בשביל חובב ספורט, השיטוט במשרדי חברת WSC Sports ברמת-גן הוא כמו גיחה קטנה לגן-עדן; 5 קומות שמעוצבות כולן ברוח ענפי הספורט הבולטים בעולם, כל אחת מוקדשת לענף אחר ומשמשת מעין מוזיאון קטן לתולדותיו: כדורגל, כדורסל, ספורט אולימפי, ספורט אמריקאי, וקומת "הרגעים הגדולים" בהיסטוריה. הדלתות מעוטרות בדיוקניהם של כוכבים מכל הזמנים, מפלה עד מסי, מצ'מברליין עד ג'ורדן, מקומאנצ'י עד אשרם; כוכב לכל דלת, כולל השירותים. על דלת חדרו של המנכ"ל, דניאל שיכמן, 42, מוטבעת דמותו של השחקן הנערץ עליו, אגדת ה-NBA משנות ה-80 וה-90 ג'ון סטוקטון.
4 צפייה בגלריה
yk14013015
yk14013015
מנכ"ל ,WSC Sports דניאל שיכמן.
(צילום: אביגיל עוזי)
הרצפות מסומנות כמסלולי ריצה, ומעל עמדות העבודה מרחפות חולצות מקוריות של קבוצות ידועות. הקירות זרועים במיצגים כמו כל סוגי כדורי הרגל שנוצרו מאז 1930, כל דגמי נעלי ג'ורדן של נייק, כפפות בייסבול מכל הסוגים, קסדות הפוטבול שכיכבו מאז ומעולם בליגת ה-NFL, והעתקים של גביעים מטורנירים היסטוריים. אפילו נורות התאורה מעוצבות בצורות של כדורים, מחבטים, וכמובן – של סמל הטבעות האולימפי. בקומת הספורט האמריקאי הוצב פסל של כפפת אגרוף בגודל אדם, שנוצר בהזמנה מיוחדת. ויש גם אזורי משחק גדולים העומדים לרשות העובדים, מכדורסל והוקי אוויר עד סנוקר-בול.
השבוע, ימים אחרי היורו ורגע לפני האולימפיאדה ה-33, אפשר היה לחוש במסדרונות הצבעוניים הללו בריגוש יוצא דופן: בחודש הקרוב צפוי השימוש בטכנולוגיה של WSC בכל קצווי תבל לשבור שיאים, והשרתים התומכים במוצריה יעבדו שעות נוספות, כמו 500 עובדיה.
גם אם אתם אוהדים מושבעים, סביר שמעולם לא נתקלתם בשמה של WSC, אף שמדובר באחת מחברות הספורט-טק המובילות בעולם. אבל סביר יותר – כמעט בטוח – שנהניתם מכלי התוכנה שהיא מייצרת מבלי לנחש אפילו את מקורם הכחול-לבן. הסיבה פשוטה: WSC לא מוכרת אותם ישירות למיליוני המשתמשים בהם, אלא ליותר מ-460 גופים מובילים, בעלי זכויות שידור של אירועי ספורט, שמשלבים אותם ביישומי מחשב, בטלוויזיות חכמות, באתרי אינטרנט ובאפליקציות סלולר שהם מפעילים.
מדובר בקבוצות, בליגות, בהתאחדויות, ביצרני תוכן ובגופי שידור: מליגות ה-NBA האמריקאית וה-LaLiga הספרדית, דרך ערוצים כמו ESPN, CBS, יוטיוב TV ואמזון TV, ועד לקבוצות ומועדונים כמו ברסה, פריז סן ז'רמן, ריאל מדריד, לוס אנג'לס לייקרס ועוד. בעידן הטיקטוק והאינסטגרם, כשהצפייה בשידורי הספורט הישירים בטלוויזיה יורדת מול העלייה בשימוש באפליקציות המובייל, כולם מחפשים קהלים חדשים דרך השירותים הדיגיטליים. משם יבוא בשנים הקרובות הכסף הגדול. זו הסיבה, שכל גוף ספורטיבי משמעותי מתחזק כיום אתר ו/או אפליקציה מושקעים למחשב ולסמארטפון, שמספקים לאוהדים המושבעים — בחינם או בתשלום — לא רק שידורים ישירים של משחקים, אלא מידע שוטף, סטטיסטיקות, ראיונות עם שחקנים, קטעי וידיאו ייחודיים מחוץ למגרש, ואפילו משחקי טריוויה ופנאי. ופרסומות כמובן. לפי חברת הסקרים נילסן, 42% ממעריצי הספורט משתמשים היום באפליקציות ספורט בסלולר כדי להתעדכן בלייב גם כשהם צופים במשחקים בטלוויזיה, או אפילו במגרש עצמו, ולא אחת – אפילו כתחליף לצפייה במשחק שלם.
4 צפייה בגלריה
yk14013096
yk14013096
כל שנה ביחד ב"אולסטארס". מימין: חי גל, אביב ארנון, שמוליק יופה ודניאל שיכמן
(צילום: WSC Sports)
מילת המפתח בתרומה של WSC לסצנת הדיגיטל, שחלקה בתעשיית הספורט המגלגלת מיליארדים בשנה הולך וגדל, היא תקצירי וידיאו. החברה הישראלית פיתחה כלי בינה מלאכותית משוכללים, שיודעים לנתח אוטומטית, בזמן אמת ובשידור חי, צילומי משחקים ותחרויות מכ-40 ענפי ספורט שונים – מרגע הגעת השחקנים למגרש ועד למסיבות העיתונאים שלאחריהם – ו"לפרק" אותם למרכיבים קצרים. בכדורגל למשל: אלה יכולים להיות השערים שהובקעו, מצבי ה"נבדל", ההזדמנויות שהוחמצו, תיקולים בולטים, פעולות של שחקני מפתח. אלה מצטרפים למאגרים קיימים של המהלכים הגדולים של העונה, רגעים היסטוריים ממשחקי עבר, מפגשים עם כוכבים ותיקים, ועוד ועוד.
קשה להאמין, אבל התקצירים, שיכולים להימשך שניות עד דקות (לפי דרישה והגדרה מראש), נוצרים מאחורי הקלעים, ללא מגע יד אדם. הם תוצאה של למידה ממושכת ואלגוריתמי AI מורכבים, שיודעים להבחין בין שחקן ממוצע לכוכב הקבוצה, מאמן או שופט, לזהות לבד מתי מתחיל מהלך המוביל לשער, "להבין" מהי הזדמנות שהוחמצה, לעקוב אחר שחקן ספציפי, ולקלוט מהו מהלך מרגש גם אם לא הסתיים בשער. המסנן הגאוני של WSC כולל זיהוי ויזואלי וקולי; הוא מבין טקסטים ביותר מ-30 שפות, ומקפיד שלא להתחיל "לחתוך" את קטעי הווידיאו באמצע דברי השדרים. יותר מזה: הוא יודע ליצור אוטומטית גם תקצירים של מסיבות עיתונאים, ולהציג רק את הדברים החשובים שנאמרו בהם.
המנכ"ל שיכמן: "זה ברמה שאנחנו יודעים לקחת את מסיבת העיתונאים, 'לפרק' אותה לשאלות-תשובות, לזהות שבתשובה מסוימת המאמן דיבר על מהלך מסוים במשחק – ואז לגשת למהלך הזה במערכת ולהציג אותו ברקע הדברים".
תסביר לי איך כל זה עובד.
שיכמן: "נתחיל בכך, שכל התכנים המצולמים מכל העולם מועברים אלינו בשידור חי דרך ממשק סטרימינג מיוחד בענן".
חלומו של כל אוהד ספורט בעולם. אתם כמו ילדים בחנות ממתקים.
שיכמן (צוחק): "נכון. ואז בעצם הבינה המלאכותית מנתחת כל שנייה של המשחק ושל כל חומר רלוונטי המתייחס אליו – כולל אירועים שצולמו לפניו ואחריו – ולמעשה מפרקת אותו להמון מקטעים. היא ממפה, מתייגת ומקטלגת אוטומטית כל רגע, ומוסיפה אותו למאגר עצום, המשמש אחר כך ליצירה המהירה של כל סוג של תקציר, בכל פורמט אפשרי".
4 צפייה בגלריה
yk14012988
yk14012988
מתכנתי WSC בעבודה. 30% מהנדסי בינה מלאכותית
כמה "אירועים" כאלה המערכת מייצרת בממוצע בכל תחרות?
שיכמן: "זה משתנה כמובן. במשחק כדורגל למשל — בערך 400 בממוצע".
כלומר, אתם לא מייצרים את התקציר הסופי; אתם מספקים את הכלי, הפלטפורמה, והלקוחות יוצרים אותו בעזרת הכלי שלכם, על בסיס המאגר המפורט הזה.
"נכון. ללקוח יש בעצם גישה להכל, והוא יכול לייצר איזה תקציר שבא לו, בהגדרה מהירה בזמן אמיתי, או אוטומטית, בהגדרה מראש. למשל, לליגת ה-NBA ולרשת ESPN יש גישה לכל מאגר הווידיאו המעובד של ה-NBA מ-2014. בהחלט ייתכן שמאותו תוכן בדיוק, ה-NBA תייצר בעזרת המערכת שלנו 100 קליפים מסוג א', בעוד שרשת ESPN תבחר להציג באמצעותו סיפורים אחרים, בקליפים מסוג ב'".
שיכמן מדגים לי את הממשק הפשוט המשמש את ענקיות הספורט בהגדרת תקציר כזה. הוא מוביל אותי שלב אחר שלב, כשכל שלב מבוסס על בחירה מתוך מגוון נרחב של אפשרויות, כולל אורך הקליפ המבוקש ויעדו הסופי. "אפשר גם להגדיר מראש 'כלל' או 'חוק', שייצור אוטומטית ויעלה לשידור קליפים בלי התערבות אנושית בכלל; למשל: 'בכל פעם ששחקן מסוים קולע 3 סלים ברצף – צור לי קליפ בן 30 שניות שיציג אותם'. או לקבוע שבתום המחצית יופיע תקציר בשלוש גרסאות – אחת בת 3 דקות עם פרסומת X ליוטיוב, אחת בת 4 דקות עם פרסומת Y לאתר האינטרנט, ואחת, עם פרסומת Z, באורך 5 דקות, לאינסטגרם. גם גוף גדול, עם תקציבי ענק, יתקשה לבצע דבר כזה בעצמו".
ואם היו במשחק 5 שערים, שהצפייה בכולם מחייבת עוד זמן?
"המערכת תחליט ותבחר להציג את השערים היפים יותר".
אגב, WSC מציעה גם שילוב של משחקים, סקרים וחידונים לאפליקציות, המבוססים על מאגרי הווידיאו והמידע שלה: הידעתם איזה שחקן טניס זכה הכי הרבה בטורנירי גראנד סלאם? ואיזה מהשחקנים הבאים כבש יותר שערים בנגיחה?
אפשרות אחרת היא שיתוף פעולה עם ענקיות הסטרימינג שנכנסות בהדרגה גם לתחום השידורים הישירים של ענפי הספורט השונים כמו ליגת ה-NFL. קחו למשל מצב שבו אתם מצטרפים לצפייה באמצע משחק: על המרקע תופיע מיד אופציה לצפות בזריזות בתקציר האירועים שהתרחשו עד כה — כדי שתראו מה הפסדתם עד השלב שבו התחלתם לצפות.
דניאל שיכמן, נשוי פלוס 3, תושב בנימינה, הוא רק אחד מארבעת היזמים שהקימו את WSC לפני עשור, יחד עם חי גל, כיום סמנכ"ל תפעול בחברה, שמוליק יפה, סמנכ"ל הטכנולוגיות, ואביב ארנון, מוביל הפיתוח העסקי (שיכמן: "חילקנו בינינו תפקידים בתחילת הדרך, והוחלט שכנראה אני הגננת הכי טובה מכולנו"). הארבעה מיודדים מגיל צעיר: שיכמן, יופה וארנון הכירו בתוכנית העתודאים באוניברסיטת תל אביב, שם למדו יחד הנדסת חשמל ואלקטרוניקה. לקראת הקמת החברה הצטרף גל, שהכיר את שיכמן עוד כנער, והיה מאמנו בקבוצת הכדורסל אליצור נתניה.
שיכמן: "הכל התחיל בכלל כתחביב. כולנו חובבי ספורט, ופיתחנו מערכת שעוזרת לקבוצות לנתח ביצועים. בשלב מסוים הבנו שזה יכול להפוך לעסק. ניתחנו את שוק הספורט, וראינו שהוא נסמך בעצם על הסכומים המתקבלים בתמורה למכירת זכויות השידור של התחרויות. התברר לנו, שזכויות השידור הן אחד מנתיבי ההכנסה הגדולים ביותר של הליגות הגדולות בעולם, בין 30 ל-50 אחוז. בדרך כלל, הליגה בכל מדינה היא שמוכרת את הזכויות לגופי השידור השונים, והכסף שמתקבל מחולק לקבוצות.
"אבל שמנו לב במקביל, שתחום הדיגיטל הולך ומתעצם, ושהאוהדים מתחילים לצרוך תוכני ספורט בצורה שונה: גופי השידור מתקשים כבר לשלם על הזכויות סכומים שהולכים וגדלים כל הזמן, וגם לא נלהבים לשלם: לאוהדים בבית יש פחות סבלנות לצפות במשחק שלם 90 דקות, הם צופים פחות ופחות בטלוויזיה ויותר ביוטיוב, במדיה החברתית, באתרי האינטרנט וגם בטלפון. אמרנו: אנחנו נהיה הכלי שיעזור לבעלי הזכויות למקסם את ההכנסות שלהם מהזכויות שרכשו בסכומי עתק. למדנו גם, שלכל פלטפורמה דיגיטלית צריך לייצר תוכן טיפה שונה.
"רק כשיצאנו לדרך הבנו שבעצם המצאנו קטגוריה. התחלנו להתעסק בבינה מלאכותית הרבה לפני שהיא הפכה לבאזז מגניב. לשמחתנו, בגלל שאנחנו הפכנו את זה לסטנדרט – ברור היום שאנחנו גם הכתובת לפנות אליה בנושא".
4 צפייה בגלריה
yk14013094
yk14013094
צילום: WSC Sports
הקשר החברי בין הארבעה נשמר גם היום בתפקידיהם השונים בחברה. הם נוהגים לנסוע יחד כמעט בכל שנה לאירוע ה"אולסטאר" השנתי בארה"ב, ובשנת 2015 אפילו מצאו עצמם יחד במטוס לברזיל, יחד עם קבוצת ה"קליבלנד קאבלירס" — שכללה אז את לברון ג'יימס ואת דיוויד בלאט שלנו — בדרך למשחק ראווה בהזמנת דן גילברט, אחד המשקיעים בחברה.
אם עד לאחרונה סיפקה WSC ללקוחות שלה את האפשרות לייצר את התקציר הדרוש להם ולשלב אותו מיידית ברשת — ביוטיוב, בפייסבוק, באתרי האינטרנט שלהם ובטלוויזיות חכמות — בחודש האחרון, לכבוד משחקי היורו והאולימפיאדה, היא עלתה כיתה, ומציעה מעתה גם את האופציה הכה-מתבקשת לספר סיפור עשיר יותר, ולשלב את התקצירים במתכונת המוכרת של "סטוריס", "רילס" ו"טוויטס" בתוך אפליקציות הספורט שלהם. כולל אפשרות לזפזפ ביניהם, לבצע הילוך אחורי, עצירה, וכדומה. גם הגרפיקה המתחייבת כבר בפנים: תמונות מקצועיות של השחקנים ומספריהם, סימלונים, מצב הנקודות והשערים, כרטיסים צהובים ואדומים ועוד.
מדובר באתגר לא פשוט, בין השאר כיוון שכל המשחקים מצולמים במקור בפורמט טלוויזיוני רוחבי, בעוד שרובנו צופים ב"סטוריס" בסמארטפון בצורה אנכית, לגובה. המערכת של WSC אומנה כך שתדע לחתוך את התמונה המקורית בזהירות, מבלי לפספס את נקודת המיקוד החשובה בכל רגע נתון. ב-WSC קוראים לתכונה הזו "חיתוך הקסם".
"ההבדל", מסביר שיכמן, "הוא לא רק טכני. החיתוך האנכי, הוורטיקלי, מותאם לרשתות החברתיות. היכולת שלנו לספק תכנים כאלה איפשרה לנו להגיד לקבוצות ולארגונים שאנחנו עובדים איתם: 'אם אתם רוצים לראות את האוהדים באפליקציה שלכם - ואתם רוצים, כי זה המקום ללמוד עליהם, לאגור נתונים חשובים ולעשות כסף מפרסום – שלבו בהן את רכיב התוכנה החדש שפיתחנו, תטמיעו אותו באפליקציה, וזה יאפשר לכם לספק בה אותה חוויה שהם מורגלים אליה מהטיקטוק והאינסטגרם'".
"הנה", הוא ממשיך, "בטורניר היורו האחרון עבדנו עם כ-25 גופים, אפילו מישראל, שהיו בעלי זכויות על שידור המשחקים. לפני שנתיים היינו מעורבים במונדיאל של 2022, ואנחנו יכולים להשוות: הטרנד של המעבר לתוכן ורטיקלי, מותאם לסמארטפון, נמצא בעלייה משמעותית. ראינו גידול של 33% בתכנים כאלה".
מה המשמעות של המגמות הללו? לאן זה הולך?
שיכמן: "אם ב-30 השנים האחרונות גופי הספורט הסתמכו על ההנחה שהסכומים שיקבלו על זכויות השידור בטלוויזיה ימשיכו לגדול ושאנשים ימשיכו לצפות בטלוויזיה כמו בעבר — בארבע-חמש שנים האחרונות אנחנו רואים את השינוי במגמה הזו. הרבה גופי שידור אפילו נעזרים היום בדיגיטל כדי למשוך משתמשים לצפות בשידור המסורתי המלא, שממנו עושים כסף מפרסום ומרייטינג.
"היורו הוא דוגמה טובה: ערוץ TV2 בדנמרק, למשל, העלה לטוויטר תקצירים של שלושה מהלכי משחק בולטים מדי יום, כשהם מלווים בכתובית: 'רוצים לראות עוד? לחצו על הלינק הזה וצפו במשחק המלא'. זה לגמרי אופייני. 'דויטשה טלקום' הגרמנית הציבה מסכים בתחנות רכבת ואוטובוס, שהציגו קליפ קצר ברגע שהנבחרת הגרמנית הבקיעה שער, ולצידו ברקוד שהוביל לצפייה במשחק המלא.
"יותר מזה: הרבה לקוחות מבקשים מאיתנו לדאוג להעלות קליפים לחיפוש בגוגל: מתברר, שכאשר אנשים מקלידים בשורת החיפוש למשל 'יורו, נבחרת ספרד', כבר בשורה העליונה מופיעה התוצאה המעודכנת ולצידה קליפ, שמגיע מאיתנו ומתעדכן כל הזמן. שם מופיע גם כפתור ששולח אותם לצפייה במשחק".
כמה אחוזים מתוך כלל הקבוצות, הליגות והארגונים שאתם מכירים כבר אימצו את עולם האפליקציות?
"זה טרנד שהתחיל בשנה האחרונה והוא בתחילת הדרך. להערכתי, עשרות בלבד, אולי 50, מתוך אלפים. הפוטנציאל עצום".
ועם יד הלב, מהו אחוז הטעויות שלכם?
"זה אחד הדברים שמייחדים אותנו. כשהקמנו את החברה לפני עשור - למיקרוסופט, גוגל, ואמזון היו מודלים לניתוח וידיאו, אבל היו מודלים כלליים ש'מבינים' את העולם ברמה של 80% בכל תחום. אנחנו בנינו מערכת שתבין רק ספורט, אבל ברמת דיוק של 95%. גם מודל השפה שלנו הוא הטוב בעולם, אבל רק בספורט".
רגע, תקן אותי אם אני טועה, אבל הטכנולוגיות שפיתחתם פה מתאימות גם לתקצירים בתחומים אחרים – חדשות למשל, או תוכניות ריאליטי. בהסבה קלה, יש לכם את כל הכלים לכך.
שיכמן מתפתל בכיסאו: "אני אענה ב'אולי'. בכל מקרה, מעבר לטכנולוגיה – יש ערך ומשמעות להבנת הביזנס שאתה עוסק בו. אז גם אם בהיבט הטכנולוגי אתה כנראה צודק, בהיבט התוכני – היום אנחנו מבינים היטב בספורט, יכול להיות שנצטרך בבוא הזמן להבין גם בתחומים אחרים".
פורסם לראשונה: 00:00, 26.07.24