לצורך מימון המלחמה יוסיף משרד האוצר לתקציב 2023 סכום של 13.5 מיליארד שקלים, כאשר רק מקצתם יבואו מהסטה של חלק קטן מהכספים הקואליציוניים, כך עולה ממכתב ששיגר הערב (חמישי) שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ להנהלת משרדו לקראת הגשת תקציב המלחמה שיסכם את כספי שנת 2023.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
במשרד האוצר התקיימה הערב ישיבה שבה הוחלט על "תקציב חדש" לסוף שנת התקציב הנוכחית, שבה נותרו רק עוד שבעה שבועות. עיקר התוספת הדרושה למימון ממשלתי לכלכלת המלחמה מכונה "שינוי של המקורות והשימושים לטובת המלחמה והעורף".
לאחר שסירב בתוקף להסיט כספים שנועדו בהסכמים הקואליציוניים להעלאת שכר המורים במגזר החרדי הלא רשמי, הודיע שר האוצר במכתב, כי בתום עבודת מטה של שלושה שבועות יבוצע קיצוץ של 1.6 מיליארד שקלים מתוך 2.5 מיליארד שקלים שנותרו מהכספים הקואליציוניים שנועדו ל-2023 - זאת למרות שבאגף תקציבים המליצו לקצץ את כל הסכום. עוד 1.7 מיליארד שקלים יקוצצו מתקציבי המשרדים, חצי מיליארד שקל מקק"ל ועוד 600 מיליון ממקורות שעדיין טעונים אישור.
בכך מאשר למעשה האוצר ש-30% מהכספים יועברו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים המקוריים כפי שדרשו המפלגות החרדיות. לטענת סמוטריץ', יקוצצו 250 מיליון שקל מהמענק לאברכים שהיה מתוכנן עד סף השנה.
החלק הארי של 13.5 המיליארד הנדרשים, יגיע מהגדלת ההוצאה הממשלתית בסכום של כ- 9 מיליארד שקלים לתקציב. זאת בנוסף ל- 22 מיליארד שקלים נוספים שיוקצו לתקציב הביטחון להוצאות הלחימה.
מיד לאחר השלמת התיקונים בתקציב 2023 בממשלה ובכנסת יוכנו תקציב חדש ותכנית כלכלית לשנת 2024 הכוללים סדר עדיפויות חדש ורפורמות האצה לסיוע למשק לשוב למסלול צמיחה בהקדם האפשרי.