לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו היום (ד'), בחודש ינואר האחרון היו כ-142,730 משרות פנויות במשק - בדומה לדצמבר - אז המספר עמד על 142,034. אך בענף ההייטק נמשכה הירידה, כאשר הממוצע בנובמבר-ינואר עמד על 10,757 משרות פנויות של מהנדסים, מתוכם 6,999 מפתחי תוכנה - ירידה נוספת של 6% ביחסית לממוצע אוקטובר-דצמבר. נזכיר כי לפני שנה המספרים עמדו על 16,899 מהנדסים, מתוכם 13,280 מפתחי תוכנה.
שיעור המשרות הפנויות הכללי מצביע על המשך ירידה - 4.46% לעומת 4.49% בדצמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
(צילום: Shutterstock)
מהנתונים עוד עולה כי משלחי היד שספגו את הירידה המשמעותית ביותר במספר המשרות הפנויות ביחס לאומדן אוקטובר-דצמבר 2022, היו: טכנאי רשתות, נציגים טלפוניים, ומפתחי תוכנה כאמור. לעומת זאת נרשמה עלייה במספר המשרות הפנויות במקצוע "בוני בתים". אך בלמ"ס מציינים כי עלייה זו מושפעת הן מגורמים עונתיים והן מגורמים חיצוניים (כגון אישור להבאת פועלים מסין, תוכניות ממשלתיות).
על רקע הירידה המשמעותית בביקוש למהנדסים ומפתחי תוכנה, שהגיעה ל-35% ב-2022 בהשוואה לשנה שעברה ועכשיו נראה שממשיכה להתגבר, שאול אולמרט, יזם ומנכ"ל חברת "פיגי", סיפר בחודש שעבר ב"כסף חדש" ב-ynet radio כי "בהמון חברות מדובר בפירוש במשבר מאוד מוחשי, שבא לידי ביטוי בצמצום היקף המשרות וצמצום היקף הפעילות העסקית. כשמסתכלים על תמונת המאקרו מצטיירת תמונה שמתבטאת בנתונים שאנחנו רואים עכשיו, אבל הם עדיין נתונים התחלתיים. לפעמים האפקט של המכה לא כולו מיידי, ויהיו השפעות ארוכות טווח שנראה ברבעונים הבאים - כך שאני מניח שהיקף הבעיה הוא גבוה אפילו יותר".