הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) את מתווה הסיוע למשפחות 45 הנספים באסון הר מירון עליו סיכמו שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר המשפטים, גדעון סער. אך מתברר כי לא רק שאין מדובר כלל במתן פיצוי אלא בתשלום מקדמה שתוחזר בחלקה, אלא שהתשלום יקוזז באופן מיידי לבעלי משפחות הרוגי האסון מקצבאות הביטוח הלאומי שהם היו זכאים להן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
(צילום: רויטרס)
כפי שנודע, על פי הצעת החוק שעליה הודיעו השרים ביום חמישי, לאחר שגובשה על ידי מנכ״ל משרד המשפטים עו"ד ערן דוידי, ובאישור החשב הכללי רו"ח יהלי רוטנברג, אם הנוסח הזה יאושר ולא יתוקן - למקבלי הפיצוי יקוזזו קצבאות, שכן הפיצוי נחשב למעשה הכנסה לעניין חוק הביטוח הלאומי.
המשמעות היא שלכל משפחה מתוך 45 משפחות הרוגי האסון שתקבל חצי מיליון שקל כמקדמה יישללו לאלתר קצבת הבטחת הכנסה, מזונות, נכות כללית וכל קצבה אחרת.
במסגרת המתווה ככל שיתקיימו הליכים משפטיים, יקוזזו סכומים אלו מהסכומים שיפוצו המשפחות, כשיקבע מי יהיה הגורם המפצה. כלומר אם המשפחה תתבע פיצויים ותזכה - המדינה תקבל את הכספים בחזרה. יש לציין כי לפי שעה מקדמת הפיצוי תשולם אך ורק לנספים ולא לנכים ולמאות הפצועים באסון הכבד.
שר האוצר ליברמן, אמר ביום חמישי לאחר הסיכום על מתווה הפיצוי: "מתווה הסיוע הכלכלי שגיבשנו למשפחות הכרחי וחשוב, זאת בנוסף לקמת ועדת החקירה הממלכתית שמבצעת את עבודתה גם בימים אלה. את הכאב לא ניתן לבטל ואת הקורבנות לצערנו לא ניתן להשיב אך נעשה כל שביכולתנו לתת את המענה המקסימלי למען המשפחות ונפעל בכל אמצעי הזהירות בכדי למנוע את האסון הבא".
שר המשפטים סער הוסיף: "האובדן העצום שחוות 45 משפחות בישראל וביהדות התפוצות אינו בר פיצוי. המעט שיכולה לעשות הממשלה היא לדאוג שהמקרה לא יחזור על עצמו ולסייע כלכלית למשפחות שנפגעו. המתווה שהנחנו היום על שולחן הממשלה נותן סיוע מיידי באופן המקל, עד כמה שניתן, על המשפחות".
פורסם לראשונה: 23:12, 22.01.22