("קוד אדום") הוביל לפני שנה לחזרתו של אחד משני המייסדים שפרשו, סרגיי ברין, כדי לסייע בהצלת מפעל חייו.
ביום שלישי נתקלנו — קבוצת עיתונאים אורחי החברה ממדינות שונות — בברין המיליארדר כשהוא משוטט לבדו, פרוע שיער ועם זקן זיפים, בין דוכני ההדגמה הססגוניים. הבינה המלאכותית, אישר, היא באמת הסיבה לחזרתו הדרמטית. "ה'בום' הזה של ה-AI מחייב אותי להיות חלק מהעניין. זה פשוט כל כך מרגש וזה הישג. אני מרגיש בר מזל", אמר.
אי-אפשר לטעות: גוגל עושה הכל, כולל הכל, כדי להוריד מן השולחן את הטיעון שלפיו היא מפגרת בתחום. לא פשוט: רק לפני שנה צוטט ב"פורצ'ן" מהנדס תוכנה בכיר בחברה, שטען כי ענקית הטכנולוגיה מדשדשת מאחור במרוץ ה-AI. "אין לנו את הרוטב הסודי", אמר. בכירים בענף גם הזכירו, כי לגוגל יש "תרבות שמרנית" ומוניטין של זהירות מופלגת, והיא גם רגישה מאוד לשיקולים אתיים, שעלולים לפעמים למנוע שחרור טכנולוגיות חדשות.
מה שנכון: פיצ'אי ובכירים אחרים בגוגל חוזרים ומתבטאים על הסכנות האפשריות בבינה המלאכותית, לפעמים בשגגה ולרוב בזדון. הם חוו אותן על בשרם לפחות פעמיים: הראשונה, עם השקת הצ'אט-בוט "בארד", קודמו של ג'מיני, בחיפזון בפברואר לפני שנה. המצגת של גוגל כללה אז דוגמה לשאלת ידע פשוטה – והמערכת הציגה לה תשובה מוטעית. מניית החברה צללה בתגובה מיד ב-8%. השנייה הייתה בפברואר האחרון, כשגוגל נאלצה לחסום זמנית את האפשרות ליצור תמונות בני אדם בג'מיני, לאחר שהתברר כי פקודות בצ'אט לייצור דמויות כמו חיילים נאצים, לוחמים ויקינגים ואפילו אבות האומה האמריקאית, מעלות גם דמויות של שחורים, אסייתיים או אינדיאנים – עיוות היסטורי לכל הדעות.
7 צפייה בגלריה
yk13926152
yk13926152
סרגיי ברין | צילום: ישראל וולמן
בפגישה איתנו השבוע, סונדאר פיצ'אי עקבי: "לכל טכנולוגיה, ככל שאתה מתקדם בה, עלול להיות שימוש כפול. אנחנו צריכים להכין את עצמנו לאפשרויות האלה, ולכן אנחנו רוצים לגשת לנושא בצורה אמיצה ואחראית. אנחנו מחויבים להתקדם, אבל גם רוצים לחשוב לעומק. אנחנו נמצאים בשנה שבה נראה כי כמעט אחד מכל שלושה אנשים בעולם משתתף בבחירות כלשהן. בגוגל השקענו הרבה מאוד בנושא טוהר הבחירות, במיוחד במוצרי החיפוש ויוטיוב. אנחנו מבינים ממקור ראשון דפוסים בעולם ומדווחים עליהם, ואנחנו משתפים מידע היכן שמתאים עם הממשלות. ואחרי שאמרתי את זה, אני חושב שבהתחשב בקצב ההתקדמות של הטכנולוגיה, כולנו מודאגים מתופעות הדיפ-פייק. אני חושב שאנחנו נמצאים ברגע שבו כחברה, אנחנו מסוגלים לפסוק כבר ביתר קלות מה אמיתי ומה לא. יש מוצרים שאנחנו בונים כדי למתן חלק מהבעיות שצצות. דוגמה מצוינת היא 'סימן המים', מעין 'תעודת זהות' נסתרת לתמונות שנוצרו בבינה מלאכותית, כדי למנוע שימוש זדוני בהן. אנחנו מביאים את זה עכשיו גם לטקסט ולווידיאו. כן, השנה אני מרגיש אופטימיות זהירה בנושא".
עוד לפני הכינוס השבוע נראה היה שגוגל מצליחה לחזור לעניינים: פרויקט הדגל ג'מיני, שהושק בדצמבר אשתקד, הוטמע במהירות כמעט בכל שירותיה, ממערכת ההפעלה לסמארטפונים אנדרואיד ויישומים כמו גוגל מפות, גוגל תמונות ועוד, דרך ערכת התוכנות המשרדיות שלה, "וורקספייס".
מהשבוע זה נחשב כבר לעבר רחוק. סר דמיס האסביס הבריטי, מנכ"ל ומייסד זרוע הבינה המלאכותית של גוגל "דיפ-מיינד" (DeepMind), הממוקמת בלונדון ונחשבת לאחד ממרכזי ה-AI הטובים בעולם שבו פותחה גם ג'מיני, הודיע כי החברה מתכוונת להשקיע יותר מ-100 מיליארד דולר במחקר ובפיתוח בתחום. פריצות דרך מתוכננות גם בעולם הרפואה. לפי האסביס, תרופות ראשונות שתוכננו על ידי בינה מלאכותית יהיו מוכנות לבדיקה "בשנים הקרובות".
על במת "גוגל I/O" הציג האסביס הדגמות עוצרות נשימה מפרויקט אסטרה, כמו שיחת וידיאו עם הסייעת האישית, שבה היא מתארת אלמנטים הנמצאים בחדר, "לוכדת" אלמנטים שנראים בחטף, כמו שורות קוד על מסך המחשב, ומתייחסת אליהם, מייעצת מה כדאי לשנות בנוסחה ש"ראתה" על הלוח, ועונה אפילו לשאלה הנצחית "איפה השארתי את המשקפיים".
האופציה החדשה הזו עוררה אצל רבים זיכרונות מ"גוגל גלאס" — המשקפיים החכמים הניסיוניים שגוגל הורידה לבסוף מהמדפים אחרי ניסיונות כושלים. מתכננים קאמבק לגוגל גלאס? נשאל פיצ'אי. "זו טכנולוגיה רבת-עוצמה בטלפונים", הוא ענה, "אבל היא באמת מתעוררת לחיים במשקפיים. תמיד היה לנו חזון לזה, ואני חושב שכחברה יש לנו מחויבות להיות בחוד החנית של המחשוב המתפתח. אני מניח שעוד יהיו לנו מוצרים מעניינים לדבר עליהם".
עד כה, המאמץ מוכיח את עצמו לפחות כלכלית: בסוף החודש שעבר עקפו תוצאותיה של החברה האם אלפאבית לרבעון הראשון של השנה את כל התחזיות. הרווח הנקי זינק ב-58%. לראשונה בתולדותיה היא תחלק דיבידנד למשקיעים.

AI במנוע ובסמארטפון

המספרים מאירים לה פנים בינתיים, אבל גוגל מבינה היטב כי האיום הגדול ביותר המרחף עליה הוא פגיעה במעמד היהלום שבכתר – מנוע החיפוש שלה, ששולט זה שנים עם נתח מדהים של 80% מהשוק, ועדיין מכניס את עיקר המזומנים בקופתה בזכות מערכת פרסום מקוון משומנת. היתרון של צ'אט AI גנרטיבי על פני מנוע חיפוש כמו של גוגל הוא בתשובה המיידית שמתקבלת, בלי צורך ללחוץ על לינקים ולנבור בתכנים. אם אנשים המחפשים מידע ברשת ימצאו את מבוקשם בצ'אטי ה-AI של המתחרים — היסודות שעליהם בנויה האימפריה יעמדו בסכנת קריסה. זו הסיבה שהיא הציגה השבוע מנוע משולב חיפוש חדש, שמציע סקירה מתומצתת של הנושא שחיפשתם, נוסף לקישורים הרגילים. "סקירות AI" קוראים לזה.
גוגל חוששת גם מהאייפון של אפל, שעל פי הדיווחים, החל ממערכת ההפעלה הבאה שלו, iOS 18, ייהנה מיכולות AI מלאות, בין השאר בזכות מעבד ייחודי שתייצר אפל עצמה. פיצ'אי, שמבין כי יתרונה הגדול של אפל היריבה הוא בייצור הצמוד של חומרה ותוכנה יחד תחת קורת גג אחת, הודיע לפני חודש על הקמת חטיבה מאוחדת גם בגוגל, שתאגד תחתיה כמה מהמוצרים הפופולריים ביותר של החברה, בהם סדרת סמארטפוני הפיקסל (שלא מיובאים לארץ ביבוא רשמי) ומוצרי התוכנה אנדרואיד, כרום, כרום OS ועוד.
בינתיים גוגל מחזקת את שיתוף הפעולה עם סמסונג בעולם הסלולרי. בפברואר הציגה סמסונג את קו מכשירי גלקסי S24 שלה, עם יכולות בינה מלאכותית מרשימות של ג'מיני, שפותחו בשיתוף גוגל ושולבו במקביל גם במכשירי פיקסל שלה. הדוגמה הכי בולטת היא "הקף כדי לחפש" — שמאפשרת לבחור על המסך כל אלמנט, לסמן אותו בהקפה, הדגשה או קשקוש ולחפש אותו מיידית ברשת.
פיתוחים אחרים לסמארטפון מסייעים לכתיבת הודעות מייל בסגנונות שונים (נרגש, רשמי או אפילו לירי), לסיכום אוטומטי של טקסטים ארוכים וצ'אטים קבוצתיים עמוסים או לביצוע פעולות בנהיגה בלי לגעת בסמארטפון. הרצת צ'אטים מול AI תתאפשר בקרוב גם מתוך אפליקציות כמו ווטסאפ. הפיצ'ר Lens באנדרואיד כבר מאפשר לכוון את המצלמה לכל אלמנט, לשאול שאלות לגביו ולקבל תובנות מהירות באמצעות AI. גם אפליקציית "תמונות", המככבת בכל אנדרואיד, תקבל בקרוב כפתור חדש — לשיפור אוטומטי של סרטוני וידיאו בלחיצה אחת, כולל בהירות, ניגודיות, רוויית צבעים ועוד, כמו בשיפור איכות של תמונות. הוא יצטרף לפיצ'רי בינה מלאכותית אחרים שנוספו לאפליקציה בחודש שעבר — "מחק קסם", למחיקת אלמנטים מהתמונה, ו"עורך קסם".
שימושי? בהחלט, אבל זוהי רק ההתחלה.
לא רק בטלפון: ג'מיני — בדיוק כמו קו פיילוט של מיקרוסופט — מוטמע כבר בכל אפליקציות "וורקספייס" הארגוניות של גוגל. Vids, למשל, הוא כלי חדש מבוסס AI שילווה את משתמשי וורקספייס ביצירת סרטון וידיאו עסקי, ויחליף את מצגות ה"פאוור-פוינט". "אימג'ן 3" היא גרסה חדשה של כלי ליצירת תמונות באמצעות הוראות טקסט בלבד, רק שהפעם עם רזולוציה של 1,080 פיקסלים. וגם את תחום הווידיאו גוגל לא מותירה לאחרים: VEO הוא מודל AI ליצירת סרטים בעזרת הנחיות בלבד, באותה רזולוציה ובאורך של יותר מדקה. הוא יתחרה ב-Sora של OpenAI, ובשלב ראשון יהיה זמין להתנסות רק ליוצרי סרטים ויוצרים נבחרים. גוגל הציגה גם כלים ליצירת מוזיקה – Music AI וגם Sandbox, שמאפשרים ליוצרים ליצור קטעים אינסטרומנטליים חדשים בהוראת טקסט, לשנות צלילים ועוד.
ולקינוח – יש גם תוסף AI לעולם הסייבר, שיסייע לארגונים להגן באופן אוטומטי על קבצים: החברה טוענת כי נדרשו לו 34 שניות בלבד כדי לנתח את קוד מתקפת הכופר מ-2017 שפגעה בבתי חולים, חברות וארגונים אחרים ברחבי העולם — ולזהות את המתג שהשבית את המערכות.

האיום המשפטי

גוגל מעסיקה בעולם כ-180 אלף עובדים, ובישראל כ-2,300. אלה שבישראל הם אמנם קצת יותר מאחוז אחד מעובדי החברה, אבל עם השפעה גדולה. הרבה מהחידושים שהוצגו השבוע — ובכל השנים שחלפו — ב"גוגל I/O" פותחו בארץ, ובכל התחומים האפשריים: חיפוש, מחקר, Waze, ענן, מדעי החיים, ובאחרונה גם שבבים. אפילו יוזמות חברתיות שהחלו בישראל הועתקו לחברה הגלובלית.
המלחמה בעזה סיבכה את התמונה. גם ביום פתיחת הוועידה השבוע הפגינו עשרות פעילים פרו-פלסטינים מול אמפיתיאטרון "שורליין" בדרישה מגוגל להפסיק את שיתוף הפעולה שלה עם ישראל. מה שהחל בתסיסה פנימית בלוח המודעות המקוון של העובדים על כך שהחברה לא יצאה בהצהרה חריפה בנוגע לאובדן חיי פלסטינים, התפתח בהדרגה להפגנות מול מטה גוגל בניו-יורק במחאה על חלקה בפרויקט "נימבוס" לאספקת שירותי ענן לממשלת ישראל, והסלים באחרונה לפריצה של עובדים למשרדי החברה בניו-יורק, בסיאטל ובקליפורניה ואף להשתלטות על חדרו של מנהל חטיבת הענן תומאס קוריאן — צעד שנענה במעצרם ובפיטוריהם המיידיים של 28 מהמעורבים בפריצות. גם מהנדס בחברה בשם אדי האטפילד, שהתפרץ בהרצאה של מנכ"ל גוגל ישראל ברק רגב בניו-יורק, פוטר מיידית.
בגוגל מתייחסים לתופעה בחומרה. באפריל מתח המנכ"ל פיצ'אי ביקורת תקיפה על "שימוש בחברה כפלטפורמה פרטית כדי לריב על נושאים שנויים במחלוקת ופוליטיקה". סגן הנשיא לאבטחה בגוגל כריס רקאו פירסם מייל נוקב לכל העובדים, בנוסח אזהרות ביידן: "אם אתם מהבודדים שמתפתים לחשוב שאנחנו הולכים להתעלם מהתנהלות שמפירה את המדיניות שלנו — תחשבו על כך שוב". שלשום חזר בפנינו פיצ'אי על המסר: "יותר מכל חברה אחרת שאני מכיר", אמר, "אנחנו מאפשרים דרכים רבות לעובדים שלנו להשמיע את דעותיהם וחששותיהם. אבל יש עניין בסיסי של קוד התנהגות: האם אתה עושה את זה בצורה שמפריעה למקום העבודה. תמיד היינו עקביים בעניין הזה, וכך נמשיך".
אבל זהו האתגר הכי קטן מתוך מגוון האיומים הלא-טכנולוגיים שגוגל נדרשת להתמודד עימם בימים אלה. המשפט ההיסטורי שמנהלת נגדה ממשלת ארה"ב על הפרת חוק ההגבלים העסקיים עומד לקראת סיום, והתוצאה עשויה לעצב את עתידה. גוגל מואשמת כי עברה על החוק כששילמה לאפל ולחברות אחרות עשרות מיליארדי דולרים כדי להבטיח שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל בסמארטפונים ובדפדפנים שלהן. אם השופט יפסוק נגד גוגל — הוא יכול להורות לה לבטל את ההסכמים הללו ובכך להצניח את הרווחים.
בנוסף, בינואר האחרון הצטרף משרד המשפטים האמריקאי לחגיגה והגיש תביעה נפרדת נגד גוגל, בטענה שרכשה מתחרות באמצעות מיזוגים לא תחרותיים והפעילה לחץ על מפרסמים להשתמש בטכנולוגיית הפרסום שלה. המשפט הזה עוד לא התחיל.
פורסם לראשונה: 00:00, 17.05.24