סנטינל וואן נחשבת לאחת מחברות הסייבר המצליחות שגדלו בישראל. החברה נוסדה ב-2013 על ידי תומר ויינגרטן, אלמוג כהן ואהוד שמיר. מאז היא הפכה לסיפור סינדרלה שבסופו הונפקה בבורסה האמריקאית באחת מההנפקות המוצלחות בתחום הסייבר עד כה, עם שווי שוק שהגיע בשיא לכ-9 מיליארד דולר. היום, לאחר ירידת המניה ופיטורי עובדים, היא נסחרת בשווי של 5.4 מיליארד דולר
2 צפייה בגלריה
תומר ויינגרטן מנכ"ל ומייסד סנטינל וואן
תומר ויינגרטן מנכ"ל ומייסד סנטינל וואן
תומר ויינגרטן מנכ"ל ומייסד סנטינל וואן
(צילום: באדיבות סנטינל וואן)
בכל זאת, סנטינל וואן היא עדיין אחת ממובילות ענף הסייבר הישראלי. שתי ענקיות הסייבר האחרות שמקורן בישראל, צ'ק פוינט ופאלו אלטו, בילו שנים בשוק עד שהצליחו להגיע לשווי השוק שלהן (צ'ק פוינט כ-17 מיליארד דולר, ופאלו אלטו כ-95 מיליארד דולר). עם זאת, המוצרים של סנטינל וואן, או יותר נכון המיצוב שלהם, נהנו מרוח התקופה, שמעלה על נס את כל מה שקשור לבינה מלאכותית.
החברה מגינה על מחשבים, על התקנים ועל כל נקודת קצה שמחוברת לאינטרנט או לרשת הארגונית מפני פריצות. השיטה שלה הייתה ייחודית בתחילת דרכה – שימוש במערכת למידת מכונה כדי לזהות דפוסי שימוש או פעולות לא תקניות במערכות שעליהן היא מגינה. כיום ישנן הרבה חברות שמציעות מוצרים דומים.
השנה וחצי האחרונות היו פחות קלות לחברה. מגפת הקורונה לא עשתה חסד עם חברות סייבר שמכרו מוצרים לארגונים. תקציבי הארגונים פחתו, המכירות ירדו, שלא לומר קרסו. החברה, שמעסיקה כ-2,300 עובדים בארץ ובחו"ל נכון לינואר השנה, נאלצה ביוני שעבר לפטר 105 עובדים, כ-5% מכוח העבודה שלה, ובהם גם ישראלים. תומר ויינגרטן, המנכ''ל, לא מתנצל: "100% או 99% מהחברות עשו אותו דבר. כולם תיכננו איזושהי עקומת גדילה, וכשהשוק נעצר מאוד, כולם הבינו שהעקומה תהיה כנראה הרבה יותר מתונה. מבחינתי זו הייתה נקודה טובה להגיד: בואו נשתמש ברגע הזה בשביל לווסת, ואז להשקיע במקומות שאנחנו באמת חושבים שבטווח הארוך ייתנו לנו את הילד שאנחנו רוצים".
המצב כעת השתפר. אתם פותחים מרכז חדשנות בישראל ומגייסים 100 עובדים.
"אני חושב שהוספנו בערך 700 איש בסך הכל בין השנה שעברה להיום. בסך הכל אנחנו כל הזמן גדלים. המרכז ימוקם במשרדי החברה בשרונה בתל-אביב".
שוב תל-אביב? יש עוד מרכזי הייטק בארץ, חיפה, יקנעם.
"שקלנו גם את יקנעם, באר-שבע וחיפה, חשבנו לפתוח שם שלוחות, אבל היום, עם העבודה מרחוק, זה כבר פחות משנה. אנחנו נותנים למשרד הישראלי (לחברה משרדים בצפון אמריקה, אירופה ואסיה – ר"ק) מנדט למצוא אנשים איפה שהם רוצים. הם יכולים גם לגייס טאלנט מארה"ב אם הם רוצים".
2 צפייה בגלריה
yk13951015
yk13951015
עובדי סנטינל וואן ביום ההנפקה בוול־סטריט. רוח גבית מעידן ה־ AI | צילום: SentinelOne
איך המצב השפיע עליכם?
"היו לנו כמובן אנשים שנקראו למילואים, וכמובן שברמה המנטלית יש השפעה. יש לנו בערך 300 איש בארץ, וכמובן שגם אני ישראלי וגם עליי זה משפיע. האם היחס אלינו השתנה? לא ראיתי את זה. להפך, אני חושב שכל מה ששמענו מלקוחות היה בדרך כלל 'האם הכל בסדר', ו'אנחנו לגמרי מזדהים ובצד שלכם ואיזה מצב נורא'. אני כן חושב שיש השפעה מאוד משמעותית על הכלכלה הישראלית. ברמת ההשקעות הזרות אנשים לגמרי חושבים פעמיים, ולאו דווקא בגלל דעת הקהל העולמית, יותר בגלל שעובדתית זה אזור עימות, ועימות מביא עוד סיכון. ככל שהמצב יימשך, אני חושב שזה ידחה מעט את החזרה להשקעה במשק הישראלי. לא מחכים לישראל שתצא מהבוץ שבו היא נמצאת. העולם דוהר קדימה, AI היום מקדמת טכנולוגיה במהירות אקספוננציאלית ביחס למה שהיה קודם. אם נפתח איזשהו פער בין ישראל לעולם, הוא הולך וגדל בצורה הרבה יותר מהירה. וזו גם אחת הסיבות שרצינו להשקיע בישראל, במרכז הזה".

שינוי פרדיגמה

אתם ידועים בתור חברת EDR (אבטחת נקודות קצה). יש לכם לאן לצמוח, אבל זה לא השוק הכי גדול בסייבר.
"זה השוק השלישי הכי גדול בסייבר. אבל היום 30% מההכנסות שלנו לא מגיעות מ-EDR, אלא מקלאוד סקיוריטי (הגנה על מערכות מחשוב ענן, ר"ק) ומדאטה אנליטיקס (ניתוח נתונים, ר"ק). אם אתה מחבר את שלושת השווקים האלה, אתה מקבל שוק מטרה של בערך 100 מיליארד דולר, וזה גם השוק הכי מהותי בסייבר סקיוריטי, עם כל הכבוד לפיירוולים ולעוד כמה 'רסיסים' בקלאוד סקיוריטי. כשאתה מסתכל מה החברה בנתה לאורך זמן, ואיך היא מובילה את השוק ברמה הטכנולוגית, אתה מבין שמה שמיוצר כאן הוא לא עוד איזו יכולת נישתית, אלא באמת שינוי פרדיגמה בסייבר סקיורטי.
"זה החזון שלנו. משהו שאנחנו הבאנו. אתה רואה גם את פאלו אלטו וגם את המתחרות האחרות שלנו, וגם אפילו את מיקרוסופט, מעתיקות את הקונספטים שלנו, כמו היכולת לחבר את כל המוצרים שיש לך בארגון ולהגן עליהם עם AI, המצאה לחלוטין שלנו. אנחנו היחידים בשוק שיש לנו יכולות אוטונומיות שבאמת עושות את זה. כל השאר כרגע מנסים פחות או יותר להעתיק".
ויינגרטן לא זר ל-AI. במקצועו הוא מהנדס למידת מכונה (ML). הזינוק האדיר בכל הדברים שבהם יש בינה מלאכותית ממקמת את החברה במקום טוב מאוד מבחינת השוק. "אנחנו מייצרים הובלה בכל תחום שאנחנו נכנסים אליו. כשאנחנו רוצים להתחרות במישהו כמו וויז (Wiz, חברת הסייבר הגדולה השנייה בתחום, שניסתה לבצע השתלטות על סנטינל וואן לפני זמן לא רב, ללא הצלחה, ר"ק), אנחנו לוקחים את כל מה שבנינו, את כל הידע שלנו ב-AI, ומכניסים לתוך הפלטפורמות. זה לא סתם עוד איזה ממשק יפה, אלא מוצר אמיתי מבוסס AI אוטונומי שמסוגל לתת לך הגנה, ושהיום פרוס בממשלות וארגונים".
אבל ויינגרטן חושש שהשימוש בטכנולוגיית ה-AI מתבצע בלי לקחת בחשבון את האבטחה שלה. "אנשים כרגע מעריכים בחסר את עומק המהפכה שהולכת לקרות, ואני חושב שקודם כל יהיה אימפקט מאוד משמעותי על עולם התוכנה. AI היום יכול לעשות קונסולידציה (צירוף יחד) למיליון יכולות שונות, שאנשים ישבו ובנו במשך שנים. אני חושב שבשנתיים-שלוש הקרובות תתחיל לראות מעבר מהתוכנות שאנחנו מכירים לפשוט דיבור אל מכונה. אולי יום אחד ניפטר מאופיס ונוכל פשוט לתאר לצ'אטבוט או למה שזה לא יהיה איזו מצגת אנחנו רוצים להכין, וזהו פחות או יותר. וזה לא הולך לקחת עשר שנים, זה הולך להיות הרבה יותר מהיר מזה. מצד שני, יש המון דברים לא ידועים, אז גם לא בטוח שזה יהיה ככה – זה הדבר המרגיע היחיד שאני יכול להגיד כרגע".
פורסם לראשונה: 00:00, 07.06.24