גריינדר, אפליקציית ההיכרויות המשמשת בעיקר את הקהילה הגאה ברחבי העולם, החלה להיסחר בשבוע שעבר בוול סטריט, זינקה בלמעלה מ-400% במהלך יום המסחר ובסופו ננעלה בעלייה חדה במיוחד של 214%. במעמד ההנפקה החברה אירחה מופע דראג מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו יורק, כסמל לדרך אותה עברה הקהילה הגאה בדרך למיינסטרים הכלכלי בפרט והחברתי ככלל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
גריינדר נוסדה בקליפורניה בשנת 2009 וכיום רשומים אליה כ-11 מיליון משתמשים, מרביתם גברים, המשתמשים באפליקציה במשך למעלה משעה בממוצע בכל יום. בגריינדר מעריכים כי השוק הפוטנציאלי אליו מכוונת החברה עומד על כארבעה מיליארד דולר.
4 צפייה בגלריה
הנפקת גריינדר בבורסת ניו יורק
הנפקת גריינדר בבורסת ניו יורק
הנפקת גריינדר בבורסת ניו יורק
(צילום: AFP)
בשבוע שעבר מוזגה החברה עם ספאק - חברת "צ'ק פתוח" המונפקת ללא פעילות עסקית ומטרתה להתמזג לחברה עם פעילות עסקית. המסחר החל במחיר של 16.9 דולר למניה, כאשר במהלך היום שווי המניה זינק עד לשיא של 71.51 דולר וכעת המניה נסחרת סביב 36.5 דולר.
במסגרת המופע אותו אירגנה החברה, הופיעו מחוץ לבורסה כמה מלכות דראג, אשר חלקן אף הופיעו בעבר בתוכנית הריאלטי המצליחה "המרוץ לדראג של רו פול" (RuPaul's Drag Race).
4 צפייה בגלריה
מופע הדראג במעמד הנפקת גריינדר בבורסת ניו יורק
מופע הדראג במעמד הנפקת גריינדר בבורסת ניו יורק
מופע הדראג במעמד הנפקת גריינדר בבורסת ניו יורק
(צילום: AFP)
מנכ"ל גריינדר החדש ג'ורג' אריסון, אשר מכהן בתפקידו כחודש בלבד, אמר בעת ההנפקה כי "היום הזה מסמן לא רק אבן דרך חשובה עבור הצוות שלנו, אלא גם עבור קהילת הלהט"ב אותה אנחנו משרתים. אנחנו נכנסים לשוק הציבורי בעיתוי טוב ובתמיכת ההנהגה שלנו, נתונים פיננסים חזקים וצמיחה משמעותית שמגיעה במקביל להגדלת ההשקעה במוצרים ובשירותי הליבה שלנו.
"זה די מדהים שחברה שעיקר המשתמשים שלה הם גברים הומואים וביסקסואלים ושנבנתה על ידי חברי הקהילה הגאה ועבורה, הופכת להיות חברה ציבורית. זה לא משהו שהיה קורה לפני 20 שנה או אפילו לפני עשור", הוסיף אריסון בריאיון לרשת CNBC.

יצרנית המשקאות שאופרה השקיעה בה קרסה

מניה נוספת שבלטה במיוחד במסחר בשבוע שעבר, אולם דווקא לשלילה, הייתה של אוטלי - יצרנית המשקאות משיבולת שועל אשר קושרה עם משקיעים מפורסמים כמו ג'יי זי ואופרה ווינפרי.
4 צפייה בגלריה
מתוך "אופרה ווינפרי מראיינת"
מתוך "אופרה ווינפרי מראיינת"
השקיעה באוטלי. אופרה ווינפרי
(צילום: Warner Bros. Discovery באדיבות yes)
החברה נוסדה לפני כ-20 שנה בשוודיה, אולם הונפקה בבורסת נאסד"ק רק במאי 2021. לאחר ההנפקה, החלה המניה לרדת וכעת היא נמוכה ב-93% מהשיא שנקבע ביוני אשתקד. בשבוע שעבר צנחה מניית החברה ב-20%.
החברה סבלה מפרסום שלילי ואף מחשש מחרם צרכני לאחר שפורסם כי מכרה חלק מבעלותה לחברת השקעות שהמנכ"ל שלה ידוע כתורם לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, וכי אותה חברת השקעות מימנה חברות הקשורות בכריתת יערות נרחבת באמזונס. זאת, בעוד אוטלי מתגאה במוצרים בעלי ערך תזונתי גבוה והשפעה סביבתית נמוכה לכאורה.
הירידות בשבוע שעבר הגיעו ברקע לדוחות הכספיים של החברה שאיכזבו הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות. אתגרים בשרשרת האספקה והשפעות הסגרים בסין הורידו משמעותית את הרווח התפעולי ואת שולי הרווח של החברה (כמה מרוויחה החברה מכל דולר שהכניסה).
בנוסף, קיים חשש כי החברה תיאלץ לגייס כספים, כאשר הערכה זו מעלה את חשש המשקיעים בתקופה בה אירופה מתמודדת עם אינפלציה גבוהה המביאה להעלאות ריבית. במקביל, החברה הודיעה כי היא מתכננת לצמצם עד 25% מהעלויות שלה, בין היתר באמצעות קיצוץ משרות.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר

  • גאפ, רשת הביגוד האמריקנית המחזיקה בין היתר במותגים אולד נייבי ובננה ריפבליק, זינקה ב-11% במסחר בשבוע שעבר. מניית החברה הציגה שינויי כיוון דרמטיים בתקופה האחרונה לאחר שזינקה בכ-520% בין אפריל 2020 ל-מאי 2021 ולאחר מכן צללה בכ-75% עד לשפל בספטמבר האחרון. העליות האחרונות נרשמו ברקע לפרסום הדוחות הכספיים של החברה אשר עקפו את התחזיות בשורת המכירות והעידו על אפשרות של תחילתה של מגמת שיפור. במקביל, מנכ"ל החברה הדגיש כי גאפ ממוקדת בביצועים בכדי לייעל את הרווחיות ואת תזרים המזומנים שלה.
  • פירסט סולאר, יצרנית ומשווקת של מערכות אנרגיה סולאריות, זינקה גם היא בכ-11% במסחר בשבוע שעבר. בכך, השלימה המניה עלייה של כ-90% מתחילת השנה. ברקע, מניות האנרגיה המתחדשת קיבלו דחיפה באוגוסט האחרון הודות לתוכנית של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, במסגרתה הוכרז כי יוקצו 430 מיליארד דולר להתמודדות עם שינויי האקלים. בתוך כך, את מהלך העליות האחרון של המניה ניתן לייחס להצהרת החברה כי בחרה באלבמה כאתר למפעל הפאנלים הרביעי שלה בארה"ב. החברה הודיעה כי תוציא יותר ממיליארד דולר על האתר החדש ולהערכותיה הוא יתחיל להפיק מוצרים ב-2025.
  • טרו-קולר, אפליקציה שוודית המשמשת לזיהוי שיחות ומאפשרת למצוא מידע על אדם לפי מספר הטלפון שלו או שמו, צנחה בכ-19% במסחר בשבוע שעבר. לאחר זינוק של כ-180% בתקופה של חודש וחצי (בין ה-21.10.21 ל-7.12.21), ירדה המניה ב-75%. הירידות בשבוע האחרון הגיעו לאחר פרסום הדוחות הכספיים, בהם אכזבה החברה בשורת ההכנסות ובשורת הרווח. בנוסף, ברשות לרגולציה בתקשורת ההודית הודיעו כי היא תפתח שירות מזהה מספרים רשמי משלה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.