בנק ישראל הודיע היום (ב') על העלאת ריבית נוספת והשמינית ברציפות, בשיעור של 0.5% - בהתאם לטווח העליון של ההערכות. בכך, שיעור הריבית הבסיסית בישראל יעלה ל-4.25% ושיעור ריבית הפריים יעלה בהתאם ל-5.75% - הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2008. המשמעות: התייקרות נוספת של חלק גדול מההלוואות, של הריבית על המינוס ושל החלק במשכנתאות שצמוד לריבית הפריים. משכנתא ממוצעת התייקרה כבר בכ-1,000 שקלים מאז תחילת העלאות הריבית באפריל שעבר.
מיד לאחר ההודעה על העלאת הריבית, ד"ר איתמר כספי, מנהל יחידת ניתוח מוניטרי בחטיבת המחקר בבנק ישראל, אמר בראיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, כי "סביר להניח שגם בהחלטת הריבית הבאה תהיה עלייה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)


3 צפייה בגלריה
אמיר ירון
אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון
(צילום: יריב כץ )

לפי הודעת בנק ישראל "במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה. לכן, הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות".
עוד ציינו בבנק כי "מאז החלטת המדיניות האחרונה שערי החליפין אופיינו בתנודתיות גבוהה – בתחילת התקופה התחזק השקל ובהמשכה השתנתה המגמה והשקל פוחת. תחזיות הצמיחה בעולם עודכנו כלפי מעלה, אך קצב הצמיחה בכלכלות המרכזיות מוסיף להיות מתון. סביבת האינפלציה מוסיפה להיות גבוהה אך ניכר כי ישנה התמתנות באינפלציה במדינות רבות, אך התמתנות אינפלציית הליבה איטית יותר".
העלאות הריבית נרשמות כאמור זה תקופה ארוכה בישראל, כמו גם במרבית העולם המערבי, כחלק מהניסיון להיאבק באינפלציה הגואה בצל היציאה ממשבר הקורונה ומלחמת רוסיה-אוקראינה ששיבשה את שרשראות האספקה והזניקה את מחירי האנרגיה. בישראל זינק מדד המחירים לצרכן בשיעור שנתי של 5.4% בחודש ינואר האחרון.
3 צפייה בגלריה
אינפו כלכלה החזר משכנתא
אינפו כלכלה החזר משכנתא
(נתונים: התאחדות יועצי המשכנתאות)

גורם נוסף אשר תורם להחלטות בנק ישראל הן אזהרות בלתי פוסקות מצד כלכלנים, בכירים במשק, בנקים בינלאומיים ובתי השקעות מפני השפעות המהפכה המשפטית והמחאות נגדה על הכלכלה, שכבר באות לידי ביטוי בהעברת כספים לחו"ל ואי יציבות בבורסה, שמביאות להיחלשותו של השקל מול המטבעות המובילים ובראשם הדולר.
בעוד העלאות הריבית, אשר משמעותן היא "התייקרות הכסף", נועדו בראש ובראשונה לצמצם את הצריכה ולמתן את המחירים, העלאות תכופות וחדות במיוחד, כמו אלו שנרשמו בישראל לאחרונה גם בישראל, עלולות להוביל לקיפאון במשק ולקשיים משמעותיים עבור בעלי העסקים. עם זאת, נתוני התעסוקה הטובים באופן יחסי שפורסמו היום, בהחלט מרגיעים את חברי הוועדה המוניטרית ובראשם נגיד בנק ישראל אמיר ירון.
ההחלטה של בנק ישראל מגיעה לאחר שלפני כשבועיים הודיע הבנק המרכזי בארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד") על העלאת ריבית נוספת בשיעור של 0.25%. בכך, הריבית במעצמה הכלכלית המובילה בעולם עומדת כיום על טווח של 4.5%-4.75%.
העלאת הריבית האחרונה של הפד נחשבת למתונה ביחס לחמש העלאות הריבית הקודמות שעמדו על שיעור חד של 0.5%-0.75%. יחד עם זאת, גם בארה"ב שיעור הריבית הנוכחי הוא הגבוה ביותר מאז דצמבר 2007 והצפי הוא להמשך העלאות ריבית, כאשר ההערכה הנוכחית היא שהריבית שם תגיע בחודשים הקרובים לשיעור של 5.25%.
בנוסף, גם בבנק האירופי המרכזי ובבנקים מרכזיים אחרים הבהירו בשבועות האחרונים שהעלאות הריבית יימשכו באופן אגרסיבי למדי בשל אי-בלימת האינפלציה עד כה, שמגיעה בארצות מובילות באירופה כבר לכ-10%.