היכן ובכמה עלו מחירי הנדל"ן בשנה האחרונה
(צילום: סטס קופולו)

טירוף העסקאות לפני העלאת מס הרכישה: מסקירת ענף הנדל"ן למגורים של הכלכלנית הראשית באוצר שפורסמה היום (ד'), עולה כי בחודש אוקטובר נרכשו 14.4 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015, שעמד גם הוא בצל הקדמת רכישות משקיעים טרם העלאת מס הרכישה. בהשוואה לאוקטובר אשתקד זהו גידול של 87%. באוצר מציינים כי נתונים ראשוניים לחודש נובמבר מצביעים גם הם על רמה חריגה של עסקאות, בפרט ברכישות המשקיעים (טרם העלאת המס שנכנסה לתוקף ב-28 לנובמבר).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
דירה למכירה
דירה למכירה
דירה למכירה
(צילום: ירון ברנר)
לפי הסקירה, רמת העסקאות הגבוהה הושפעה כאמור בעיקר מגידול חריג של 236% ברכישות המשקיעים (בהשוואה לאוקטובר אשתקד) אשר הסתכמו ב-4.8 אלף דירות. משקל המשקיעים בסך הרכישות בחודש אוקטובר האחרון הגיע לשליש- השיעור הגבוה ביותר מאז יוני 2015. רבע מרכישות המשקיעים באוקטובר התבצעו ביום האחרון של החודש, שבו התפרסמה ההחלטה על העלאת מס הרכישה. בדומה למהלך שנעשה ביוני 2015, לאחר העלאת המס, שנכנסה כאמור לתוקף ב-28 לנובמבר, צפויה התמתנות משמעותית ברכישות המשקיעים.
מכירות המשקיעים בחודש אוקטובר עמדו על 2.9 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015 וגידול של 98% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. עם זאת, "מלאי" הדירות בידי משקיעים גדל בקרוב לאלפיים דירות, התוספת החודשית הגבוהה ביותר מאז יוני 2015.מאז שהופחת מס הרכישה על דירות הנרכשות להשקעה בסוף יולי אשתקד, נבלמה הירידה ב"מלאי" זה, שהחל לרדת באפריל 2016 (לאחר גידול מצטבר של כ-58 אלף דירות בשנים 2015-2010, טרם הכבדת מס הרכישה עליהם ביוני 2015).
מכירות הקבלנים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-5.5 אלף דירות, הרמה החודשית הגבוהה ביותר במכירת דירות חדשות לפחות בעשרים השנים האחרונות. בהשוואה לאוקטובר אשתקד זהו גידול של 86%.
פילוח רכישות המשקיעים לפי ערים מלמד כי אמנם ת"א הובילה את רכישות המשקיעים, אולם שיעורי הגידול בה ברכישות אלו, ובערים היקרות האחרות, היו נמוכים משמעותית מאלו שנרשמו בערים הזולות, דוגמת ב"ש וחיפה.
גם רכישות "דירה ראשונה" הסתכמו בחודש אוקטובר במספר גבוה של 5.3 אלף דירות (כולל "מחיר למשתכן"), גידול של 47% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. בניכוי רכישות "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4.2 אלף דירות, גידול של 65% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. 68% מהדירות שרכשו הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש אוקטובר היו פטורות ממס רכישה. באזורי הפריפריה מגיע שיעור זה אל למעלה מ-90%. רכישות משפרי הדיור בחודש אוקטובר הסתכמו ב-4.3 אלף דירות, גידול של 61% בהשוואה לאוקטובר אשתקד.

באילת נרשם זינוק המחירים הכי חד - 13%

אז איפה מחירי הנדל"ן עלו בצורה המשמעותית ביותר? מבדיקה של אתר יד2 עולה כי אילת ואור עקיבא מובילות את רשימת הערים לשנת 2021 עם זינוק של 13% במחיר של דירה ממוצעת. אחריהן: ראש העין, פרדס חנה-כרכור, גבעתיים ות"א עם עלייה של 12%.
לדברי חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, "שדה התעופה אילת שהיה במרכז העיר פונה והעיר חווה עדנה. התיירים חוזרים, הישראלים נוהרים בהמוניהם לאילת בייחוד לאור סגירת השמיים ואנשים מזהים את העיר הזאת כפוטנציאל להשקעה יחסית בטוחה והמחירים רק עולים. בנוגע לאור עקיבא, העיר ניצלה את הקרבה לקיסריה, היא ניצלה את הקרבה המסוימת לחוף הים. יש שם מבנים שנבנים עם נוף לים מעל כביש 2 עם תצפית לים. היא נדבקה לתדמית היוקרתית של קיסריה והופכת להיות בהחלט אלטרנטיבה גם למשקיעים וגם לאנשים שהחליטו לצאת מגוש דן ולפזול לכיוון ערים אחרות. אור עקיבא בהחלט מפתיעה והיא דוגמה לזה שהציבור יודע לקנות גם מחוץ לגוש דן".